Po úžasné premiéře v Portugalsku se nový vůz ŠKODA Fabia R5 tento víkend podruhé představí na světovém šampionátu FIA v rally (WRC 2).
Tento víkend (11. až 14. června), se na start Italské rally na středomořském ostrově Sardinie postaví dva vozy Fabia R5. Za volant nového soutěžního speciálu značky ŠKODA se posadí mistr Evropy Esapekka Lappi a úřadující asijsko-pacifický šampion Jan Kopecký.
Italská rally je šestým podnikem aktuální sezóny WRC 2. Tři dny na Sardinii budou pro vůz Fabia R5 mimořádnou zkouškou odolnosti. Rally je pověstná svými tvrdými šotolinovými cestami a celkově mimořádně náročnými tratěmi. Celkem je třeba absolvovat 402,88 km a 24 rychlostních zkoušek. Pro porovnání: v Portugalsku to bylo „pouze“ 15 zkoušek.
Před dvěma týdny oslavila nová Fabia R5 se dvěma umístěními na stupních vítězů působivý debut v mistrovství světa FIA (WRC 2). Na Portugalské rally byli Esapekka Lappi/Janne Ferm druzí, nováček týmu ŠKODA Pontus Tidemand obsadil se spolujezdcem Emilem Axelssonem místo třetí. „Máme velkou radost ze zdařilého debutu vozu Fabia R5 v mistrovství světa. Obě auta dokončila rally s dobrým výsledkem,“ říká šéf ŠKODA Motorsportu Michal Hrabánek. „Výsledky posledních týdnů ukazují, že jsme s vozem ŠKODA R5 na správné cestě. Také na Sardinii chceme předvést dobré vystoupení. Tato rally je ovšem něco zcela jiného než Portugalsko, nároky na lidi a materiál jsou ještě podstatně vyšší,“ dodává Hrabánek.
Esapekka Lappi se tváří optimisticky: „Zdařilý vstup s vozem ŠKODA Fabia R5 dává chuť chtít více. Chceme potvrdit naše dosavadní dobré výsledky a opět držet krok špičkovými časy. Maximální koncentrace je nejvyšším pravidlem, neboť na této rally bude každá chyba bez milosti potrestána,“ říká finský mistr Evropy.
Soutěž na italském středomořském ostrově patří k těm nejnáročnějším rally vůbec. Vede po prašných šotolinových cestách, stejně jako po úzkých uličkách hlavního města Cagliari a jedna speciální trasa vede po dostihové dráze ‚Ippodromo di Chilivani‘. K tomu přistupuje jeden mimořádný vrchol: nejvyšší skok celé sezóny WRC - legendární ‚Micky’s Jump‘.
Této zcela speciální výzvě se bude muset ve druhém voze Fabia R5 postavit také zkušený jezdec Jan Kopecký. Tento 33letý pilot pojede na Sardinii za značku ŠKODA na mistrovství světa poprvé od roku 2007. „Obrovsky se těším, že pojedu s novým vozem R5 také ve WRC 2 - osm let po mém posledním startu na mistrovství světa. České mistrovství v rally běží s novým autem zatím optimálně. Do Itálie jedeme s optimismem, ale víme, že tato rally klade podstatně vyšší nároky,“ říká Kopecký, který na Sardinii pojede poháněn dvěma vítězstvími ve dvou startech na letošním mistrovství České republiky v rally (MČR).
V mistrovství světa FIA v rally (klasifikace WRC 2) startuje ŠKODA v této sezóně s novým vozem ŠKODA Fabia R5 ve vybraných soutěžích. Vedle Esapekky Lappiho a Jana Kopeckého se účastní jako další jezdec také Švéd Pontus Tidemand. Týden po Italské rally se Tidemand postaví v barvách týmu ŠKODA MRF na start třetího podniku asijsko-pacifického šampionátu (APRC). Na Rally Queensland v Austrálii chce úspěšně obhajovat své dosavadní vedení v APRC.
Mistrovství světa FIA v rally-2 (WRC 2):
Rally Monte Carlo 22.01.–25.01.2015Rally Sweden 12.02.–15.02.2015Rally Mexiko 05.03.–08.03.2015Rally Argentina 23.04.–26.04.2015Rally Portugal 21.05.–24.05.2015
Rally Italia 11.06.–14.06.2015Rally Poland 02.07.–05.07.2015Rally Finland 30.07.–02.08.2015Rally Deutschland 20.08.–23.08.2015Rally Australia 10.09.–13.09.2015Rally France 01.10.–04.10.2015Rally Spain 22.10.–25.10.2015Rally Great Britain 12.11.–15.11.2015
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.