Motorismus u nás nemá v posledních letech zrovna na růžích ustláno. Pořádání nejedné soutěže bylo v nedávné době ukončeno. Stejný osud postihl i veškeré motoristické události v serpentýnách ve Vítkově - Podhradí.
Motorismus měl na Vítkovsku dlouholetou a úspěšnou tradici. Po letech, kdy se v serpentinách z Vítkova - Podhradí na Dubovou konaly závody automobilových a motocyklových veteránů, jízdy pravidelnosti nebo v posledních letech závody do vrchu, přichází konec. Díky rozhodnutí Zastupitelstva obce Radkov tyto oblíbené soutěže z této oblasti mizí. Důvodem je nesouhlas zastupitelstva obce a tvrzení, že závody omezují život v obci. S tím se dá do jisté míry souhlasit, ale jedná se opravdu o takovou „blokádu“ obce Dubová, že je nutné motoristickou akci nepovolit? Co je však tím pravým důvodem pro zrušení akce - hluk, blokáda obce či osobní averze vůči této akci? Nejde tady spíše o jasný cíl likvidace těchto soutěží, než o pocit nějakého vlastního omezení či ohrožení? Proč se občané dotčené obce nebouří také v době, kdy probíhají na místním hřišti fotbalová utkání doprovázená hlukem a konzumací alkoholu? Proč je jim trnem v oku právě motorismus? Uvědomuje si někdo z nich, jakou práci musí pořadatelé vynaložit na přípravu a organizaci takového závodu a jaké finanční částky musí vložit již do příprav (které se jim nevrátí ani po odjetí závodu)? Nedělají to pro sebe, ale pro fanoušky.
Závody v Podhradí měly dlouholetou tradici a jméno napříč celou republikou. Není nic neobvyklého potkat se s fanoušky v zahraničí, kteří znají tuto trať. Znám řadu příznivců motosportu, kteří se zde objevili poprvé právě na závodech a již léta zde jezdí na dovolenou, protože si toto místo oblíbili. Nelze ani pominout, že krom šíření pozitivního jména obce, také zde návštěvníci z řad účastníků i fanoušků utratí i nějakou korunu v místních podnicích. Místní podnikatelé určitě mohou využít příležitosti a prodat nějaké to zboží či nabídnout službu. Obec Radkov může tyto závody využít i ke své prezentaci, neboť závody navštěvuje stále více mediálních zástupců, což jim dává možnost zviditelnit se v pozitivním slova smyslu v tisku, na fotografiích či videu. Zákaz těchto závodů jim ovšem může rovněž přinést reklamu, byť si nejsem jistý, zda právě pozitivní.
Rád bych ještě podotknul, že motoristický sport není sportem zbohatlíků a snobů, lidí, co jezdí v autech pod vlivem drog a alkoholu a jediným výsledkem jejich činnosti je materiální škoda, zranění či usmrcení. Motorismu se věnují i docela obyčejní lidé, kteří své stroje stovky či tisíce hodin „piplali“ doma v garážích, protože si nemohou dovolit zakoupit drahou techniku. Vítkovský kopec přispěl k jezdecké výchově mnoha jezdců, jejich jména mají dnes zvuk v daleko prestižnějších soutěžích a osobně mohu potvrdit, že na Vítkov rádi vzpomínají a vracejí se zde. A není snad lepší, aby se mladí jezdci učili tímto způsobem na uzavřené trati, která je pořadatelsky zajištěná, než aby zkoušeli své jezdecké „umění“ v běžném provozu? Agresivity v provozu je více než dost. Ale závodníci nemají potřebu si něco dokazovat v civilních autech někde na křižovatce. Závody v Podhradí přilákaly řadu diváků z okolí, kteří využili možnosti návštěvy této akce a vzali i své děti. Příště však mohou vyrazit akorát tak do hospod a své děti nechat doma u tabletů a počítačů.
Dneska se zakázal motorismus v další lokalitě. Co přijde zítra? Zakazovat je jednodušší, než něco tvořit. Půjde-li ti takto dál, tak nám nezůstane nic, neboť žádný pořadatel se nebude v dalších letech pouštět do přípravy takto náročných akcí, když mu ji příslušná samospráva nakonec nepovolí.
Smuteční jízda na rozloučenou
Rozloučení nejen s 25. ročníkem Mezinárodní Jízdy pravidelnosti historických vozidel do vrchu.
16. května 2015
9:30 - 11:00 hod. - Prezentace smutečních hostů - náměstí Jana Zajíce Vítkov (okr. Opava) - GPS: 49°46'33.321"N, 17°45'6.222"E
11:00 hod. - START poslední jízdy Vítkov – Podhradí - Vikštejn – Dubová – Radkov – Melč - Radkov- Dubová - Vikštejn - Podhradí
13.00 hod. - oběd Podhradí, po obědě vyhlášeni vítězů - ceny jsou připraveny hodnotné- vyhrát můžete kdokoliv
START POVOLEN: všem moto i auto do r.v. 2015 s platnou RZ a pojistkou na rok 2015. STARTOVNÉ: 99 Kč
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.