V Rally Portugal se pro M-Sport začne psát nová kapitola. Vedle premiéry Fiesty R2, která bude poháněna tříválcovým litrovým turbo motorem, se nového motoru dočká také Fiesta RS WRC.
V dílnách M-Sportu se aktuálně dolaďuje pět zcela nových Fiest RS WRC, které si odbudou svoji premiéru už v Portugalsku. Na vývoj auta samozřejmě dohlížel dlouholetý šéftechnik M-Sportu, Christian Loriaux. Poprvé v historii týmu přepracovaný speciál nedostanou pouze tovární jezdci, Ott Tänak a Elfyn Evans, ale také další tři zákazníci: Lorenzo Bertelli, Robert Kubica a Martin Prokop.
Obecně se má za to, že se Loriauxovi i přes jasně nižší rozpočet M-Sportu podařil lišácký kousek, protože by Fiesta měla být schopna držet krok s ostaními továrními speciály. Nových je asi 80 % auta "a největší změna na Fiestě RS WRC se týká motoru", říká Christian Loriaux.
Vzhledem k tomu, že dosavadní motorový partner, společnost Pipo, již nějakou dobu spolupracuje s továrním týmem Hyundai, vzal si poprvé v historii M-Sport vývoj 1,6 litrového turbo motoru pod svá křídla.
Mexiko bylo pro starou Fiestu v barvách týmu M-Sport jednou z posledních soutěží (foto: M-Sport/McKlein)
"Blok je kompletně nový a motor teď má suchou a ne mokrou klikovou skříň. V minulosti byly ve Fiestách RS WRC vestavěny motory, které vycházely ze sériového motoru. Byly ale neskladné a malé rozměry nového bloku pro nás znamenají větší prostor, abychom mohli přizpůsobit chladící systém. Mezichladič a přívod vzduchu jsou také nové, to by motoru kromě jiného mělo přinést o něco větší kroutící moment, a tak o něco více koní.
Uspořádání motoru zůstalo více méně stejné, tak to vyžadují pravidla. Také hlava válců byla převzata ze starého motoru, jen v přepracované formě," pokračuje Christian. Aby byl výkon optimálně přenášen na kola, bylo změněno i zařízení starající se o jeho přenos. "Změny zahrnují také přepracovaný diferenciál, který umožňuje při částečném zatížení jeho opožděné uzavření, jak to už používají Hyundai a Volkswagen. Můžeme teď hydraulicky odpojit také zadní kola, když bude zatažená ruční brzda. Funguje to lépe než čistě mechanický systém používatný předtím."
Vedle nového motoru a mnoha změn v pohonu jsou na autě samozřejmě také další vylepšení, která se mají kromě jiného postarat také o snížení jeho těžiště. Zvnějšku by se nové auto ale od toho stávajícího lišit nemělo. "Největší změny v aerodynamice Fiesty RS WRC přišly už vloni, když jsme přišli s novým předkem auta. To se měnit nebude," zakončil Loriaux.
Věděli jste, že čtyřkovou Octavii můžete mít s dvoulitrovým benzínovým motorem o výkonu 150 kW a pohonem 4x4? Že ne? Buďte v klidu, v nabídce je tato motorizace poměrně čerstvě, ale dnes ji pořádně proklepneme. Pokud chcete do Octavie kultivovaný benzínový motor a zároveň příjemnou dynamiku, měli byste tento agregát zvážit. Dvoulitr 2,0 TDI o výkonu 110 kW je „traktoroidní“ motor s tupou reakcí na plyn a vedle patnáctistovky 1,5 TSI o stejném výkonu příliš nedává smysl – rozdíl cca jednoho litru ve spotřebě je zanedbatelný. Dnes testovaný benzínový dvoulitr povznesl Octavii na zcela novou úroveň, co ale spotřeba a cena?
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.