V Rally Portugal se pro M-Sport začne psát nová kapitola. Vedle premiéry Fiesty R2, která bude poháněna tříválcovým litrovým turbo motorem, se nového motoru dočká také Fiesta RS WRC.
V dílnách M-Sportu se aktuálně dolaďuje pět zcela nových Fiest RS WRC, které si odbudou svoji premiéru už v Portugalsku. Na vývoj auta samozřejmě dohlížel dlouholetý šéftechnik M-Sportu, Christian Loriaux. Poprvé v historii týmu přepracovaný speciál nedostanou pouze tovární jezdci, Ott Tänak a Elfyn Evans, ale také další tři zákazníci: Lorenzo Bertelli, Robert Kubica a Martin Prokop.
Obecně se má za to, že se Loriauxovi i přes jasně nižší rozpočet M-Sportu podařil lišácký kousek, protože by Fiesta měla být schopna držet krok s ostaními továrními speciály. Nových je asi 80 % auta "a největší změna na Fiestě RS WRC se týká motoru", říká Christian Loriaux.
Vzhledem k tomu, že dosavadní motorový partner, společnost Pipo, již nějakou dobu spolupracuje s továrním týmem Hyundai, vzal si poprvé v historii M-Sport vývoj 1,6 litrového turbo motoru pod svá křídla.
Mexiko bylo pro starou Fiestu v barvách týmu M-Sport jednou z posledních soutěží (foto: M-Sport/McKlein)
"Blok je kompletně nový a motor teď má suchou a ne mokrou klikovou skříň. V minulosti byly ve Fiestách RS WRC vestavěny motory, které vycházely ze sériového motoru. Byly ale neskladné a malé rozměry nového bloku pro nás znamenají větší prostor, abychom mohli přizpůsobit chladící systém. Mezichladič a přívod vzduchu jsou také nové, to by motoru kromě jiného mělo přinést o něco větší kroutící moment, a tak o něco více koní.
Uspořádání motoru zůstalo více méně stejné, tak to vyžadují pravidla. Také hlava válců byla převzata ze starého motoru, jen v přepracované formě," pokračuje Christian. Aby byl výkon optimálně přenášen na kola, bylo změněno i zařízení starající se o jeho přenos. "Změny zahrnují také přepracovaný diferenciál, který umožňuje při částečném zatížení jeho opožděné uzavření, jak to už používají Hyundai a Volkswagen. Můžeme teď hydraulicky odpojit také zadní kola, když bude zatažená ruční brzda. Funguje to lépe než čistě mechanický systém používatný předtím."
Vedle nového motoru a mnoha změn v pohonu jsou na autě samozřejmě také další vylepšení, která se mají kromě jiného postarat také o snížení jeho těžiště. Zvnějšku by se nové auto ale od toho stávajícího lišit nemělo. "Největší změny v aerodynamice Fiesty RS WRC přišly už vloni, když jsme přišli s novým předkem auta. To se měnit nebude," zakončil Loriaux.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?