Francois-Xavier Demaison byl poprvé kompletně zodpovědný za stavbu rallyového auta a výsledkem bylo dominantní Polo R WRC. Teď se asi rok se svým týmem snažil o další homologační stupeň tohoto speciálu.
Tovární tým Volkswagenu pro tuto sezonu připravil druhou generaci Pola R WRC. Tým teď navíc disponuje mnoha poznatky ze dvou sezon s první generací Pola, a tak jistě věděl, na co se zaměřit. Cíl byl jasný, i nová generace by měla nahánět strach konkurenci a pokračovat v pozoruhodné sérii úspěchů.
"Základem všeho je, že klidový stav je v motorsportu krokem zpět. Chtěli jsme zachovat odolnost a zároveň dát jezdcům a inženýrům více možností nastavení. Sem tam nám nové možnosti poskytla také pravidla - například nové řazení," říká Francois-Xavier Demaison často přezdívaný FX Demaison. Partnerem týmu pro převodvky je společnost Xtrac, se kterou vyvinuli novou hydraulickou jednotku s maximálním tlakem 150 barů, která pracuje v oběhu s ruční brzdou.
"Nová převodovka je podstatně komplexnější než systém, který jsme používali doposud. Proto jsme tomuto dílu věnovali velkou pozornost. Hydraulický systém musel být odpovídajícně přizpůsoben a zvětšeně nadimenzován. Navíc jsme vyvinuli také kompletně novou převodovou skříň. S tím jsme začali už zkraje roku 2014." Demaison také vymyslel nové uložení palivové nádrže, aby mohlo být rezervní kolo uloženo v prostoru kufru níže, což sníží těžiště vozu.
Nová sekvenční převodovka, více možností v nastavení, drobná vylepšení v aerodynamice - nové šasi bylo týmem Volkswagen Motorsport intenzivně testováno už od července. Na šotolině, asfaltu, ale i sněhu a ledu natestovali s novou generací vozu Sébastien Ogier, Jari-Matti Latvala a Andreas Mikkelsen ve Finsku, Francii, Velké Británii, Švédsku a v okolí Monte Carla asi 5000 km. Velkou část práce navíc odvedl Dieter Depping, který je testovacím a vývojovým jezdcem týmu.
Už první verze Pola udivovala konkurenci. Pro tu novou se ale 75 % všech komponentů dosavadního modelu dostalo na testovací stolici a někeré z nich byly vylepšeny. "Vývojový proces je často otázkou času. Dříve nebo později jsme se podívali na každý detail, na každý šroubek a eventuálně jej nově vyvinuli, když to bylo třeba."
Při vývoji nového homologačního stupně Pola byly zohledněny také požadavky mechaniků, aby se zlepšila dostupnost jednotlivých komponentů v časově silně omezených servisech během jednotlivých soutěží - například byla snaha o použití co možná nejvíce standardizovaných šroubů. Sébastien Ogier neváhal a s novým Polem R WRC vyhrál hned druhou zkoušku, do které odstartovalo. "Ovšem konkurence při vývoji jejich aut také určitě nespala. První měřené testy, první soutěž, to jsou vždy napínavé momenty, když do nich jdete s novým autem," pokračuje FX Demaison.
Na autě je nový také motor, který je opět od prvních kilometrů soutěže v okolí Monaka měřítkem. Stále se jedná o starý známý 1,6 litrový čtyřválec s turbodmychadlem. Při jeho dalším vývoji hrála důležitou roli váha. Dle oficiálních informací váží 318 koňový (430 Nm) motor jen 81,5 kg, což je pravidly předepsané minimum. Minimální váha motoru se pro rok 2015 o jeden kilogram snížila.
"Při vývoji motoru stojí výkon, ovladatelnost a váha zcela na vrcholu technické specifikace. U prvních dvou bodů jsme byli už s první verzí pro roky 2013 a 2014 docela blízko optimu. Klíčovým bodem nové homologace motoru tak bylo, abychom se dostali s váhou na absolutní limit. To se nám podařilo," říká Dr. Donatus Wichelhaus, šéf vývoje motorů u týmu Volkswagen Motorsport.
"Samozřejmě se snažíte využít věcí, které jste se naučili v předešlých dvou letech. Víte, které části fungovaly dobře a ty tak neměníte. Ale sem a tam chcete konstrukci udělat lepší a efektivnější," dodal Wichelhaus. Zajímavostí je, že rallyový motor absolvuje průměrně pět soutěží. Pohonná jednotka je během tohoto času zaplombována a sledována FIA. Po této době je na programu revize. Motor je pak rozložen na 300 jednotlivých dílů a každá část a každý šroubek je kontrolován kvalitáři do tisíciny milimetru. To je pro představu 500 krát méně než velikost zrnka soli nebo 150 krát méně než lidský vlas.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.