Francois-Xavier Demaison byl poprvé kompletně zodpovědný za stavbu rallyového auta a výsledkem bylo dominantní Polo R WRC. Teď se asi rok se svým týmem snažil o další homologační stupeň tohoto speciálu.
Tovární tým Volkswagenu pro tuto sezonu připravil druhou generaci Pola R WRC. Tým teď navíc disponuje mnoha poznatky ze dvou sezon s první generací Pola, a tak jistě věděl, na co se zaměřit. Cíl byl jasný, i nová generace by měla nahánět strach konkurenci a pokračovat v pozoruhodné sérii úspěchů.
"Základem všeho je, že klidový stav je v motorsportu krokem zpět. Chtěli jsme zachovat odolnost a zároveň dát jezdcům a inženýrům více možností nastavení. Sem tam nám nové možnosti poskytla také pravidla - například nové řazení," říká Francois-Xavier Demaison často přezdívaný FX Demaison. Partnerem týmu pro převodvky je společnost Xtrac, se kterou vyvinuli novou hydraulickou jednotku s maximálním tlakem 150 barů, která pracuje v oběhu s ruční brzdou.
"Nová převodovka je podstatně komplexnější než systém, který jsme používali doposud. Proto jsme tomuto dílu věnovali velkou pozornost. Hydraulický systém musel být odpovídajícně přizpůsoben a zvětšeně nadimenzován. Navíc jsme vyvinuli také kompletně novou převodovou skříň. S tím jsme začali už zkraje roku 2014." Demaison také vymyslel nové uložení palivové nádrže, aby mohlo být rezervní kolo uloženo v prostoru kufru níže, což sníží těžiště vozu.
Nová sekvenční převodovka, více možností v nastavení, drobná vylepšení v aerodynamice - nové šasi bylo týmem Volkswagen Motorsport intenzivně testováno už od července. Na šotolině, asfaltu, ale i sněhu a ledu natestovali s novou generací vozu Sébastien Ogier, Jari-Matti Latvala a Andreas Mikkelsen ve Finsku, Francii, Velké Británii, Švédsku a v okolí Monte Carla asi 5000 km. Velkou část práce navíc odvedl Dieter Depping, který je testovacím a vývojovým jezdcem týmu.
Už první verze Pola udivovala konkurenci. Pro tu novou se ale 75 % všech komponentů dosavadního modelu dostalo na testovací stolici a někeré z nich byly vylepšeny. "Vývojový proces je často otázkou času. Dříve nebo později jsme se podívali na každý detail, na každý šroubek a eventuálně jej nově vyvinuli, když to bylo třeba."
Při vývoji nového homologačního stupně Pola byly zohledněny také požadavky mechaniků, aby se zlepšila dostupnost jednotlivých komponentů v časově silně omezených servisech během jednotlivých soutěží - například byla snaha o použití co možná nejvíce standardizovaných šroubů. Sébastien Ogier neváhal a s novým Polem R WRC vyhrál hned druhou zkoušku, do které odstartovalo. "Ovšem konkurence při vývoji jejich aut také určitě nespala. První měřené testy, první soutěž, to jsou vždy napínavé momenty, když do nich jdete s novým autem," pokračuje FX Demaison.
Na autě je nový také motor, který je opět od prvních kilometrů soutěže v okolí Monaka měřítkem. Stále se jedná o starý známý 1,6 litrový čtyřválec s turbodmychadlem. Při jeho dalším vývoji hrála důležitou roli váha. Dle oficiálních informací váží 318 koňový (430 Nm) motor jen 81,5 kg, což je pravidly předepsané minimum. Minimální váha motoru se pro rok 2015 o jeden kilogram snížila.
"Při vývoji motoru stojí výkon, ovladatelnost a váha zcela na vrcholu technické specifikace. U prvních dvou bodů jsme byli už s první verzí pro roky 2013 a 2014 docela blízko optimu. Klíčovým bodem nové homologace motoru tak bylo, abychom se dostali s váhou na absolutní limit. To se nám podařilo," říká Dr. Donatus Wichelhaus, šéf vývoje motorů u týmu Volkswagen Motorsport.
"Samozřejmě se snažíte využít věcí, které jste se naučili v předešlých dvou letech. Víte, které části fungovaly dobře a ty tak neměníte. Ale sem a tam chcete konstrukci udělat lepší a efektivnější," dodal Wichelhaus. Zajímavostí je, že rallyový motor absolvuje průměrně pět soutěží. Pohonná jednotka je během tohoto času zaplombována a sledována FIA. Po této době je na programu revize. Motor je pak rozložen na 300 jednotlivých dílů a každá část a každý šroubek je kontrolován kvalitáři do tisíciny milimetru. To je pro představu 500 krát méně než velikost zrnka soli nebo 150 krát méně než lidský vlas.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.