Jaromír Tarabus s Danielem Trunkátem bojovali jakožto nejúspěšnější česká posádka až do poslední rychlostní zkoušky o třetí pozici v evropském šampionátu.
Rakouská 32. Internationale Jänner Rallye, se po třech letech opět odehrávala ve sněhových podmínkách. Jaromír Tarabus s Danielem Trunkátem bojovali jakožto nejúspěšnější česká posádka až do poslední rychlostní zkoušky o třetí pozici v evropském šampionátu a byli nejrychlejší posádkou, která nejela na pneumatikách Pirelli. Rozdíly ve výkonu pneumatik zásadně ovlivnily průběh soutěže.
„Před seznamovacími jízdami napadlo na rychlostní zkoušky Jänner Rallye vydatné množství sněhu. My jsme se na tak soutěž těšili o to více, že jsme zde naposledy jeli ve sněhových podmínkách v roce 2008. Jediné obavy jsme měli kvůli nově předepsaným pneumatikám. Již kvalifikační zkouška potvrdila jak to, že nás čeká parádní sněhová soutěž, tak naše obavy z pneumatik. Podařilo se nám zde sice zajet dobré čtvrté místo a první místo z většiny jezdců jedoucích na pneumatikách Michelin, ale odstup prvních tří jezdců jedoucích na Pirelli značil výrazný problém. Ten se projevil již na RZ1, jakožto i na dalších rychlostních zkouškách první sekce, a rally byla prakticky rozhodnuta,“ objasňuje Daniel Trunkát pozadí toho, proč se mezi posádkami záhy objevily takové časové rozdíly, na které jsme obyčejně zvyklí spíše na souběžně probíhající Rallye Dakar. „Na druhou sekci soutěže se podařilo sehnat alespoň částečně konkurenceschopnou jinou verzi pneumatik, a pak se nám již dařilo držet krok se špičkou a na dalších RZ už jsme zajížděli časy srovnatelné s druhým Robertem Consanim – s výjimkou večerní nejdelší RZ prvního dne St. Leonhard, kde bylo tolik sněhu, že jsme opět výrazně ztráceli. Díky rannímu výletu dvojice Lukyanuk-Chervonenko mimo trať, kteří následně museli zastavit a čistit chladič od sněhu, jsme se vklínili mezi jezdce na Pirelli a byli jsme téměř po celou dobu soutěže třetí,“ popisuje Dan Trunkát další průběh soutěže.
Zatímco první etapu doprovázelo vydatné sněžení, ve druhé etapě se obloha částečně vyjasnila a v níže položených pasážích se postupně začaly objevovat vyjeté asfaltové koleje. Pro“ T&T” představovala druhá etapa následující úkol - pokusit se udržet za sebou dotahující se rusko-ukrajinskou posádku Lukyanuk –Chervonenko, na kterou měla více než minutový náskok. Ten se dařilo konstantně držet do poloviny úterní etapy, ale pak se začal rychle zmenšovat. Okolnosti druhé etapy soutěže popisuje Jaromír Tarabus: „Na začátku druhého dne jsme si mysleli, že už se nám podařilo si zajistit dostatek více konkurenceschopných pneumatik, ale nebylo to tak. Zpočátku dne bylo všude dost sněhu a neměli jsme problém, ale později nám začaly ve vyjetých v kolejích s neočekávaně velkou rychlostí vypadávat z těchto pneumatik hroty, což se pochopitelně projevilo ztrátou přilnavosti a začali jsme výrazně ztrácet na nás stíhajícího Alexeye Lukyanuka. Tím bylo rozhodnuto a vyšlo to akorát tak, že nás předjeli na poslední erzetě. Každopádně jsme šťastní, že jsme úspěšně dojeli do cíle. Čtvrté místo i body za něj jsou samozřejmě super. Nicméně během druhé etapy jsme museli kvůli situaci s pneumatikami činit několik improvizovaných rozhodnutí, a jedno z nich nebylo šťastné. Pokud by bylo lepší, mohli jsme s naším náskokem na třetím místě během úterní etapy hospodařit lépe.“
Celkové dojmy ze závodu shrnuje Jaromír Tarabus takto: „Každopádně tak jako tak jsme si závod maximálně užili, stejně jako asi všichni ostatní jezdci a především fanoušci, kterých zde bylo tradičně opravdu hodně. Potěšilo nás také to, že jsme za celý závod na trati neudělali žádnou významnější chybu. Jen je škoda, že rozdíly mezi pneumatikami poznamenaly celkovou dramatičnost závodu, protože se mezi jezdci vytvořily obrovské rozestupy. Jezdci bez „správných“ pneu, které se ovšem daly sehnat jen omezeně, zkrátka neměli šanci. To je vidět například i na časech továrního jezdce Peugeotu Craiga Breena. To byla skvrna na jinak krásném zasněženém zimním závodě. Současně to byl závod plný zážitků pro všechny, takže pravé zimní rallyové dobrodružství!“ Dominanci pneumatik Pirelli dokládá například i suverénní první místo polské posádky Ogryzek-Wróbel v klasifikaci vozů s jednou poháněnou nápravou.
„Obrovské poděkování patří našemu týmu Kresta Racing, kterému se v průběhu soutěže podařilo zajistit nám lepší obutí, než měla většina ostatních posádek, které jely na stávající verzi pneumatik. Rádi bychom poděkovali také týmu Martina Prokopa a kamarádům ze Zlína, kteří nám pomohli s jejich dopravou v době závodu a změnili si kvůli nám v průběhu pondělka a úterka své plány. Díky tomu jsme měli šanci o třetí místo alespoň bojovat, a to až do poslední rychlostní zkoušky. Na kdyby se sice nehraje a v rally se může stát kdykoliv cokoliv, ale je evidentní, že v případě větší vyrovnanosti mezi značkami pneumatik by to vypadalo na stupních vítězů jinak,“ děkuje Daniel Trunkát za pomoc všem zainteresovaným, a uzavírá: „Máme za sebou skvělou sněhovou soutěž s výbornou diváckou atmosférou, co více si lze přát. Hřeje nás i to, že jsme byli první mezi jezdci, kteří jeli na pneumatikách Michelin. Po tomto dobrém výsledku dále pracujeme na zajištění co největšího počtu startů v letošním Mistrovství Evropy. Příště se na všechny budeme těšit v Severním Irsku při Circuit of Ireland Rally na začátku dubna.“
Pro další zajímavosti , obrázky a videa z působení týmu na Jänner Rallye sledujte facebookový profil Tarabus&Trunkát Rally Team (https://www.facebook.com/pages/TarabusTrunk%C3%A1t-Rally-team/119127594797963?ref=hl).
Výsledky 32. Internationale Jänner Rallye
1. Kajetanowicz Kajetan – Baran Jaroslaw Ford Fiesta R5 2:50:52,6
2. Consani Robert – Vilmot Maxime Peugeot 207 S2000 +7:07,4
3. Lukyanuk Alexey – Chervonenko Yevgen Ford Fiesta R5 +8:28,1
4. Tarabus Jaromír – Trunkát Daniel Škoda Fabia S2000 +8:48,8
5. Fischerlehner Martin – Unterweger Tobias Mitsubishi Lancer Evo IX +22:38,6
6. Hirschi Jonathan – Landais Vincent Peugeot 208 T16 +27:26,9
7. Tlusťák Antonín – Kučera Ladislav Škoda Fabia S2000 +27:29,7
8. Štajf Vojtěch – Rajnoha František Subaru Impreza STi +28:18,6
9. Botka Dávid – Mihalik Péter Mitsubishi Lancer Evo IX +30:38,5
10. Raoux Jean-Michel – Escartefigue Thomas Ford Fiesta R5 +35:00,5
Aleš Holakovský
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.