Jaromír Tarabus s Danielem Trunkátem bojovali jakožto nejúspěšnější česká posádka až do poslední rychlostní zkoušky o třetí pozici v evropském šampionátu.
Rakouská 32. Internationale Jänner Rallye, se po třech letech opět odehrávala ve sněhových podmínkách. Jaromír Tarabus s Danielem Trunkátem bojovali jakožto nejúspěšnější česká posádka až do poslední rychlostní zkoušky o třetí pozici v evropském šampionátu a byli nejrychlejší posádkou, která nejela na pneumatikách Pirelli. Rozdíly ve výkonu pneumatik zásadně ovlivnily průběh soutěže.
„Před seznamovacími jízdami napadlo na rychlostní zkoušky Jänner Rallye vydatné množství sněhu. My jsme se na tak soutěž těšili o to více, že jsme zde naposledy jeli ve sněhových podmínkách v roce 2008. Jediné obavy jsme měli kvůli nově předepsaným pneumatikám. Již kvalifikační zkouška potvrdila jak to, že nás čeká parádní sněhová soutěž, tak naše obavy z pneumatik. Podařilo se nám zde sice zajet dobré čtvrté místo a první místo z většiny jezdců jedoucích na pneumatikách Michelin, ale odstup prvních tří jezdců jedoucích na Pirelli značil výrazný problém. Ten se projevil již na RZ1, jakožto i na dalších rychlostních zkouškách první sekce, a rally byla prakticky rozhodnuta,“ objasňuje Daniel Trunkát pozadí toho, proč se mezi posádkami záhy objevily takové časové rozdíly, na které jsme obyčejně zvyklí spíše na souběžně probíhající Rallye Dakar. „Na druhou sekci soutěže se podařilo sehnat alespoň částečně konkurenceschopnou jinou verzi pneumatik, a pak se nám již dařilo držet krok se špičkou a na dalších RZ už jsme zajížděli časy srovnatelné s druhým Robertem Consanim – s výjimkou večerní nejdelší RZ prvního dne St. Leonhard, kde bylo tolik sněhu, že jsme opět výrazně ztráceli. Díky rannímu výletu dvojice Lukyanuk-Chervonenko mimo trať, kteří následně museli zastavit a čistit chladič od sněhu, jsme se vklínili mezi jezdce na Pirelli a byli jsme téměř po celou dobu soutěže třetí,“ popisuje Dan Trunkát další průběh soutěže.
Zatímco první etapu doprovázelo vydatné sněžení, ve druhé etapě se obloha částečně vyjasnila a v níže položených pasážích se postupně začaly objevovat vyjeté asfaltové koleje. Pro“ T&T” představovala druhá etapa následující úkol - pokusit se udržet za sebou dotahující se rusko-ukrajinskou posádku Lukyanuk –Chervonenko, na kterou měla více než minutový náskok. Ten se dařilo konstantně držet do poloviny úterní etapy, ale pak se začal rychle zmenšovat. Okolnosti druhé etapy soutěže popisuje Jaromír Tarabus: „Na začátku druhého dne jsme si mysleli, že už se nám podařilo si zajistit dostatek více konkurenceschopných pneumatik, ale nebylo to tak. Zpočátku dne bylo všude dost sněhu a neměli jsme problém, ale později nám začaly ve vyjetých v kolejích s neočekávaně velkou rychlostí vypadávat z těchto pneumatik hroty, což se pochopitelně projevilo ztrátou přilnavosti a začali jsme výrazně ztrácet na nás stíhajícího Alexeye Lukyanuka. Tím bylo rozhodnuto a vyšlo to akorát tak, že nás předjeli na poslední erzetě. Každopádně jsme šťastní, že jsme úspěšně dojeli do cíle. Čtvrté místo i body za něj jsou samozřejmě super. Nicméně během druhé etapy jsme museli kvůli situaci s pneumatikami činit několik improvizovaných rozhodnutí, a jedno z nich nebylo šťastné. Pokud by bylo lepší, mohli jsme s naším náskokem na třetím místě během úterní etapy hospodařit lépe.“
Celkové dojmy ze závodu shrnuje Jaromír Tarabus takto: „Každopádně tak jako tak jsme si závod maximálně užili, stejně jako asi všichni ostatní jezdci a především fanoušci, kterých zde bylo tradičně opravdu hodně. Potěšilo nás také to, že jsme za celý závod na trati neudělali žádnou významnější chybu. Jen je škoda, že rozdíly mezi pneumatikami poznamenaly celkovou dramatičnost závodu, protože se mezi jezdci vytvořily obrovské rozestupy. Jezdci bez „správných“ pneu, které se ovšem daly sehnat jen omezeně, zkrátka neměli šanci. To je vidět například i na časech továrního jezdce Peugeotu Craiga Breena. To byla skvrna na jinak krásném zasněženém zimním závodě. Současně to byl závod plný zážitků pro všechny, takže pravé zimní rallyové dobrodružství!“ Dominanci pneumatik Pirelli dokládá například i suverénní první místo polské posádky Ogryzek-Wróbel v klasifikaci vozů s jednou poháněnou nápravou.
„Obrovské poděkování patří našemu týmu Kresta Racing, kterému se v průběhu soutěže podařilo zajistit nám lepší obutí, než měla většina ostatních posádek, které jely na stávající verzi pneumatik. Rádi bychom poděkovali také týmu Martina Prokopa a kamarádům ze Zlína, kteří nám pomohli s jejich dopravou v době závodu a změnili si kvůli nám v průběhu pondělka a úterka své plány. Díky tomu jsme měli šanci o třetí místo alespoň bojovat, a to až do poslední rychlostní zkoušky. Na kdyby se sice nehraje a v rally se může stát kdykoliv cokoliv, ale je evidentní, že v případě větší vyrovnanosti mezi značkami pneumatik by to vypadalo na stupních vítězů jinak,“ děkuje Daniel Trunkát za pomoc všem zainteresovaným, a uzavírá: „Máme za sebou skvělou sněhovou soutěž s výbornou diváckou atmosférou, co více si lze přát. Hřeje nás i to, že jsme byli první mezi jezdci, kteří jeli na pneumatikách Michelin. Po tomto dobrém výsledku dále pracujeme na zajištění co největšího počtu startů v letošním Mistrovství Evropy. Příště se na všechny budeme těšit v Severním Irsku při Circuit of Ireland Rally na začátku dubna.“
Pro další zajímavosti , obrázky a videa z působení týmu na Jänner Rallye sledujte facebookový profil Tarabus&Trunkát Rally Team (https://www.facebook.com/pages/TarabusTrunk%C3%A1t-Rally-team/119127594797963?ref=hl).
Výsledky 32. Internationale Jänner Rallye
1. Kajetanowicz Kajetan – Baran Jaroslaw Ford Fiesta R5 2:50:52,6
2. Consani Robert – Vilmot Maxime Peugeot 207 S2000 +7:07,4
3. Lukyanuk Alexey – Chervonenko Yevgen Ford Fiesta R5 +8:28,1
4. Tarabus Jaromír – Trunkát Daniel Škoda Fabia S2000 +8:48,8
5. Fischerlehner Martin – Unterweger Tobias Mitsubishi Lancer Evo IX +22:38,6
6. Hirschi Jonathan – Landais Vincent Peugeot 208 T16 +27:26,9
7. Tlusťák Antonín – Kučera Ladislav Škoda Fabia S2000 +27:29,7
8. Štajf Vojtěch – Rajnoha František Subaru Impreza STi +28:18,6
9. Botka Dávid – Mihalik Péter Mitsubishi Lancer Evo IX +30:38,5
10. Raoux Jean-Michel – Escartefigue Thomas Ford Fiesta R5 +35:00,5
Aleš Holakovský
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?