Jakmile Volkswagen získal svůj druhý konstrukterský titul, tak do světa vypustil pár technických zajímavostí o svém Polu R WRC. My si je pro vás nechali až po skončení sezony.
- Kompletní stavba nového Pola R WRC, od nenalakované karoserie bez střech až po vůz kategorie World Rally Car připravený ke startu, zabere dohromady asi 350 hodin.
- Jeden motor absolvuje průměrně 5 rally, takže asi 2 500 km na rychlostních zkouškách plus dalších 10 000 km na spojovacích etapách v normálním provozu. Pohonná jednotka je během tohoto času zaplombovaná a dohlíží na ni FIA. Po tomto čase je na řadě revize. Motor je pak rozložen na 300 jednotlivých částí. Každý díl a každý šroubek je z důvodu kvality na tisícinu milimetru kontrolován. Pro srovnání: Tato vzdálenost je 500 krát menší než zrnko soli nebo 150 krát méně než lidský vlas.
- Brzdové kotouče Pola R WRC musí vydržet teploty až do 900 °C. V MS v rally se používají vnitřně chlazené ocelové kotoučové brzdy. Firma Alcon z Anglie staví vysoce výkonné brzdy s průměrem 355 mm.
- Maximální brzdný tlak v Polu R WRC byl v roce 2014 zatím [po Austrálii] naměren 74,8 baru. Pokud byste chtěli tento tlak pocíti na vlastní kůži, tak byste se museli potopit do 748 metrů, což nevydrží ani každá ponorka.
- Jedním z nejhbitějších mechanických komponentů v Polu R WRC je turbodmychadlo. V průběhu jedné mistrovské sezony jsou nasazeny tři turba - lopatky turbodmychadla ve všech třech vozech Polo R WRC se otočí celkem 1 312 565 550 krát. Také 1,6 litrový turbomor pracuje na hranici fyziky: Při, dle pravidel maximálně předepsaných 8 500 ot/min, mění každý ze čtyř pístů svůj směr pohybu 17,7 krát za vteřinu. Za minutu urazí každý ze čtyř pístů při maximálních otáčkách 78,41 metrů.
- Přibližně asi 20 horkovzdušných balonů by tři Pola R WRC vysála během jedné sezony WRC: 75 840 kubíků vzduchu vdechují 315 koňové motory přes vzduchové restriktory během 13 soutěží.
- Během jedné sezony urazí tým Volkswagen Motorsport přes 100 000 km. To odpovídá asi 2,5 násobné trase kolem zeměkoule. V tomto čísle už je započítáno 47 217,62 km námořní přepravy na tři zámořské soutěže.
- Na evropské soutěže jezdí tým Volkswagenu se sedmi kamiony. Ty odvezou všechna tři Pola, kompletní servisní zázemí, kancelář pro inženýry a týmové vedení, všechny náhradní díly, nářadí, kola, držáky na kola, čistící prostředky a další vybavení, které je potřeba na stavbu servisního zázemí. K tomu připočítejme ještě tři kamiony na stavbu týmového a novinářského hospitality a jeden další kamion s toaletami.
- 15, 30 a 45 minut každý den mají obvykle mechanici čas na to, aby provedli údržbu vozů. A co trvá nejméně? Výměna gumy zabere méně než jednu minutu. Stejně tak důležitá je také obratnost: výměna převodovky se zvládá za méně než 12 minut. 7 minut potřebují mechanici Volkswagenu na výměnu nábojů kol. Napřed musí být odmontováno dané kolo, pak brzdy a pak vše namontováno zpět.
- 16 vestavěných skříní na náhradní díly a nářadí, cca 40 hliníkových boxů s dalšími díly a speciálním nářadím a dalších 15 skladovacích regálů na ocelové vybavení a náhradní díly - servisní místo Volkswagenu je během evropské rally takovou malou výrobní halou. Pro zámořské závody je další vybavení a náhradní díly, které je zasíláno letecky, zabaleno v asi 40 leteckých kontejnerech.
- Pouze různých 66 druhů nářadí - od šroubováku až po drátěný kartáč, od náhradní čepele pro nůž až po imbusový klíč, od šroubováku až po metr - je využíváno při servisu Pola R WRC. 15 dalších při první stavbě a přípravě na rally.
- Během prvních 9 soutěží roku všichni tři jezdci VW na do té doby 428 měřených testech přeřadili 57 155 krát.
- Nula - to je číslo značící selhání motoru, které Volkswagen v rally zatím zaznamenal. Technické defekty jsou na vozech World Rally Car z Wolfsburgu vůbec vzácné: v roce 2013 musela posádka Ogier/Ingrassia Polo R WRC předčasně odstavit na Italské Rally, nicméně pak i tak díky pravidlu Rally2 získala body. V roce 2014 zmeškali Mikkelsen/Markkula několik kilometrů na Argentinské Rally kvůli uvolněnému klínovému řemenu. I toto mělo ale pozitivní happy end - duo dojelo nakonec osmé.
- Muzeum Volkswagenu v Autostadtu brzy dostane jeden speciální kousek Pola R WRC, ten s iterním označením 11 a šasi číslo WVWZZZ6RZCWP00029. Ve Švédsku s ním duo Ogier/Ingrassia slavilo úplně první vítězství pro Volkswagen v MS v rally. V roce 2013 bylo toto šasi nasazeno šestkrát. Po Švédsku si připsalo ještě další 4 triumfy - v Portugalsku, Finsku, Austrálii a Španělsku. Žádné jiné šasi z Wolfsburgu nevykazuje lepší bilanci.
Další rovněž velice zajímavé šasi je stále v provozu: interní číslo 17. Na svém kontě má toto Polo R WRC šest rally - a to některé poměrně zajímavé - v roce 2013 s ním Ogier s Ingrassiou vyjeli vítězství ve Francii a titul. Ještě dnes, když se na tuto karosérii pečlivě podíváte, tak na střeše vidíte malé prohlubeniny, které tam udělali oba Francouzi při oslavách svého vítězství.
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.