Jakmile Volkswagen získal svůj druhý konstrukterský titul, tak do světa vypustil pár technických zajímavostí o svém Polu R WRC. My si je pro vás nechali až po skončení sezony.
- Kompletní stavba nového Pola R WRC, od nenalakované karoserie bez střech až po vůz kategorie World Rally Car připravený ke startu, zabere dohromady asi 350 hodin.
- Jeden motor absolvuje průměrně 5 rally, takže asi 2 500 km na rychlostních zkouškách plus dalších 10 000 km na spojovacích etapách v normálním provozu. Pohonná jednotka je během tohoto času zaplombovaná a dohlíží na ni FIA. Po tomto čase je na řadě revize. Motor je pak rozložen na 300 jednotlivých částí. Každý díl a každý šroubek je z důvodu kvality na tisícinu milimetru kontrolován. Pro srovnání: Tato vzdálenost je 500 krát menší než zrnko soli nebo 150 krát méně než lidský vlas.
- Brzdové kotouče Pola R WRC musí vydržet teploty až do 900 °C. V MS v rally se používají vnitřně chlazené ocelové kotoučové brzdy. Firma Alcon z Anglie staví vysoce výkonné brzdy s průměrem 355 mm.
- Maximální brzdný tlak v Polu R WRC byl v roce 2014 zatím [po Austrálii] naměren 74,8 baru. Pokud byste chtěli tento tlak pocíti na vlastní kůži, tak byste se museli potopit do 748 metrů, což nevydrží ani každá ponorka.
- Jedním z nejhbitějších mechanických komponentů v Polu R WRC je turbodmychadlo. V průběhu jedné mistrovské sezony jsou nasazeny tři turba - lopatky turbodmychadla ve všech třech vozech Polo R WRC se otočí celkem 1 312 565 550 krát. Také 1,6 litrový turbomor pracuje na hranici fyziky: Při, dle pravidel maximálně předepsaných 8 500 ot/min, mění každý ze čtyř pístů svůj směr pohybu 17,7 krát za vteřinu. Za minutu urazí každý ze čtyř pístů při maximálních otáčkách 78,41 metrů.
- Přibližně asi 20 horkovzdušných balonů by tři Pola R WRC vysála během jedné sezony WRC: 75 840 kubíků vzduchu vdechují 315 koňové motory přes vzduchové restriktory během 13 soutěží.
- Během jedné sezony urazí tým Volkswagen Motorsport přes 100 000 km. To odpovídá asi 2,5 násobné trase kolem zeměkoule. V tomto čísle už je započítáno 47 217,62 km námořní přepravy na tři zámořské soutěže.
- Na evropské soutěže jezdí tým Volkswagenu se sedmi kamiony. Ty odvezou všechna tři Pola, kompletní servisní zázemí, kancelář pro inženýry a týmové vedení, všechny náhradní díly, nářadí, kola, držáky na kola, čistící prostředky a další vybavení, které je potřeba na stavbu servisního zázemí. K tomu připočítejme ještě tři kamiony na stavbu týmového a novinářského hospitality a jeden další kamion s toaletami.
- 15, 30 a 45 minut každý den mají obvykle mechanici čas na to, aby provedli údržbu vozů. A co trvá nejméně? Výměna gumy zabere méně než jednu minutu. Stejně tak důležitá je také obratnost: výměna převodovky se zvládá za méně než 12 minut. 7 minut potřebují mechanici Volkswagenu na výměnu nábojů kol. Napřed musí být odmontováno dané kolo, pak brzdy a pak vše namontováno zpět.
- 16 vestavěných skříní na náhradní díly a nářadí, cca 40 hliníkových boxů s dalšími díly a speciálním nářadím a dalších 15 skladovacích regálů na ocelové vybavení a náhradní díly - servisní místo Volkswagenu je během evropské rally takovou malou výrobní halou. Pro zámořské závody je další vybavení a náhradní díly, které je zasíláno letecky, zabaleno v asi 40 leteckých kontejnerech.
- Pouze různých 66 druhů nářadí - od šroubováku až po drátěný kartáč, od náhradní čepele pro nůž až po imbusový klíč, od šroubováku až po metr - je využíváno při servisu Pola R WRC. 15 dalších při první stavbě a přípravě na rally.
- Během prvních 9 soutěží roku všichni tři jezdci VW na do té doby 428 měřených testech přeřadili 57 155 krát.
- Nula - to je číslo značící selhání motoru, které Volkswagen v rally zatím zaznamenal. Technické defekty jsou na vozech World Rally Car z Wolfsburgu vůbec vzácné: v roce 2013 musela posádka Ogier/Ingrassia Polo R WRC předčasně odstavit na Italské Rally, nicméně pak i tak díky pravidlu Rally2 získala body. V roce 2014 zmeškali Mikkelsen/Markkula několik kilometrů na Argentinské Rally kvůli uvolněnému klínovému řemenu. I toto mělo ale pozitivní happy end - duo dojelo nakonec osmé.
- Muzeum Volkswagenu v Autostadtu brzy dostane jeden speciální kousek Pola R WRC, ten s iterním označením 11 a šasi číslo WVWZZZ6RZCWP00029. Ve Švédsku s ním duo Ogier/Ingrassia slavilo úplně první vítězství pro Volkswagen v MS v rally. V roce 2013 bylo toto šasi nasazeno šestkrát. Po Švédsku si připsalo ještě další 4 triumfy - v Portugalsku, Finsku, Austrálii a Španělsku. Žádné jiné šasi z Wolfsburgu nevykazuje lepší bilanci.
Další rovněž velice zajímavé šasi je stále v provozu: interní číslo 17. Na svém kontě má toto Polo R WRC šest rally - a to některé poměrně zajímavé - v roce 2013 s ním Ogier s Ingrassiou vyjeli vítězství ve Francii a titul. Ještě dnes, když se na tuto karosérii pečlivě podíváte, tak na střeše vidíte malé prohlubeniny, které tam udělali oba Francouzi při oslavách svého vítězství.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, které na semaforu sice potrápily kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?