AKTUALIZACE PO RZ20; Další podnik MS v automobilových soutěžích zavedl účastníky do Austrálie. Na zdejších tratích nemá nikdo moc zkušenosti, protože se centrum soutěže změnilo. Soutěž čítá 20 rychlostních zkoušek a je rozdělena do třech etap.
Po RZ20:
Poslední etapa čítala šest měřených testů, na kterých se mělo rozhodnout o držiteli vítězství mezi Sébastienem Ogierem a Jarim-Mattim Latvalou. Latvala také na nic nečekal a hned na RZ15 vyhrál a Ogierův náskok zredukoval o 2 vteřiny. Také Kris Meeke spěchal díky třetímu času se posunul o 2 vteřiny před Hirvonena.
Ogier kontroval RZ16, Latvala byl pomalejší o 1,4s. Meeke přidal ke svému hubenému náskoku na Hirvonena 0,6s. RZ17 vyhrál Citroën s Meekem, Hirvonen se ho ale držel, a tak jeho náskok v celkovém pořadí nevzrostl na 5 vteřin. Latvala zde byl druhý a Ogier až 7., díky tomu rozdíl mezi oběma jezdci VW spadl pod 10s - na 8,7s. Jezdci se poté vydali do servisu.
Sébastien Ogier ale vyhrál RZ18 a už to vypadalo na definitivní odražení útoku Latvaly. I nadále pokračoval těsný souboj mezi dvojicí Meeke a Hirvonen a také druhý tovární pilot Citroënu bojoval o pozici, v souboji o šesté místo se utkávali Ostberg a Paddon. Navrch měli oba zástupci francouzské značky.
RZ19 přinesla změnu mezi TOP10 kvůli chybě Ostberga. Jezdec Citroënu zničil zavěšení svého DS3 WRC a vypadl mimo bodovaná místa - soutěž nakonec sice dokončil, ale až jako 16. Nor tedy neustál souboj s Paddonem a druhá polovina sezony mu zatím nevychází. Na této RZ vyhrál Latvala a před poslední zkouškou mu na čelo scházelo rovných 8 vteřin.
Závěrečná RZ20 se jela jako Power Stage, avšak změny pořadí jsme se již nedočkali. Body si připsala trojice Latvala, Ogier a Meeke, tesně bonusový bodík unikl Hirvonenovi a Mikkelsenovi (shodně +0,7s na Meeka).
Pořadí na Power Stage:1) Latvala +3 body2) Ogier +2 body3) Meeke +1 bod
Výsledky po RZ20:
Pořadí po RZ Posádkavůz Celkový čas(penalizace) Ztráta na vedoucího 1. S. Ogier - J. Ingrassia Volkswagen Polo R WRC 2:53:18,0 - - - 2. J.-M. Latvala - M. Anttila Volkswagen Polo R WRC +6,8 3. A. Mikkelsen - O. Floene Volkswagen Polo R WRC +1:18,0 4. K. Meeke - P. Nagle Citroën DS3 WRC +1:01 +1:44,0 5. M. Hirvonen - J. Lehtinen Ford Fiesta RS WRC +1:53,6 6. H. Paddon - J. Kennard Hyundai i20 WRC +2:56,2 7. T. Neuville - N. Gilsoul Hyundai i20 WRC +4:28,2 8. E. Evans - D. Barritt Ford Fiesta RS WRC +5:10,0 9. R. Kubica - M. Szczepaniak Ford Fiesta RS WRC +6:39,8 10. Ch. Atkinson - S. Prévot Hyundai i20 WRC +9:29,4
Po RZ14:
Druhá etapa se skládala ze dvou klasických testů o dvou průjezdech, na závěr se pak jela dvakrát divácká speciálka. Vrcholem dne byla RZ9/11 s délkou téměř 49 kilometrů. Ráno začal nejrychleji Latvala, který po jejím průjezdu šel do vedení, na druhé místo spadl Ogier. Kris Meeke se díky třetímu času těsně dostal před Mikkelsena (dělilo je jen 0,1s), tato dvojice ale továrním pilotům VW už moc nestačila - ztratila přes 10 vteřin. Hirvonen ztratil výrazných 24 vteřin. Velmi špatně zajela dvojka Hyundai, Atkinson, kterou předstihlo i čelo WRC2, důsledkem byl propad až na 12. místo.
RZ10 přinesla další vítězství Latvaly a opětovnou změnu míst mezi Meekem a Mikkelsenem, tentokrát ve prospěch Nora. Zatímco dopoledne patřilo Latvalovi, po zastávce v servisní zoně se situace otočila, když vyhrál všechny zkoušky jeho kolega Ogier.
V RZ11 navíc Latvala zajel až 4. čas, což vyústilo ve změnu pořadí na čele. Ogierovi na nejdelším testu dne stačil jen Meeke a Mikkelsen (+7,1s/+7,7s). Naopak špatné pneumatiky zvolil Hirvonen, jeho měkká směs na dlouhé zkoušce nevydržela a Fin ztratil dalších téměř 40 vteřin. Pátý čas na měřeném testu posunul na celkové šesté místo Ostberga, který odsunul za svá záda Paddona s Hyundai. Neuville se přehnal přes místního debutanta Evanse na konci desítky. Na jedenácté místo se vrátil Atkinson, jehož výkon je zklamáním, když po sobotní etapě ztrácí už přes 7 minut.
V RZ12 poškodil zadní kolo u svého Fordu Robert Kubica, v důsledku přišel o dvě příčky - přeskočili jej Neuville a Evans. Také v této zkoušce pokračovala přetahovaná mezi Meekem a Mikkelsenem, na třetí místo poskočil Severní Ir. Závěr dne obstaraly dvě speciálky, během kterých ale došlo opět na změnu pořadí, a tak je po dnešku na třetím místě trojka VW. Může se tedy VW konečně dočkat kýženého hattricku?
AKTUALIZACE: Kris Meeke obdržel za zkrácení tratě dodatečnou penalizaci 1:01 min - více zde.
Výsledky po RZ14:
Pořadí po RZ Posádkavůz Celkový čas(penalizace) Ztráta na vedoucího 1. S. Ogier - J. Ingrassia Volkswagen Polo R WRC 2:03:55,3 - - - 2. J.-M. Latvala - M. Anttila Volkswagen Polo R WRC +11,8 3. A. Mikkelsen - O. Floene Volkswagen Polo R WRC +25,3 4. M. Hirvonen - J. Lehtinen Ford Fiesta RS WRC +1:27,2 5. K. Meeke - P. Nagle Citroën DS3 WRC +1:01 +1:27,8 6. M. Ostberg - J. Andersson Citroën DS3 WRC +2:08,2 7. H. Paddon - J. Kennard Hyundai i20 WRC +2:15,5 8. T. Neuville - N. Gilsoul Hyundai i20 WRC +3:52,4 9. E. Evans - D. Barritt Ford Fiesta RS WRC +3:59,0 10. R. Kubica - M. Szczepaniak Ford Fiesta RS WRC +4:59,2
Po RZ8:
Dnes na posáky u Protinožců čekalo osm měřených testů. Žádný extra dlouhý na programu nebyl, když nejdelší zkouška měřila asi 25 km. Ráno začal nejrychleji Sébastien Ogier na Volkswagenu Polo R WRC, druhého času dosáhl Adreas Mikkelsen s dalším Polem a nejrychlejším ze zbytku byl Kris Meeke s Citroënem, ten na 10 km ztratil 5,6s. Opět to tedy vypadlo, že se schyluje k dominantnímu výkonu vozu z Wolfsburgu.
Hned RZ2 ukázala, že to letos tak jednoduché mít nebudou. Vyhrál ji Meeke, druhý byl Thierry Neuville a třetí Mikko Hirvonen. Vedení si i tak udržoval Ogier. Na poslední zkoušce před servisem opět zatáhl Meeke, když byl o 0,3s rychlejší než Hirvonen. Severní Ir se dostal do průběžného vedení před Mikkelsenem a Hirvonenem. Zklamáním pro nás byl výkon Chrise Atkinsona v průběhu první sekce - 8., 10. a 11. čas není ničím výjimečným.
Po servisu začal nejrychleji Ogier, průběžné pořadí se ale neměnilo - vedl stále Meeke před Mikkelsenem, Hirvonenem a obhájce titulu Ogier byl čtvrtý. Zajímavostí určitě bylo to, že druhý Mikkelsen se třetím Hirvonenem na špičku shodě ztráce 2 vteřiny. Do bodové desítky se na úkor Aktinsona posunu Elfyn Evans, který v Austrálii za výkony kolegy Hirvonena hodně zaostává.
Na RZ5 už zabraly tovární Volkswageny, když braly první tři místa v pořadí Latvala, Ogier a Mikkelsen. Na této zkoušce se ovšem z pátého místa propadl až na třinácté Thierry Neuville, který poškodil pravé zavěšení svého Hyundai i20 WRC. Na RZ6 už ale Belgičan zajel čtvrtý čas, když se mu problém podařilo na přejezdu opravit. Dostal se tak zpět do TOP10. Nepovedenou první etapu má za sebou Ostberg, který jezdí časy ve druhé polovině první desítky a na Meeke ztrácí.
Stále vyrovnané to bylo i po RZ6 na špici - Meeka, Latvalu, Ogiera, Mikkelsena a Hirvonena v tomto pořadí dělilo pouze 5,6s. Boj o vítězství byl tedy stále více než otevřený. Na RZ7, což byla krátká superspeciálka, zajel nejrychlejší čas Ogier, Latvala ztratil 0,1s. Nicméně Fin se i tak posunul průběžně do čela. Na poslední zkoušce dne, RZ8 (druhý průjezd zmiňovanou superspeciálkou), se do čela dostal Sébastien Ogier. Zítra nás tedy čeká určitě zajímavý boj!
Výsledky po RZ8:
Pořadí po RZ Posádkavůz Celkový čas(penalizace) Ztráta na vedoucího 1. S. Ogier - J. Ingrassia Volkswagen Polo R WRC 58:05,8 - - - 2. J.-M. Latvala - M. Anttila Volkswagen Polo R WRC +0,4 3. A. Mikkelsen - O. Floene Volkswagen Polo R WRC +3,5 4. K. Meeke - P. Nagle Citroën DS3 WRC +4,1 5. M. Hirvonen - J. Lehtinen Ford Fiesta RS WRC +7,9 6. M. Ostberg - J. Andersson Citroën DS3 WRC +46,4 7. H. Paddon - J. Kennard Hyundai i20 WRC +50,3 8. R. Kubica - M. Szczepaniak Ford Fiesta RS WRC +57,6 9. E. Evans - D. Barritt Ford Fiesta RS WRC +1:30,5 10. T. Neuville - N. Gilsoul Hyundai i20 WRC +2:08,4
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.