AKTUALIZACE PO RZ20; Další podnik MS v automobilových soutěžích zavedl účastníky do Austrálie. Na zdejších tratích nemá nikdo moc zkušenosti, protože se centrum soutěže změnilo. Soutěž čítá 20 rychlostních zkoušek a je rozdělena do třech etap.
Po RZ20:
Poslední etapa čítala šest měřených testů, na kterých se mělo rozhodnout o držiteli vítězství mezi Sébastienem Ogierem a Jarim-Mattim Latvalou. Latvala také na nic nečekal a hned na RZ15 vyhrál a Ogierův náskok zredukoval o 2 vteřiny. Také Kris Meeke spěchal díky třetímu času se posunul o 2 vteřiny před Hirvonena.
Ogier kontroval RZ16, Latvala byl pomalejší o 1,4s. Meeke přidal ke svému hubenému náskoku na Hirvonena 0,6s. RZ17 vyhrál Citroën s Meekem, Hirvonen se ho ale držel, a tak jeho náskok v celkovém pořadí nevzrostl na 5 vteřin. Latvala zde byl druhý a Ogier až 7., díky tomu rozdíl mezi oběma jezdci VW spadl pod 10s - na 8,7s. Jezdci se poté vydali do servisu.
Sébastien Ogier ale vyhrál RZ18 a už to vypadalo na definitivní odražení útoku Latvaly. I nadále pokračoval těsný souboj mezi dvojicí Meeke a Hirvonen a také druhý tovární pilot Citroënu bojoval o pozici, v souboji o šesté místo se utkávali Ostberg a Paddon. Navrch měli oba zástupci francouzské značky.
RZ19 přinesla změnu mezi TOP10 kvůli chybě Ostberga. Jezdec Citroënu zničil zavěšení svého DS3 WRC a vypadl mimo bodovaná místa - soutěž nakonec sice dokončil, ale až jako 16. Nor tedy neustál souboj s Paddonem a druhá polovina sezony mu zatím nevychází. Na této RZ vyhrál Latvala a před poslední zkouškou mu na čelo scházelo rovných 8 vteřin.
Závěrečná RZ20 se jela jako Power Stage, avšak změny pořadí jsme se již nedočkali. Body si připsala trojice Latvala, Ogier a Meeke, tesně bonusový bodík unikl Hirvonenovi a Mikkelsenovi (shodně +0,7s na Meeka).
Pořadí na Power Stage:1) Latvala +3 body2) Ogier +2 body3) Meeke +1 bod
Výsledky po RZ20:
Pořadí po RZ Posádkavůz Celkový čas(penalizace) Ztráta na vedoucího 1. S. Ogier - J. Ingrassia Volkswagen Polo R WRC 2:53:18,0 - - - 2. J.-M. Latvala - M. Anttila Volkswagen Polo R WRC +6,8 3. A. Mikkelsen - O. Floene Volkswagen Polo R WRC +1:18,0 4. K. Meeke - P. Nagle Citroën DS3 WRC +1:01 +1:44,0 5. M. Hirvonen - J. Lehtinen Ford Fiesta RS WRC +1:53,6 6. H. Paddon - J. Kennard Hyundai i20 WRC +2:56,2 7. T. Neuville - N. Gilsoul Hyundai i20 WRC +4:28,2 8. E. Evans - D. Barritt Ford Fiesta RS WRC +5:10,0 9. R. Kubica - M. Szczepaniak Ford Fiesta RS WRC +6:39,8 10. Ch. Atkinson - S. Prévot Hyundai i20 WRC +9:29,4
Po RZ14:
Druhá etapa se skládala ze dvou klasických testů o dvou průjezdech, na závěr se pak jela dvakrát divácká speciálka. Vrcholem dne byla RZ9/11 s délkou téměř 49 kilometrů. Ráno začal nejrychleji Latvala, který po jejím průjezdu šel do vedení, na druhé místo spadl Ogier. Kris Meeke se díky třetímu času těsně dostal před Mikkelsena (dělilo je jen 0,1s), tato dvojice ale továrním pilotům VW už moc nestačila - ztratila přes 10 vteřin. Hirvonen ztratil výrazných 24 vteřin. Velmi špatně zajela dvojka Hyundai, Atkinson, kterou předstihlo i čelo WRC2, důsledkem byl propad až na 12. místo.
RZ10 přinesla další vítězství Latvaly a opětovnou změnu míst mezi Meekem a Mikkelsenem, tentokrát ve prospěch Nora. Zatímco dopoledne patřilo Latvalovi, po zastávce v servisní zoně se situace otočila, když vyhrál všechny zkoušky jeho kolega Ogier.
V RZ11 navíc Latvala zajel až 4. čas, což vyústilo ve změnu pořadí na čele. Ogierovi na nejdelším testu dne stačil jen Meeke a Mikkelsen (+7,1s/+7,7s). Naopak špatné pneumatiky zvolil Hirvonen, jeho měkká směs na dlouhé zkoušce nevydržela a Fin ztratil dalších téměř 40 vteřin. Pátý čas na měřeném testu posunul na celkové šesté místo Ostberga, který odsunul za svá záda Paddona s Hyundai. Neuville se přehnal přes místního debutanta Evanse na konci desítky. Na jedenácté místo se vrátil Atkinson, jehož výkon je zklamáním, když po sobotní etapě ztrácí už přes 7 minut.
V RZ12 poškodil zadní kolo u svého Fordu Robert Kubica, v důsledku přišel o dvě příčky - přeskočili jej Neuville a Evans. Také v této zkoušce pokračovala přetahovaná mezi Meekem a Mikkelsenem, na třetí místo poskočil Severní Ir. Závěr dne obstaraly dvě speciálky, během kterých ale došlo opět na změnu pořadí, a tak je po dnešku na třetím místě trojka VW. Může se tedy VW konečně dočkat kýženého hattricku?
AKTUALIZACE: Kris Meeke obdržel za zkrácení tratě dodatečnou penalizaci 1:01 min - více zde.
Výsledky po RZ14:
Pořadí po RZ Posádkavůz Celkový čas(penalizace) Ztráta na vedoucího 1. S. Ogier - J. Ingrassia Volkswagen Polo R WRC 2:03:55,3 - - - 2. J.-M. Latvala - M. Anttila Volkswagen Polo R WRC +11,8 3. A. Mikkelsen - O. Floene Volkswagen Polo R WRC +25,3 4. M. Hirvonen - J. Lehtinen Ford Fiesta RS WRC +1:27,2 5. K. Meeke - P. Nagle Citroën DS3 WRC +1:01 +1:27,8 6. M. Ostberg - J. Andersson Citroën DS3 WRC +2:08,2 7. H. Paddon - J. Kennard Hyundai i20 WRC +2:15,5 8. T. Neuville - N. Gilsoul Hyundai i20 WRC +3:52,4 9. E. Evans - D. Barritt Ford Fiesta RS WRC +3:59,0 10. R. Kubica - M. Szczepaniak Ford Fiesta RS WRC +4:59,2
Po RZ8:
Dnes na posáky u Protinožců čekalo osm měřených testů. Žádný extra dlouhý na programu nebyl, když nejdelší zkouška měřila asi 25 km. Ráno začal nejrychleji Sébastien Ogier na Volkswagenu Polo R WRC, druhého času dosáhl Adreas Mikkelsen s dalším Polem a nejrychlejším ze zbytku byl Kris Meeke s Citroënem, ten na 10 km ztratil 5,6s. Opět to tedy vypadlo, že se schyluje k dominantnímu výkonu vozu z Wolfsburgu.
Hned RZ2 ukázala, že to letos tak jednoduché mít nebudou. Vyhrál ji Meeke, druhý byl Thierry Neuville a třetí Mikko Hirvonen. Vedení si i tak udržoval Ogier. Na poslední zkoušce před servisem opět zatáhl Meeke, když byl o 0,3s rychlejší než Hirvonen. Severní Ir se dostal do průběžného vedení před Mikkelsenem a Hirvonenem. Zklamáním pro nás byl výkon Chrise Atkinsona v průběhu první sekce - 8., 10. a 11. čas není ničím výjimečným.
Po servisu začal nejrychleji Ogier, průběžné pořadí se ale neměnilo - vedl stále Meeke před Mikkelsenem, Hirvonenem a obhájce titulu Ogier byl čtvrtý. Zajímavostí určitě bylo to, že druhý Mikkelsen se třetím Hirvonenem na špičku shodě ztráce 2 vteřiny. Do bodové desítky se na úkor Aktinsona posunu Elfyn Evans, který v Austrálii za výkony kolegy Hirvonena hodně zaostává.
Na RZ5 už zabraly tovární Volkswageny, když braly první tři místa v pořadí Latvala, Ogier a Mikkelsen. Na této zkoušce se ovšem z pátého místa propadl až na třinácté Thierry Neuville, který poškodil pravé zavěšení svého Hyundai i20 WRC. Na RZ6 už ale Belgičan zajel čtvrtý čas, když se mu problém podařilo na přejezdu opravit. Dostal se tak zpět do TOP10. Nepovedenou první etapu má za sebou Ostberg, který jezdí časy ve druhé polovině první desítky a na Meeke ztrácí.
Stále vyrovnané to bylo i po RZ6 na špici - Meeka, Latvalu, Ogiera, Mikkelsena a Hirvonena v tomto pořadí dělilo pouze 5,6s. Boj o vítězství byl tedy stále více než otevřený. Na RZ7, což byla krátká superspeciálka, zajel nejrychlejší čas Ogier, Latvala ztratil 0,1s. Nicméně Fin se i tak posunul průběžně do čela. Na poslední zkoušce dne, RZ8 (druhý průjezd zmiňovanou superspeciálkou), se do čela dostal Sébastien Ogier. Zítra nás tedy čeká určitě zajímavý boj!
Výsledky po RZ8:
Pořadí po RZ Posádkavůz Celkový čas(penalizace) Ztráta na vedoucího 1. S. Ogier - J. Ingrassia Volkswagen Polo R WRC 58:05,8 - - - 2. J.-M. Latvala - M. Anttila Volkswagen Polo R WRC +0,4 3. A. Mikkelsen - O. Floene Volkswagen Polo R WRC +3,5 4. K. Meeke - P. Nagle Citroën DS3 WRC +4,1 5. M. Hirvonen - J. Lehtinen Ford Fiesta RS WRC +7,9 6. M. Ostberg - J. Andersson Citroën DS3 WRC +46,4 7. H. Paddon - J. Kennard Hyundai i20 WRC +50,3 8. R. Kubica - M. Szczepaniak Ford Fiesta RS WRC +57,6 9. E. Evans - D. Barritt Ford Fiesta RS WRC +1:30,5 10. T. Neuville - N. Gilsoul Hyundai i20 WRC +2:08,4
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.