AKTUALIZACE PO RZ18 - cíl: Devátou soutěží sezony je Německá Rally. Je to ale první soutěž roku, která se pojede kompletně na asfaltu. V jaké formě se budou prezentovat jednotliví jezdci? Dokáže někdo v Německu podobně jako vloni porazit Volkswagen?
Po RZ18:
Poslední den soutěže na posádky čekal dvojitý průjezd dvojicí zkoušek - Dhrontal a Grafschaft. Druhý průjezd druhé jmenované byl závěrečnou Power Stage. Hned na první RZ dne musel pro technické problémy odstoupit Robert Kubica a především dosavadní lídr soutěže, Jari-Matti Latvala. Jezdec VW měl nehodu a skonči ve vinicích, posádka je naštěstí nezraněna. Do čela se tak vyhoupl Kris Meeke na Citroënu. Jediným z desítky, kdo si o místo nepolepšil, byl Mikko Hirvonen, kterého díky svému třetímu času předstihl Elfyn Evans. Tovární jezdci M-Sportu si tak opět vyměnili pozice.
Další velké překvapení na sebe nenechalo dlouho čekat, když hned na další RZ havaroval nový lídr soutěže, Meeke. Na jeho Citroënu urazili kolo, posádka by také měla být nezraněna. Do čela se dostal a nejrychlejší čas zajel Thierry Neuville s Hyundai. Sympatický druhý nejrychlejší byl Evans s Fiestou.
Po servise už k žádným velkým změnám na špičce závodu nedošlo a tým Hyundai tak získal zásluhou své jedničky, Thierryho Neuvilla, první vítězství ve WRC. Úspěch je o to cennější, že druhý byl nakonec Dani Sordo. Pro úplnost dodejme, že na RZ17 zajel nejrychlejší čas Mikko Hirvonen (po jaké době?) a na Power Stage byl nejrychlejší Evans. Na závěrečné zkoušce soutěže si vystřihl druhou nehodu v soutěži ještě Bryan Bouffier s Hyundai.
Výsledky Power Stage:
1) Elfyn Evans +3 body2) Thierry Neuville +2 body3) Mikko Hirvonen +1bod
Výsledky po RZ18:
Pořadí po RZ Posádkavůz Celkový čas(penalizace) Ztráta na vedoucího 1. T. Neuville - N. Gilsoul Hyundai i20 WRC 3:07:20,2 - - - 2. D. Sordo - M. Martí Hyundai i20 WRC +40,7 3. A. Mikkelsen - O. Floene Volkswagen Polo R WRC +58,0 4. E. Evans - D. Barritt Ford Fiesta RS WRC +1:03,6 5. M. Hirvonen - J. Lehtinen Ford Fiesta RS WRC +1:10,5 6. M. Ostberg - J. Andersson Citroën DS3 WRC +1:22,7 7. M. Prokop - J. Tománek Ford Fiesta RS WRC +4:52,8 8. D. Kuipers - R. Buysmans Ford Fiesta RS WRC +9:18,1 9. P. Tidemand - E. Axelsson. Ford Fiesta R5 +11:35,4 10. O. Tänak - R. Molder Ford Fiesta R5 +11:37,2
Po RZ14:
V sobotu se začlo asi 17,5 km dlouhou zkouškou Stein & Wein 1. Nejrychlejší čas zajel poměrně překvapivě po delší době pro Ford Robert Kubica. Hned na RZ8 se ale začaly dít věci, když opět chyboval Sébastien Ogier a vylétl z trati takovým způsobem, že byl převezen do nemocnice na pozorování a RZ musela být později zrušena. Posádka je naštěstí nezraněna.
Další dopolední RZ, kterou bychom mohli nazvat takovým prologem slavné Panzerplatte (oficiálně se jmenovala Arena Panzerplatte 1 a měřila pouhé 3 km) vyhrál Jari-Matti Latvala, který si tak upevnil vedení. V TOP10 nedošlo k žádným změnám, i když Elfyn Evans se přiblížil na pouhých 0,9s svému týmovému kolegovi, Mikku Hirvonenovi. Těsné to bylo také od třetího do pátého místa, kde trojici Sordo, Mikkelsen a Neuville dělilo pouze 4,6s.
Na klasice této soutěže (Panzerplatte Lang 1) došlo mezi nejlepšími hned k několika změnám, když se na průběžné třetí místo vyhoupl Neuville, o místo si pohoršil Sordo a na páté místo se propadl Mikkelsen. O 0,4s se na šesté místo posunul před týmového kolegu Evans. Kubica lehce poškodil přední kolo po kontaktu s Hinkelsteinem. RZ vyhrál o 0,7s před Neuvillem průběžně vedoucí Latvala.
Odpoledne na posádky čekaly druhé průjezdy stejných čtyř testů. V prvním z nich, RZ11, byl nejrychlejší opět Latvala. Hirvonen se díky čtvrtému času posunul zpět na šesté místo před Evanse. Na RZ12 zajel opět nejrychlejší čas Kubica a po dvou nejrychlejších časech v úvodu Rally Monte Carlo ukazuje, že asfaltu opravdu umí. Na posledních dvou zkouškách dve ve vojenském prostoru byl nejrychlejší zase Jari-Matti s Volkswagenem. Na RZ14 musel po nehodě odstoupit Bryan Bouffier s Hyundai, který byl do té doby devátý. Jeho místo tak zaujal náš Martin Prokop.
Výsledky po RZ14:
Pořadí po RZ Posádkavůz Celkový čas(penalizace) Ztráta na vedoucího 1. J. M. Latvala - M. Anttila Volkswagen Polo R WRC 2:19:00,7 - - - 2. K. Meeke - P. Nagle Citroën DS3 WRC +56,6 3. T. Neuville - N. Gilsoul Hyundai i20 WRC +1:00,9 4. D. Sordo - M. Martí Hyundai i20 WRC +1:26,8 5. A. Mikkelsen - O. Floene Volkswagen Polo R WRC +1:37,0 6. M. Hirvonen - J. Lehtinen Ford Fiesta RS WRC +1:53,2 7. E. Evans - D. Barritt Ford Fiesta RS WRC +1:58,1 8. M. Ostberg - J. Andersson Citroën DS3 WRC +1:59,3 9. M. Prokop - J. Tománek Ford Fiesta RS WRC +4:09,6 10. R. Kubica - M. Szczepaniak Ford Fiesta RS WRC +6:39,1
Po RZ6:
Dnes bylo na programu šest měřených testů, tři rychlostní zkoušky o dvou průjezdec. Nejrychleji začalo duo továrních Volkswagenů - Ogier vyhrál úvodní dva testy, Latvala jeden. V dopolední sekci se lehce mimo trať ocitl Robert Kubica. Jezdec v úzké zatáčce vycestoval se svým Fordem Fiesta RS WRC z tratě, ale zůstal za něco zaseklý a nemohl se dostat na trať. Ztratil zhruba 4:15 minuty.
Za dvojicí Volkswagenů se na třetím místě po dopolední sekci osamostatnil Meeke s Citroënem, který v průběhu dne, stejně jako většina později startujících jezdců (Kubica, Hirvonen atd.) hořekoval nad vytahaným blátem. Za nimi bojovali Mikkelsen se Sordem a Ostbergem, kterému se povedl vstup do soutěže (třetí čas na RZ1). Hirvonen držel po dopoledni v šachu Neuvillea a Evans Bouffiera.
I odpoledne braly Volkswageny všechny nejrychlejší časy, Ogier vyhrál RZ4 a Latvala RZ5 a RZ6. V dnešní poslední zkoušce však přišla pro Volkswagen velká rána, protože jejich šampion, Séb Ogier, nezvládl jeden z průjezdů mezi vinicemi, vyletěl do nich. Poté se pokusil pokračovat po jiné silnici, ale to nešlo, a tak museli i s funkčním autem pro dnešek vzdát. Na čele je po první etapě tedy Latvala se slušným náskokem.
Druhé místo drží stabilně jedoucí Meeke, který si udržuje náskok zhruba pěti vteřin na bojující dvojici Mikkelsen, Sordo. Španěl na závěr dne "vystřihl" druhý čas, a tak má po dnešku v duelu o třetí místo navrch. Po dopoledni šestý Ostberg se propadl až na osmé místo, pátý je Neuville, který se dostal před Hirvonena.
Dvojice Fordů týmu M-Sport je na šestém a sedmém místě, lehce navrch má Fin. Devátý s poměrně větší ztrátou je Bryan Bouffier, který zažívá svůj debut v Německu. Martin Prokop, který si dopoledne na svůj vůz dost stěžoval, je po první etapě desátý s náskokem téměř minuty a půl na Kuiperse.
Výsledky po RZ6:
Pořadí po RZ Posádkavůz Celkový čas(penalizace) Ztráta na vedoucího 1. J. M. Latvala - M. Anttila Volkswagen Polo R WRC 59:36,8 - - - 2. K. Meeke - P. Nagle Citroën DS3 WRC +37,0 3. D. Sordo - M. Martí Hyundai i20 WRC +42,6 4. A. Mikkelsen - O. Floene Volkswagen Polo R WRC +45,6 5. T. Neuville - N. Gilsoul Hyundai i20 WRC +53,1 6. M. Hirvonen - J. Lehtinen Ford Fiesta RS WRC +55,0 7. E. Evans - D. Barritt Ford Fiesta RS WRC +1:00,2 8. M. Ostberg - J. Andersson Citroën DS3 WRC +1:01,9 9. B. Bouffier - X. Panseri Hyundai i20 WRC +1:35,6 10. M. Prokop - J. Tománek Ford Fiesta RS WRC +2:07,1
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.