Rekordman Freddy Loix dosáhl na belgické asfaltové klasice dalšího triumfu pro značku ŠKODA.
Rekordní vítězství pro značku ŠKODA na jubilejní „Ypres Rally“: poprvé v padesátileté historii této asfaltové soutěže v okolí západovlámského města Ypres vyhrála jedna značka už popáté za sebou. Freddy Loix, podporovaný belgickým importérem značky ŠKODA vyhrál tuto klasickou rally podeváté ve své kariéře, což rovněž představuje rekord. Sepp Wiegand a Frank Christian z týmu ŠKODA AUTO Deutschland s třetím místem dosáhli v letošní sezóně druhého pódiového umístění a postoupili tak na druhé místo celkového hodnocení mistrovství Evropy (ERC) – stejný počet bodů má irsko-britská posádka Craig Breen/Scott Martin.
„Neuvěřitelné, to se ještě nikomu nepovedlo“, říká Freddy Loix. Spolu se svým navigátorem Johanem Gitselsem dojela belgická rallyová legenda do cíle šestého podniku letošní sezóny ERC s minutovým náskokem. "Devět vítězství – tento rekord doufám ještě chvíli vydrží. Chtěl bych vyseknout velkou poklonu všem fanouškům podél trati i v servisní zóně v Ypres, kteří při této rally vytvořili fantastickou atmosféru. Děkuji také belgickému zastoupení společnosti ŠKODA AUTO a celé rodině ŠKODA Motosport za skvělou podporu. Fabia Super 2000 opět fungovala dokonale.“
Velice šťastný je také Sepp Wiegand, který při svém „yperském“ debutu předvedl bezchybnou jízdu. Zejména v druhý den rally, kdy to hodně klouzalo, si třiadvacetiletý jezdec zachoval chladnou hlavu. „Mé druhé pódiové umístění v ERC – jsem absolutně šťastný“, říká Sepp Wiegand, který se předtím v Severním Irsku umístil na druhém místě: „Nikdy bych nevěřil tomu, že bych při své prvním startu na této náročné rally mohl vystoupat až na stupně vítězů. Děkuji celému týmu i všem doma za to, že mi celý víkend drželi palce.“
Štěstí v neštěstí měla vedoucí posádka ERC Esapekka Lappi/Janne Ferm. Finské duo do druhého dne rally startovalo z třetího místa a v osmé rychlostní zkoušce v sobotu dopoledne zajelo nejlepší čas. Ale krátce poté, v rychlostní zkoušce „Vleteren–Krombeke 1“, sklouzl Lappi v pravotočivé zatáčce mimo silnici a musel soutěž vzdát. „Hloupá chyba, která nás stála umístění na stupních vítězů a důležité body pro mistrovství“, říká Esapekka Lappi. „Ukázalo se, že tato rally neodpouští ani nejmenší chybičku. Janneho i mne to velice mrzí – chlapci z týmu odvedli opět skvělou práci, ale tentokrát se jim musíme omluvit.“ I přes tuto chybu obhájil Lappi své vedení v hodnocení jezdců.
V první pětce se ale umístily celkem tři vozy ŠKODA Fabia Super 2000, italská posádka Luca Rossetti/Matteo Chiarchossi si po famózní stíhací jízdě polepšila o devět míst. Příští soutěž mistrovství Evropy se jede od 17. do 19. července v Estonsku.
Číslo pro „Ypres Rally“: 5Pět vítězství pro značku ŠKODA v „Ypres Rally“ za sebou – tak dlouhá série se zatím žádné jiné automobilce ve slavné historii klasické vlámské soutěže nepodařila. A to navíc s vozem téhož typu: úspěšným modelem ŠKODA Fabia Super 2000. Stejně jako v letech 2010, 2011 a 2013 se i v letošním jubilejním ročníku na nejvyšší příčce umístila belgická legenda Freddy Loix. V roce 2012 s rychlým a spolehlivým mladoboleslavským speciálem vyhrál Fin Juho Hänninen.
„Ypres Rally“ – konečné pořadí:1. Loix/Gitsels (B/B, ŠKODA Fabia Super 2000) 2.43.13,7 hod.2. Cherain/Leyh (B/B, Ford Fiesta R5) + 1.09,9 min.3. Wiegand/Christian (D/D, ŠKODA Fabia Super 2000) + 2.14,2 min.4. Kobus/De Wild (NL/NL, Ford Fiesta S2000) + 2:32,5 min.5. Rossetti/Chiarchossi (I/I, ŠKODA Fabia Super 2000) + 3.44,5 min.6. Vanneste/Snaet (B/B, Peugeot 207 S2000) + 5.25,4 min.7. Lefevere/Vangheluwe (B/B, Mitsubishi Lancer Evo X-R4) + 6.11,5 min.8. Duquesne/Cuvelier (B/B, Ford Fiesta R5) + 6.53,2 min.9. Debackere/Cokelaere (B/B, Peugeot 207 S2000) + 6.59,7 min.10. Hadik/Kertesz (H/H, Subaru Impreza R4) + 9.01,6 min.
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.