Havárie pri automobilových pretekoch nie sú ničím výnimočným. Každý jazdec bojuje proti svojim konkurentom o dosiahnutie čo najrýchlejšieho času, pričom sa často krát stáva, či už jazdeckou chybou, alebo nepredvídateľnou poruchou techniky, že súťažné vozidlo s jazdcom končí mimo trať.
Toto je neoddeliteľná súčasť pretekov, či automobilových súťaží. Našťastie, dnes sú už povinnou výbavou pretekárskych vozidiel bezpečnostné prvky, ktoré zranenie jazdca eliminujú na minimum. Jednu zo svojich najťažších havárií v živote zažil počas podujatia aj päť násobný absolútny majster Slovenska a niekdajší štvrtý jazdec na svete v juniorskej rally kategórii Jozef Béreš mladší.Ďodi Béreš už za volantom súťažného vozidla, napriek mladému veku zažil niekoľko havárií, tie sa však väčšinou končili odtrhnutým kolesom, prípadne ľahkým prehodením auta cez strechu. Havária v rámci podujatia Moris Cup Jahodná 2014 však bola o niečo úplne inom. Pri nej Ďodi totálne zdemoloval kopcový špeciál SUbaru Impreza WRX. Už v prvej tímovej správe sa však objavila výpoveď manažéra L Racing Teamu, Jána Liptáka, v ktorej popiera akúkoľvek jazdeckú chybu. O tom, čo sa vlastne stalo tesne pred spomínanou haváriou sme sa pozhovárali s jej hlavným aktérom, Jozefom Bérešom mladším.
„Už pri ceste zo servisu na štart sa mi zdalo, že niečo nie je v poriadku. Mal som pocit akoby som išiel na defekte. Pred štartom som skontroloval všetky kolesá a keďže sa zdalo byť všetko v poriadku, povedal som si, asi sa mi to iba zdalo. Postavil som sa teda na štart poslednej ostrej jazdy v rámci Mori sup Jahodná 2014,“ odštartoval náš rozhovor Ďodi Béreš. "Po štarte sa zdalo byť všetko v poriadku, auto sa správalo úplne normálne, necítil som žiaden problém. Po prejdení pätnástej zákruty som si náhle uvedomil, že sa niečo deje, auto začalo strašne ťahať doľava. Samozrejme som sa to snažil ihneď vyrovnať, ale veľa sa s tým robiť nedalo a ja som ľavou stranou zachytil o betón pri ceste. Všetko sa udialo veľmi rýchle, bolo to fakt iba pár desatín sekundy, veď v čase nárazu bola moja rýchlosť 219 kilometrov za hodinu. Veľmi ma to mrzí, ale som rád, že som aj z takto hrozivo vyzerajúcej havárie vyliezol bez zranení. Po pretekoch nám náš kamarát András Furedi priniesol skrutku, ktorou je uchytené rameno, za čo by som mu rád poďakoval. Bola to skrutka z nášho auta, keďže nebola originál Subaru, ale na mieru vyrábaná. Po návrate z pretekov sme v dielňach L Racing Teamu auto rozobrali a zisťovali, ako sa mohla sama vytiahnuť. Toto je dodnes záhadou, keďže tá skrutka bola dotiahnutá a navyše zalepená. Všetky ostatné vydržali, dokonca aj na tých kolesách, ktoré boli utrhnuté. Subaru po tejto havárii išlo do šrotu, v podstate sa z neho nedalo nič použiť, ešte aj chróm-molybdénové trubky z ktorých bol ochranný rám boli potrhané. Je mi ľúto, že som zničil tak pekné auto, ktoré stálo celý tím nielen veľa financií, ale aj niekoľko rokov práce. Jediné čo ma môže tešiť je fakt, že po prezretí onboardových záberov a telemetrie všetci v tíme povedali že za túto haváriu nenesiem zodpovednosť. Stále mi však vŕta v hlave to, ako sa mohla skrutka vytočiť sama zo závitu ....,“ ukončil Jozef Béreš mladší.
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.