Havárie pri automobilových pretekoch nie sú ničím výnimočným. Každý jazdec bojuje proti svojim konkurentom o dosiahnutie čo najrýchlejšieho času, pričom sa často krát stáva, či už jazdeckou chybou, alebo nepredvídateľnou poruchou techniky, že súťažné vozidlo s jazdcom končí mimo trať.
Toto je neoddeliteľná súčasť pretekov, či automobilových súťaží. Našťastie, dnes sú už povinnou výbavou pretekárskych vozidiel bezpečnostné prvky, ktoré zranenie jazdca eliminujú na minimum. Jednu zo svojich najťažších havárií v živote zažil počas podujatia aj päť násobný absolútny majster Slovenska a niekdajší štvrtý jazdec na svete v juniorskej rally kategórii Jozef Béreš mladší.Ďodi Béreš už za volantom súťažného vozidla, napriek mladému veku zažil niekoľko havárií, tie sa však väčšinou končili odtrhnutým kolesom, prípadne ľahkým prehodením auta cez strechu. Havária v rámci podujatia Moris Cup Jahodná 2014 však bola o niečo úplne inom. Pri nej Ďodi totálne zdemoloval kopcový špeciál SUbaru Impreza WRX. Už v prvej tímovej správe sa však objavila výpoveď manažéra L Racing Teamu, Jána Liptáka, v ktorej popiera akúkoľvek jazdeckú chybu. O tom, čo sa vlastne stalo tesne pred spomínanou haváriou sme sa pozhovárali s jej hlavným aktérom, Jozefom Bérešom mladším.
„Už pri ceste zo servisu na štart sa mi zdalo, že niečo nie je v poriadku. Mal som pocit akoby som išiel na defekte. Pred štartom som skontroloval všetky kolesá a keďže sa zdalo byť všetko v poriadku, povedal som si, asi sa mi to iba zdalo. Postavil som sa teda na štart poslednej ostrej jazdy v rámci Mori sup Jahodná 2014,“ odštartoval náš rozhovor Ďodi Béreš. "Po štarte sa zdalo byť všetko v poriadku, auto sa správalo úplne normálne, necítil som žiaden problém. Po prejdení pätnástej zákruty som si náhle uvedomil, že sa niečo deje, auto začalo strašne ťahať doľava. Samozrejme som sa to snažil ihneď vyrovnať, ale veľa sa s tým robiť nedalo a ja som ľavou stranou zachytil o betón pri ceste. Všetko sa udialo veľmi rýchle, bolo to fakt iba pár desatín sekundy, veď v čase nárazu bola moja rýchlosť 219 kilometrov za hodinu. Veľmi ma to mrzí, ale som rád, že som aj z takto hrozivo vyzerajúcej havárie vyliezol bez zranení. Po pretekoch nám náš kamarát András Furedi priniesol skrutku, ktorou je uchytené rameno, za čo by som mu rád poďakoval. Bola to skrutka z nášho auta, keďže nebola originál Subaru, ale na mieru vyrábaná. Po návrate z pretekov sme v dielňach L Racing Teamu auto rozobrali a zisťovali, ako sa mohla sama vytiahnuť. Toto je dodnes záhadou, keďže tá skrutka bola dotiahnutá a navyše zalepená. Všetky ostatné vydržali, dokonca aj na tých kolesách, ktoré boli utrhnuté. Subaru po tejto havárii išlo do šrotu, v podstate sa z neho nedalo nič použiť, ešte aj chróm-molybdénové trubky z ktorých bol ochranný rám boli potrhané. Je mi ľúto, že som zničil tak pekné auto, ktoré stálo celý tím nielen veľa financií, ale aj niekoľko rokov práce. Jediné čo ma môže tešiť je fakt, že po prezretí onboardových záberov a telemetrie všetci v tíme povedali že za túto haváriu nenesiem zodpovednosť. Stále mi však vŕta v hlave to, ako sa mohla skrutka vytočiť sama zo závitu ....,“ ukončil Jozef Béreš mladší.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.