Přinášíme poslední pokračování článků o unikátních vozech z historie MS v rally, na které jen tak běžně nenarazíte. Díky spolupráci s fotografem Tomášem Musilem se nám podařilo dostat ke třem legendám, které i v dnešní době patří mezi nejznámější vozy v historii vůbec. V dnešním pokračování se podíváme na Lancii Deltu HF Integrale.
Ze stavby vozuV roce 1987 došlo po několika tragických nehodách k zákazu vozů skupiny B, a tak musely všechny zúčastněné automobilky pro novou sezonu přijít s novými zbraněmi skupiny A. Vozy měly tehdy asi poloviční výnon ve srovnání s monstry sk. B. Tuto dekádu vozů sk. A jednoznačně ovládla italská Lancia s modelem Delta HF 4WD, Delta HF Integrale a Delta HF Integrale Evoluzione. Vždyť mezi lety 1987 až 1992 továrního angažmá získal výrobce 6 značkových a celkově 10 titulů!
'Ačka' jezdila už od roku 1982, ale až v roce 1987 dostala v MS v rally vůdčí roli. Jaká byla pravidla? Homologační limit činil 5 000 vyrobených kusů (čili počet byl možný splnit pouze s masovými vozy), maximální výkon turobomotorů byl omezen na 300 koní a restriktor měl 34 mm (výrazně tak omezoval přísun vzduchu k turbodmychadlu). Lancia u modelu Delta použila závěsy typu McPherson na všech čtyřech kolech a pohon 4x4.
Závodní úspěchyHned v první sezoně vozů sk. A 1987 Lancia s modelem Delta HF 4WD dominovala. Použit byl dvoulitrový motor z modelu Thema doplněný turbem s výkonem asi 250 koní. První vítězství (a hned double) přišlo zásluhou Massimo Miki Biasiona na Monte Carlu. Druhý byl Juha Kankkunen. Celkem během premiérové sezony vyhrála Delta osm soutěží a stala se jednoznačně mistrem světa mezi výrobci, mezi jezdci se radoval Juha Kankkunen. Šéfem týmu byl Cesare Fiorio.
Ještě koncem roku 87 se představila evoluce závodního vozu továrního týmu - Lancia Delta HF Integrale (nová hlava válců, turbo, brzdy, převodovka a další). V roce 1988 Lancia jako jediný výrobce startoval na všech světových soutěží. Soupeři měli problém s tím, že ve svém portfoliu neměli vozy s tak výkonnými motory a pohony 4x4. Lancia s novou evolucí zvítězila zásluhou Biasiona hned v Portugalsku, v průběhu celé sezony nevyhrála pouze na Korzice! Mezi lety 88 a 89 navíc Lancia vyhrála tucet soutěží v řadě, což je rekord do dnešních dní nepřekonaný. Titul slavil Massimo Biasion a mezi značkami samozřejmě tým, jehož barvy hájil - Lancia.
Sezona 1989 byla další show v podání továrního týmu Lancia. Byl to však poslední rok dominance, protože už v roce 89 se na tratích objevovaly Toyoty Celica 4WD. Lancia přišla v průběhu roku s evolucí - Delta HF Integrale 16v (nové turbo, převodovka, mezinápravový diferenciál). Jezdci Auriol a Biasion najednou jezdili časy podobné těm z dob sk. B. Z titulu se radoval opět Biasion. Druhý mezi jezdci byl syn šéfa továrního týmu Lancia, Alex Fiorio.
V roce 1990 už začla Toyota se svoji Celicou Turbo 4WD výrazněji zatápět a její jezdec Sainz získal titul. Je třeba ale přiznat, že Lancia měla pod smlouvou hodně jezdců a na soutěžích se střídali. Lancia s Deltou uhájila alespoň titul mezi výrobci, byť o pouhých šest bodů. Italové nasadili v podstatě dva týmy (jeden ve zbarvení FINA a druhý Martini).
Sezona 1991 pro Lancii nezačala úplně slavně, když v její půlce měl Sainz na Toyotě velký náskok. Ve druhé polovině ale Lancie zabraly (a Sainz měl hodně smůly), a tak vyhráli titul a mezi jezdci se radoval Juha Kankkunen. Náklady se ale začaly šplhat do závratných výšin a Lancia začala uvažovat, že se z MS v rally stáhne. V září 1991 ale vyjíždí Delta HF Integrale Evoluzione (kompletně přepracovaný podvozek včetně nového řešení vzpěr a ramen, nové brzdy a motormanagement), k jeho ostrému nasazení došlo od sezony následující.
Rok 1992 byl opět ve znamení převahy Lancie s modernizovaným vozem. Mezi piloty ale vyhrál Sainz. Důvodem byl opět velký počet smluvních jezdců Lancie, počítalo se ale, že Auriol na Lancii vyhraje sedm soutěží a to mu bude na titul stačit, Francouz jich vyhrál 6 a v Británii ho zradila technika, takže jezdecký titul šel do rukou Španěla. Druhý nakonec byl těsně Kankkunen na Lancii.
Od roku 1993 se už jednalo pouze o privátní starty Lancií Delta, i když v sezoně 1993 s ní jel celou sezonu Carlos Sainz (pod hlavičkou týmu Jolly Club). Na vítězství ale čekali marně. Naposledy bral vůz Delta Integrale vítězství v soutěži MS v roce 1995 zasluhou domácího Armodiose Vovose při Rally Acropolis. Od roku 1997 sk. A v továrních týmech vystřídala nová kategorie - WRC. Lancia zvítězila celkem v 74 světových rally, získala 10 titulů mistra světa, z toho 6 díky modelu Delta HF.
Další fotografie tohoto skvostu naleznete ve fotogalerii nebo pod článkem!
Tip: Další fotografie Tomáše Musila si prohlédněte na facebooku. Přečtěte si také historii vozu Fiat Abarth 131 a Subaru Impreza Sk. A.
Technické parametry:
Rozměry:délka: 4 005 mmšířka: 1 800 mmvýška: 1 500 mmrozvor: 2 440 mmpohotovostní hmotnost: 1 200 kg
Pohonné ústrojí:motor: řadový čtyřvalec Abarthobjem: 1 759 cm3výkon: 250 konítočivý moment: 291 Nm/4 500 ot. min.maximální rychlost: až 225 km/h
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.