Přinášíme poslední pokračování článků o unikátních vozech z historie MS v rally, na které jen tak běžně nenarazíte. Díky spolupráci s fotografem Tomášem Musilem se nám podařilo dostat ke třem legendám, které i v dnešní době patří mezi nejznámější vozy v historii vůbec. V dnešním pokračování se podíváme na Lancii Deltu HF Integrale.
Ze stavby vozuV roce 1987 došlo po několika tragických nehodách k zákazu vozů skupiny B, a tak musely všechny zúčastněné automobilky pro novou sezonu přijít s novými zbraněmi skupiny A. Vozy měly tehdy asi poloviční výnon ve srovnání s monstry sk. B. Tuto dekádu vozů sk. A jednoznačně ovládla italská Lancia s modelem Delta HF 4WD, Delta HF Integrale a Delta HF Integrale Evoluzione. Vždyť mezi lety 1987 až 1992 továrního angažmá získal výrobce 6 značkových a celkově 10 titulů!
'Ačka' jezdila už od roku 1982, ale až v roce 1987 dostala v MS v rally vůdčí roli. Jaká byla pravidla? Homologační limit činil 5 000 vyrobených kusů (čili počet byl možný splnit pouze s masovými vozy), maximální výkon turobomotorů byl omezen na 300 koní a restriktor měl 34 mm (výrazně tak omezoval přísun vzduchu k turbodmychadlu). Lancia u modelu Delta použila závěsy typu McPherson na všech čtyřech kolech a pohon 4x4.
Závodní úspěchyHned v první sezoně vozů sk. A 1987 Lancia s modelem Delta HF 4WD dominovala. Použit byl dvoulitrový motor z modelu Thema doplněný turbem s výkonem asi 250 koní. První vítězství (a hned double) přišlo zásluhou Massimo Miki Biasiona na Monte Carlu. Druhý byl Juha Kankkunen. Celkem během premiérové sezony vyhrála Delta osm soutěží a stala se jednoznačně mistrem světa mezi výrobci, mezi jezdci se radoval Juha Kankkunen. Šéfem týmu byl Cesare Fiorio.
Ještě koncem roku 87 se představila evoluce závodního vozu továrního týmu - Lancia Delta HF Integrale (nová hlava válců, turbo, brzdy, převodovka a další). V roce 1988 Lancia jako jediný výrobce startoval na všech světových soutěží. Soupeři měli problém s tím, že ve svém portfoliu neměli vozy s tak výkonnými motory a pohony 4x4. Lancia s novou evolucí zvítězila zásluhou Biasiona hned v Portugalsku, v průběhu celé sezony nevyhrála pouze na Korzice! Mezi lety 88 a 89 navíc Lancia vyhrála tucet soutěží v řadě, což je rekord do dnešních dní nepřekonaný. Titul slavil Massimo Biasion a mezi značkami samozřejmě tým, jehož barvy hájil - Lancia.
Sezona 1989 byla další show v podání továrního týmu Lancia. Byl to však poslední rok dominance, protože už v roce 89 se na tratích objevovaly Toyoty Celica 4WD. Lancia přišla v průběhu roku s evolucí - Delta HF Integrale 16v (nové turbo, převodovka, mezinápravový diferenciál). Jezdci Auriol a Biasion najednou jezdili časy podobné těm z dob sk. B. Z titulu se radoval opět Biasion. Druhý mezi jezdci byl syn šéfa továrního týmu Lancia, Alex Fiorio.
V roce 1990 už začla Toyota se svoji Celicou Turbo 4WD výrazněji zatápět a její jezdec Sainz získal titul. Je třeba ale přiznat, že Lancia měla pod smlouvou hodně jezdců a na soutěžích se střídali. Lancia s Deltou uhájila alespoň titul mezi výrobci, byť o pouhých šest bodů. Italové nasadili v podstatě dva týmy (jeden ve zbarvení FINA a druhý Martini).
Sezona 1991 pro Lancii nezačala úplně slavně, když v její půlce měl Sainz na Toyotě velký náskok. Ve druhé polovině ale Lancie zabraly (a Sainz měl hodně smůly), a tak vyhráli titul a mezi jezdci se radoval Juha Kankkunen. Náklady se ale začaly šplhat do závratných výšin a Lancia začala uvažovat, že se z MS v rally stáhne. V září 1991 ale vyjíždí Delta HF Integrale Evoluzione (kompletně přepracovaný podvozek včetně nového řešení vzpěr a ramen, nové brzdy a motormanagement), k jeho ostrému nasazení došlo od sezony následující.
Rok 1992 byl opět ve znamení převahy Lancie s modernizovaným vozem. Mezi piloty ale vyhrál Sainz. Důvodem byl opět velký počet smluvních jezdců Lancie, počítalo se ale, že Auriol na Lancii vyhraje sedm soutěží a to mu bude na titul stačit, Francouz jich vyhrál 6 a v Británii ho zradila technika, takže jezdecký titul šel do rukou Španěla. Druhý nakonec byl těsně Kankkunen na Lancii.
Od roku 1993 se už jednalo pouze o privátní starty Lancií Delta, i když v sezoně 1993 s ní jel celou sezonu Carlos Sainz (pod hlavičkou týmu Jolly Club). Na vítězství ale čekali marně. Naposledy bral vůz Delta Integrale vítězství v soutěži MS v roce 1995 zasluhou domácího Armodiose Vovose při Rally Acropolis. Od roku 1997 sk. A v továrních týmech vystřídala nová kategorie - WRC. Lancia zvítězila celkem v 74 světových rally, získala 10 titulů mistra světa, z toho 6 díky modelu Delta HF.
Další fotografie tohoto skvostu naleznete ve fotogalerii nebo pod článkem!
Tip: Další fotografie Tomáše Musila si prohlédněte na facebooku. Přečtěte si také historii vozu Fiat Abarth 131 a Subaru Impreza Sk. A.
Technické parametry:
Rozměry:délka: 4 005 mmšířka: 1 800 mmvýška: 1 500 mmrozvor: 2 440 mmpohotovostní hmotnost: 1 200 kg
Pohonné ústrojí:motor: řadový čtyřvalec Abarthobjem: 1 759 cm3výkon: 250 konítočivý moment: 291 Nm/4 500 ot. min.maximální rychlost: až 225 km/h
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.