Přinášíme poslední pokračování článků o unikátních vozech z historie MS v rally, na které jen tak běžně nenarazíte. Díky spolupráci s fotografem Tomášem Musilem se nám podařilo dostat ke třem legendám, které i v dnešní době patří mezi nejznámější vozy v historii vůbec. V dnešním pokračování se podíváme na Lancii Deltu HF Integrale.
Ze stavby vozuV roce 1987 došlo po několika tragických nehodách k zákazu vozů skupiny B, a tak musely všechny zúčastněné automobilky pro novou sezonu přijít s novými zbraněmi skupiny A. Vozy měly tehdy asi poloviční výnon ve srovnání s monstry sk. B. Tuto dekádu vozů sk. A jednoznačně ovládla italská Lancia s modelem Delta HF 4WD, Delta HF Integrale a Delta HF Integrale Evoluzione. Vždyť mezi lety 1987 až 1992 továrního angažmá získal výrobce 6 značkových a celkově 10 titulů!
'Ačka' jezdila už od roku 1982, ale až v roce 1987 dostala v MS v rally vůdčí roli. Jaká byla pravidla? Homologační limit činil 5 000 vyrobených kusů (čili počet byl možný splnit pouze s masovými vozy), maximální výkon turobomotorů byl omezen na 300 koní a restriktor měl 34 mm (výrazně tak omezoval přísun vzduchu k turbodmychadlu). Lancia u modelu Delta použila závěsy typu McPherson na všech čtyřech kolech a pohon 4x4.
Závodní úspěchyHned v první sezoně vozů sk. A 1987 Lancia s modelem Delta HF 4WD dominovala. Použit byl dvoulitrový motor z modelu Thema doplněný turbem s výkonem asi 250 koní. První vítězství (a hned double) přišlo zásluhou Massimo Miki Biasiona na Monte Carlu. Druhý byl Juha Kankkunen. Celkem během premiérové sezony vyhrála Delta osm soutěží a stala se jednoznačně mistrem světa mezi výrobci, mezi jezdci se radoval Juha Kankkunen. Šéfem týmu byl Cesare Fiorio.
Ještě koncem roku 87 se představila evoluce závodního vozu továrního týmu - Lancia Delta HF Integrale (nová hlava válců, turbo, brzdy, převodovka a další). V roce 1988 Lancia jako jediný výrobce startoval na všech světových soutěží. Soupeři měli problém s tím, že ve svém portfoliu neměli vozy s tak výkonnými motory a pohony 4x4. Lancia s novou evolucí zvítězila zásluhou Biasiona hned v Portugalsku, v průběhu celé sezony nevyhrála pouze na Korzice! Mezi lety 88 a 89 navíc Lancia vyhrála tucet soutěží v řadě, což je rekord do dnešních dní nepřekonaný. Titul slavil Massimo Biasion a mezi značkami samozřejmě tým, jehož barvy hájil - Lancia.
Sezona 1989 byla další show v podání továrního týmu Lancia. Byl to však poslední rok dominance, protože už v roce 89 se na tratích objevovaly Toyoty Celica 4WD. Lancia přišla v průběhu roku s evolucí - Delta HF Integrale 16v (nové turbo, převodovka, mezinápravový diferenciál). Jezdci Auriol a Biasion najednou jezdili časy podobné těm z dob sk. B. Z titulu se radoval opět Biasion. Druhý mezi jezdci byl syn šéfa továrního týmu Lancia, Alex Fiorio.
V roce 1990 už začla Toyota se svoji Celicou Turbo 4WD výrazněji zatápět a její jezdec Sainz získal titul. Je třeba ale přiznat, že Lancia měla pod smlouvou hodně jezdců a na soutěžích se střídali. Lancia s Deltou uhájila alespoň titul mezi výrobci, byť o pouhých šest bodů. Italové nasadili v podstatě dva týmy (jeden ve zbarvení FINA a druhý Martini).
Sezona 1991 pro Lancii nezačala úplně slavně, když v její půlce měl Sainz na Toyotě velký náskok. Ve druhé polovině ale Lancie zabraly (a Sainz měl hodně smůly), a tak vyhráli titul a mezi jezdci se radoval Juha Kankkunen. Náklady se ale začaly šplhat do závratných výšin a Lancia začala uvažovat, že se z MS v rally stáhne. V září 1991 ale vyjíždí Delta HF Integrale Evoluzione (kompletně přepracovaný podvozek včetně nového řešení vzpěr a ramen, nové brzdy a motormanagement), k jeho ostrému nasazení došlo od sezony následující.
Rok 1992 byl opět ve znamení převahy Lancie s modernizovaným vozem. Mezi piloty ale vyhrál Sainz. Důvodem byl opět velký počet smluvních jezdců Lancie, počítalo se ale, že Auriol na Lancii vyhraje sedm soutěží a to mu bude na titul stačit, Francouz jich vyhrál 6 a v Británii ho zradila technika, takže jezdecký titul šel do rukou Španěla. Druhý nakonec byl těsně Kankkunen na Lancii.
Od roku 1993 se už jednalo pouze o privátní starty Lancií Delta, i když v sezoně 1993 s ní jel celou sezonu Carlos Sainz (pod hlavičkou týmu Jolly Club). Na vítězství ale čekali marně. Naposledy bral vůz Delta Integrale vítězství v soutěži MS v roce 1995 zasluhou domácího Armodiose Vovose při Rally Acropolis. Od roku 1997 sk. A v továrních týmech vystřídala nová kategorie - WRC. Lancia zvítězila celkem v 74 světových rally, získala 10 titulů mistra světa, z toho 6 díky modelu Delta HF.
Další fotografie tohoto skvostu naleznete ve fotogalerii nebo pod článkem!
Tip: Další fotografie Tomáše Musila si prohlédněte na facebooku. Přečtěte si také historii vozu Fiat Abarth 131 a Subaru Impreza Sk. A.
Technické parametry:
Rozměry:délka: 4 005 mmšířka: 1 800 mmvýška: 1 500 mmrozvor: 2 440 mmpohotovostní hmotnost: 1 200 kg
Pohonné ústrojí:motor: řadový čtyřvalec Abarthobjem: 1 759 cm3výkon: 250 konítočivý moment: 291 Nm/4 500 ot. min.maximální rychlost: až 225 km/h
Po delší době se podíváme na zoubek atraktivní ojetině, avšak v tomto konkrétním případě se spíše jedná o zánovní auto, než vyloženě ojetinu. Má najeto lehce přes 7 tisíc kilometrů, je z roku 2021 a největší výhoda je, že proti ceně nové plug-in hybridní Q5 stojí tato přibližně o milion méně. Dnešní recenze zjistí, jak se s touto Q5 jezdí a pro koho bude skvělou volbou.
Před třemi měsíci se společnost AURES Holdings rozhodla po 76 letech transformovat tradiční značku Mototechna do nové podoby. V Praze v ulici Kolbenova otevřela první polistopadovou samostatnou pobočku a značce dala nejen novou podobu loga, ale výrazně posunula na novou úroveň nabídku aut i služeb. To se ukázalo jako dobrý tah, protože tím zacílila na náročnější klientelu. Potvrzuje to i rostoucí NPS (hodnocení úrovně služeb od zákazníků) a vysoké hodnocení na Googlu. Doposud byla Mototechna součástí nabídky všech poboček AURES Holdings v Česku a na Slovensku. Do tří let plánuje Mototechna rozšířit nabídku na 2 000 aut a otevřít další pobočky nejen v České republice, ale i na Slovensku a v Polsku.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?