Přinášíme poslední pokračování článků o unikátních vozech z historie MS v rally, na které jen tak běžně nenarazíte. Díky spolupráci s fotografem Tomášem Musilem se nám podařilo dostat ke třem legendám, které i v dnešní době patří mezi nejznámější vozy v historii vůbec. V dnešním pokračování se podíváme na Lancii Deltu HF Integrale.
Ze stavby vozuV roce 1987 došlo po několika tragických nehodách k zákazu vozů skupiny B, a tak musely všechny zúčastněné automobilky pro novou sezonu přijít s novými zbraněmi skupiny A. Vozy měly tehdy asi poloviční výnon ve srovnání s monstry sk. B. Tuto dekádu vozů sk. A jednoznačně ovládla italská Lancia s modelem Delta HF 4WD, Delta HF Integrale a Delta HF Integrale Evoluzione. Vždyť mezi lety 1987 až 1992 továrního angažmá získal výrobce 6 značkových a celkově 10 titulů!
'Ačka' jezdila už od roku 1982, ale až v roce 1987 dostala v MS v rally vůdčí roli. Jaká byla pravidla? Homologační limit činil 5 000 vyrobených kusů (čili počet byl možný splnit pouze s masovými vozy), maximální výkon turobomotorů byl omezen na 300 koní a restriktor měl 34 mm (výrazně tak omezoval přísun vzduchu k turbodmychadlu). Lancia u modelu Delta použila závěsy typu McPherson na všech čtyřech kolech a pohon 4x4.
Závodní úspěchyHned v první sezoně vozů sk. A 1987 Lancia s modelem Delta HF 4WD dominovala. Použit byl dvoulitrový motor z modelu Thema doplněný turbem s výkonem asi 250 koní. První vítězství (a hned double) přišlo zásluhou Massimo Miki Biasiona na Monte Carlu. Druhý byl Juha Kankkunen. Celkem během premiérové sezony vyhrála Delta osm soutěží a stala se jednoznačně mistrem světa mezi výrobci, mezi jezdci se radoval Juha Kankkunen. Šéfem týmu byl Cesare Fiorio.
Ještě koncem roku 87 se představila evoluce závodního vozu továrního týmu - Lancia Delta HF Integrale (nová hlava válců, turbo, brzdy, převodovka a další). V roce 1988 Lancia jako jediný výrobce startoval na všech světových soutěží. Soupeři měli problém s tím, že ve svém portfoliu neměli vozy s tak výkonnými motory a pohony 4x4. Lancia s novou evolucí zvítězila zásluhou Biasiona hned v Portugalsku, v průběhu celé sezony nevyhrála pouze na Korzice! Mezi lety 88 a 89 navíc Lancia vyhrála tucet soutěží v řadě, což je rekord do dnešních dní nepřekonaný. Titul slavil Massimo Biasion a mezi značkami samozřejmě tým, jehož barvy hájil - Lancia.
Sezona 1989 byla další show v podání továrního týmu Lancia. Byl to však poslední rok dominance, protože už v roce 89 se na tratích objevovaly Toyoty Celica 4WD. Lancia přišla v průběhu roku s evolucí - Delta HF Integrale 16v (nové turbo, převodovka, mezinápravový diferenciál). Jezdci Auriol a Biasion najednou jezdili časy podobné těm z dob sk. B. Z titulu se radoval opět Biasion. Druhý mezi jezdci byl syn šéfa továrního týmu Lancia, Alex Fiorio.
V roce 1990 už začla Toyota se svoji Celicou Turbo 4WD výrazněji zatápět a její jezdec Sainz získal titul. Je třeba ale přiznat, že Lancia měla pod smlouvou hodně jezdců a na soutěžích se střídali. Lancia s Deltou uhájila alespoň titul mezi výrobci, byť o pouhých šest bodů. Italové nasadili v podstatě dva týmy (jeden ve zbarvení FINA a druhý Martini).
Sezona 1991 pro Lancii nezačala úplně slavně, když v její půlce měl Sainz na Toyotě velký náskok. Ve druhé polovině ale Lancie zabraly (a Sainz měl hodně smůly), a tak vyhráli titul a mezi jezdci se radoval Juha Kankkunen. Náklady se ale začaly šplhat do závratných výšin a Lancia začala uvažovat, že se z MS v rally stáhne. V září 1991 ale vyjíždí Delta HF Integrale Evoluzione (kompletně přepracovaný podvozek včetně nového řešení vzpěr a ramen, nové brzdy a motormanagement), k jeho ostrému nasazení došlo od sezony následující.
Rok 1992 byl opět ve znamení převahy Lancie s modernizovaným vozem. Mezi piloty ale vyhrál Sainz. Důvodem byl opět velký počet smluvních jezdců Lancie, počítalo se ale, že Auriol na Lancii vyhraje sedm soutěží a to mu bude na titul stačit, Francouz jich vyhrál 6 a v Británii ho zradila technika, takže jezdecký titul šel do rukou Španěla. Druhý nakonec byl těsně Kankkunen na Lancii.
Od roku 1993 se už jednalo pouze o privátní starty Lancií Delta, i když v sezoně 1993 s ní jel celou sezonu Carlos Sainz (pod hlavičkou týmu Jolly Club). Na vítězství ale čekali marně. Naposledy bral vůz Delta Integrale vítězství v soutěži MS v roce 1995 zasluhou domácího Armodiose Vovose při Rally Acropolis. Od roku 1997 sk. A v továrních týmech vystřídala nová kategorie - WRC. Lancia zvítězila celkem v 74 světových rally, získala 10 titulů mistra světa, z toho 6 díky modelu Delta HF.
Další fotografie tohoto skvostu naleznete ve fotogalerii nebo pod článkem!
Tip: Další fotografie Tomáše Musila si prohlédněte na facebooku. Přečtěte si také historii vozu Fiat Abarth 131 a Subaru Impreza Sk. A.
Technické parametry:
Rozměry:délka: 4 005 mmšířka: 1 800 mmvýška: 1 500 mmrozvor: 2 440 mmpohotovostní hmotnost: 1 200 kg
Pohonné ústrojí:motor: řadový čtyřvalec Abarthobjem: 1 759 cm3výkon: 250 konítočivý moment: 291 Nm/4 500 ot. min.maximální rychlost: až 225 km/h
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.