Z počátku se všichni zaměstnanci týmu Prodrive vešli k jednomu stolu. Za tři dekády se z něj stala velká firma...
27. ledna 1984 se Prodrive zúčastnil prvního závodu a také hned vyhrál. Jednalo se o Qatar International Rally, první soutěž úvodního ročníku FIA Middle East Rally Championship. Teď, po 30 letech, má za sebou 1 123 závodů a na svém kontě nastřádal 262 vítězství. Kromě motorsportu se v dnešních dnech už ale Prodrive zabývá také pokročilými technologiemi a lehkými kompostními materiály pro automobilový průmysl, letectví a obranu. Ve Velké Británii zaměstává přes 500 lidí.
Vraťme se ale na začátek, to se psal rok 1984 a Porsche 911 SC RS s místním jezdcem Saeed Al Hajrim vyhrálo Qutar International Rally. Henri Toivonen, který jel se stejným autem v ME, přišel o titul jenom díky zranění zad.
"S téměř civilním Porsche 911 jsme vstoupili do rally. V soutěži nás potkala spousta problémů, vždyť to auto se hodilo mnohem víc na závodní trať než na tratě rychlostních zkoušek. Auto vyjelo těsně před soutěží z továrny v Německu. Byl to první ze série úspěchů, které jsme dosáhli s Saeedem Al Hajrim. Ale první vítězství je vždy něco neobvyklého," vzpomíná zakladatel, David Richards.
Projekt Mini nevyšel Prodrivu dle předpokladů...
Od té doby odjel Prodrive 472 soutěží, 261 z toho ve WRC. 132 z nich vyhrál a na podium se jeho jezdci dostali v dalších 182 případech. Tým se také zúčastnil dalších 651 závodů na okruzích, 130 závodů vyhrál, na podium byl 266 krát.
Jedním z vrcholů historie Prodrivu bylo vítězství Colina McRae v roce 1995 na RAC Rally ve Walesu, díky tomu se stal prvním britským šampionem WRC. Pro Subaru, jehož starty zajišťoval právě Prodrive, to znamenalo první ze tří po sobě jdoucích titulů. Mezi jezdci vyhrál Prodrive titul ještě v roce 2001 s Richardem Burnsem a v roce 2003 s Petterem Solbergem.
Asi nejvíce se Prodrive proslavil díky 19 letému spojení se Subaru, avšak polovinu z 871 soutěží absolvoval s jinými značkami - Porsche, MG, BMW a MINI. V MS se Prodrive poprvé ukázal ještě v roce 1984, jela se Rally Acropolis a vyhrál poprvé v roce 1987 - privátně nasazené BMW řídil na Korzice Bernard Beguin.
...to Subaru, před svým odchodem v roce 2008, vyhrálo třikrát titul mezi jezdci.
Zkraje 90. let se Prodrive plně zaměřil na MS, ještě předtím ale stačil třikrát opanovat bristký šampionát v rally, dvakrát šampionát Blízkého východu, dvakrát Belgický a Francouzský šampionátu a jednou Irský. Během 90. let se Subaru vyhrál čtyřikrát Asijsko-pacifické mistrovství. V roce 2001 získal titul také v USA.
Úspěchy však nesbíral Prodrive pouze v rally, také výkony na okruhu nesmějí zůstat bez povšimnutí. S okruhy začali u Prodrivu v roce 1987, když nasadili BMW M3 do Britského šampionátu cestovních vozů, rok 1988 představoval první kompletní sezonu. Ještě ten rok vyhrál Frank Sytner titul v BTCC, roky 1989 a 1990 zakončil také titulem. Poté nasazoval Prodrive také Alfy Romeo, Hondy a nakonec i Fordy. V roce 2000, na konci éry Super Touring Car, vyhrálo Mondeo titul.
Skvěle si vedl Prodrive také v Le Mans, kde zvítězil v letech 2003 (Ferrari 550) a 2007 a 2008 (Aston Martin DBR9). Až do dnešních dnů nasazuje Prodrive do vytrvalostních závodů tovární vozy Aston Martin. Naopak titulu se britský tým nedočkal v austrálských V8, kde nasazoval Fordy.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?