Z počátku se všichni zaměstnanci týmu Prodrive vešli k jednomu stolu. Za tři dekády se z něj stala velká firma...
27. ledna 1984 se Prodrive zúčastnil prvního závodu a také hned vyhrál. Jednalo se o Qatar International Rally, první soutěž úvodního ročníku FIA Middle East Rally Championship. Teď, po 30 letech, má za sebou 1 123 závodů a na svém kontě nastřádal 262 vítězství. Kromě motorsportu se v dnešních dnech už ale Prodrive zabývá také pokročilými technologiemi a lehkými kompostními materiály pro automobilový průmysl, letectví a obranu. Ve Velké Británii zaměstává přes 500 lidí.
Vraťme se ale na začátek, to se psal rok 1984 a Porsche 911 SC RS s místním jezdcem Saeed Al Hajrim vyhrálo Qutar International Rally. Henri Toivonen, který jel se stejným autem v ME, přišel o titul jenom díky zranění zad.
"S téměř civilním Porsche 911 jsme vstoupili do rally. V soutěži nás potkala spousta problémů, vždyť to auto se hodilo mnohem víc na závodní trať než na tratě rychlostních zkoušek. Auto vyjelo těsně před soutěží z továrny v Německu. Byl to první ze série úspěchů, které jsme dosáhli s Saeedem Al Hajrim. Ale první vítězství je vždy něco neobvyklého," vzpomíná zakladatel, David Richards.
Projekt Mini nevyšel Prodrivu dle předpokladů...
Od té doby odjel Prodrive 472 soutěží, 261 z toho ve WRC. 132 z nich vyhrál a na podium se jeho jezdci dostali v dalších 182 případech. Tým se také zúčastnil dalších 651 závodů na okruzích, 130 závodů vyhrál, na podium byl 266 krát.
Jedním z vrcholů historie Prodrivu bylo vítězství Colina McRae v roce 1995 na RAC Rally ve Walesu, díky tomu se stal prvním britským šampionem WRC. Pro Subaru, jehož starty zajišťoval právě Prodrive, to znamenalo první ze tří po sobě jdoucích titulů. Mezi jezdci vyhrál Prodrive titul ještě v roce 2001 s Richardem Burnsem a v roce 2003 s Petterem Solbergem.
Asi nejvíce se Prodrive proslavil díky 19 letému spojení se Subaru, avšak polovinu z 871 soutěží absolvoval s jinými značkami - Porsche, MG, BMW a MINI. V MS se Prodrive poprvé ukázal ještě v roce 1984, jela se Rally Acropolis a vyhrál poprvé v roce 1987 - privátně nasazené BMW řídil na Korzice Bernard Beguin.
...to Subaru, před svým odchodem v roce 2008, vyhrálo třikrát titul mezi jezdci.
Zkraje 90. let se Prodrive plně zaměřil na MS, ještě předtím ale stačil třikrát opanovat bristký šampionát v rally, dvakrát šampionát Blízkého východu, dvakrát Belgický a Francouzský šampionátu a jednou Irský. Během 90. let se Subaru vyhrál čtyřikrát Asijsko-pacifické mistrovství. V roce 2001 získal titul také v USA.
Úspěchy však nesbíral Prodrive pouze v rally, také výkony na okruhu nesmějí zůstat bez povšimnutí. S okruhy začali u Prodrivu v roce 1987, když nasadili BMW M3 do Britského šampionátu cestovních vozů, rok 1988 představoval první kompletní sezonu. Ještě ten rok vyhrál Frank Sytner titul v BTCC, roky 1989 a 1990 zakončil také titulem. Poté nasazoval Prodrive také Alfy Romeo, Hondy a nakonec i Fordy. V roce 2000, na konci éry Super Touring Car, vyhrálo Mondeo titul.
Skvěle si vedl Prodrive také v Le Mans, kde zvítězil v letech 2003 (Ferrari 550) a 2007 a 2008 (Aston Martin DBR9). Až do dnešních dnů nasazuje Prodrive do vytrvalostních závodů tovární vozy Aston Martin. Naopak titulu se britský tým nedočkal v austrálských V8, kde nasazoval Fordy.
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.