Prodrive slaví 30 let - úspěšná historie týmu

Sordo, Dani	 - Del Barrio, Carlos
Sordo, Dani - Del Barrio, Carlos, foto: Joel Martin, RallyZone.cz
iM2 29. ledna 2014 15:36
Sdílej:

Z počátku se všichni zaměstnanci týmu Prodrive vešli k jednomu stolu. Za tři dekády se z něj stala velká firma...

27. ledna 1984 se Prodrive zúčastnil prvního závodu a také hned vyhrál. Jednalo se o Qatar International Rally, první soutěž úvodního ročníku FIA Middle East Rally Championship. Teď, po 30 letech, má za sebou 1 123 závodů a na svém kontě nastřádal 262 vítězství. Kromě motorsportu se v dnešních dnech už ale Prodrive zabývá také pokročilými technologiemi a lehkými kompostními materiály pro automobilový průmysl, letectví a obranu. Ve Velké Británii zaměstává přes 500 lidí. 

Vraťme se ale na začátek, to se psal rok 1984 a Porsche 911 SC RS s místním jezdcem Saeed Al Hajrim vyhrálo Qutar International Rally. Henri Toivonen, který jel se stejným autem v ME, přišel o titul jenom díky zranění zad. 

"S téměř civilním Porsche 911 jsme vstoupili do rally. V soutěži nás potkala spousta problémů, vždyť to auto se hodilo mnohem víc na závodní trať než na tratě rychlostních zkoušek. Auto vyjelo těsně před soutěží z továrny v Německu. Byl to první ze série úspěchů, které jsme dosáhli s Saeedem Al Hajrim. Ale první vítězství je vždy něco neobvyklého," vzpomíná zakladatel, David Richards.

Projekt Mini nevyšel Prodrivu dle předpokladů...

Od té doby odjel Prodrive 472 soutěží, 261 z toho ve WRC. 132 z nich vyhrál a na podium se jeho jezdci dostali v dalších 182 případech. Tým se také zúčastnil dalších 651 závodů na okruzích, 130 závodů vyhrál, na podium byl 266 krát. 

Jedním z vrcholů historie Prodrivu bylo vítězství Colina McRae v roce 1995 na RAC Rally ve Walesu, díky tomu se stal prvním britským šampionem WRC. Pro Subaru, jehož starty zajišťoval právě Prodrive, to znamenalo první ze tří po sobě jdoucích titulů. Mezi jezdci vyhrál Prodrive titul ještě v roce 2001 s Richardem Burnsem a v roce 2003 s Petterem Solbergem.

Asi nejvíce se Prodrive proslavil díky 19 letému spojení se Subaru, avšak polovinu z 871 soutěží absolvoval s jinými značkami - Porsche, MG, BMW a MINI. V MS se Prodrive poprvé ukázal ještě v roce 1984, jela se Rally Acropolis a vyhrál poprvé v roce 1987 - privátně nasazené BMW řídil na Korzice Bernard Beguin.

...to Subaru, před svým odchodem v roce 2008, vyhrálo třikrát titul mezi jezdci.

Zkraje 90. let se Prodrive plně zaměřil na MS, ještě předtím ale stačil třikrát opanovat bristký šampionát v rally, dvakrát šampionát Blízkého východu, dvakrát Belgický a Francouzský šampionátu a jednou Irský. Během 90. let se Subaru vyhrál čtyřikrát Asijsko-pacifické mistrovství. V roce 2001 získal titul také v USA.

Úspěchy však nesbíral Prodrive pouze v rally, také výkony na okruhu nesmějí zůstat bez povšimnutí. S okruhy začali u Prodrivu v roce 1987, když nasadili BMW M3 do Britského šampionátu cestovních vozů, rok 1988 představoval první kompletní sezonu. Ještě ten rok vyhrál Frank Sytner titul v BTCC, roky 1989 a 1990 zakončil také titulem. Poté nasazoval Prodrive také Alfy Romeo, Hondy a nakonec i Fordy. V roce 2000, na konci éry Super Touring Car, vyhrálo Mondeo titul. 

Skvěle si vedl Prodrive také v Le Mans, kde zvítězil v letech 2003 (Ferrari 550) a 2007 a 2008 (Aston Martin DBR9). Až do dnešních dnů nasazuje Prodrive do vytrvalostních závodů tovární vozy Aston Martin. Naopak titulu se britský tým nedočkal v austrálských V8, kde nasazoval Fordy. 

Témata:
Stalo se
Novinky ze světa EV
Zeekr 7x

Nový Zeekr 7X: Kladivo na soupeře Tesla model Y, Kia EV5 nebo Audi Q6 e-tron a BMW iX3?

Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.

Novinky ze světa EV
Alpine crossover A390

Alpine A390: Francouzská odpověď na elektrické SUV. Tři motory, výkon až 470 koní a dojezd přes 550 km

Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.

Novinky ze světa EV
Namísto hatchbacku už spíše crossover.

Škoda Favorit se vrací. Jako povedený elektrický crossover. Retro design míří do budoucnosti

Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.

Novinky ze světa EV
Nissan Micra (2025)

Nový Nissan Micra? Zmatený klon Renaultu 5, který propadl v designu i smyslu. Ale je dobře, že tu je

Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.