Z počátku se všichni zaměstnanci týmu Prodrive vešli k jednomu stolu. Za tři dekády se z něj stala velká firma...
27. ledna 1984 se Prodrive zúčastnil prvního závodu a také hned vyhrál. Jednalo se o Qatar International Rally, první soutěž úvodního ročníku FIA Middle East Rally Championship. Teď, po 30 letech, má za sebou 1 123 závodů a na svém kontě nastřádal 262 vítězství. Kromě motorsportu se v dnešních dnech už ale Prodrive zabývá také pokročilými technologiemi a lehkými kompostními materiály pro automobilový průmysl, letectví a obranu. Ve Velké Británii zaměstává přes 500 lidí.
Vraťme se ale na začátek, to se psal rok 1984 a Porsche 911 SC RS s místním jezdcem Saeed Al Hajrim vyhrálo Qutar International Rally. Henri Toivonen, který jel se stejným autem v ME, přišel o titul jenom díky zranění zad.
"S téměř civilním Porsche 911 jsme vstoupili do rally. V soutěži nás potkala spousta problémů, vždyť to auto se hodilo mnohem víc na závodní trať než na tratě rychlostních zkoušek. Auto vyjelo těsně před soutěží z továrny v Německu. Byl to první ze série úspěchů, které jsme dosáhli s Saeedem Al Hajrim. Ale první vítězství je vždy něco neobvyklého," vzpomíná zakladatel, David Richards.
Projekt Mini nevyšel Prodrivu dle předpokladů...
Od té doby odjel Prodrive 472 soutěží, 261 z toho ve WRC. 132 z nich vyhrál a na podium se jeho jezdci dostali v dalších 182 případech. Tým se také zúčastnil dalších 651 závodů na okruzích, 130 závodů vyhrál, na podium byl 266 krát.
Jedním z vrcholů historie Prodrivu bylo vítězství Colina McRae v roce 1995 na RAC Rally ve Walesu, díky tomu se stal prvním britským šampionem WRC. Pro Subaru, jehož starty zajišťoval právě Prodrive, to znamenalo první ze tří po sobě jdoucích titulů. Mezi jezdci vyhrál Prodrive titul ještě v roce 2001 s Richardem Burnsem a v roce 2003 s Petterem Solbergem.
Asi nejvíce se Prodrive proslavil díky 19 letému spojení se Subaru, avšak polovinu z 871 soutěží absolvoval s jinými značkami - Porsche, MG, BMW a MINI. V MS se Prodrive poprvé ukázal ještě v roce 1984, jela se Rally Acropolis a vyhrál poprvé v roce 1987 - privátně nasazené BMW řídil na Korzice Bernard Beguin.
...to Subaru, před svým odchodem v roce 2008, vyhrálo třikrát titul mezi jezdci.
Zkraje 90. let se Prodrive plně zaměřil na MS, ještě předtím ale stačil třikrát opanovat bristký šampionát v rally, dvakrát šampionát Blízkého východu, dvakrát Belgický a Francouzský šampionátu a jednou Irský. Během 90. let se Subaru vyhrál čtyřikrát Asijsko-pacifické mistrovství. V roce 2001 získal titul také v USA.
Úspěchy však nesbíral Prodrive pouze v rally, také výkony na okruhu nesmějí zůstat bez povšimnutí. S okruhy začali u Prodrivu v roce 1987, když nasadili BMW M3 do Britského šampionátu cestovních vozů, rok 1988 představoval první kompletní sezonu. Ještě ten rok vyhrál Frank Sytner titul v BTCC, roky 1989 a 1990 zakončil také titulem. Poté nasazoval Prodrive také Alfy Romeo, Hondy a nakonec i Fordy. V roce 2000, na konci éry Super Touring Car, vyhrálo Mondeo titul.
Skvěle si vedl Prodrive také v Le Mans, kde zvítězil v letech 2003 (Ferrari 550) a 2007 a 2008 (Aston Martin DBR9). Až do dnešních dnů nasazuje Prodrive do vytrvalostních závodů tovární vozy Aston Martin. Naopak titulu se britský tým nedočkal v austrálských V8, kde nasazoval Fordy.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.