Z počátku se všichni zaměstnanci týmu Prodrive vešli k jednomu stolu. Za tři dekády se z něj stala velká firma...
27. ledna 1984 se Prodrive zúčastnil prvního závodu a také hned vyhrál. Jednalo se o Qatar International Rally, první soutěž úvodního ročníku FIA Middle East Rally Championship. Teď, po 30 letech, má za sebou 1 123 závodů a na svém kontě nastřádal 262 vítězství. Kromě motorsportu se v dnešních dnech už ale Prodrive zabývá také pokročilými technologiemi a lehkými kompostními materiály pro automobilový průmysl, letectví a obranu. Ve Velké Británii zaměstává přes 500 lidí.
Vraťme se ale na začátek, to se psal rok 1984 a Porsche 911 SC RS s místním jezdcem Saeed Al Hajrim vyhrálo Qutar International Rally. Henri Toivonen, který jel se stejným autem v ME, přišel o titul jenom díky zranění zad.
"S téměř civilním Porsche 911 jsme vstoupili do rally. V soutěži nás potkala spousta problémů, vždyť to auto se hodilo mnohem víc na závodní trať než na tratě rychlostních zkoušek. Auto vyjelo těsně před soutěží z továrny v Německu. Byl to první ze série úspěchů, které jsme dosáhli s Saeedem Al Hajrim. Ale první vítězství je vždy něco neobvyklého," vzpomíná zakladatel, David Richards.
Projekt Mini nevyšel Prodrivu dle předpokladů...
Od té doby odjel Prodrive 472 soutěží, 261 z toho ve WRC. 132 z nich vyhrál a na podium se jeho jezdci dostali v dalších 182 případech. Tým se také zúčastnil dalších 651 závodů na okruzích, 130 závodů vyhrál, na podium byl 266 krát.
Jedním z vrcholů historie Prodrivu bylo vítězství Colina McRae v roce 1995 na RAC Rally ve Walesu, díky tomu se stal prvním britským šampionem WRC. Pro Subaru, jehož starty zajišťoval právě Prodrive, to znamenalo první ze tří po sobě jdoucích titulů. Mezi jezdci vyhrál Prodrive titul ještě v roce 2001 s Richardem Burnsem a v roce 2003 s Petterem Solbergem.
Asi nejvíce se Prodrive proslavil díky 19 letému spojení se Subaru, avšak polovinu z 871 soutěží absolvoval s jinými značkami - Porsche, MG, BMW a MINI. V MS se Prodrive poprvé ukázal ještě v roce 1984, jela se Rally Acropolis a vyhrál poprvé v roce 1987 - privátně nasazené BMW řídil na Korzice Bernard Beguin.
...to Subaru, před svým odchodem v roce 2008, vyhrálo třikrát titul mezi jezdci.
Zkraje 90. let se Prodrive plně zaměřil na MS, ještě předtím ale stačil třikrát opanovat bristký šampionát v rally, dvakrát šampionát Blízkého východu, dvakrát Belgický a Francouzský šampionátu a jednou Irský. Během 90. let se Subaru vyhrál čtyřikrát Asijsko-pacifické mistrovství. V roce 2001 získal titul také v USA.
Úspěchy však nesbíral Prodrive pouze v rally, také výkony na okruhu nesmějí zůstat bez povšimnutí. S okruhy začali u Prodrivu v roce 1987, když nasadili BMW M3 do Britského šampionátu cestovních vozů, rok 1988 představoval první kompletní sezonu. Ještě ten rok vyhrál Frank Sytner titul v BTCC, roky 1989 a 1990 zakončil také titulem. Poté nasazoval Prodrive také Alfy Romeo, Hondy a nakonec i Fordy. V roce 2000, na konci éry Super Touring Car, vyhrálo Mondeo titul.
Skvěle si vedl Prodrive také v Le Mans, kde zvítězil v letech 2003 (Ferrari 550) a 2007 a 2008 (Aston Martin DBR9). Až do dnešních dnů nasazuje Prodrive do vytrvalostních závodů tovární vozy Aston Martin. Naopak titulu se britský tým nedočkal v austrálských V8, kde nasazoval Fordy.
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.