ŠKODA Fabia R 5 bude novou soutěžní zbraní značky ŠKODA. Následník vozu Fabia Super 2000 se na scéně objeví v průběhu roku 2015.
Úspěšný sportovní projekt ŠKODA Fabia Super 2000 bude mít svého následovníka. V Mladé Boleslavi začnou v roce 2014 začnou práce na vývoji soutěžního speciálu ŠKODA Fabia R 5. Na scéně se nový vůz objeví v průběhu roku 2015. ŠKODA Motorsport má za sebou letos jednu z nejúspěšnějších sezón své 112leté historie. Vrcholem byla vítězství ve třech kontinentálních šampionátech a šest národních triumfů.
V soutěžním programu 2014 bude ŠKODA pokračovat se stávajícím a osvědčeným vozem Fabia Super 2000. Fanoušci značky ŠKODA se mají opět na co těšit. „Současná Fabia Super 2000 je potvrzením našich technických schopností, což dokazuje celá řada mezinárodních úspěchů. Bude velkou výzvou na ně v budoucnu navázat. Proto s velkým úsilím začneme pracovat na vývoji nového soutěžního speciálu na bázi vozu ŠKODA Fabia pro kategorii R 5,“ říká Dr. Frank Welsch, člen představenstva ŠKODA AUTO odpovědný za technický vývoj.
Michal Hrabánek, šéf ŠKODA Motorsportu, doplňuje: „Nový rallyový speciál kategorie R 5 bude dle regulí FIA vybaven motorem 1,6 turbo, což bude markantní změna oproti současnému atmosférickému ,dvoulitru’. Kategorie R 5 je pokračovatelem stávající Super 2000 a umožní nám navázat na naše úspěšné angažmá v regionálních šampionátech a v zákaznickém programu. Vstup do kategorie R 5 je tak pro značku ŠKODA logickým krokem. V tuto chvíli předpokládáme homologaci vozu do poloviny roku 2015.“
ŠKODA bude na soutěžní scéně k vidění i příští rok a to s osvědčenou technikou – vozem ŠKODA Fabia Super 2000. „V plánu máme opět starty v asijsko-pacifickém šampionátu (APRC) a také se chceme představit ve vybraných soutěžích evropského mistrovství (ERC). Naši tovární piloti si pro příští rok vymění role, zatímco Jan Kopecký s Pavlem Dreslerem budou startovat v APRC, Esapekka Lappi s Jannem Fermem v ERC. Na evropské scéně je doplní německé duo Sepp Wiegand/Frank Christian z týmu ŠKODA AUTO Deutschland, kteří budou mít k dispozici náš tovární vůz,“ uzavírá Hrabánek.
Projekt ŠKODA Fabia Super 2000 patří k nejúspěšnějším ve 112leté historii motorsportu značky. Světlo světa spatřil roku 2007 na ženevském autosalonu, kde byla představena jeho designová studie. První ostrý start zažila Fabia Super 2000 na slavné Rally Monte Carlo 2009. Již o rok později slavila ŠKODA Fabia Super 2000 první velký mezinárodní úspěch – celkový triumf v seriálu IRC (Intercontinental Rally Challenge) a to jak v hodnocení značek, tak jezdců (vítěz Juho Hänninen).
Tento výsledek pak ŠKODA dokázala ještě dvakrát v následujících letech 2011 a 2012 zopakovat (vítěz Andreas Mikkelsen) a stala se s 27 vítězstvími nejúspěšnější značkou historie IRC. V roce 2011 zvítězila tovární posádka Hänninen/Markkula v mistrovství světa kategorie SWRC a v roce 2012 v seriálu mistrovství Evropy.
Rok 2012 znamenal také první kontakt s asijsko-pacifickým mistrovstvím APRC, kde ŠKODA zvítězila díky privátnímu týmu MRF v hodnocení značek i jezdců (Chris Atkinson) a v úspěšném tažení APRC pokračovala i letos s již plnou tovární podporou – vítězem se stal Gaurav Gill s Glennem Macneallem. K celkovému triumfu značky v letošním APRC pomohla třemi vítězstvími tovární posádka ŠKODA Motorsport týmu Esapekka Lappi/Janne Ferm.
Životní sezonu korunoval suverénním vítězstvím v ERC tovární pilot Jan Kopecký, který společně s Pavlem Dreslerem ovládl z osmi startů šest podniků a i v dalších dvou stanul na pódiu.
Další kontinentální jezdecký titul slavil s vozem Fabia S2000 Gustavo Saba (Paraguay) v jihoamerickém mistrovství CODASUR. K tomu se národními šampióny s vozem ŠKODA Fabia Super 2000 stali Umberto Scandola v Itálii, Raimund Baumschlager v Rakousku, Dimitar Iliev v Bulharsku, Ricardo Moura v Portugalsku, Marouf Abu Samra v Jordánsku stejně jako Gustavo Saba v Paraguayi.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.