Posledním letošním startem Martina Búše byla Rallye Waldviertel, která se konala ve dnech 7. – 9. listopadu.
Mladý pilot se vydal do Rakouska společně s spolujezdcem Petrem Černohorským a k dispozici měla posádka žluté Subaru Impreza Sti od Daniela Běhálka. Závod byl zařazen do Evropského poháru a celá trať byla tvořena převážně šotolinou. „Před závodem jsme měli test, kdy jsme si poprvé vyzkoušeli jízdu na šotolině. Já ani Petr jsme na tomto povrchu nikdy nestartovali, tak to pro nás bylo nové a hodně jsme se těšili,“ řekl Martin Búš.
Pořadatelé připravili pro posádky krásné technické tratě. Soutěž začínala v pátek odpoledne a závodilo se až do pozdního večera. Větší část závodu však byla připravena na sobotu, kdy se jely zhruba dvojnásobně dlouhé zkoušky. V pátek se posádka potýkala s technickým problémem. „Při určité rychlosti auto vibrovalo. Ve večerním servisu jsme se pokusili o odstranění této závady a provizorně vyměnili nějaké díly. Bohužel to však nepomohlo. Ráno směrem na první zkoušku nás potkal navíc větší problém, a to spojka. Nakonec jsme zjistili, že se pálila následkem vibrací přítlačného talíře z předešlého dne, jen to bylo horší a horší“ prozradil problém v rally Martin Búš. Kluci přemýšleli že subaru odstaví, aby případně neudělali větší škody. Nakonec se ale rozhodli, že budou dál bojovat. Spojka prokluzovala čím dál více a posádka sotva dojela do servisu. „Měli jsme velké štěstí, že po třetí ranní zkoušce na trase 18 km do servisu nebyl jediný velký kopec. Už by jsme ho nevyjeli,“ řekl Martin Búš. V servisu mechanici vyměnili spojku i za cenu penalizace. Klobouk dolů, že to stihli tak rychle a zachránili závod. Problémy ustaly a Martin s Petrem tak mohli v závodě i přes velkou časovou ztrátu pokračovat a naplno si ho užívat. Po odstranění problémů posádka začala zrychlovat a posunovat se pořadím výše. V cíli z toho nakonec bylo krásné 8. místo absolutního pořadí a stříbrná pozice ve třídě 3. „Byly zde opravdu krásné rychlostní zkoušky a závod se mi moc líbil. Šotolina mě moc bavila, člověk si mnohem více zařídí, než na asfaltových soutěžích. Příjemně nás také překvapilo velké množství fanoušků kolem tratí. S výsledkem jsme spokojeni, hlavním úkolem bylo sbírat zkušenosti a zrychlovat. To se nám podařilo,“ zhodnotil závod spokojený Martin Búš.
Letošní sezona Martina Búše neprobíhala zrovna hladce, ale na posledním závodě si posádka napravila chuť. „Chtěl bych poděkovat spolujezdci Petrovi za cenné zkušenosti a Danovi Běhálkovi za možnost startovat v jeho týmu. Klukům mechanikům za výborně odvedenou práci a v neposlední řadě Martinu Knajzlovi za pomoc s tréninkem,“ uvedl krkonošský jezdec.
O slovo jsme požádali také Josefa Búše. Martinova otce, aby zhodnotil letošní sezonu. „Letošní rok jsme od počátku pojali jako učební. V rally se nedá nic předběhnout. Proto žádné velké ramena - sériový benzín, seznámit se s čtyřkolkou, pracovat na rozpise a poznat především evropské tratě. Vybírali jsme zahraniční závody o kterých jsme si mysleli, že nám mohou dát nejvíce (Lavanttal, Saturnus, Waldviertel, Serbia..) a potom české mistrovství. Z každého závodu jsme si přivezli nové zkušenosti. Nedokázali jsme však dojíždět až do cíle. Zlobila nás především technika - dvakrát turbo, motor... dvakrát byl závod zrušený. Ke konci sezóny jsme začali jezdit u Dana Běhálka. Prostředníkem byl Martin Knajzl, který nám nezištně pomáhal již v předešlých letech a spolupracoval i s Danem. Jsem rád, že kluci zvládli šotolinu na Waldviertlu. Odpadlo zde více než 40% aut. Martin, vedený Petrem Černohorským, se dokázal zlepšovat každým testem. Překonali nepřízeň techniky v prostřední části závodu, zabojovali a dojeli na velmi pěkném místě. Na rychlosti a technice jízdy byl znát velký rozdíl mezi prvními a posledními testy. Učení je zde na místě. Velmi oceňuji na celém týmu, jak se Martinovi věnují. Potom už jen člověk lituje, že sezóna končí...“
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.
Renault je na trhu známý pro spolehlivá a kvalitně postavená auta, ale do světa superaut nikdy výrazně nepronikl. Když tedy francouzská automobilka tvrdí, že jedno vytvořila, vzbuzuje to oprávněnou zvědavost.
Legendární moderátorská trojice Clarkson, May a Hammond se znovu objeví na obrazovkách v nové show, která naváže na jejich ikonická motoristická dobrodružství.