Asfaltová soutěž v horách nad známým středomořským letoviskem San Remo hostila předposlední soutěž seriálu ERC. Už jistý mistr světa, Jan Kopecký, se na start sice nepostavil, tovární tým Škoda Motorsport do Itálie vyslal namísto něj Esapekku Lappiho. Z vítězství se po zajímavém průběhu soutěže radoval Giandomenico Basso.
I. etapa:
Soutěž začínala v pátek odpoledne pěticí rychlostních testů. Úvod vyšel nejlépe v ERC sporadicky startujícímu Bryanu Bouffierovi. Francouz, který slavil několik titulů v Polsku, sehnal potřebný rozpočet na start s Peugeotem 207 S2000 a po dvou zkouškách (RZ 1 vyhrál, RZ2 vyhrál Scandola s Fabii S2000) byl na čele. Hned za ním byla trojice domácích jezdců v pořadí Scandola, Andreucci (ještě jednou se vrátil z Peugeotu 208 R2 do 207 S2000) a Basso (Peugeot).
Jenže ve vedení dlouho testovací jezdec Hyundaie Bouffier nevydržel. Na RZ3 měl špatně napsaný rozpis a v jedné z rychlejších levých zatáček si musel pomoci ruční brzdou, která ale poslala záď 207 S2000 do svodidel. Bryan poškodil zavěšení a také dostal defekt. Zkoušku dokončil se ztrátou 1:10 min. Posádka po cíli RZ provedla provizorní opravu a zamířila do servisu.
Na čele byli v 6,8s poskládáni tři výše zmínění Italové (jen Andreucci přeskočil Scandolu). Sekundovat jim dokázal pouze Breen (+11,8s). Za ním následovali další dva Italové - Perico a Albertini. Tovární posádka Škody Motorsport, Esapekka Lappi/Janne Ferm, začala soutěž opatrně s cílem dojet do cíle. I proto ji po úvodních třech vložkách patřila 7. příčka.
Po servisu na startovní pole čekala dvojice vložek, které se jely za tmy. Bouffier nikoho nenechal na pochybách, kdo že je nejrychlejší a vyhrál úvodní vložku z této dvojice. Andreucci udržel vedení, ale za jeho záda se ale propracoval Basso, Scandola v noci nestačil. Ještě hůře ale dopadla RZ4 pro Craiga Breena, ten trefil jednu z četných zdí kolem trati a musel odstoupit.
Den završila RZ5, tu opanoval Andreucci a po první etapě šel spát s náskokem 16,2s na Bassa (2. v RZ5). Na čtvrtou příčku se [po propadu na 8.] již dokázal vrátit Bouffier. Pěkný 4. čas zajel Lappi, tomu patřilo 6. místo.
II. etapa:
V sobotu opět 'řádil' Bouffier, který vyhrál všechny tři měřené testy úseku dopoledního programu. Jestliže po pátku jeho ztráta na čelo byla přes minutu, v servisu už byl jen 17s za čelem. Z toho se mezitím vytratili Umberto Scandola (RZ6), kterého zradila technika - přehřál se mu motor a musel vzdát a Paolo Andreucci (RZ8), ten dostal defekt a kolo měnil na trati, jenže mezitím mu vychladly gumy a trefíl zídku. Italský multišampion ztratil 9 minut, ale mechanici dali jeho vůz v servisu do pořádku. Problémy jej ale mohou mrzet o to víc, že po RZ7 měl náskok na druhého Bassa už 25s.
Lappi vstupoval do závěrečné sekce ze 4. místa, což je by pro něj byl velmi slušný výsledek. V závěru se mělo rozhodnout mezi rychlejším Bouffierem a spolehlivým Bassem, který měl k dobru 17s. Proč spolehlivým? Považte, že bývalý tovární jezdec Abartu byl pokaždé s výjimkou RZ6 (to byl 5.) v TOP3 v jednotlivých rychlostních zkoškách!
Na RZ9 Ital zabral a Francouze porazil o 2,6s, jeho náskok povyskočil na 20s. RZ10 ale znamenala oplatu i s úroky, Bryan ji vyhrál o 13s a na čelo mu chybělo 7 vteřin. O všem měl rozhodnout poslední měřený test a také rozhodl. Bouffier dostal defekt, měnil kolo na trati a ztratil zhruba 2 minuty. Z vítězství se tak mohl radovat šťastný Giandomenico Basso.
Závěr byl pro české fanoušky opravdu povedený, protože Lapi nejenže vyhrál závěrečnou RZ, ale také o 4,1s v poslední zkoušce přeskočil Perica a z Itálie si odváží druhé místo!
Výsledky po 11. RZ:
Pořadí
Posádka
Celkový čas
Ztráta na vedoucího
vůz
1.
G. Basso - M. Dotta
2:37:37,3
---
Peugeot 207 S2000
2.
E. Lappi - J. Ferm
+1:43,0
Škoda Fabia S2000
3.
A. Perico - F. Carrara
+1:47,1
Peugeot 207 S2000
4.
B. Bouffier - X. Panseri
+1:52,9
Peugeot 207 S2000
5.
S. Albertini - S. Scatollin
+2:10,4
Peugeot 207 S2000
6.
P. Andreucci - A. Andreussi
+10:01,0
Peugeot 207 S2000
7.
F. Gasperetti - F. Ferrari
+10:35,2
Renault Mégane RS
8.
A. Vittalini - S. Tavetschio
+11:40,2
Citroën DS3 R3T
9.
M. Tassone - M. Rosso
+11:48,8
Renault Clio R3
10.
V. Gryazin - D. Chumak
+40s
+12:26,3
Ford Fiesta S2000
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.