Asfaltová soutěž v horách nad známým středomořským letoviskem San Remo hostila předposlední soutěž seriálu ERC. Už jistý mistr světa, Jan Kopecký, se na start sice nepostavil, tovární tým Škoda Motorsport do Itálie vyslal namísto něj Esapekku Lappiho. Z vítězství se po zajímavém průběhu soutěže radoval Giandomenico Basso.
I. etapa:
Soutěž začínala v pátek odpoledne pěticí rychlostních testů. Úvod vyšel nejlépe v ERC sporadicky startujícímu Bryanu Bouffierovi. Francouz, který slavil několik titulů v Polsku, sehnal potřebný rozpočet na start s Peugeotem 207 S2000 a po dvou zkouškách (RZ 1 vyhrál, RZ2 vyhrál Scandola s Fabii S2000) byl na čele. Hned za ním byla trojice domácích jezdců v pořadí Scandola, Andreucci (ještě jednou se vrátil z Peugeotu 208 R2 do 207 S2000) a Basso (Peugeot).
Jenže ve vedení dlouho testovací jezdec Hyundaie Bouffier nevydržel. Na RZ3 měl špatně napsaný rozpis a v jedné z rychlejších levých zatáček si musel pomoci ruční brzdou, která ale poslala záď 207 S2000 do svodidel. Bryan poškodil zavěšení a také dostal defekt. Zkoušku dokončil se ztrátou 1:10 min. Posádka po cíli RZ provedla provizorní opravu a zamířila do servisu.
Na čele byli v 6,8s poskládáni tři výše zmínění Italové (jen Andreucci přeskočil Scandolu). Sekundovat jim dokázal pouze Breen (+11,8s). Za ním následovali další dva Italové - Perico a Albertini. Tovární posádka Škody Motorsport, Esapekka Lappi/Janne Ferm, začala soutěž opatrně s cílem dojet do cíle. I proto ji po úvodních třech vložkách patřila 7. příčka.
Po servisu na startovní pole čekala dvojice vložek, které se jely za tmy. Bouffier nikoho nenechal na pochybách, kdo že je nejrychlejší a vyhrál úvodní vložku z této dvojice. Andreucci udržel vedení, ale za jeho záda se ale propracoval Basso, Scandola v noci nestačil. Ještě hůře ale dopadla RZ4 pro Craiga Breena, ten trefil jednu z četných zdí kolem trati a musel odstoupit.
Den završila RZ5, tu opanoval Andreucci a po první etapě šel spát s náskokem 16,2s na Bassa (2. v RZ5). Na čtvrtou příčku se [po propadu na 8.] již dokázal vrátit Bouffier. Pěkný 4. čas zajel Lappi, tomu patřilo 6. místo.
II. etapa:
V sobotu opět 'řádil' Bouffier, který vyhrál všechny tři měřené testy úseku dopoledního programu. Jestliže po pátku jeho ztráta na čelo byla přes minutu, v servisu už byl jen 17s za čelem. Z toho se mezitím vytratili Umberto Scandola (RZ6), kterého zradila technika - přehřál se mu motor a musel vzdát a Paolo Andreucci (RZ8), ten dostal defekt a kolo měnil na trati, jenže mezitím mu vychladly gumy a trefíl zídku. Italský multišampion ztratil 9 minut, ale mechanici dali jeho vůz v servisu do pořádku. Problémy jej ale mohou mrzet o to víc, že po RZ7 měl náskok na druhého Bassa už 25s.
Lappi vstupoval do závěrečné sekce ze 4. místa, což je by pro něj byl velmi slušný výsledek. V závěru se mělo rozhodnout mezi rychlejším Bouffierem a spolehlivým Bassem, který měl k dobru 17s. Proč spolehlivým? Považte, že bývalý tovární jezdec Abartu byl pokaždé s výjimkou RZ6 (to byl 5.) v TOP3 v jednotlivých rychlostních zkoškách!
Na RZ9 Ital zabral a Francouze porazil o 2,6s, jeho náskok povyskočil na 20s. RZ10 ale znamenala oplatu i s úroky, Bryan ji vyhrál o 13s a na čelo mu chybělo 7 vteřin. O všem měl rozhodnout poslední měřený test a také rozhodl. Bouffier dostal defekt, měnil kolo na trati a ztratil zhruba 2 minuty. Z vítězství se tak mohl radovat šťastný Giandomenico Basso.
Závěr byl pro české fanoušky opravdu povedený, protože Lapi nejenže vyhrál závěrečnou RZ, ale také o 4,1s v poslední zkoušce přeskočil Perica a z Itálie si odváží druhé místo!
Výsledky po 11. RZ:
Pořadí
Posádka
Celkový čas
Ztráta na vedoucího
vůz
1.
G. Basso - M. Dotta
2:37:37,3
---
Peugeot 207 S2000
2.
E. Lappi - J. Ferm
+1:43,0
Škoda Fabia S2000
3.
A. Perico - F. Carrara
+1:47,1
Peugeot 207 S2000
4.
B. Bouffier - X. Panseri
+1:52,9
Peugeot 207 S2000
5.
S. Albertini - S. Scatollin
+2:10,4
Peugeot 207 S2000
6.
P. Andreucci - A. Andreussi
+10:01,0
Peugeot 207 S2000
7.
F. Gasperetti - F. Ferrari
+10:35,2
Renault Mégane RS
8.
A. Vittalini - S. Tavetschio
+11:40,2
Citroën DS3 R3T
9.
M. Tassone - M. Rosso
+11:48,8
Renault Clio R3
10.
V. Gryazin - D. Chumak
+40s
+12:26,3
Ford Fiesta S2000
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.