Ve Francii bychom se mohli dočkat velmi vyrovnaného souboje o vítězství, protože si to na asfaltu rozdají hned čtyři specialisté na zpevněný povrch. To v minulosti nebývalo zvykem.
Sébastien Loeb
Pochopitelně nejvíc vítězství ze čtyř asfaltových specialistů má na svém kontě odcházející mistr světa Loeb. Ten však před startem upozorňuje, že už dlouho ve voze WRC neseděl a že si bude muset zvyknout: "Pochopitelně chci zajet co možná nejlepší výsledek. Musíme mít ale na paměti, že už jsem hodně dlouho žádnou rally nejel. Naposledy jsem jel navíc na šotolině.
Loeb nemíval (až na své začátky v MS) na asfaltu v průběhu své kariéry moc konkurenci
Od té doby jsem ve WRC neseděl. Bude mi chvíli trvat, než si na auto zvyknu. Jak moc dlouho to bude trvat? To se pravděpodobně odrazí v konečném výsledeku. Není na mě žádný tlak, nemusím vyhrát. Také nemusím nic dokazovat. V první řadě si chci soutěž užít a myslet při tom na fanoušky, kteří mě takovou dobu podporovali."
Sébastien Ogier
Ogier už ve Francii jednou (2011) vyhrál. Tehdy se ale nedočkal přímého souboje o vítězství s hlavní rivalem Loebem, kterého zradil motor jeho tehdy nové DS3 WRC. Letos má už téměř jistý mistr světa roku 2013 poslední šanci: "Austrálie byla dobrou soutěží pro Volkswagen i pro mě. Po projetí cílem však byly naše pocity smíšené, sice jsme vyhráli a zvětšili náskok v poháru konstruktérů, ale titul nám těsně unikl.
Ale rychle jsme si uvědomili, že to je už jen otázka času. Je možné, že potřebný bod získáme už ve čtvrtek na superspeciálce. Náš úkol je tedy z 99 % hotový. Ale také ve Francii máme jasný cíl - vyhrát a získat hodně bodů pro značku. Už teď je ale jasné, že to bude velmi dobrá sezona. To, čeho jsme dosáhli, je skvělé."
Vítězství v roce 2011 sice přišlo po krásném souboji, avšak ne s Loebem ale Sordem.
K duelu s Loebem říká: "Jediné, co mi ten den může znechutit, by samozřejmě bylo vítězství Sébastiena Loeba a nebo kdybych měl nějaký problém nebo něco takového. To by trochu zastínilo zisk mého titulu a z mého pohledu bych si to opravdu nezasloužil.
Vím, že bude okamžitě vpředu. Sice už pár měsíců nejel žádnou rally, ale na závodním okruhu je každý týden. Jsem přesvědčen, že je stále v rytmu. Navíc k tomu přidejte, že asfalt je prostě jeho povrchem a tuto rally velmi dobře zná. Jsem si jistý, že pojede na špici."
Dani Sordo
Sordo na minulé asfaltové rally konečně dokázal vyhrát v MS s vozem WRC. Nutno však podotknout, že dříve musel několikrát zpomalit a pustit Loeba před sebe. S jakými pocity jde do Francouzské rally, která je rychlostmi na některých místech přesahující 200 km/h jednou z nejrychlejších v MS? "Doufám, že Německá rally byla jen prvním krokem a že budu moci ten pocit [vítězství] znovu zažít. Zdejší rally se mi velmi líbí, protože je hodně rychlá.
Je mi jedno, jestli bude sucho nebo mokro. Tato soutěž bude pochopitelně poněkud speciální, protože Seb a Daniel pojedou naposledy v MS. Pro celý kolotoč WRC to bude velmi zvláštní moment."
Vítězství, které se Sordovi nepovedlo až do Německé rally 2013 získat u Citroënu, zkoušel dva roky vybojovat s Mini. V roce 2011 byl blízko, v cíli chybělo 6,3s.
Thierry Neuville
Mladý Belgičan v Německu ukázal, že asfalt je jeho nejoblíbenějším povrchem a až po krásné bitvě se Sordem se musel spokojit z druhou příčku, Francie tak nabízí nejlepší příležitost k odvetě: "Před soutěží mám opravdu dobrý pocit, hlavně proto, že se opět vracíme na asfalt. V Německu jsme viděli, jak konkurenceschopná Fiesta RS WRC je. Doufám, že tento potenciál prokážeme i na další soutěži MS.
Rally nabízí hodně výzev, především když prší. Vloni jsme viděli, že se zatáčky dají hodně 'katovat'. To ale znamená, že se na trať vytahá hodně nečistot a ty pak dost kloužou. Myslím, že startovní pozice do jednotlivých etap bude, hlavně v druhých průjezdech, klíčem k úspěchu. Jak už jsem řekl v Austrálii, rád bych bojoval s oběma Sebastieny, avšak musíme jet chytře. Uvidíme, jak na tom budeme po prvním dni.
Loňská Francie přinesla Neuvilleovi 4. místo, podaří se mu letos prodloužit svoji 'šňůru' podiových umístění?
Jsem si jistý, že Ogier a Loeb pojedou na maximum, my musíme po očku pozorovat ještě Jariho-Mattiho Latvalu. Ve Francii bychom chtěli zvýšit náskok na druhém místě a na to budeme pořád myslet," zakončil ex-chráněnec koncernu PSA.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.