Pomalu nastal čas, začít spřádat plány, vytvořit si program a naplánovat si rychle dovolenou. Blíží se populární Rally Legend v San Marinu, která je pro fanoušky historických rally aut a rovněž pro bývalé špičkové piloty, mimořádnou událostí. Letos se pojede jedenáctý ročník v termínu 10. – 13. října 2013.
Každý, kdo již na tento svátek rallysportu zavítal, dá určitě za pravdu, že atmosféra v San Marinu a jeho nejbližším okolí je přímo fantastická a dříve či později ho doslova okouzlí a pohltí. Podobně jako mě a kamarády, se kterými proslulé „legendy“ navštívíme již po několikáté v řadě.
Pokud bych doporučil, tak vyjeďte s předstihem a po cestě navštivte alespoň jednu z možných zajímavostí, které se přímo nabízejí. My zastavíme jako první vždy na Autogrillu na výborný croissant nebo cappuccino.
Přímo se nabízí návštěva Benátek a prohlídka krásného historického města. Zde to chce strávit spíše celý den, neboť zajímavostí je tolik, že je velmi obtížně všechno vidět za pár hodin. Především se jedeme kochat auty, takže nepodívejte se do některého z četných muzeí italské designérské školy a především věhlasného Ferrari. Kdo řekne, že ho tato značka neosloví, ten nemá srdce s vůní benzinu. My jsme navštívili v loňském roce nově otevřené muzeum Ferrari v Modeně, které projektoval světoznámý Jan Kaplický. Jedná se o zajímavě architektonicky ztvárněnou budovu s mnoha nejnovějšími technologiemi v těsné blízkosti rodného domu slavného zakladatele Enza Ferrariho. V něm je expozice jeho tvorby včetně původních artefaktů jako jsou jeho brýle, vybavení pracovny, originální výkresy nebo například všechny typy znaků vzpínajícího se koně. Tohle jistě stojí za shlédnutí a dá se to spojit i na jednu vstupenku společně s návštěvou muzea v Maranellu. Zde to vyjde i o nějaké to euro levněji než samostatně. Nicméně musíte tomu obětovat v podstatě celý den.
No ale to už jsme na dosah samotného cíle naší cesty - San Marina. I tady najdeme spoustu zajímavých cílů. Nejen překrásné historické centrum města na samotném vrcholu se třemi hrady, ale i možnost návštěvy řady muzeí. A to jak z historie samotné, tak samozřejmě s vůní benzinu. Na jedné straně hlavní silnice z Rimini do San Marina je ve stráni zasazeno muzeum letectví a na druhé je dělené muzeum Ferrari a Abarthu. Tady jsou vstupy samostatně a rozhodně kdo to miluje, nebude zklamaný.Ale to nás již vítá hraniční brána města i státu San Marino a my jsme už nažhaveni, co nejdříve být v blízkosti nejen velmi zajímavých a mnohdy rovněž velmi vzácných rally vozů jako jsou Lancia 037, Lancia Delta S4, Lancia Integrale či Lancia Stratos, Audi S1 či Audi Quattro. Spousta typů Porsche, Fordů, Fiatů, Toyot, Opelů, a to různých skupin, ať už skupiny B nebo kategorie WRC a dalších zajímavých značek.
Mezi touto směsicí plechových krasavců se pohybuje spousta různými tituly ověnčených „Top Driver“ jako jsou stálice legend, a to například Sandro Munari, Juha Kankkunen, Marcus Grönholm, Carlos Sainz nebo Guiseppe Volta. Díky němu žije spousta kusů 037 a sympaťák Volta oživil rovněž vůz Lancia Delta ECV. A samozřejmě i další řada zajímavých osobností jako Waldegard, Blomqvist, Alén, Röhrl nebo pravidelně startující bratr Henriho Toivonena Harri, který jede velmi atraktivně pro divácké oko. Ani na mistrovství světa se člověk mnohdy do tak bezprostřední blízkosti velkých jmen nedostane.Nelze také zapomenout ani na velkého šoumena jako je Manrico Falleri s Lancií Delta, který neprodá jedinou zatáčku stejně jako Federico Ormezzano s Talbotem Lotus nebo i u nás velmi populární Paolo Diana. Všichni jmenovaní jedou neuvěřitelnou střelbu a dveřma napřed, což se dnes příliš nevidí.
V loňském roce zde dosáhla velkého a zřejmě i největšího úspěchu česká posádka Miroslav Janota, Lukáš Vyoral s vozem Opel Kadett, kteří dokončili legendy na fantastickém druhém místě hned za legendárními Markku Alénem a Ilkkou Kivimäkim na voze Lancii 037. Již dnes je ve známosti, že letošní účast bude opět hvězdná. Svou účast potvrdili Carlos Sainz, Didier Auriol, Gianfranco Cunico, u nás před lety startující "Lucky", dále Gigi Galli, Miki Biasion, Sandro Munari, Juha Kankkunen, Gustavo Trelles nebo Jimmy McRae. A to jistě nejsou všechny lákadla, která nás tam znovu táhnou.
Ani česká a slovenská jména letos chybět nebudou. V seznamu přihlášených najdeme tyto posádky: Petr Novák, Jiří Neubauer (Škoda 1000 MB), Miroslav Plíhal, Jiří Stross (Škoda Octavia WRC), Karel Trněný, Stanislav Kafka (Škoda Fabia WRC), Silvestr Mikuláštík, Robert Baran (Škoda Octavia WRC), Štěpán Vojtěch, Michal Ernst (Peugeot 206 WRC), Jiří Jírovec, Jiří Horák (BMW E30 M3) a Igor Drotár, Vlado Bánoci (Škoda Fabia WRC).Takže, kdo jste vyšetřili nějaký den dovolené, neváhejte a vyrazte pohladit srdíčko do San Marina! Možná se stihnete ještě vykoupat i v moři. Aktuální informace najdete na www.rallylegend.comTEXT: ZLIN PRESS – Antonín Babík
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?