Pomalu nastal čas, začít spřádat plány, vytvořit si program a naplánovat si rychle dovolenou. Blíží se populární Rally Legend v San Marinu, která je pro fanoušky historických rally aut a rovněž pro bývalé špičkové piloty, mimořádnou událostí. Letos se pojede jedenáctý ročník v termínu 10. – 13. října 2013.
Každý, kdo již na tento svátek rallysportu zavítal, dá určitě za pravdu, že atmosféra v San Marinu a jeho nejbližším okolí je přímo fantastická a dříve či později ho doslova okouzlí a pohltí. Podobně jako mě a kamarády, se kterými proslulé „legendy“ navštívíme již po několikáté v řadě.
Pokud bych doporučil, tak vyjeďte s předstihem a po cestě navštivte alespoň jednu z možných zajímavostí, které se přímo nabízejí. My zastavíme jako první vždy na Autogrillu na výborný croissant nebo cappuccino.
Přímo se nabízí návštěva Benátek a prohlídka krásného historického města. Zde to chce strávit spíše celý den, neboť zajímavostí je tolik, že je velmi obtížně všechno vidět za pár hodin. Především se jedeme kochat auty, takže nepodívejte se do některého z četných muzeí italské designérské školy a především věhlasného Ferrari. Kdo řekne, že ho tato značka neosloví, ten nemá srdce s vůní benzinu. My jsme navštívili v loňském roce nově otevřené muzeum Ferrari v Modeně, které projektoval světoznámý Jan Kaplický. Jedná se o zajímavě architektonicky ztvárněnou budovu s mnoha nejnovějšími technologiemi v těsné blízkosti rodného domu slavného zakladatele Enza Ferrariho. V něm je expozice jeho tvorby včetně původních artefaktů jako jsou jeho brýle, vybavení pracovny, originální výkresy nebo například všechny typy znaků vzpínajícího se koně. Tohle jistě stojí za shlédnutí a dá se to spojit i na jednu vstupenku společně s návštěvou muzea v Maranellu. Zde to vyjde i o nějaké to euro levněji než samostatně. Nicméně musíte tomu obětovat v podstatě celý den.
No ale to už jsme na dosah samotného cíle naší cesty - San Marina. I tady najdeme spoustu zajímavých cílů. Nejen překrásné historické centrum města na samotném vrcholu se třemi hrady, ale i možnost návštěvy řady muzeí. A to jak z historie samotné, tak samozřejmě s vůní benzinu. Na jedné straně hlavní silnice z Rimini do San Marina je ve stráni zasazeno muzeum letectví a na druhé je dělené muzeum Ferrari a Abarthu. Tady jsou vstupy samostatně a rozhodně kdo to miluje, nebude zklamaný.Ale to nás již vítá hraniční brána města i státu San Marino a my jsme už nažhaveni, co nejdříve být v blízkosti nejen velmi zajímavých a mnohdy rovněž velmi vzácných rally vozů jako jsou Lancia 037, Lancia Delta S4, Lancia Integrale či Lancia Stratos, Audi S1 či Audi Quattro. Spousta typů Porsche, Fordů, Fiatů, Toyot, Opelů, a to různých skupin, ať už skupiny B nebo kategorie WRC a dalších zajímavých značek.
Mezi touto směsicí plechových krasavců se pohybuje spousta různými tituly ověnčených „Top Driver“ jako jsou stálice legend, a to například Sandro Munari, Juha Kankkunen, Marcus Grönholm, Carlos Sainz nebo Guiseppe Volta. Díky němu žije spousta kusů 037 a sympaťák Volta oživil rovněž vůz Lancia Delta ECV. A samozřejmě i další řada zajímavých osobností jako Waldegard, Blomqvist, Alén, Röhrl nebo pravidelně startující bratr Henriho Toivonena Harri, který jede velmi atraktivně pro divácké oko. Ani na mistrovství světa se člověk mnohdy do tak bezprostřední blízkosti velkých jmen nedostane.Nelze také zapomenout ani na velkého šoumena jako je Manrico Falleri s Lancií Delta, který neprodá jedinou zatáčku stejně jako Federico Ormezzano s Talbotem Lotus nebo i u nás velmi populární Paolo Diana. Všichni jmenovaní jedou neuvěřitelnou střelbu a dveřma napřed, což se dnes příliš nevidí.
V loňském roce zde dosáhla velkého a zřejmě i největšího úspěchu česká posádka Miroslav Janota, Lukáš Vyoral s vozem Opel Kadett, kteří dokončili legendy na fantastickém druhém místě hned za legendárními Markku Alénem a Ilkkou Kivimäkim na voze Lancii 037. Již dnes je ve známosti, že letošní účast bude opět hvězdná. Svou účast potvrdili Carlos Sainz, Didier Auriol, Gianfranco Cunico, u nás před lety startující "Lucky", dále Gigi Galli, Miki Biasion, Sandro Munari, Juha Kankkunen, Gustavo Trelles nebo Jimmy McRae. A to jistě nejsou všechny lákadla, která nás tam znovu táhnou.
Ani česká a slovenská jména letos chybět nebudou. V seznamu přihlášených najdeme tyto posádky: Petr Novák, Jiří Neubauer (Škoda 1000 MB), Miroslav Plíhal, Jiří Stross (Škoda Octavia WRC), Karel Trněný, Stanislav Kafka (Škoda Fabia WRC), Silvestr Mikuláštík, Robert Baran (Škoda Octavia WRC), Štěpán Vojtěch, Michal Ernst (Peugeot 206 WRC), Jiří Jírovec, Jiří Horák (BMW E30 M3) a Igor Drotár, Vlado Bánoci (Škoda Fabia WRC).Takže, kdo jste vyšetřili nějaký den dovolené, neváhejte a vyrazte pohladit srdíčko do San Marina! Možná se stihnete ještě vykoupat i v moři. Aktuální informace najdete na www.rallylegend.comTEXT: ZLIN PRESS – Antonín Babík
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.