Pomalu nastal čas, začít spřádat plány, vytvořit si program a naplánovat si rychle dovolenou. Blíží se populární Rally Legend v San Marinu, která je pro fanoušky historických rally aut a rovněž pro bývalé špičkové piloty, mimořádnou událostí. Letos se pojede jedenáctý ročník v termínu 10. – 13. října 2013.
Každý, kdo již na tento svátek rallysportu zavítal, dá určitě za pravdu, že atmosféra v San Marinu a jeho nejbližším okolí je přímo fantastická a dříve či později ho doslova okouzlí a pohltí. Podobně jako mě a kamarády, se kterými proslulé „legendy“ navštívíme již po několikáté v řadě.
Pokud bych doporučil, tak vyjeďte s předstihem a po cestě navštivte alespoň jednu z možných zajímavostí, které se přímo nabízejí. My zastavíme jako první vždy na Autogrillu na výborný croissant nebo cappuccino.
Přímo se nabízí návštěva Benátek a prohlídka krásného historického města. Zde to chce strávit spíše celý den, neboť zajímavostí je tolik, že je velmi obtížně všechno vidět za pár hodin. Především se jedeme kochat auty, takže nepodívejte se do některého z četných muzeí italské designérské školy a především věhlasného Ferrari. Kdo řekne, že ho tato značka neosloví, ten nemá srdce s vůní benzinu. My jsme navštívili v loňském roce nově otevřené muzeum Ferrari v Modeně, které projektoval světoznámý Jan Kaplický. Jedná se o zajímavě architektonicky ztvárněnou budovu s mnoha nejnovějšími technologiemi v těsné blízkosti rodného domu slavného zakladatele Enza Ferrariho. V něm je expozice jeho tvorby včetně původních artefaktů jako jsou jeho brýle, vybavení pracovny, originální výkresy nebo například všechny typy znaků vzpínajícího se koně. Tohle jistě stojí za shlédnutí a dá se to spojit i na jednu vstupenku společně s návštěvou muzea v Maranellu. Zde to vyjde i o nějaké to euro levněji než samostatně. Nicméně musíte tomu obětovat v podstatě celý den.
No ale to už jsme na dosah samotného cíle naší cesty - San Marina. I tady najdeme spoustu zajímavých cílů. Nejen překrásné historické centrum města na samotném vrcholu se třemi hrady, ale i možnost návštěvy řady muzeí. A to jak z historie samotné, tak samozřejmě s vůní benzinu. Na jedné straně hlavní silnice z Rimini do San Marina je ve stráni zasazeno muzeum letectví a na druhé je dělené muzeum Ferrari a Abarthu. Tady jsou vstupy samostatně a rozhodně kdo to miluje, nebude zklamaný.Ale to nás již vítá hraniční brána města i státu San Marino a my jsme už nažhaveni, co nejdříve být v blízkosti nejen velmi zajímavých a mnohdy rovněž velmi vzácných rally vozů jako jsou Lancia 037, Lancia Delta S4, Lancia Integrale či Lancia Stratos, Audi S1 či Audi Quattro. Spousta typů Porsche, Fordů, Fiatů, Toyot, Opelů, a to různých skupin, ať už skupiny B nebo kategorie WRC a dalších zajímavých značek.
Mezi touto směsicí plechových krasavců se pohybuje spousta různými tituly ověnčených „Top Driver“ jako jsou stálice legend, a to například Sandro Munari, Juha Kankkunen, Marcus Grönholm, Carlos Sainz nebo Guiseppe Volta. Díky němu žije spousta kusů 037 a sympaťák Volta oživil rovněž vůz Lancia Delta ECV. A samozřejmě i další řada zajímavých osobností jako Waldegard, Blomqvist, Alén, Röhrl nebo pravidelně startující bratr Henriho Toivonena Harri, který jede velmi atraktivně pro divácké oko. Ani na mistrovství světa se člověk mnohdy do tak bezprostřední blízkosti velkých jmen nedostane.Nelze také zapomenout ani na velkého šoumena jako je Manrico Falleri s Lancií Delta, který neprodá jedinou zatáčku stejně jako Federico Ormezzano s Talbotem Lotus nebo i u nás velmi populární Paolo Diana. Všichni jmenovaní jedou neuvěřitelnou střelbu a dveřma napřed, což se dnes příliš nevidí.
V loňském roce zde dosáhla velkého a zřejmě i největšího úspěchu česká posádka Miroslav Janota, Lukáš Vyoral s vozem Opel Kadett, kteří dokončili legendy na fantastickém druhém místě hned za legendárními Markku Alénem a Ilkkou Kivimäkim na voze Lancii 037. Již dnes je ve známosti, že letošní účast bude opět hvězdná. Svou účast potvrdili Carlos Sainz, Didier Auriol, Gianfranco Cunico, u nás před lety startující "Lucky", dále Gigi Galli, Miki Biasion, Sandro Munari, Juha Kankkunen, Gustavo Trelles nebo Jimmy McRae. A to jistě nejsou všechny lákadla, která nás tam znovu táhnou.
Ani česká a slovenská jména letos chybět nebudou. V seznamu přihlášených najdeme tyto posádky: Petr Novák, Jiří Neubauer (Škoda 1000 MB), Miroslav Plíhal, Jiří Stross (Škoda Octavia WRC), Karel Trněný, Stanislav Kafka (Škoda Fabia WRC), Silvestr Mikuláštík, Robert Baran (Škoda Octavia WRC), Štěpán Vojtěch, Michal Ernst (Peugeot 206 WRC), Jiří Jírovec, Jiří Horák (BMW E30 M3) a Igor Drotár, Vlado Bánoci (Škoda Fabia WRC).Takže, kdo jste vyšetřili nějaký den dovolené, neváhejte a vyrazte pohladit srdíčko do San Marina! Možná se stihnete ještě vykoupat i v moři. Aktuální informace najdete na www.rallylegend.comTEXT: ZLIN PRESS – Antonín Babík
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.