AKTUALIZACE PO RZ16; Organizátoři v Německu poupravili harmonogram soutěže tak, že ve čtvrtek jsou v plánu již 2 měřené testy. V pátek nás čeká 6 vložek rozdělených do dvou sekcí. Sobota má v okolí Trieru stejný formát, takže vozy odstartují opět do 6 měřených testů. V neděli soutěž uzavřou dva závěrečné testy.
Po RZ16:
Dnes byly na programu jen dva měřené úseky, tedy vlastně jen jeden, protože RZ Dhrontal se jela dvakrát za sebou. V prvním průjezdu byl nejrychlejší Dani Sordo a ve druhém Sébastien Ogier. Po první zkoušce dne vzrostl náskok Sorda na čele ze včerejší ani ne vteřiny na vteřiny tři. Zajímavostí je, že Sordo byl na prvních třech splitech pomalejší než Neuville, který přiznal, že se mu tato zkouška zrovna moc nepovedla. Na poslední zkoušce soutěže už se nic nezměnilo, jen Neuville díky chybě a vyjetí z trati ztratil necelých 54s na vítěze testu Ogiera, vše ale mohlo dopadnout mnohem hůře.
Skvělé čtvrté místo slaví v cíli Martin Prokop. Ten tak vyrovnává svůj dosavadní nejlepší výsledek (Argentina 2012) a zároveň v Německu překonává nejlepší výsledek českého jezdce (Kopecký - 5. místo). Ve WRC2 vyhrál po vyrovnaném souboji Robert Kubica s Citroënem DS3 RRC. Polákovi celou soutěž sekundoval Elfyn Evans s Fordem Fiesta R5. V cíli je dělilo 12,9s. Kubica se díky tomu posouvá na dělené první místo ve WRC2.
Výsledky Power Stage:1. Sébastien Ogier +3 body2. Dani Sordo +2 body3. Jari-Matti Latvala +1 bod
Výsledky po 16. RZ:
Pořadí
Posádka
Celkový čas
Ztráta na vedoucího
vůz
1.
D. Sordo - C. del Barrio
3:15:19,4
---
Citroën DS3 WRC
2.
T. Neuville - N. Gilsoul
+53,0
Ford Fiesta RS WRC
3.
M. Hirovnen - J. Lehtinen
+2:36,1
Citroën DS3 WRC
4.
M. Prokop - M. Ernst
+8:00,8
Ford Fiesta RS WRC
5.
R. Kubica - M. Baran
+9:01,3
Citroën DS3 RRC
6.
E. Evans - D. Barritt
+9:14,2
Ford Fiesta R5
7.
J.-M. Latvala - M. Anttila
+9:55,0
Volkswagen Polo R WRC
8.
H. Paddon - J. Kenndard
+13:01,2
Škoda Fabia S2000
9.
M. Ostberg - J. Anderson
+13:28,1
Ford Fiesta RS WRC
10.
E. Novikov - I. Minor
+15:17,9
Ford Fiesta RS WRC
3. etapa
Po RZ14:
12. rychlostní zkouška se stala přímo pohromou pro přední jezdce MS. Do té doby vedoucí Fin Jari-Matti Latvala na Volkswagenu Polo R WRC neudržel vůz na trati a urazil brzdový kotouč. Finská dvojice a už jediní zástupci Volkswagenu v jeho domácí soutěži se snažili s poškozeným autem pokračovat, avšak 5 kilometrů před cílem museli vůz odstavit. Volkswagen si tedy domácí soutěž za rámeček určitě nedá.
Do problémů se dostal také Thierry Neuville (do té doby druhý), který byl taktéž v jednom z míst moc rychlý. Belgičan měl ale víc štěstí, náraz promáčkl pouze levou zadní část auta. Zbytek zkoušky musel dojet s kládou zaklíněnou pod zadkem Fiesty RS WRC. I to dovolilo přiblížit se pouze na 1,1s skvěle jedoucímu Sordovi (ten dnes buďto zkoušku vyhrál nebo jej porazil pouze Ogier, se kterým však přímo nebojuje o pořadí, a tak Sorda časy Francouze nemusejí zajímat).
Španěl hned na následujícím testu převzal od zástupce M-Sportu vedení, ovšem na čele má po dnešku hubený, 0,8s velký, náskok! Neuvillea brzdil na RZ13 poškozený výfuk z předešlého incidentu. Mladíkovi asi pomohlo zrušení RZ14.
Aby toho nebylo málo, RZ12 se také stala osudnou pro Madse Ostberga. Nor vycestoval z tratě asi po 9,6km zkoušky mezi stromy. Levou částí auta trefil strom, poškození by však nebylo tak zásadní, aby nemohl pokračovat, avšak jeho vůz se nepodařilo dostat zpět na trať. Jak Ostberg, tak Latvala ale budou zítra v rámci Rally2 pokračovat.
Problémy favoritu znamenají, že se na senzační čtvrté místo dostává Martin Prokop se soukromou Fiestou RS WRC. RZ14, druhý průjezd legendárního testu Panzerplatte, musela být po tragických událostech z rána zrušena.
Výsledky po 14. RZ:
Pořadí
Posádka
Celkový čas
Ztráta na vedoucího
vůz
1.
D. Sordo - C. del Barrio
2:43:48,5
---
Citroën DS3 WRC
2.
T. Neuville - N. Gilsoul
+0,8
Ford Fiesta RS WRC
3.
M. Hirovnen - J. Lehtinen
+1:27,6
Citroën DS3 WRC
4.
M. Prokop - M. Ernst
+6:06,3
Ford Fiesta RS WRC
5.
R. Kubica - M. Baran
+7:33,1
Citroën DS3 RRC
6.
E. Evans - D. Barritt
+7:40,9
Ford Fiesta R5
7.
J.-M. Latvala - M. Anttila
+9:27,0
Volkswagen Polo R WRC
8.
H. Paddon - J. Kenndard
+10:37,3
Škoda Fabia S2000
9.
M. Ostberg - J. Anderson
+12:27,8
Ford Fiesta RS WRC
10.
E. Novikov - I. Minor
+14:11,8
Ford Fiesta RS WRC
Po RZ11:
Dnes dopoledne byly na programu tři měřené testy, dvakrát byl nejrychlejší Sébastien Ogier, který se po včerejší nehodě do soutěže vrátil a jednou byl nejrychlejší Dani Sordo, který během dopoledne stáhl ztrátu na Neuvilla o z 19s na sekund 9. Naopak ztráta průběžně druhého Neuvilla na Latvalu narostla během dopoledne ze 7,3s na 14,8s.
Dani Sordo si hned po první RZ dne (Stein & Wein) pochvaloval změny v nastavení vozu oproti včerejšku. Jari-Matti ve stopce po dojezdu upozorňoval na některá kluzká místa a na množství prachu na RZ. Nejrychlejší byl sice Seb Ogier, ale po včerejšku má ohromnou 27 minutovou ztrátu.
Na další zkoušce si opět upevnil svoje vedení Jari-Matti na Volkswagenu, který jel dle svých slov často na omezovači. To Neuville přiznal, že už rychleji jet nemohl a nemůže nic dělat a že do zatáček brzdí později než Latvala, ale i tak to nestačí. Nejrychlejší byl Dani Sordo. Připsal si tak první vítězství v RZ od červnové Acropolis Rally. Jak Mikko Hirvonen, tak i Mads Ostberg chybovali na stejné křižovatce. Fin tam nechal asi 10 sekund, Nor, který jel prý dle stop Hirvonena, o něco méně.
Na poslední RZ před servisem Latvala trochu poškodil pravý bok svého Pola R WRC, když v levotočivé zatáčce ztratil grip a ťukl Hinkelstein (protitanková zábrana). Z TOP 10 během této zkoušky po problémech vypadl Al-Attiyah na Fordu, když se propadl na 11. místo.
Výsledky po 11. RZ:
Pořadí
Posádka
Celkový čas
Ztráta na vedoucího
vůz
1.
J.-M. Latvala - M. Anttila
2:21:53,9
---
Volkswagen Polo R WRC
2.
T. Neuville - N. Gilsoul
+14,8
Ford Fiesta RS WRC
3.
D. Sordo - C. del Barrio
+23,8
Citroën DS3 WRC
4.
M. Hirovnen - J. Lehtinen
+1:16,7
Citroën DS3 WRC
5.
M. Ostberg - J. Andersson
+3:00,8
Ford Fiesta RS WRC
6.
M. Prokop - M. Ernst
+5:33,6
Ford Fiesta RS WRC
7.
R. Kubica - M. Baran
+7:09,3
Citroën DS3 RRC
8.
E. Evans - D. Barritt
+7:10,7
Ford Fiesta R5
9.
H. Paddon - J. Kennard
+9:29,9
Škoda Fabia S2000
10.
S. Wiegand - F. Christian
+9:38,8
Škoda Fabia S2000
2. etapa
Po RZ8:
Odpoledne byly na programu druhé průjezdy stejnými testy, jako v předchozí sadě. Jednou byl nejrychlejší Neuville a dvakrát Latvala. Oba jezdci se na čele odpoutali, což dokazuje i to, že když vyhrál Neuville, tak byl Latvala druhý a když vyhrál Latvala, tak byl druhý Neuville.
Nejmenší náskok měl Jari-Matti Latvala v čele po RZ6, kdy to byly pouhé 2 sekundy, pak Fin zabral, vyhrál dvě zkoušky a může tak přenocovat s náskokem 7,3s. Thierry v cíli RZ7 přiznal, že jel na maximu, ale i tak to nestačilo. V servisu mezi těmito dvěma sekcemi musel kvůli bolesti zad odstoupit Michal Kosciuszko sedlající Ford Fiesta RS WRC. Na průběžném pátém místě jedoucí Mads Ostberg si během dne neustále ztěžoval na to, že nemůže najít optimální set up svého vozu.
Výsledky po 8. RZ:
Pořadí
Posádka
Celkový čas
Ztráta na vedoucího
vůz
1.
J.-M. Latvala - M. Anttila
1:38:04,1
---
Volkswagen Polo R WRC
2.
T. Neuville - N. Gilsoul
+7,3
Ford Fiesta RS WRC
3.
D. Sordo - C. del Barrio
+23,6
Citroën DS3 WRC
4.
M. Hirovnen - J. Lehtinen
+47,6
Citroën DS3 WRC
5.
M. Ostberg - J. Andersson
+2:12,3
Ford Fiesta RS WRC
6.
M. Prokop - M. Ernst
+4:17,6
Ford Fiesta RS WRC
7.
N. Al-Attiyah - G. Bernacchini
+4:52,1
Ford Fiesta RS WRC
8.
R. Kubica - M. Baran
+4:59,5
Citroën DS3 RRC
9.
E. Evans - D. Barritt
+5:11,9
Ford Fiesta R5
10.
S. Wiegand - F. Christian
+6:53,7
Škoda Fabia S2000
Po RZ5:
Hned úvodní vložka 'nachytala' lídra šampionátu, Sébastiena Ogiera. Francouz neudržel na trati Polo R WRC na zlomil levé přední zavěšení. Seb musel jet s takto poškozeným autem celých 18 kilometrů a ztratil 2:30 min. Na trati pouštěl kolegu Latvalu. Na přejezdu k RZ4 se posádka pokusila o provizorní opravu. Polo R WRC vyrazilo dokonce i do RZ4, ale po 18 kilometrech museli lídrové šampionátu zastavit - jejich oprava nevydržela. Pro dnešek jednička Volkswagenu končí.
Německo se také nepovedlo P.-G. Anderssonovi, včera musel vzdát pro vysokou teplotu motoru Fiesty, dnes auto odstavil na první dnešní vložce. Smůlu měl také Khalid Al-Quassimi, ten na RZ3 trefil obrubník a zlomil zavěšení.
Dopolední sekci v Německu odvládl Thierry Neuville. Belgičan vyhrál všechny tři měřené testy a náskok Latvaly stáhl na 2,4 vteřiny. Srdnatě však drží prapor Volkswagenu Jari-Matti Latvala. Fin na asfaltu podává překvapivý výkon a drží krok s Neuvillem. Třetím do party, která se pere na čele o vteřiny, je Dani Sordo. Španěl zajel jednou 2. a dvakrát 3. čas. Na vedení mu schází 15 vteřin.
Posádky ráno 'vystrašilo' počasí, když sprchlo. Než dojeli na RZ3, 95 % tratě stačilo oschnout. To platilo i následující RZ4, avšak už RZ5 znamenala změnu. Ke konci závěrečné vložky první páteční sekce se spustil déšť.
Výsledky po 5. RZ:
Pořadí
Posádka
Celkový čas
Ztráta na vedoucího
vůz
1.
J.-M. Latvala - M. Anttila
59:12,6
---
Volkswagen Polo R WRC
2.
T. Neuville - N. Gilsoul
+2,4
Ford Fiesta RS WRC
3.
D. Sordo - C. del Barrio
+15,1
Citroën DS3 WRC
4.
M. Hirovnen - J. Lehtinen
+28,3
Citroën DS3 WRC
5.
M. Ostberg - J. Andersson
+1:20,3
Ford Fiesta RS WRC
6.
M. Prokop - M. Ernst
+2:45,3
Ford Fiesta RS WRC
7.
N. Al-Attiyah - G. Bernacchini
+2:55,1
Ford Fiesta RS WRC
8.
R. Kubica - M. Baran
+3:17,8
Citroën DS3 RRC
9.
E. Evans - D. Barritt
+3:26,1
Ford Fiesta R5
10.
M. Kosciuszko - M. Szczepaniak
+3:42,7
Ford Fiesta RS WRC
Po RZ2:
V RZ2 zajel nejrychlejší čas opět Ogier na Polu, záda mu kryl Latvala a třetí byl Neuville. Pořadí této zkoušky tedy kopíruje i pořadí průběžné. Smůlu měl P.-G. Andersson startující opět se soukromou Fiestou RS WRC soukromého ukrajinského týmu Tamrazova. Na RZ1 byl mimo trať ve stejném místě jako Novikov, na přejezdu k RZ2 pak musel odstoupit. Už od startu se mu přehříval motor u jeho vozu.
Výsledky po 2. RZ:
Pořadí
Posádka
Celkový čas
Ztráta na vedoucího
vůz
1.
S. Ogier - J. Ingrassia
19:33,2
---
Volkswagen Polo R WRC
2.
J.-M. Latvala - M. Anttila
+5,7
Volkswagen Polo R WRC
3.
T. Neuville - N. Gilsoul
+12,7
Ford Fiesta RS WRC
4.
D. Sordo - C. del Barrio
+20,5
Citroën DS3 WRC
5.
M. Hirvonen - J. Lehtinen
+25,7
Citroën DS3 WRC
6.
M. Ostberg - J. Andersson
+30,7
Ford Fiesta RS WRC
7.
N. Al-Attiyah - G. Bernacchini
+41,4
Ford Fiesta RS WRC
8.
M. Prokop - M. Ernst
+45,6
Ford Fiesta RS WRC
9.
M. Kosciuszko - M. Szczepaniak
+51,0
Ford Fiesta RS WRC
10.
R. Kubica - M. Baran
+59,8
Citroën DS3 WRC
Po RZ1
Zatím je v Německu odjeta jedna 23,5 km dlouhá RZ, kterou vyhrál Francouz, Sébastien Ogier, na Polu R WRC. Hned na úvod však vypadli tři posádky a všechny z nich sedlaly speciály Fordu. Nejznámějším odpadlíkem je Evgeny Novikov s Fiestou RS WRC, který havaroval. Cíl prvního měřeného testu neviděl ani Estonec Karl Kruuda a Ir Robert Barable. Oba na Fiestě R5.
Výsledky po 1. RZ:
Pořadí
Posádka
Celkový čas
Ztráta na vedoucího
vůz
1.
S. Ogier - J. Ingrassia
12:09,8
---
Volkswagen Polo R WRC
2.
J.-M. Latvala - M. Anttila
+4,6
Volkswagen Polo R WRC
3.
T. Neuville - N. Gilsoul
+9,2
Ford Fiesta RS WRC
4.
D. Sordo - C. del Barrio
+15,4
Citroën DS3 WRC
5.
M. Hirvonen - J. Lehtinen
+19,7
Citroën DS3 WRC
6.
M. Ostberg - J. Andersson
+21,7
Ford Fiesta RS WRC
7.
M. Prokop - M. Ernst
+28,6
Ford Fiesta RS WRC
8.
N. Al-Attiyah - G. Bernacchini
+29,2
Ford Fiesta RS WRC
9.
M. Kosciuszko - M. Szczepaniak
+34,8
Citroën DS3 RRC
10.
R. Kubica - M. Baran
+37,0
Citroën DS3 WRC
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.