AKTUALIZACE PO RZ23; Po letní přestávce se jede ve Finsku. Tato legendární a velmi oblíbená soutěž přilákala hodně jezdců se speciály WRC. Startuje se už ve čtvrtek a končí se v sobotu.
Po RZ23:
Odpolední sekce se vyznačovala krásným soubojem dvojice jezdců M-Sportu (byť jiných týmů) Madse Ostberga a Thierry Neuvillem. V obou úvodních dvou vložkách druhé sekce sobotní etapy byl rychlejší Belgičan, nicméně rozdíly vždy byly malé. Pak ale přišla třetí zkouška sekce, legendární test Ouninpohja, na které Ostberg trefil velký kámen, které ho poslal mimo trať. Nor ztratil přes 20 vteřin, naštěstí však mohl pokračovat. Z boje o druhé místo však sešlo.
Nebyl však jediným, kdo měl na této zkoušce problém. DS3 WRC na trati neudržel Kris Meeke. Až do té doby skvěle jedoucí soutěžák šel přes střechu a rally pro něj zkončila. Smůlu měl také Jarkko Nikara, který musel pro poškození pravého předního tlumiče vzdát. I pro něj se soutěž až do té doby vyvíjela velice slibně.
P. - G. Andersson si během odpoledne poradil s Robertem Kubicou a v cíli byl na 8. místě. Z vítězství se radoval Francouz Ogier, který se tak připojil na velmi krátký seznam neseverských jezdců, kteří dokázali tuto šotolinovou soutěž vyhrát. Na Power Stage si rozdělili body Neuville (3), Ogier (2) a Latvala (1).
Výsledky po 23. RZ:
Pořadí
Posádka
Celkový čas
Ztráta na vedoucího
vůz
1.
S. Ogier - J. Ingrassia
2:43:10,4
---
Volkswagen Polo R WRC
2.
T Neuville - N. Gilsoul
+37,0
Ford Fiesta RS WRC
3.
M. Ostberg - J. Andersson
+57,6
Ford Fiesta RS WRC
4.
M. Hirvonen - J. Lehtinen
+1:21,6
Citroën DS3 WRC
5.
D. Sordo - C. del Barrio
+6:08,5
Citroën DS3 WRC
6.
E. Novikov - I. Minor
+8:39,7
Ford Fiesta RS WRC
7.
J. Ketomaa - M. Sallinen
+10 s
+11:19,2
Ford Fiesta R5
8.
P-G Andersson - E. Axelsson
+11:41,5
Ford Fiesta RS WRC
9.
R. Kubica - M. Baran
+12:48,1
Citroën DS3 RRC
10.
A. Mikkelsen - M. Markkula
+13:42,0
VW Polo R WRC
Po RZ19:
Dnes dopoledne byly na programu čtyři měřené testy. Dvarkát byl nejrychlejší Mads Ostberg a po jednom vítězství si připsali Neuville a Ogier. Díky svému vítězství na RZ16 se po vítězství dostal na průběžně druhou příčku Mads Ostberg. Druhou příčku si udržel až do RZ18, kdy se před něj dostal opět Thierry Neuville. Hned na RZ19 však zabral Ostberg a posunul se na druhé místo zase on.
Po RZ17 se na dostal po včerejších problémech na osmé místo Evgeny Novikov, o příčku si naopak pohoršil Jari Ketomaa, který jede se zbrusu novým speciálem Ford Fiesta R5. O dvě příčky si během dopoledne polepšil také P-G Andersson na Fiestě RS WRC a aktuálně je jedenáctý.
Výsledky po 19. RZ:
Pořadí
Posádka
Celkový čas
Ztráta na vedoucího
vůz
1.
S. Ogier - J. Ingrassia
2:11:11,5
---
Volkswagen Polo R WRC
2.
M. Ostberg - J. Andersson
+31,5
Ford Fiesta RS WRC
3.
T Neuville - N. Gilsoul
+34,3
Ford Fiesta RS WRC
4.
M. Hirvonen - J. Lehtinen
+59,7
Citroën DS3 WRC
5.
K. Meeke - C. Patterson
+1:39,9
Citroën DS3 WRC
6.
J. Nikara - J. Kalliolepo
+10 s
+3:03,1
Mini John Cooper Works WRC
7.
D. Sordo - C. del Barrio
+4:41,0
Citroën DS3 WRC
8.
E. Novikov - I. Minor
+7:52,2
Ford Fiesta RS WRC
9.
J. Ketomaa - M. Sallinen
+10 s
+8:23,2
Ford Fiesta R5
10.
R. Kubica - M. Baran
+9:57,0
Citroën DS3 RRC
3. etapa
Po RZ15:
Po zastávce v servisní zoně 'zatroubil' k útoku Sébastien Ogier, Hirvonen i Neuville už mají ztrátu přesahující více než 10 vteřin. Jediným, kdo se zatím drží, je Mads Ostberg. Nor zaostává v celkovém hodnocení o 3,5 vteřiny. Motor Fiesty RS WRC však zlobí Martina Prokopa, ten se pokusil po průjezdu cílem o provizorní opravu. Jezdci si ve druhých průjezdech ztěžovali na rozbitou trať s vyjetými kolejemi.
Martin Prokop bohůžel v Rally Finland končí, u jeho vozu vypověděla službu vodní půmpa. Pro českého jezdce to znamená první výpadek v letošní sezoně, jeho vůz totiž nebude možné opravit pro zítřejší start. Velkou krizovku zažil na RZ12 Mikko Hirvonen. Ve velmi rychlé zatáčce nezvládl vůz, naštěstí po dlouhých hodinách zůstal vůz na trati, Fin však dostal dva defekty a ztratil zhruba půl minuty.
V závěrečných dvou dlouhých zkouškách měli smůlu oba přední jezdci Fordu. V RZ13 měl defekt Neuville a v RZ14 Ostberg. Jediný, komu se ze špičky vyhnula smůla, je Sébastien Ogier a i proto má po dnešku na čele náskok téměř 40 vteřin. V RZ14 upadlo u Volkswagenu Polo R WRC kolo Andreasi Mikkelsenovi. Nor se tak propadl až na 10. místo. Dobře zatím jede Jarkko Nikara s Mini JCW WRC od Prodrivu, drží 7. místo. Na pěkném 5. místě je Meeke, který i po dlouhé době jede velmi slušný závod. Závěr obstarala divácká superspeciálka, ta však na výsledky velký vliv neměla.
Výsledky po 15. RZ:
Pořadí
Posádka
Celkový čas
Ztráta na vedoucího
vůz
1.
S. Ogier - J. Ingrassia
1:38:34,7
---
Volkswagen Polo R WRC
2.
T. Neuville - N. Gilsoul
+38,1
Ford Fiesta RS WRC
3.
M. Ostberg - J. Andersson
+39,0
Ford Fiesta RS WRC
4.
M. Hirvonen - J. Lehtinen
+1:01,4
Citroën DS3 WRC
5.
K. Meeke - C. Patterson
+1:33,2
Citroën DS3 WRC
6.
J. Nikara - J. Kalliolepo
+10 s
+2:18,3
Mini John Cooper Works WRC
7.
D. Sordo - C. del Barrio
+2:45,0
Citroën DS3 WRC
8.
J. Ketomaa - M. Sallinen
+10 s
+6:13,9
Ford Fiesta R5
9.
E. Novikov - I. Minor
+6:38,5
Ford Fiesta RS WRC
10.
A. Mikkelsen - M. Markkula
+7:17,7
Volkswagen Polo R WRC
servis
Po RZ10:
Dnešní etapa začínala na mokré šotolině po nočním dešti, startovní pole otevíral Jari-Matti Latvala. Hned na první ranní vložce si jezdci na Fordech vyměnili pořadí, do čela šel Ostberg, Neuville klesl na třetí pozici. Druhou příčku drží Sébastien Ogier na VW, jeho kolega Mikkelsen dokázal překonat Novikova.
Na druhé vložce druhé etapy už šel do čela průběžného pořadí Ogier, nicméně rozdíly na čele byly velmi malé a pořadí se neustále měnilo. Hezký souboj je ale také mezi Meekem a Hänninenem o páté místo. Problémy zaznamenal Evgeny Novikov. Ruský jezdec nezvládl po jednom ze skoků svoji Fiestu RS WRC a namířil ji přímo do klád, které byly vedle cesty. Předek auta má hodně poškozený, otevřela se mu kapota a navíc zdržoval Meekea (dostal náhradní čas).
Pořadí na čele opět nevydrželo, souboj mezi čtveřici Hirvonen, Ostberg, Neuville a Ogier je ozdobou soutěže. Čtveřice na čele jede v 10s. Martin Prokop drží 10. příčku znamenající jeden bod. Problémy ale zaznamenal Juho Hänninen, který trefil pravým zadním kolem mez na vnějšku zatáčky a to pro něj znamenalo konečnou v této etapě.
Poslední RZ před servisem jen potvrdila vyrovnaný souboj na čele, jezdci jedou do servisu.
Výsledky po 10. RZ:
Pořadí
Posádka
Celkový čas
Ztráta na vedoucího
vůz
1.
M. Ostberg - J. Andersson
1:01:39,8
---
Ford Fiesta RS WRC
2.
S. Ogier - J. Ingrassia
+0,8
Volkswagen Polo R WRC
3.
M. Hirvonen - J. Lehtinen
+7,5
Citroën DS3 WRC
4.
T. Neuville - N. Gilsoul
+11,4
Ford Fiesta RS WRC
5.
K. Meeke - C. Patterson
+33,4
Citroën DS3 WRC
6.
A. Mikkelsen - M. Markkula
+1:03,0
Volkswagen Polo R WRC
7.
J. Nikara - J. Kalliolepo
+10 s
+1:27,4
Mini John Cooper Works WRC
8.
D. Sordo - C. del Barrio
+1:45,8
Citroën DS3 WRC
9.
M. Prokop - M. Ernst
+2:15,8
Ford Fiesta RS WRC
10.
J. Ketomaa - M. Sallinen
+3:23,6
Ford Fiesta R5
2. etapa
Po RZ6:
V dalších třech zkouškách se radovali z vítězství tři různí jezdci: Hirvonen, Ostberg a Neuville a to v tomto pořadí. Náš Martin Prokop se bohužel už na RZ4 propadl na třinácté místo. Na průbězné poslední bodované místo tak poskočil P-G Andersson na Fiestě RS WRC. Na hodně slibné páté místo se posunul Juho Hänninen jedoucí taktéž na voze nesoucím emblém modrého oválu. A do čela se díky nejrychlejšímu času na RZ dostala jednička Citroënu, Mikko Hirvonen. Druhý se ztrátou 0,0s byl Thierry Neuville. Soutěž tak už tři zkoušky neměla jednoho lídra. Na RZ2 se totiž o čelo dělil Neuville a Hirvonen, na RZ3 Neuville a Ogier a na RZ4 Neuville a Hirvonen!
Na RZ5 se na čele už osamostatnil mladík od Fordu a záda mu kryl Mads Ostberg, avšak třetí Ogier ztrácel pouze 2,5s. Vše tedy bylo otevřené. Na RZ6 se opět měnilo pořadí s tím, že průběžnou tabulku po RZ6 a tedy i po prvním dni soutěže si můžete prohlédnout níže. Na špici se vše otevřené. Náš Martin Prokop přenocuje jako 12.
Výsledky po 6. RZ:
Pořadí
Posádka
Celkový čas
Ztráta na vedoucího
vůz
1.
T. Neuville - N. Gilsoul
25:33,3
---
Ford Fiesta RS WRC
2.
S. Ogier - J. Ingrassia
+5,2
Volkswagen Polo R WRC
3.
M. Ostberg - J. Andersson
+8,9
Ford Fiesta RS WRC
4.
M. Hirvonen - J. Lehtinen
+13,8
Citroën DS3 WRC
5.
J. Hänninen - T. Tuominen
+17,0
Ford Fiesta RS WRC
6.
K. Meeke - C. Patterson
+17,5
Citroën DS3 WRC
7.
E. Novikov - I. Minor
+20,9
Ford Fiesta RS WRC
8.
A. Mikkelsen - M. Markkula
+23,4
Volkswagen Polo R WRC
9.
D. Sordo - C. del Barrio
+37,1
Ford Fiesta RS WRC
10.
J. Nikara - J. Kalliolepo
+10 s
+47,7
Mini John Cooper Works WRC
Po RZ3:
Ve Finsku jsou odjety zatím tři měřené testy, nicméně ve vedení jsou hned dva jezdci! Dvarkát se radoval Sébastien Ogier na Polu R WRC a jednou Thierry Neuville na Fordu RS WRC. Prvním jezdcem se serveru je tak až třetí Mikko Hirvonen. Odstoupy jsou však až do pátého místa pouze minimální. O tom, že je Finsku o rally zájem svědčí i to, že do cíle první zkoušky dojelo hned 96 aut.
Na RZ2 ztratil 39s Jari-Matti Latvala, na jeho voze totiž bylo poškozené levé zadní zavěšení, na přejezdu se snažil auto opravit, ale přijel o 28 minut pozdě ČK, což vyústilo v penalizaci 4:40 min, a tak se jeho šance na dobrý výsledek snížily takřka na minimum. Na RZ3 ztratil navíc další 3 minuty.
Náš Martin Prokop se drží zatím na 11. místě a drží za sebou například P-G Anderssona jedoucího taktéž na Fiestě RS WRC. Na 13. a 14. místě jsou jediné dvě Mini JCW WRC v soutěži v rukou Jarkka Nikary a Riku Tahka.
Výsledky po 3. RZ:
Pořadí
Posádka
Celkový čas
Ztráta na vedoucího
vůz
1.
S. Ogier - J. Ingrassia
14:07,7
---
Volkswagen Polo R WRC
2.
T. Neuville - N. Gilsoul
+0,0
Ford Fiesta RS WRC
3.
M. Hirvonen - J. Lehtinen
+1,1
Citroën DS3 WRC
4.
M. Ostberg - J. Andersson
+2,9
Ford Fiesta RS WRC
5.
E. Novikov - I. Minor
+8,3
Ford Fiesta RS WRC
6.
A. Mikkelsen - M. Markkula
+10,4
Volkswagen Polo R WRC
7.
K. Meeke - C. Patterson
+11,9
Citroën DS3 WRC
8.
J. Hänninen - T. Tuominen
+12,9
Ford Fiesta RS WRC
9.
D. Sordo - C. del Barrio
+26,6
Citroën DS3 WRC
10.
J. Ketomaa - M. Sallinen
+35,8
Ford Fiesta R5
1. etapa
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.