Sébastien Loeb a Peugeot 208 T16 Pikes Peak zdolali 20 kilometrů, které vedou k vrcholu Pikes Peak, za 8’13’’878. Nejenže tak vyhráli nejvýše položený závod světa, ale především dosáhli ohromujícího rekordu. Svahy nad propastí si podmanili průměrnou rychlostí 145 km/h.
Sébastien Loeb byl ve startovní zóně již od 7 hodin ráno, kdy se účastnil briefingu. Musel se ale obrnit trpělivostí, než mohl předvést svůj tak dlouho očekávaný mistrovský kousek: výstup v 91. závodě Pikes Peak International Hill Climb. Vyrazit totiž mohl až poté, co odstartovalo všech 83 závodníků na motorkách, kteří se závodu účastnili: „Neměli jsme vůbec žádné přesné informace, kdy budeme startovat, a já viděl, jak se kolem vrcholu stahují mraky. Měl jsem docela obavy, protože jsme se báli deště.” Osvobozující start nakonec přišel v 11:30 a Sébastien Loeb se svým vozem Peugeot 208 T16 Pikes Peak mohl vyrazit.
Obávaný déšť se opozdil a francouzský šampion tak mohl nebezpečí této unikátní trasy vzdorovat za optimálních adhezních podmínek. Cílem projel Sébastien Loeb se svým speciálem 208 T18 Pikes Peak po téměř dokonalém výstupu za 8’13’’878. Tento dech beroucí výkon s přehledem stačil na překonání dosavadního rekordu Rhyse Millena s časem 9’46’’164. Zlepšení o více než minutu a půl je zkrátka fenomenální: „Myslel jsem si, že bych mohl zajet čas tak 8’20, možná 8’15, ale toto překonalo moje představy”, radoval se devítinásobný mistr světa v rallye, když projel cílovou páskou. Pilot za volantem 208 T16 Pikes Peak se uměl perfektně vypořádat s náročností tohoto výstupu „bez jištění“.
„Na startu jsem cítil opravdu velký tlak, protože tento závod je vrcholem osmiměsíční práce celého týmu Peugeot Sport i jeho partnerů Red Bull, Total a Michelin. Váhal jsem, jestli do toho jít naplno nebo zajet čas na jistotu, ale jakmile jsem vyrazil, nemohl jsem jet jinak než na hranici možností tohoto fantastického vozu.“ Jen pár minut po příjezdu 208 T16 Pikes Peak do cíle se na vrcholu spustil déšť, který vystřídaly kroupy. Originální způsob, jak oslavit historický úspěch, další v řadě těch, které si Peugeot z Colorada již odvezl - v roce 1988 zásluhou Ariho Vatanena a v roce 1989 díky Robbymu Unserovi. Druhý jmenovaný byl s francouzským týmem přítomen i dnes, aby mohl pokoření tohoto nelehkého rekordu zažít napřímo.
King of the Peak 2013 : „Tento rekord je moje pýcha.“Sébastien Loeb prožil v Pikes Peak den, který byl bez nadsázky zcela výjimečný. Pilot vozu 208 T16 Pikes Peak hovoří o svých pocitech z historického úspěchu.
> Jaké jsou Vaše pocity po tomto úžasném rekordu? Je to velký okamžik. Když víte, jakou práci tým Peugeot Sport odvedl, aby se na tento závod připravil, je to fantastické. Osm měsíců příprav a vůz, vyrobený speciálně pro tento závod… očekávání celého týmu a našich partnerů Red Bull, Total a Michelin bylo opravdu veliké. Když jsem konečně stál na startovní čáře s takovým strojem v rukách, řekl jsem si: „a teď je řada na mně.“ Všechny zkoušky proběhly dobře a my jsme věděli, že máme na to, abychom zajeli dobrý čas, ale zbývalo ještě dojet nahoru a vše završit. A povedlo se nám to!
> Jak výstup probíhal?Šel jsem do toho naplno. Před startem jsem ještě trochu váhal: mám jet svým tempem nebo jet na rekord? Odstartoval jsem a cítil jsem se ve voze dobře. Takže jsem jel opravdu naplno od startu až do cíle, což vyneslo čas 8’13. Věděl jsem, že mohu zajet 8’20, možná 8’15… čas pod 8’15, což bylo teoretické maximum vypočítané počítačem, to je opravdový úspěch! Myslím, že je to krásný rekord…
> Jaké pocity jste za volantem takového vozu, jakým je Peugeot 208 T16 Pikes Peak s výkonem 875 k a na takové trase prožíval? Jsou to neuvěřitelně silné pocity! Je to opravdu jiné, než co můžete zažít při rallye nebo na okruhu. Je to totiž kombinace obou: neskutečná výkonnost stroje, která se blíží speciálům v Le Mans, ale s ještě větším zrychlením než u F1, a úzké horské silnice typu rallye nad hlubokými roklemi. Nesmíte udělat jedinou chybu! Je to obrovské napětí, ale také neuvěřitelný pocit.
> Zažil jste dnes i strach? Ne, stejně jako při zkoušce, mám pocit, že jsem dokázal z vozu i z trati vytěžit maximum. Neudělal jsem chybu, všude jsem dobře zrychlil hned, jak to šlo. Myslím, že překonat tento rekord nebude jednoduché. > Jak byste svůj dnešní výkon ohodnotil z pohledu Vaší kariéry?Je jasné, že jsem přijel s továrním týmem a zdá se logické, že s podobnou podporou a devíti tituly mistra světa mám náskok. Ale pro mě je důležitá především ta zkušenost, jet na podobné trati a v takové rychlosti. Jsem pyšný na to, že jsem to dokázal. A zajet rekord závodu, to je další věc. Pro mě osobně byl Pikes Peak v této sezóně závodem roku.
> Jste připraven přijet znovu a svůj rekord ještě zlepšit? Prozatím jsme o tom nehovořili. Zažil jsem tu skvělé momenty, ale nevím, jestli je opravdu nutné se vracet. Budeme pozorně sledovat ty, kteří se budou snažit rekord pokořit. Uvědomuji si, že tento závod představuje i obrovské riziko.
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?