Sébastien Loeb a Peugeot 208 T16 Pikes Peak zdolali 20 kilometrů, které vedou k vrcholu Pikes Peak, za 8’13’’878. Nejenže tak vyhráli nejvýše položený závod světa, ale především dosáhli ohromujícího rekordu. Svahy nad propastí si podmanili průměrnou rychlostí 145 km/h.
Sébastien Loeb byl ve startovní zóně již od 7 hodin ráno, kdy se účastnil briefingu. Musel se ale obrnit trpělivostí, než mohl předvést svůj tak dlouho očekávaný mistrovský kousek: výstup v 91. závodě Pikes Peak International Hill Climb. Vyrazit totiž mohl až poté, co odstartovalo všech 83 závodníků na motorkách, kteří se závodu účastnili: „Neměli jsme vůbec žádné přesné informace, kdy budeme startovat, a já viděl, jak se kolem vrcholu stahují mraky. Měl jsem docela obavy, protože jsme se báli deště.” Osvobozující start nakonec přišel v 11:30 a Sébastien Loeb se svým vozem Peugeot 208 T16 Pikes Peak mohl vyrazit.
Obávaný déšť se opozdil a francouzský šampion tak mohl nebezpečí této unikátní trasy vzdorovat za optimálních adhezních podmínek. Cílem projel Sébastien Loeb se svým speciálem 208 T18 Pikes Peak po téměř dokonalém výstupu za 8’13’’878. Tento dech beroucí výkon s přehledem stačil na překonání dosavadního rekordu Rhyse Millena s časem 9’46’’164. Zlepšení o více než minutu a půl je zkrátka fenomenální: „Myslel jsem si, že bych mohl zajet čas tak 8’20, možná 8’15, ale toto překonalo moje představy”, radoval se devítinásobný mistr světa v rallye, když projel cílovou páskou. Pilot za volantem 208 T16 Pikes Peak se uměl perfektně vypořádat s náročností tohoto výstupu „bez jištění“.
„Na startu jsem cítil opravdu velký tlak, protože tento závod je vrcholem osmiměsíční práce celého týmu Peugeot Sport i jeho partnerů Red Bull, Total a Michelin. Váhal jsem, jestli do toho jít naplno nebo zajet čas na jistotu, ale jakmile jsem vyrazil, nemohl jsem jet jinak než na hranici možností tohoto fantastického vozu.“ Jen pár minut po příjezdu 208 T16 Pikes Peak do cíle se na vrcholu spustil déšť, který vystřídaly kroupy. Originální způsob, jak oslavit historický úspěch, další v řadě těch, které si Peugeot z Colorada již odvezl - v roce 1988 zásluhou Ariho Vatanena a v roce 1989 díky Robbymu Unserovi. Druhý jmenovaný byl s francouzským týmem přítomen i dnes, aby mohl pokoření tohoto nelehkého rekordu zažít napřímo.
King of the Peak 2013 : „Tento rekord je moje pýcha.“Sébastien Loeb prožil v Pikes Peak den, který byl bez nadsázky zcela výjimečný. Pilot vozu 208 T16 Pikes Peak hovoří o svých pocitech z historického úspěchu.
> Jaké jsou Vaše pocity po tomto úžasném rekordu? Je to velký okamžik. Když víte, jakou práci tým Peugeot Sport odvedl, aby se na tento závod připravil, je to fantastické. Osm měsíců příprav a vůz, vyrobený speciálně pro tento závod… očekávání celého týmu a našich partnerů Red Bull, Total a Michelin bylo opravdu veliké. Když jsem konečně stál na startovní čáře s takovým strojem v rukách, řekl jsem si: „a teď je řada na mně.“ Všechny zkoušky proběhly dobře a my jsme věděli, že máme na to, abychom zajeli dobrý čas, ale zbývalo ještě dojet nahoru a vše završit. A povedlo se nám to!
> Jak výstup probíhal?Šel jsem do toho naplno. Před startem jsem ještě trochu váhal: mám jet svým tempem nebo jet na rekord? Odstartoval jsem a cítil jsem se ve voze dobře. Takže jsem jel opravdu naplno od startu až do cíle, což vyneslo čas 8’13. Věděl jsem, že mohu zajet 8’20, možná 8’15… čas pod 8’15, což bylo teoretické maximum vypočítané počítačem, to je opravdový úspěch! Myslím, že je to krásný rekord…
> Jaké pocity jste za volantem takového vozu, jakým je Peugeot 208 T16 Pikes Peak s výkonem 875 k a na takové trase prožíval? Jsou to neuvěřitelně silné pocity! Je to opravdu jiné, než co můžete zažít při rallye nebo na okruhu. Je to totiž kombinace obou: neskutečná výkonnost stroje, která se blíží speciálům v Le Mans, ale s ještě větším zrychlením než u F1, a úzké horské silnice typu rallye nad hlubokými roklemi. Nesmíte udělat jedinou chybu! Je to obrovské napětí, ale také neuvěřitelný pocit.
> Zažil jste dnes i strach? Ne, stejně jako při zkoušce, mám pocit, že jsem dokázal z vozu i z trati vytěžit maximum. Neudělal jsem chybu, všude jsem dobře zrychlil hned, jak to šlo. Myslím, že překonat tento rekord nebude jednoduché. > Jak byste svůj dnešní výkon ohodnotil z pohledu Vaší kariéry?Je jasné, že jsem přijel s továrním týmem a zdá se logické, že s podobnou podporou a devíti tituly mistra světa mám náskok. Ale pro mě je důležitá především ta zkušenost, jet na podobné trati a v takové rychlosti. Jsem pyšný na to, že jsem to dokázal. A zajet rekord závodu, to je další věc. Pro mě osobně byl Pikes Peak v této sezóně závodem roku.
> Jste připraven přijet znovu a svůj rekord ještě zlepšit? Prozatím jsme o tom nehovořili. Zažil jsem tu skvělé momenty, ale nevím, jestli je opravdu nutné se vracet. Budeme pozorně sledovat ty, kteří se budou snažit rekord pokořit. Uvědomuji si, že tento závod představuje i obrovské riziko.
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.