Sébastien Loeb a Peugeot 208 T16 Pikes Peak zdolali 20 kilometrů, které vedou k vrcholu Pikes Peak, za 8’13’’878. Nejenže tak vyhráli nejvýše položený závod světa, ale především dosáhli ohromujícího rekordu. Svahy nad propastí si podmanili průměrnou rychlostí 145 km/h.
Sébastien Loeb byl ve startovní zóně již od 7 hodin ráno, kdy se účastnil briefingu. Musel se ale obrnit trpělivostí, než mohl předvést svůj tak dlouho očekávaný mistrovský kousek: výstup v 91. závodě Pikes Peak International Hill Climb. Vyrazit totiž mohl až poté, co odstartovalo všech 83 závodníků na motorkách, kteří se závodu účastnili: „Neměli jsme vůbec žádné přesné informace, kdy budeme startovat, a já viděl, jak se kolem vrcholu stahují mraky. Měl jsem docela obavy, protože jsme se báli deště.” Osvobozující start nakonec přišel v 11:30 a Sébastien Loeb se svým vozem Peugeot 208 T16 Pikes Peak mohl vyrazit.
Obávaný déšť se opozdil a francouzský šampion tak mohl nebezpečí této unikátní trasy vzdorovat za optimálních adhezních podmínek. Cílem projel Sébastien Loeb se svým speciálem 208 T18 Pikes Peak po téměř dokonalém výstupu za 8’13’’878. Tento dech beroucí výkon s přehledem stačil na překonání dosavadního rekordu Rhyse Millena s časem 9’46’’164. Zlepšení o více než minutu a půl je zkrátka fenomenální: „Myslel jsem si, že bych mohl zajet čas tak 8’20, možná 8’15, ale toto překonalo moje představy”, radoval se devítinásobný mistr světa v rallye, když projel cílovou páskou. Pilot za volantem 208 T16 Pikes Peak se uměl perfektně vypořádat s náročností tohoto výstupu „bez jištění“.
„Na startu jsem cítil opravdu velký tlak, protože tento závod je vrcholem osmiměsíční práce celého týmu Peugeot Sport i jeho partnerů Red Bull, Total a Michelin. Váhal jsem, jestli do toho jít naplno nebo zajet čas na jistotu, ale jakmile jsem vyrazil, nemohl jsem jet jinak než na hranici možností tohoto fantastického vozu.“ Jen pár minut po příjezdu 208 T16 Pikes Peak do cíle se na vrcholu spustil déšť, který vystřídaly kroupy. Originální způsob, jak oslavit historický úspěch, další v řadě těch, které si Peugeot z Colorada již odvezl - v roce 1988 zásluhou Ariho Vatanena a v roce 1989 díky Robbymu Unserovi. Druhý jmenovaný byl s francouzským týmem přítomen i dnes, aby mohl pokoření tohoto nelehkého rekordu zažít napřímo.
King of the Peak 2013 : „Tento rekord je moje pýcha.“Sébastien Loeb prožil v Pikes Peak den, který byl bez nadsázky zcela výjimečný. Pilot vozu 208 T16 Pikes Peak hovoří o svých pocitech z historického úspěchu.
> Jaké jsou Vaše pocity po tomto úžasném rekordu? Je to velký okamžik. Když víte, jakou práci tým Peugeot Sport odvedl, aby se na tento závod připravil, je to fantastické. Osm měsíců příprav a vůz, vyrobený speciálně pro tento závod… očekávání celého týmu a našich partnerů Red Bull, Total a Michelin bylo opravdu veliké. Když jsem konečně stál na startovní čáře s takovým strojem v rukách, řekl jsem si: „a teď je řada na mně.“ Všechny zkoušky proběhly dobře a my jsme věděli, že máme na to, abychom zajeli dobrý čas, ale zbývalo ještě dojet nahoru a vše završit. A povedlo se nám to!
> Jak výstup probíhal?Šel jsem do toho naplno. Před startem jsem ještě trochu váhal: mám jet svým tempem nebo jet na rekord? Odstartoval jsem a cítil jsem se ve voze dobře. Takže jsem jel opravdu naplno od startu až do cíle, což vyneslo čas 8’13. Věděl jsem, že mohu zajet 8’20, možná 8’15… čas pod 8’15, což bylo teoretické maximum vypočítané počítačem, to je opravdový úspěch! Myslím, že je to krásný rekord…
> Jaké pocity jste za volantem takového vozu, jakým je Peugeot 208 T16 Pikes Peak s výkonem 875 k a na takové trase prožíval? Jsou to neuvěřitelně silné pocity! Je to opravdu jiné, než co můžete zažít při rallye nebo na okruhu. Je to totiž kombinace obou: neskutečná výkonnost stroje, která se blíží speciálům v Le Mans, ale s ještě větším zrychlením než u F1, a úzké horské silnice typu rallye nad hlubokými roklemi. Nesmíte udělat jedinou chybu! Je to obrovské napětí, ale také neuvěřitelný pocit.
> Zažil jste dnes i strach? Ne, stejně jako při zkoušce, mám pocit, že jsem dokázal z vozu i z trati vytěžit maximum. Neudělal jsem chybu, všude jsem dobře zrychlil hned, jak to šlo. Myslím, že překonat tento rekord nebude jednoduché. > Jak byste svůj dnešní výkon ohodnotil z pohledu Vaší kariéry?Je jasné, že jsem přijel s továrním týmem a zdá se logické, že s podobnou podporou a devíti tituly mistra světa mám náskok. Ale pro mě je důležitá především ta zkušenost, jet na podobné trati a v takové rychlosti. Jsem pyšný na to, že jsem to dokázal. A zajet rekord závodu, to je další věc. Pro mě osobně byl Pikes Peak v této sezóně závodem roku.
> Jste připraven přijet znovu a svůj rekord ještě zlepšit? Prozatím jsme o tom nehovořili. Zažil jsem tu skvělé momenty, ale nevím, jestli je opravdu nutné se vracet. Budeme pozorně sledovat ty, kteří se budou snažit rekord pokořit. Uvědomuji si, že tento závod představuje i obrovské riziko.
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.
Renault je na trhu známý pro spolehlivá a kvalitně postavená auta, ale do světa superaut nikdy výrazně nepronikl. Když tedy francouzská automobilka tvrdí, že jedno vytvořila, vzbuzuje to oprávněnou zvědavost.
Legendární moderátorská trojice Clarkson, May a Hammond se znovu objeví na obrazovkách v nové show, která naváže na jejich ikonická motoristická dobrodružství.
Mercedes-Benz představil novou verzi elektrického CLA, který se považuje za nejchytřejší a nejefektivnější model značky. Tento elektromobil je očekávaným nástupcem v segmentu základních elektromobilů a má ambici stát se přímým konkurentem pro Tesla Model 3. Jaký dojem zanechává nový Mercedes CLA na první pohled? To se dozvíte v našem exkluzivním pohledu na tento model.
Před dvanácti lety Mercedes-Benz poprvé představil model CLA a zájem o něj nepolevuje. Nyní automobilka odhalila třetí generaci, která posouvá hranice technologie a designu na zcela novou úroveň.
Xiaomi začalo dodávat svůj elektrický sporťák SU7 Ultra prvním zákazníkům, ale místo oslav řeší nečekané problémy. Spekulanti okamžitě rozjeli přeprodej za vyšší ceny a zloději se zaměřili na luxusní zlaté logo, které mizí z vozů a končí v online aukcích.