Jaroslava Orsáka čeká v pátek další start v rámci seriálu mistrovství Evropy na Ypres Rally. Ačkoliv se opět jedná o asfaltovou soutěž, charakter tratě je úplně jiný než na Korsice, kde posádka týmu Orsák Rallysport vybojovala třetí příčku v kategorii produkčních vozů. V Belgii se na „horké sedadlo“ spolujezdce Mitsubishi Lanceru Evo 9 R4 vrací Karel Vajík.
Belgická Ypres Rally má z celého seriálu ME charakterově nejpodobnější tratě těm, která známe z domácích soutěží. „Je tady spousta pravoúhlých zatáček mezi poli, které se dají katovat,“ hlásí Orsák po prvním dnu seznamovacích jízd. „V případě, že bude pršet, nanese se na silnici spousta bláta a bude to klouzat. Navíc na mnoha místech číhá nebezpečí v podobě betonových překladů. Velkou roli určitě sehrávaje znalost tratě.“
Největší týmovou novinkou je návrat Karla Vajíka, který s Orsákem jel naposledy na podzim 2011. David Šmeidler tentokrát ze zdravotních důvodů nemůže startovat. Proto Orsák Rallysport povolal ze zálohy bývalého spolujezdce, který s týmem stále spolupracuje. Po Korsické rally, kde mají rychlostní zkoušky horský charakter plný zatáček, museli mechanici Orsákův Lancer Evo 9 specifikace R4 kompletně přestavět. V Belgii se jede po rovině prakticky bez převýšení, převažují pravoúhlé zatáčky. „Vyměnili jsme pružiny, změnili nastavení tlumičů pérování a svornosti diferenciálů. Jedná se o podobné nastavení jako na naše tratě, ze kterého jsme vycházeli při pátečním testu v okolí Valašských Klobouk,“ zmiňuje přípravu na soutěž osmadvacetiletý valašský jezdec. „Charakter Ypres Rally se z celého seriálu ME nejvíc blíží našim soutěžím. To by mohla být naše výhoda. Chtěli bychom opět dosáhnout na stupně vítězů a získat co nejvíce bodů. Víme, že to nebude jednoduché.“
Při předcházejícím startu na Korsické rally obsadila posádka Orsák – Šmeidler bronzovou příčku v rámci ERC Production Cupu. „Na Korsice nás nejvíc překvapilo krásné prostředí a náročnost tratí,“ vzpomíná Jarin. „Jedná se o kultovní rally, která byla dlouhá léta součástí mistrovství světa. Dá se říci, že jsem si po startu na slavné Rallye Monte Carlo splnil další sen. Jsem rád, že jsme náročnou soutěž dokončili na slušném třetím místě v naší kategorii. Na víc jsme v daných podmínkách neměli, protože jsme tam startovali na rozdíl od našich soupeřů poprvé. Na Korsice je důležité najít správný rytmus, protože se střídá jedna zatáčka za druhou. Další naší nevýhodou byly pneumatiky. Aigner startoval na pneumatikách Yokohama, které mají letos výjimku a nemusí splňovat evropská kritéria. Je známo, že nové gumy jsou cca. o 1,5 s/km pomalejší. To byla jediná negativní věc na celé naší účasti. Soutěž jsme si opravdu užili a s výsledkem jsme spokojeni.“
Tradičně silně obsazená belgická Geko Ypres Rally startuje v pátek 28.6. odpoledne. Posádky čeká celkem 18 měřených úseků o celkové délce téměř 300 km. Orsák pojede s nízkým startovním číslem 10. Vedle posádky Jaroslav Orsák – Karel Vajík startují i všichni jejich soupeři o evropský titul v čele s Aignerem a oběma továrními jezdci Renaultu Bonnefisem a Consanim.
Stav ERC Production Cupu před Ypres Rally:
1. Aigner 78 bodů, 2. Orsák 67, 3. Bonnefis 60, 4. M. Tempestini 43, 5. Harrach 38
Veškeré aktuální týmové dění můžete sledovat na facebooku týmu Orsák Rallysport, kde se budou pravidelně objevovat i čerstvé fotografie ze zákulisí, přípravy a vlastních soutěží.
http://www.facebook.com/jarekorsakrally
Po delší době se podíváme na zoubek atraktivní ojetině, avšak v tomto konkrétním případě se spíše jedná o zánovní auto, než vyloženě ojetinu. Má najeto lehce přes 7 tisíc kilometrů, je z roku 2021 a největší výhoda je, že proti ceně nové plug-in hybridní Q5 stojí tato přibližně o milion méně. Dnešní recenze zjistí, jak se s touto Q5 jezdí a pro koho bude skvělou volbou.
Před třemi měsíci se společnost AURES Holdings rozhodla po 76 letech transformovat tradiční značku Mototechna do nové podoby. V Praze v ulici Kolbenova otevřela první polistopadovou samostatnou pobočku a značce dala nejen novou podobu loga, ale výrazně posunula na novou úroveň nabídku aut i služeb. To se ukázalo jako dobrý tah, protože tím zacílila na náročnější klientelu. Potvrzuje to i rostoucí NPS (hodnocení úrovně služeb od zákazníků) a vysoké hodnocení na Googlu. Doposud byla Mototechna součástí nabídky všech poboček AURES Holdings v Česku a na Slovensku. Do tří let plánuje Mototechna rozšířit nabídku na 2 000 aut a otevřít další pobočky nejen v České republice, ale i na Slovensku a v Polsku.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?