Pro modré barvy Subaru Czech Duck Racing Teamu začala sezóna 2013 černobíle. Lumír Firla s Michalem Večerkou zvládli extrémně náročnou rakouskou Jänner Rallye na jedničku a dojeli si i se starším vozem Subaru Impreza N11 pro skvělé umístění. Bohužel Petr Kačírek a Marcela Ehlová udělali na osmé rychlostní zkoušce osudovou chybku a museli po havárii odstoupit.
O tom, že rakouská Jänner Rallye je vždy extrémně náročnou soutěží, není už dlouhá léta pochyb. Letos její obtížnost umocnilo velmi nevlídné, deštivé a mlhavé počasí, přičemž na tratích se střídaly nejen tradiční sníh a led, ale zejména asfalt a velká spousta bláta. „Musím říct, že jsem nikdy nebyl příznivcem různých ´protikatovacích´ zábran, ale tentokrát bych se za ně dost často přimlouval,“ zamýšlel se v cíli soutěže Vojtěch Štajf, který byl v Rakousku v roli týmového kouče. „Nechtěl jsem m věřit vyprávění jezdců o množství vytahaného materiálu z krajnic, jel jsem se proto na rychlostní zkoušky na vlastní oči přesvědčit. Byl jsem pak opravdu zaskočen, jak moc (a někdy až nesmyslně) si někteří závodníci zkracují trať v zatáčkách, přičemž se pro vyšší startovní čísla opravdu radikálně mění podmínky. Na velké množství bláta na trati v pátek doplácel i náš týmový kolega Lumír Firla, kterému pořadatelé přidělili nepochopitelně vysoké startovní číslo 41. Naštěstí Lumír jel opravdu zodpovědně a postupně se prodíral pořadím vzhůru – do cíle si nakonec přijel pro body za osmou příčku v rámci českého šampionátu a za třetí pozici ve třídě 3. I s ohledem na to, že závodil se starším vozem, zaslouží opravdu velkou poklonu. Ta ale patří i našim mechanikům, pracovali i v nepříznivém počasí na jedničku a ukázalo se, že jsme byli připraveni skutečně na všechny podmínky, což zjevně nebylo samozřejmostí. Vždyť i jeden ze zahraničních špičkových týmů byl počasím zaskočen a neměl pro sobotní etapu dostatek vhodného obutí. Nám se naopak povedlo zabezpečit i složitou situaci, kdy část mechaniků odjela pro havarovaný vůz a druhá skupina měla za úkol večerní servis na voze Lumíra Firly.
Co se týče nehody Petra Kačírka, ta mne mrzí i proto, že nám notně zkomplikovala další logistické plány. Na sever tedy nakonec pojedeme závodit jen s jedním vozem, navíc zranění Marcely Ehlové znamená i to, že musím narychlo hledat náhradní řešení pro post svého spolujezdce. No ale stává se a já jsem hlavně rád, že se Marcele nakonec nic úplně vážného nepřihodilo. První zprávy nás totiž vystrašily, Petrovi se do auta nedalo dovolat a bylo zřejmé, že na místě došlo i k nějakému zranění. Musím ale opravdu ocenit přístup místních záchranářů i pořadatelů. Hlavní lékař soutěže jel naproti sanitce, přebral naší zraněnou a osobně ji doprovodil do freistadtské nemocnice. No a naši mechanici pak pozdě večer vyrazili pro opuštěný havarovaný vůz a po cestě, kdy přemýšleli, jak jej potmě dostanou ven z padesátimetrové rokle, je čekalo příjemné překvapení. Auto již totiž v mezidobí místní hasiči sami vytáhli zpět na cestu, všechny úlomky posbírali a naskládali dovnitř a navíc celou dobou auto hlídali. Tento přístup mne opravdu nadchnul a moc bych si přál, abychom se s něčím podobným při takovýchto mimořádných událostech setkávali vždy.“
Smutný z havárie byl pochopitelně zejména Petr Kačírek: „Ukázalo se, že musím ještě zapracovat na rozpisu, v těchto těžkých podmínkách byla jeho nepřesnost klíčová. Nezatočili jsme v mlze včas, a i když jsme opustili vozovku ve velmi malé rychlosti, auto pak cestou z příkré stráně na mokré trávě nekontrolovaně zrychlovalo a do stromu jsme narazili možná v osmdesátce. Velká škoda, že to takhle dopadlo, opravdu jsem se snažil jet opatrně…“ Spolujezdkyně Marcela Ehlová je ale optimistkou a už poněkud pookřála: „Zhmožděniny zatím bolí, ale hlavně že není nic zlámaného a nemám žádné vnitřní zranění. Moc bych chtěla poděkovat všem, kteří mi posílají podpůrné esemesky a jiné vzkazy. Je jich opravdu hodně a pomáhají mi v léčení. Už teď se těším, až se vypravím na další závody!“
Příštích startů se nemůže dočkat ani Lumír Firla, kterému se Jänner Rallye skutečně vydařila: „Neměl jsem s vozem Subaru Impreza zkušenosti, a tak jsem se v něm v pátek na těžkých tratích trochu hledal. Postupně jsem ale nacházel jistotu a po přestavění geometrie na sobotní mokro už to bylo lepší, dařilo se nám navíc postupně zrychlovat. Výsledek mne nakonec opravdu potěšil!“ Právě konečné umístění Lumíra Firly a Michala Večerky udělalo velkou radost i Subaru Czech Duck Racing Teamu, který tak měl i přes poškození druhého vozu alespoň nějaký důvod k oslavám. A už teď se těší, že i na severu za pár týdnů takové důvody nastanou rovněž!
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?