Dr. Donatus Wichelhaus je u Volkswagen Motorsportu šéfem vývoje motorů a stál již za několika úspěšnými závodními motory. V interview německého rallye-magazin.de se o pohonné jednotce Pola trochu rozmluvil.
Co bylo pro vás náročnější? Vyvinout motor na Dakar nebo pro WRC? Dr. Donatus Wichelhaus: Náročnější byl opravdu Dakar, zde je totiž doba výdrže o hodně delší než u rally auta. Občas jsme museli zajistit až 150 hodin běhu, u motorů pro WRC naproti tomu stačí 36 hodin. Na Dakaru je také více volnosti při vývoji, pravidla pro WRC jsou zde opravdu hodně přísná. Musím ale také přiznat, že jsem fanouškem Dakaru a dieselů, takže jsem možná trochu zaujatý. V podstatě je vývoj motoru docela podobný. Máte nějakou specifikaci a vývojový proces už je pak stejný.
Jak je definována specifikace pro WRC?Dr. Donatus Wichelhaus: První věci vycházejí ze samotných pravidel, je tam definována váha a rozměry. Člověk má určitou představu o výkonu, kterého chce dosáhnout a ta musí být podložena simulačními výpočty, které předtím uděláte. Pak musíte diskutovat věci, které pravidla často nechávají, například, že vrtání může mít od 81 do 84 mm. Jako výrobce musíte zjistit, která hodnota pro vás bude nejlepší. Tyto věci můžete přes všechny dřívější výpočty jen těžko odhadnout. Jedno až dvě procenta zůstávají otevřené, ale rozhodnete se o nich později. Ve specifikaci musí být také jasné, že jste zkoušeli a analyzovali různé varianty.
Může se stát, že i přes četné simulace nějakou věc uděláte prostě špatně?Dr. Donatus Wichelhaus: Trefit se úplně vedle, to není možné, ale člověk se může také přepočítat. Je hodně prostředků, které můžete použít, ale vyžadují samozřejmě váš čas a ten v motorsportu většinou není. Musíte tedy zvážit, co opravdu potřebujete a použijete, nebo musíte dát na své zkušenosti. Možnost pro chybu tu ale je vždycky.
Ford a Citroën přišly poměrně brzy s novou hlavou válců, jsou tedy už u dalšího kroku?Dr. Donatus Wichelhaus: Pro aktuální motor jsme pracovali s extrémně širokou vývojovou maticí. Krom jiného jsme postavili tři rozdílné hlavy válců, když na každé jsme zkusili šest rozdílných geometrií vstupu a dva rozdílné průměry ventilů. Proto bych řekl, že jsme našli poměrně dobrou variantu hlavy válců a už se pro nás není o čem bavit. Na základě charakteristiky motoru můžeme odvodit, jestli jsme blízko ideálu a případně se na to zaměřit. Je jedno měřítko, které platí pro všechny motory: 50% přeměna paliva při osmi stupních na zapalování OT. Když se k tomu blížíte, tak máte optimální řešení.
Co pro vás bylo při vývoji motoru zcela novým?Dr. Donatus Wichelhaus: Neměli jsme žádné zkušenosti s Anti-Lag-Systémem [systém zabraňující vzniknutí zpoždění při náběhu turba], a tak jsme hodně spolupracovali s našimi kolegy z Wolfsburgu. I v sériových autech se používá ve formě sekundárního vhánění vzduchu pro zahřívání katalyzátorů, proto jsme přistoupili k mnohým simulacím. To byl první bod, na kterém jsme zapracovali. Už nulkové auto jelo tak dobře, že si Carlos Sainz myslel, že s ním může jet rally. Mezitím jsme systém mohli ještě dále zlepšit. Docílit potřebné odolnosti motoru s Ani-Lag-Systémem bylo opravdu těžké.
FIA mluví o tom, že v budoucnosti ve World Rally Carech uvidíme také hybridní techniku. Jak se zde věci mají?Dr. Donatus Wichelhaus: Výrobci všichni žádali o to, že jestli tu má být hybrid, tak ať to je standardní hybrid, který bude pro všechny stejný, a tak by se mohly rozptýlit náklady spíše, než kdyby každý vyvíjel svůj hybridní model. Měl by to být přiměřeně sériový systém, kteří by byli schopni nabídnout výrobci, kteří se již MS účastní. Rozhodnuto ale ještě není.
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.