M-Sport na autosalonu v Paříži potvrdil, že staví Fiestu ve verzi R5. Obchodní ředitel M-Sportu, John Steele, řekl, že práce již započaly. První testy by měly proběhnout ještě před koncem roku.
"V týmu na tom pracujeme od května letošního roku," prozrazuje dále John Steele. Vozy R5 by se měly používat výhradně v národních šampionátech. M-Sport již nabízí Ford Fiesta ve verzích R1, R2, Super 2000, RRC a WRC. Model R5 ale vychází z faceliftované verze silniční Fiesty, a tak se bude v detailech po designové stránce lišit od předešlých závodních vozů.
"Chceme vozem R5 doplnit nabídku. Tento vůz doplní již velmi úspěšné modely S2000, RRC a WRC. R5 bude založeno na Fiestě ST s motorem 1,6l turbo. V tomto projektu chceme využít všechny znalosti získané z předešlých S2000 a WRC. Bude se ale jednat o nový vůz s novým motorem, novou převodovkou, novou ochrannou klecí, novou palivovou nádrží, novou elektornikou... Vše navíc musí podléhat tvrdým požadavkům FIA ohledně designu a nákladů."
"První testy plánujeme uskutečnit ještě před koncem tohoto roku, homologace by pak měla proběhnout na jaře roku 2013. Auto by se mělo dát koupit co možná nejdříve."
Faceliftovaná silniční verze Fordu Fiesta
"Designerský tým měl za úkol vyjmout z vozu WRC a S2000, které známe již velmi dobře, všechny složité věci a nahradit je jednoduššími řešeními. Zajímali jsme se o dynamiku vozu, snažili jsme zjednodušit proces stavby a také chceme, aby bylo auto možné co nejjednodušeji provozovat. V plánu je použití tohoto vozu v národních šampionátech s co možná nejmenší podporou ze strany M-Sportu."
M-Sport doufá, že R5 naváže na úspěch S2000, které se prodává po celém světě: "Očekáváme, že postavíme podobný počet speciálů, jako jsme postavili S2000, které jezdí po celém světě. Cílem je udělat vůz, který bude stát polovinu co stojí WRC. To ale budu schopný potvrdit až poté, co vůz projde testovacím programem."
První foto Fordu Fiesta R5 zde.
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.