Naštěstí vyvázli Martin Prokop a Zdeněk Hrůza z Fordu Fiesta RS WRC nezraněni poté, co se jejich vůz na trati RZ3 Rallye Deutschland vznítil. Martin Prokop posléze v prostoru servisu podal pro server wrc.com rozhovor.
Otázka: Co se přesně stalo?
Martin Prokop: To zatím přesně nevíme, ale plameny se společně s kouřem šířily velmi rychle. Proto jsem se rozhodl zastavit, už dále nebylo možné sedět ve voze. Pokusíme se zjistit, jestli nebyly poškozeny některé části již před požárem, protože máme podezření na unikající olej například z brzdových kanálků nebo tlumičů. Oheň byl velmi agresivní a šiřil se rychle. Bude to ale těžké, protože jak jste mohli vidět, z vozu nezbylo prakticky nic.
O: Ještě před vypuknutím požáru jste dostali defekt, mohlo to také přispět k požáru?
MP: Měli jsme prázdnou pneumatiku, ale to se normálně stává a poté Vám vůz neshoří. Možná to byla souhra více problémů. Ale žádnou nehodu jsme neměli. Jen jsem se podíval do zrcátek a viděl obrovské plameny, kouř se šířil velmi rychle.
O: Jak daleko jste byli od cíle vložky?
MP: Celé se to stalo kilometr před cílem. Pochopitelně, že jsem zvažoval, že bych dojel až tam, ale nebylo to možné a za pár minut bylo po všem. Problémem bylo, že hasiči dojeli až za 18 minut a my i přes veškerou snahu jsme nebyli schopni s hasícím přístrojem vůz uhasit. Nic nepomáhalo.
O: Nejdůležitější je, že jste oba v pořádku, ne?
MP: Oba jsme v pořádku, protože jsme z vozu okamžitě vyskočili. Můj spolujezdec se dlouho snažil o uhašení auta, ale nebylo to možné.
Starty Martina Prokopa v MS s vozem WRC byly zatím úspěšné...
O: Bohužel, to už se nedá říci o Vašem voze...
MP: Auto je kompletně na odpis. Nemůžete z něj použít vůbec nic. Všechno je kompletně zničeno. Stihl jsem si z něj vzít pouze můj telefon, to je vše.
O: Jak se teď cítíte?
MP: Jsem rád, že jsem zdravý, ale pro tým je to velký problém. Doufali jsme v dobrý výsledek zde v Německu. Soutěž dobře znám a na té poslední RZ před požárem jsme něco změnili a auto se chovalo velmi dobře. Mezičasy byly slibné. Je to škoda, letos jsme nezaznamenali žádná odstoupení a naopak spoustu dobrých výsledků. Teď jsme přišli o vůz a necítím se moc dobře. Je dobře, že Rally GB je za dveřmi a musíme myslet na ní a dívat se dopředu.
O: Takže budete schopni zajistit nový vůz pro Rally GB?
MP: Ano, myslím že ano. Ale teď se musíme zaměřit na svoji práci a na tento závod zapomenout.
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.