Naštěstí vyvázli Martin Prokop a Zdeněk Hrůza z Fordu Fiesta RS WRC nezraněni poté, co se jejich vůz na trati RZ3 Rallye Deutschland vznítil. Martin Prokop posléze v prostoru servisu podal pro server wrc.com rozhovor.
Otázka: Co se přesně stalo?
Martin Prokop: To zatím přesně nevíme, ale plameny se společně s kouřem šířily velmi rychle. Proto jsem se rozhodl zastavit, už dále nebylo možné sedět ve voze. Pokusíme se zjistit, jestli nebyly poškozeny některé části již před požárem, protože máme podezření na unikající olej například z brzdových kanálků nebo tlumičů. Oheň byl velmi agresivní a šiřil se rychle. Bude to ale těžké, protože jak jste mohli vidět, z vozu nezbylo prakticky nic.
O: Ještě před vypuknutím požáru jste dostali defekt, mohlo to také přispět k požáru?
MP: Měli jsme prázdnou pneumatiku, ale to se normálně stává a poté Vám vůz neshoří. Možná to byla souhra více problémů. Ale žádnou nehodu jsme neměli. Jen jsem se podíval do zrcátek a viděl obrovské plameny, kouř se šířil velmi rychle.
O: Jak daleko jste byli od cíle vložky?
MP: Celé se to stalo kilometr před cílem. Pochopitelně, že jsem zvažoval, že bych dojel až tam, ale nebylo to možné a za pár minut bylo po všem. Problémem bylo, že hasiči dojeli až za 18 minut a my i přes veškerou snahu jsme nebyli schopni s hasícím přístrojem vůz uhasit. Nic nepomáhalo.
O: Nejdůležitější je, že jste oba v pořádku, ne?
MP: Oba jsme v pořádku, protože jsme z vozu okamžitě vyskočili. Můj spolujezdec se dlouho snažil o uhašení auta, ale nebylo to možné.
Starty Martina Prokopa v MS s vozem WRC byly zatím úspěšné...
O: Bohužel, to už se nedá říci o Vašem voze...
MP: Auto je kompletně na odpis. Nemůžete z něj použít vůbec nic. Všechno je kompletně zničeno. Stihl jsem si z něj vzít pouze můj telefon, to je vše.
O: Jak se teď cítíte?
MP: Jsem rád, že jsem zdravý, ale pro tým je to velký problém. Doufali jsme v dobrý výsledek zde v Německu. Soutěž dobře znám a na té poslední RZ před požárem jsme něco změnili a auto se chovalo velmi dobře. Mezičasy byly slibné. Je to škoda, letos jsme nezaznamenali žádná odstoupení a naopak spoustu dobrých výsledků. Teď jsme přišli o vůz a necítím se moc dobře. Je dobře, že Rally GB je za dveřmi a musíme myslet na ní a dívat se dopředu.
O: Takže budete schopni zajistit nový vůz pro Rally GB?
MP: Ano, myslím že ano. Ale teď se musíme zaměřit na svoji práci a na tento závod zapomenout.
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.