RALLY FINLAND PO SOBOTĚ; Dnes byla na programu závěrečná etapa Finské rally. Velmi těsný duel na čele mezi továrními jezdci Citroën sliboval zajímavou zápletku.
Po sobotě:
Hned v první sekci si na nastavení své Fiesty RS WRC ztěžoval Petter Solberg, který měl po včerejší etapě ztrátu na čelo zhruba 20s. Norova ztráta na konci dne se nakonec vyšplhala až na 56s. Útěchou mu může být 2. místo z Power Stage. Ani očekávaný útok Jariho-Mattiho Latvaly nepřišel, Fordy se zřejmě rozhodly vsadit na jistotu a nebo na Citroëny prostě neměly.
V první desítce si pozice prohodili Finové Ketomaa a Rantanen (oba Ford Fiesta RS WRC, ale jiné obutí). Rantanen se dostal před Ketomaau, na kterého v závěrečných zkouškách soutěže dorážel i Martin Prokop. Ten nakonec opět bodoval, získal 9. místo v cíli a z Finska si odváží 2 body.
Souboj mezi Sébastienem Loebe a Mikkou Hirvonenem byl po celý den velmi těsný, nicméně ke změně pořadí ani jednou nedošlo. Odstup nepřekročil 10 vteřin, Mikko ale jakoby trošku ráno zaspal a z 5s byla ztráta na čelo po první ranní RZ 9s. Bývalý tovární jezdec Fordu si připsal vítězství v Power Stage (legendární RZ Ouninpohja).
Zajímavost mohl poutat také souboj o 5. pozici mezi Ottem Tänakem a Madsem Ostbergem. Svěřenec M-Sportu se ráno rozhodl zatlačit, po RZ16 se dokonce před Nora dostal, ale závěrečné dva průjezdy Ouninpohjou vyšly lépe jezdci soukromého týmu Adapta a Estonce porazil o 15s.
Pořadí
Posádkavůz Celkový čas Ztráta na vedoucího 1. Loeb S. - Elena D. Citroën DS3 WRC 2:28:11,4 --- 2. Hirvonen M. - Lehtinen J. Citroën DS3 WRC +6,1 3. Latvala J. - Anttila M. Ford Fiesta RS WRC +35,0 4. Solberg P. - Patterson C. Ford Fiesta RS WRC +56,1 5. Ostberg M. - Andersson J. Ford Fiesta WRC +2:32,1 6. Tänak O. - Sikk K. Ford Fiesta RS WRC +2:47,6 7. Ketomaa J. - Stenberg M. Ford Fiesta RS WRC +4:51,7 8. Rantanen M. - Lukka M. Ford Fiesta RS WRC +6:01,9 9. Prokop M. - Hrůza Z. Ford Fiesta RS WRC +6:04,3 10. Ogier. S. - Ingrassia J. Škoda Fabia S2000 +8:46,0Po pátku:
Neuvěřitělně vyrovnaná bitva mezi továrními Fordy a Citroëny pokračuje. Vítězství v RZ odpolední sekce si rozdělili Loeb, Hirvonen a Solberg. Rozdíly jsou však v jednotlivých RZ minimální, a tak je po pátku na čele pořád Sébastien Loeb s Citroënem DS3 WRC. Záda mu kryje Mikko Hirvonen, který ztrácí 5 vteřin. Oba tovární Fordy mají ztrátu něco málo přes 20 vteřin, nicméně zítra nás čeká napínavý den. Naopak DS3 WRC na trati neudržel Thierry Neuville, který havaroval.
Pořadí
Posádkavůz Celkový čas Ztráta na vedoucího 1. Loeb S. - Elena D. Citroën DS3 WRC 1:20:30,4 --- 2. Hirvonen M. - Lehtinen J. Citroën DS3 WRC +5,0 3. Latvala J. - Anttila M. Ford Fiesta RS WRC +20,3 4. Solberg P. - Patterson C. Ford Fiesta RS WRC +21,4 5. Ostberg M. - Andersson J. Ford Fiesta WRC +47,7 6. Tänak O. - Sikk K. Ford Fiesta RS WRC +1:36,4 7. Ketomaa J. - Stenberg M. Ford Fiesta RS WRC +2:28,3 8. Rantanen M. - Lukka M. Ford Fiesta RS WRC +2:47,4 9. Prokop M. - Hrůza Z. Ford Fiesta RS WRC +3:18,4 10. Block K. - Gelsomino A. Ford Fiesta RS WRC +4:47,0Po polovině páteční etapy:
Dnes dopoledne bylo na programu pět měřených testů, když na třech z nich byl nejrychlejší Hirvonen a na dvou jeho týmový kolega, Sébastien Loeb. Odstupy jednotlivých jezdců však byly vždy velmi malé, což je vidět i na tabulce průběžného pořadí níže.
Hned na první RZ dne se Hirvonen dostal před Latvalu, když po včerejšku měli oba borci úplně stejný čas. Petter Solberg si polepšil hned o dvě pozice, když se odstal před Ostberga i Neuvilleho a Novikov se dostal před bývalého továrního jezdce Subaru, Chrise Atkinsona. Na RZ 5 se Petter Solberg dostal před Jariho-Mattiho Latvalu a do servisu tak přijel jako lépe postavený z dvojice modrého oválu. Tänak se posunul hned o dvě příčky na sedmou pozici, Atkinson zůstal osmý, ale Novikov boural a vypadl z TOP10. Do servisu se ale Rusovi dojet podařilo a soutěži pokračuje.
Po dopoledním servisu si zpět vzal svoji původní pozici Latvala. Na RZ8 kolo svého DS3 WRC ulomil Atkinson, v soutěži s velkou časovou ztrátou dále pokračuje - před poledním servisem se propadl až na 61. místo.
Pořadí
Posádkavůz Celkový čas Ztráta na vedoucího 1. Loeb S. - Elena D. Citroën DS3 WRC 55:53,4 --- 2. Hirvonen M. - Lehtinen J. Citroën DS3 WRC +5,0 3. Latvala J. - Anttila M. Ford Fiesta RS WRC +15,1 4. Solberg P. - Patterson C. Ford Fiesta RS WRC +17,9 5. Ostberg M. - Andersson J. Ford Fiesta WRC +29,7 6. Neuville T. - Gilsoul N. Citroën DS3 WRC +36,5 7. Tänak O. - Sikk K. Ford Fiesta RS WRC +1:08,3 8. Ketomaa J. - Stenberg M. Ford Fiesta RS WRC +1:55,5 9. Rantanen M. - Lukka M. Ford Fiesta RS WRC +1:58,9 10. Prokop M. - Hrůza Z. Ford Fiesta RS WRC +2:22,7Po čtvrtku:
Dnes byly na programu pouze tři měřené testy a to ani nijak dlouhé - 13,7; 2 a 14,2 km. Na prvním a třetím z nich byl nejrychlejší průběžně vedoucí Sébastien Loeb. Na druhém měřeném testu nejrychlejší čas zaznamenal Petter Solberg. Nás může těšit průběžné 11. místo Martina Prokopa.
Ve Finsku se jede také SWRC, ve vedení je zatím Hayden Paddon na Fabii S2000. Druhý je PG Andersson na Protonu Satria Neo S2000 a třetí je Craig Breen, pro toho je to první soutěž od tragické nehody na soutěži Targa Florio, při které zemřel jeho tehdejší spolujezdec, Gareth Roberts.
Pořadí
Posádkavůz Celkový časZtráta na vedoucího
1. Loeb S. - Elena D. Citroën DS3 WRC 15:07,1 --- 2. Latvala J. - Anttila M. Ford Fiesta RS WRC +7,3 2. Hirvonen M. - Lehtinen J. Citroën DS3 WRC +7,3 4. Ostberg M. - Andersson J. Ford Fiesta WRC +7,5 5. Neuville T. - Gilsoul N. Citroën DS3 WRC +9,0 6. Solberg P. - Patterson C. Ford Fiesta RS WRC +9,2 7. Atkinson C. - Prévost S. Citroën DS3 WRC +15,6 8. Novikov E. - Giraudet D. Ford Fiesta RS WRC +18,2 9. Tänak O. - Sikk K. Ford Fiesta RS WRC +21,1 11. Prokop M. - Hrůza Z. Ford Fiesta RS WRC +37,8Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.