Rally Monte Carlo se jela poprvé v roce 1911. Letos to byl již 80. ročních legendární soutěže. Přinášíme Vám seznam předchozích vítězů soutěže.
Rally Monte Carlo se jezdí už od roku 1911. I to jí zaručuje velmi prestižní pověst. Soutěž se nemohla konat v období 2. světové vállky a také v letech 1957 1974. Mezi roky 2009 a 2011 se navíc nejelo v rámci MS.
Vítězové Rally Monte Carlo 1911 - 2012:
1911 Henri Rougier (Francie) Turcat-Mery
1912 Julius Beutler (Německo) Berliet
1924 Ledure (Francie) Bignan
1925 F. Repusseau (Francie) Renault
1926 Hon V.A. Bruce (Velká Británie) A. C.
1927 Lefebvre/Despeaux (Francie) Amilcar
1928 J. Bignan (Francie) Fiat
1929 Sprenger van Eijk (Nizozemí) Graham Paige
1930 Hector Petit (Francie) Licorne
1931 D.M. Healey (Francie) Invicta
1932 M. Vaselle (Francie) Hotchkiss a de Lavalette/de Cortanze (Francie) Peugeot
1933 M. Vaselle (Francie) Hotchkiss
1934 Gas/Trevoux (Francie) Hotchkiss
1935 Ch. Lahave/R. Quatresous (Francie) Renault
1936 I. Samfirescu/P. G. Cristea (Rumunsko) Ford
1937 Le Beque/J. Quinlin (Francie) Delahaye
1938 B. Bakker-Schut/Karel Ton (Nizozemí) Ford
1939 J. Trevoux/M. Lesurque (Francie) Hotchkiss a J. Paul/M. Contet (Francie) Delahaye
1949 J. Trevoux/M. Lesurque (Francie) Hotchkiss
1950 M. Becquart/H. Secret (Francie) Hotchkiss
1951 J. Trevoux/R. Crovetto (Francie) Delahaye
1952 S. H. Allard/G. Warburton (Velká Británie) Allard
1953 M. Gatsonides/P. Worledge (Nizozemí/Velká Británie) Ford Zephir
1954 L. Chiron/C. Basadonna (Monako/Itálie) Lancia
1955 P. Malling/G. Fadum (Nizozemí)Sunbeam Talbot
1956 R.J. Adams/F.E.A. Bigger (Velká Británie) Jaguar
1957 kvůli Suezské krizi se nejelo
1958 G. Monraisse/J. Feret (Francie) Renault
1959 P. Coltelloni/P. Alexandre (Francie) Citroen
1960 Walter Scholl/Rolf Moll (Německo) Mercedes 220SE
1961 M. Martin/R. Bateau (Francie) Panhard
1962 Erik Carlsson/G. Häggbom (Švédsko) Saab 96
1963 Erik Carlsson/Gunnar Palm (Švédsko) Saab 96
1964 Paddy Hopkirk/Harry Liddon (Velká Británie) Mini Cooper
1965 Timo Mäkinen/Peter Easter (Finsko/Velká Británie) Mini Cooper
1966 Pauli Toivonen/E. Mikander (Finsko) Citroen
1967 Rauno Aaltonen/Harry Liddon (Finsko/Velká Británie) Mini Cooper
1968 Vic Elford/David Stone (Velká Británie) Porsche 911
1969 Björn Waldegaard/L. Helmer (Švédsko) Porsche 911
1970 Björn Waldegaard/L. Helmer (Švédsko) Porsche 911
1971 Ove Andersson/David Stone (Švédsko/Velká Británie) Renault Alpine
1972 Sandro Munari/Maurizio Manucci (Itálie) Lancia Fulvia
1973 Jean-Claude Andruet/"Biche" (Francie) Renault Alpine
1974 kvůli ropné krizi se nejelo
1975 Sandro Munari/Maurizio Manucci (Itálie) Lancia Stratos
1976 Sandro Munari/Maurizio Manucci (Itálie) Lancia Stratos
1977 Sandro Munari/Maurizio Manucci (Itálie) Lancia Stratos
1978 Jean-Pierre Nicolas/Valerie Laverne (Francie) Porsche 911
1979 Bernard Darniche/Alain Mahe (Francie) Lancia Stratos
1980 Walter Röhrl/Christian Geistdörfer (Německo) Fiat 131 Abarth
1981 Jean Ragnotti/Jean-Marie Andrie (Francie) Renault 5 Turbo
1982 Röhrl/Geistdörfer (Německo) Opel Ascona
1983 Röhrl/Geistdörfer (Německo) Lancia Rally
1984 Röhrl/Geistdörfer (Německo) Audi quattro
1985 Ari Vatanen/Terry Harryman (Finnsko/Velká Británie) Peugeot 205 Turbo
1986 Henri Toivonen/Sergio Cresto (Finsko/USA) Lancia Delta
1987 Massimo Biasion/Tiziano Siviero (Itálie) Lancia Delta HF
1988 Bruno Saby/Jean-Francois Fauchille (Francie) Lancia Delta HF
1989 Massimo Biasion/Tiziano Siviero (Itálie) Lancia Integrale
1990 Didier Auriol/Bernard Occelli (Francie) Lancia Integrale
1991 Carlos Sainz/Luis Moya (Španělsko) Toyota Celica
1992 Didier Auriol/Bernard Occelli (Francie) Lancia Integrale
1993 Didier Auriol/Bernard Occelli (Francie) Toyota Celica
1994 Francois Delecour/Daniel Grataloup (Francie) Ford Escort
1995 Carlos Sainz/Luis Moya (Španělsko) Subaru Impreza
1996 Patrick Bernardini/Bernard Occelli (Francie) Ford Escort
1997 Piero Liatti/Fabrizia Pons (Itálie) Subaru Impreza
1998 Carlos Sainz/Luis Moya (Španělsko) Toyota Corolla
1999 Tommi Mäkinen/Risto Mannisemäki (Finsko) Mitsubishi Lancer
2000 Tommi Mäkinen/Risto Mannisemäki (Finsko) Mitsubishi Lancer
2001 Tommi Mäkinen/Risto Mannisemäki (Finsko) Mitsubishi Lancer
2002 Tommi Mäkinen/Kaj Lindström (Finsko) Subaru Impreza
2003 Sebastien Loeb/Daniel Elana (Francie/Monako) Citroen Xsara
2004 Sebastien Loeb/Daniel Elana (Francie/Monako) Citroen Xsara
2005 Sebastien Loeb/Daniel Elana (Francie/Monako) Citroen Xsara
2006 Marcus Grönholm/Timo Rautiainen (Finsko) Ford Focus
2007 Sebastien Loeb/Daniel Elana (Francie/Monako) Citroen C4
2008 Sebastien Loeb/Daniel Elana (Francie/Monako) Citroen C4
2009 Sebastien Ogier/Julien Ingrassia (Francie) Peugeot 207 S2000
2010 Mikko Hirvonen/Jarmo Lehtinen (Finsko) Ford Fiesta S2000
2011 Bryan Bouffier/Xavier Panseri (Francie) Peugeot 207 S2000
2012 Sebastien Loeb/Daniel Elana (Francie/Monako) Citroen DS3
zdroj: www.motorsport-total.com
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.