Finská rally. Mezi fanoušky motorsportu obrovský pojem. Mezi nezasvěcenými zaručený způsob, jak se bát u televize – vždyť záběrům z kabin rallyových vozů vznášejících se nad horizonty ve finských lesích v rychlostech okolo dvoustovky patří v televizní „děsoparádě“ vždy přední příčky. Její letošní ročník se uzavřel v sobotu večer krásným ceremoniálem pro vítěze. Na stožár stoupala jako druhá v kategorii SWRC i česká vlajka díky posádce Martin Prokop – Jan Tománek.
Poslední třetí den soutěže byl v klasifikaci SWRC na rozdíl od absolutního pořadí, kde zuřila bitva o vteřinky, zdánlivě klidný. Vždyť na jeho začátku dělilo Martina Prokopa od vedoucího Hanninena 1 minutu a 17 vteřin, náskok před třetím byl 2,22 minuty „Druhé místo pro nás bylo vrchovatým naplněním našich předstartovních plánů, bylo proto potřeba, aby posádka dovezla auto do cíle a svou pozici uhájila,“ říká Quirin Muller, týmový manažer. Posádky však čekalo plných jedenáct rychlostních testů. 11 x desítky nepřehledných horizontů. 11 x desítky zrádných zatáček. 11 x stovky možností udělat osudovou chybu.
„Jet s cílem udržovat svou pozici je nevděčný úkol. V okamžiku, kdy netlačíte naplno, přichází riziko ztráty koncentrace. Na druhou stranu – snažit se Juhův náskok stáhnout by znamenalo jet daleko za hranicí rizika. Třeba bychom pár vteřin ukrojili, ale možná bychom spíš zjistili finské výkupní ceny železného šrotu, až bychom prodávali to, co by nám z „Fiony“ zbylo,“ dodává Martin Prokop, který už okusil ve Finsku chuť vítězství coby junior.
„Výhra ve Finsku je něco opojného, tentokrát jsme se však museli sklonit před bezchybným výkonem Juho Hanninena. Snažit se na něj tlačit na jeho domácí půdě by bylo o tomto víkendu nejspíš marné, jel výborně a dokázal bezezbytku využít svou špičkovou tovární techniku,“ oceňuje český jezdec výkon svého finského soupeře. Na třetí příčku se po své páteční chybě zvládnul propracovat talentovaný Estonec Ott Tanak.
„Druhé místo na Finské rally beru všemi deseti,“ komentuje výkon spolujezdec Jan Tománek. „Odvedli jsme maximum, stupínek navíc by už byl obrovským jackpotem. Ten nepadnul a budeme si jej muset v boji o letošní titul vybojovat na zbývajících třech podnicích mistrovství světa.“
Boj o korunu šampióna SWRC bude pokračovat za tři týdny na rychlostních zkouškách Německé rally, která se tradičně koná v okolí Trieru. Česká posádka bude pro zbytek sezóny v roli lovců – na vedoucícho Hanninena ztrácí momentálně 18 bodů.
Jaké jsou však bezprostřední plány českého týmu? „Jsme asi úplní blázni, ale hned v neděli jdeme zase jezdit… Přesuneme na sever Finska, kde v areálu rallyové školy na šotolinových tratích velmi podobných Finské rally svezu své mechaniky. Už dlouho jim to slibuji. Myslím, že až tu jízdu uvidí z naší perspektivy a les jim poběží naproti dvoustovkou, budou hodně přemýšlet, jestli vše na autě utáhli správně!“, usmívá se pilot Fordu Fiesta S2000.
Foto: Petr Lusk
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, které na semaforu sice potrápily kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?