Finská rally. Mezi fanoušky motorsportu obrovský pojem. Mezi nezasvěcenými zaručený způsob, jak se bát u televize – vždyť záběrům z kabin rallyových vozů vznášejících se nad horizonty ve finských lesích v rychlostech okolo dvoustovky patří v televizní „děsoparádě“ vždy přední příčky. Její letošní ročník se uzavřel v sobotu večer krásným ceremoniálem pro vítěze. Na stožár stoupala jako druhá v kategorii SWRC i česká vlajka díky posádce Martin Prokop – Jan Tománek.
Poslední třetí den soutěže byl v klasifikaci SWRC na rozdíl od absolutního pořadí, kde zuřila bitva o vteřinky, zdánlivě klidný. Vždyť na jeho začátku dělilo Martina Prokopa od vedoucího Hanninena 1 minutu a 17 vteřin, náskok před třetím byl 2,22 minuty „Druhé místo pro nás bylo vrchovatým naplněním našich předstartovních plánů, bylo proto potřeba, aby posádka dovezla auto do cíle a svou pozici uhájila,“ říká Quirin Muller, týmový manažer. Posádky však čekalo plných jedenáct rychlostních testů. 11 x desítky nepřehledných horizontů. 11 x desítky zrádných zatáček. 11 x stovky možností udělat osudovou chybu.
„Jet s cílem udržovat svou pozici je nevděčný úkol. V okamžiku, kdy netlačíte naplno, přichází riziko ztráty koncentrace. Na druhou stranu – snažit se Juhův náskok stáhnout by znamenalo jet daleko za hranicí rizika. Třeba bychom pár vteřin ukrojili, ale možná bychom spíš zjistili finské výkupní ceny železného šrotu, až bychom prodávali to, co by nám z „Fiony“ zbylo,“ dodává Martin Prokop, který už okusil ve Finsku chuť vítězství coby junior.
„Výhra ve Finsku je něco opojného, tentokrát jsme se však museli sklonit před bezchybným výkonem Juho Hanninena. Snažit se na něj tlačit na jeho domácí půdě by bylo o tomto víkendu nejspíš marné, jel výborně a dokázal bezezbytku využít svou špičkovou tovární techniku,“ oceňuje český jezdec výkon svého finského soupeře. Na třetí příčku se po své páteční chybě zvládnul propracovat talentovaný Estonec Ott Tanak.
„Druhé místo na Finské rally beru všemi deseti,“ komentuje výkon spolujezdec Jan Tománek. „Odvedli jsme maximum, stupínek navíc by už byl obrovským jackpotem. Ten nepadnul a budeme si jej muset v boji o letošní titul vybojovat na zbývajících třech podnicích mistrovství světa.“
Boj o korunu šampióna SWRC bude pokračovat za tři týdny na rychlostních zkouškách Německé rally, která se tradičně koná v okolí Trieru. Česká posádka bude pro zbytek sezóny v roli lovců – na vedoucícho Hanninena ztrácí momentálně 18 bodů.
Jaké jsou však bezprostřední plány českého týmu? „Jsme asi úplní blázni, ale hned v neděli jdeme zase jezdit… Přesuneme na sever Finska, kde v areálu rallyové školy na šotolinových tratích velmi podobných Finské rally svezu své mechaniky. Už dlouho jim to slibuji. Myslím, že až tu jízdu uvidí z naší perspektivy a les jim poběží naproti dvoustovkou, budou hodně přemýšlet, jestli vše na autě utáhli správně!“, usmívá se pilot Fordu Fiesta S2000.
Foto: Petr Lusk
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.