Martin Prokop – Jan Tománek – Ford Fiesta S2000 = stříbrná sestava Finské rally 2O11

Prokop, Martin
Prokop, Martin, foto: Lusk, Petr
Tomáš Urban 1. srpna 2011 21:34
Sdílej:

Finská rally. Mezi fanoušky motorsportu obrovský pojem. Mezi nezasvěcenými zaručený způsob, jak se bát u televize – vždyť záběrům z kabin rallyových vozů vznášejících se nad horizonty ve finských lesích v rychlostech okolo dvoustovky patří v televizní „děsoparádě“ vždy přední příčky. Její letošní ročník se uzavřel v sobotu večer krásným ceremoniálem pro vítěze. Na stožár stoupala jako druhá v kategorii SWRC i česká vlajka díky posádce Martin Prokop – Jan Tománek.

Poslední třetí den soutěže byl v klasifikaci SWRC na rozdíl od absolutního pořadí, kde zuřila bitva o vteřinky, zdánlivě klidný. Vždyť na jeho začátku dělilo Martina Prokopa od vedoucího Hanninena 1 minutu a 17 vteřin, náskok před třetím byl 2,22 minuty „Druhé místo pro nás bylo vrchovatým naplněním našich předstartovních plánů, bylo proto potřeba, aby posádka dovezla auto do cíle a svou pozici uhájila,“ říká Quirin Muller, týmový manažer. Posádky však čekalo plných jedenáct rychlostních testů. 11 x desítky nepřehledných horizontů. 11 x desítky zrádných zatáček. 11 x stovky možností udělat osudovou chybu.

„Jet s cílem udržovat svou pozici je nevděčný úkol. V okamžiku, kdy netlačíte naplno, přichází riziko ztráty koncentrace. Na druhou stranu – snažit se Juhův náskok stáhnout by znamenalo jet daleko za hranicí rizika. Třeba bychom pár vteřin ukrojili, ale možná bychom spíš zjistili finské výkupní ceny železného šrotu, až bychom prodávali to, co by nám z „Fiony“ zbylo,“ dodává Martin Prokop, který už okusil ve Finsku chuť vítězství coby junior.

„Výhra ve Finsku je něco opojného, tentokrát jsme se však museli sklonit před bezchybným výkonem Juho Hanninena. Snažit se na něj tlačit na jeho domácí půdě by bylo o tomto víkendu nejspíš marné, jel výborně a dokázal bezezbytku využít svou špičkovou tovární techniku,“ oceňuje český jezdec výkon svého finského soupeře. Na třetí příčku se po své páteční chybě zvládnul propracovat talentovaný Estonec Ott Tanak.

„Druhé místo na Finské rally beru všemi deseti,“ komentuje výkon spolujezdec Jan Tománek. „Odvedli jsme maximum, stupínek navíc by už byl obrovským jackpotem. Ten nepadnul a budeme si jej muset v boji o letošní titul vybojovat na zbývajících třech podnicích mistrovství světa.“

Boj o korunu šampióna SWRC bude pokračovat za tři týdny na rychlostních zkouškách Německé rally, která se tradičně koná v okolí Trieru. Česká posádka bude pro zbytek sezóny v roli lovců – na vedoucícho Hanninena ztrácí momentálně 18 bodů.

Jaké jsou však bezprostřední plány českého týmu? „Jsme asi úplní blázni, ale hned v neděli jdeme zase jezdit… Přesuneme na sever Finska, kde v areálu rallyové školy na šotolinových tratích velmi podobných Finské rally svezu své mechaniky. Už dlouho jim to slibuji. Myslím, že až tu jízdu uvidí z naší perspektivy a les jim poběží naproti dvoustovkou, budou hodně přemýšlet, jestli vše na autě utáhli správně!“, usmívá se pilot Fordu Fiesta S2000.

Foto: Petr Lusk

Stalo se
Trh s elektromobily
Škoda Elroq

Elektromobily: Škodu doma v Česku poráží v prodejích Tesla

Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení. 

Trh s elektromobily
Výroba Škody Elroq.

Elektromobily: Jak přesvědčit lidi, aby je kupovali víc?

Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.

Novinky ze světa EV
Škoda Superb (2025)

Škoda Superb dostane nový hybrid. Slibuje čistě elektrický dojezd až 120 kilometrů

Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.

Novinky
Mercedes-Benz třídy E

Best Performer 2024: Mercedes-Benz třídy E získal ocenění Euro NCAP za nejbezpečnější testovaný vůz

Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.