VIDEO:Partička kamarádů se vypravila na Rally Vsezprem 2011. Co zažili a viděli čtěte ve článku.
V pátek kolem sedmé večer zvoní telefon. Zvedám. Na druhém konci můj kamarád s otázkou, zda jsem schopný v sobotu ráno nabrat s ním směr Maďarsko – Rally Veszprem. Musel jsem se začít smát. To bylo řečí, že Veszprém Rally letos vynecháme, že je toho nějak moc (víkend před tím Bohemia Rally, víkend po Rally Vysočina). Moje odpověď samozřejmě zněla, že ráno budu nachystaný a na značkách.
Sobota desátá hodina dopolední, start ze Zlína směr Slovensko. Protože rozhodnutí,jet Maďarska , přišlo dosti pozdě, tak nebyl ani čas na přípravu. Když jsem si chtěl proměnit na česko-slovenské hranici nějakou tu korunu na forint, tak mě paní v okénku řekla, že má forintů, tak za pět stovek českých :-). Tak jsem aspoň pořídil známku na slovenskou D1. Slovenskem jsme projeli bez problémů. Naše další zastávka byla až na maďarsko-slovenských hranicích (Rajca) pro doplnění pohonných hmot, jak vozidla, tak posádky. Podařilo se nám zajistit i dostatek forintů na provozní výdaje v Maďarsku.
Teď už nám nic nebránilo nabrat směr na Veszprém na první rychlostní zkoušku, která startovala v 15.00. K RZ 1 jsme dorazili zhruba půl hodiny před startem prvního jezdce. Nebyla ani potřeba mapa. Místo známe z dřívějších ročníků jak Veszprém rally, tak zimní Mikulás Rally. Po vystoupení z vozu přišel šok a to ,,horká facka“. Teplota na teploměru ukazovala 38 stupňů. Po projetí čtyř předjezdců a usazení oblaků prachu ,,naše černé auto bylo za pár minut žlutohnědé“ už každý očekával přílet na vytočenou šestku, velké brzdy, odbočení vlevo dveřma vpřed.
Jako první přiletěl průběžně vedoucí jezdec maďarského mistrovství ,,ASI“ , ale z jeho průjezdu bylo hned zřejmé, že není vše na jeho voze v pořádku a taky po RZ 1 odstoupil, což nás vůbec nepotěšilo. Pohroma favoritů trvala i nadále a další kdo odstoupil hned po první RZ byl s hodně pochroumaným předkem Zsolt Kakuszi. Krásné průjezdy předvádějí tradiční oblíbenci Krisztian Hideg, Csaba Spitzmuler, Dávid Botka a další. Zaujal i průjezd Roberta Bútora s vozem Peugeot 207 S2000 z PH Sportu, ale jeho účinkování v soutěži nemělo dlouhého trvání. Auto shořelo na RZ 2, ale to jsme se dověděli až doma. Čekáme ještě zhruba na průjezd patnácti soutěžáků a jedeme směr Balaton, přesně Balaton Almadi se ubytovat. Po příjezdu do Balaton Almadi, hledáme nějaké to ubytování. Objíždíme apartmány a je docela problém nějaké to ubytování sehnat, protože je sobota a majitelé očekávají klienty, kteří přijedou na více nocí a ne na jednu, jako my.
Když se nám konečně podařilo najít apartmán, kde nás ubytují na jednu noc, tak nás přejde chuť, zde bydlet. Cena za jednu noc je dvacetčtyři tisíc forintů, což se nám zdá, za jednu noc docela dost. (100 forintů je 9 Kč).
Opět nastává chození po ulici od domu k domu. Je dobré, že se dá skoro s každým domluvit anglicky, nebo německy. Po projití snad všech uliček Balaton Almadi nalezneme ubytování za třináct tisíc forintů a jsme spokojení.
Po ubytování a občerstvení jedeme zpátky na rychlostní zkoušky. Jdeme na druhý průjezd RZ jedna a docela nás tlačí čas. Tak volíme místo trošku naslepo a docela stezkami, kde snad jezdila dříve jen okupační vojska. Dostáváme se na start RZ 1 a máme trocho obavu, že budeme zklamaní. Jdeme zhruba na prvních dvě stě metrů RZ a vidíme i na start. Teď se jako první na trať vydává Miklós Kazar na Mitsubishi Lancer EVO IX. Po pár metrech najíždí na horizont a jeho vůz se k našemu údivu odlepuje a letí. Po dopadu ho hned ohne do levé a drží ho pod plným plynem celou zatáčku. Po krátké rovince letí k nám a po lehkém odvrknutí mizí vůz v pravé za keře. Zůstáváme s otevřenou pusou stát a zavíráme ji až když se na nás ženou oblaka prachu po jeho průjezdu. Nasazení špičky je opravdu obrovské a hlavně nechápeme, co všechno dokáží vydržet šotolinové gumy. Jen nás trošku mrzí, že už tady nemohou startovat speciály královské kategorie WRC. Poslední navštívenou RZ první etapy je třetí průjezd RZ jedna a to vyzkoušené místo už z odpoledne.
Unavený, upocení, částečně upečení a hlavně pořádně zaprášení směřujeme zpět na Balaton Almadi. Zde po nezbytném proběhnutí sprchou se jde na večeři. Balaton po setmění žije hudbou, atrakcemi, turisty, ale nás únava žene do postele.
Ráno nás čeká vstávání o šesté a cesta na první RZ druhé etapy. Kolem sedmé teploměr ukazuje už celých devatenáct stupňů, tak vykupujeme pomalu celé Tesco. Balená voda je hlavní artikl a připravujeme se na horký den. Po nákupu zastavujeme skoro na každé čerpací stanici a snažíme se sehnat program, protože nemáme mapy druhé etapy. Jedou se nové RZ, které neznáme. Ale bohužel se nám nedaří a tak nám nezbývá nic jiného než podle časového harmonogramu hledat start a cíl a odhadovat kudy se to pojede.
Na první RZ se nám to docela daří. Po předešlém dni se ke startovnímu poli přidává něco jako u nás při sprintech pohár K4, kde převážně startují posádky na Mitsubishi Lancer všech evolucí. Soutěžní pole uzavírají posádky na vozech Lada VFTS. Na přejezdu na další rychlostku potkáváme předjezdce na Subaru a držíme s ním krok, tak aby nás dovedl na start. Ale po pár kilometrech to vzdáváme. ,, echceme platit nějakou tu pokutu“. Po příjezdu na start musíme zvolit plán ,,B“ , protože RZ je zrušena skrz havárii Csaba Spitzmullera.
Přesunujeme se do vojenského prostoru, který známe z prosince 2010 a sněhem pokryté Mikuláš Rally. Příjezd do tohoto místa je velice zvláštní, protože se jede opuštěným sídlištěm v lese po ruských vojácích. Pak, ale na nás čeká úsek divácky velice zajímavý a hodně navštěvovaný. Máte zde možnost z jednoho místa auto vidět několikrát na jednom úseku. Zde jsme až do konce.
Na závěr je potřeba říci, že soutěže v Maďarsku mají velkou úroveň, viděli jsme několik rychlostních zkoušek s rozdílnými typy zatáček a diváckých míst. Podařilo se nám dostat na zajímavá místa, které jsou velice dobře přístupná autem. Nikde jsme se netísnili s davem diváků a ani nikde nebyl problém s jejich chováním. Pořadatelsky byl závod pro diváka zvládnutý bez problémů, žádné nesmyslné páskování divackých míst. Celkově lze hodnotit návštěvu Veszprému za vydařenou i když skrz tropické počasí udělalo závod za velmi náročný. Cesta zpátky proběhla bez problémů a v deset večer jsme dojeli domů a již se těšíme na další maďarskou soutěž ....
Výsledky soutěže najdete ZDE
Foto: Rallysport.hu, Video Youtube.com a autor, Editace: Tomáš Urban
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?