VIDEO:Partička kamarádů se vypravila na Rally Vsezprem 2011. Co zažili a viděli čtěte ve článku.
V pátek kolem sedmé večer zvoní telefon. Zvedám. Na druhém konci můj kamarád s otázkou, zda jsem schopný v sobotu ráno nabrat s ním směr Maďarsko – Rally Veszprem. Musel jsem se začít smát. To bylo řečí, že Veszprém Rally letos vynecháme, že je toho nějak moc (víkend před tím Bohemia Rally, víkend po Rally Vysočina). Moje odpověď samozřejmě zněla, že ráno budu nachystaný a na značkách.
Sobota desátá hodina dopolední, start ze Zlína směr Slovensko. Protože rozhodnutí,jet Maďarska , přišlo dosti pozdě, tak nebyl ani čas na přípravu. Když jsem si chtěl proměnit na česko-slovenské hranici nějakou tu korunu na forint, tak mě paní v okénku řekla, že má forintů, tak za pět stovek českých :-). Tak jsem aspoň pořídil známku na slovenskou D1. Slovenskem jsme projeli bez problémů. Naše další zastávka byla až na maďarsko-slovenských hranicích (Rajca) pro doplnění pohonných hmot, jak vozidla, tak posádky. Podařilo se nám zajistit i dostatek forintů na provozní výdaje v Maďarsku.
Teď už nám nic nebránilo nabrat směr na Veszprém na první rychlostní zkoušku, která startovala v 15.00. K RZ 1 jsme dorazili zhruba půl hodiny před startem prvního jezdce. Nebyla ani potřeba mapa. Místo známe z dřívějších ročníků jak Veszprém rally, tak zimní Mikulás Rally. Po vystoupení z vozu přišel šok a to ,,horká facka“. Teplota na teploměru ukazovala 38 stupňů. Po projetí čtyř předjezdců a usazení oblaků prachu ,,naše černé auto bylo za pár minut žlutohnědé“ už každý očekával přílet na vytočenou šestku, velké brzdy, odbočení vlevo dveřma vpřed.
Jako první přiletěl průběžně vedoucí jezdec maďarského mistrovství ,,ASI“ , ale z jeho průjezdu bylo hned zřejmé, že není vše na jeho voze v pořádku a taky po RZ 1 odstoupil, což nás vůbec nepotěšilo. Pohroma favoritů trvala i nadále a další kdo odstoupil hned po první RZ byl s hodně pochroumaným předkem Zsolt Kakuszi. Krásné průjezdy předvádějí tradiční oblíbenci Krisztian Hideg, Csaba Spitzmuler, Dávid Botka a další. Zaujal i průjezd Roberta Bútora s vozem Peugeot 207 S2000 z PH Sportu, ale jeho účinkování v soutěži nemělo dlouhého trvání. Auto shořelo na RZ 2, ale to jsme se dověděli až doma. Čekáme ještě zhruba na průjezd patnácti soutěžáků a jedeme směr Balaton, přesně Balaton Almadi se ubytovat. Po příjezdu do Balaton Almadi, hledáme nějaké to ubytování. Objíždíme apartmány a je docela problém nějaké to ubytování sehnat, protože je sobota a majitelé očekávají klienty, kteří přijedou na více nocí a ne na jednu, jako my.
Když se nám konečně podařilo najít apartmán, kde nás ubytují na jednu noc, tak nás přejde chuť, zde bydlet. Cena za jednu noc je dvacetčtyři tisíc forintů, což se nám zdá, za jednu noc docela dost. (100 forintů je 9 Kč).
Opět nastává chození po ulici od domu k domu. Je dobré, že se dá skoro s každým domluvit anglicky, nebo německy. Po projití snad všech uliček Balaton Almadi nalezneme ubytování za třináct tisíc forintů a jsme spokojení.
Po ubytování a občerstvení jedeme zpátky na rychlostní zkoušky. Jdeme na druhý průjezd RZ jedna a docela nás tlačí čas. Tak volíme místo trošku naslepo a docela stezkami, kde snad jezdila dříve jen okupační vojska. Dostáváme se na start RZ 1 a máme trocho obavu, že budeme zklamaní. Jdeme zhruba na prvních dvě stě metrů RZ a vidíme i na start. Teď se jako první na trať vydává Miklós Kazar na Mitsubishi Lancer EVO IX. Po pár metrech najíždí na horizont a jeho vůz se k našemu údivu odlepuje a letí. Po dopadu ho hned ohne do levé a drží ho pod plným plynem celou zatáčku. Po krátké rovince letí k nám a po lehkém odvrknutí mizí vůz v pravé za keře. Zůstáváme s otevřenou pusou stát a zavíráme ji až když se na nás ženou oblaka prachu po jeho průjezdu. Nasazení špičky je opravdu obrovské a hlavně nechápeme, co všechno dokáží vydržet šotolinové gumy. Jen nás trošku mrzí, že už tady nemohou startovat speciály královské kategorie WRC. Poslední navštívenou RZ první etapy je třetí průjezd RZ jedna a to vyzkoušené místo už z odpoledne.
Unavený, upocení, částečně upečení a hlavně pořádně zaprášení směřujeme zpět na Balaton Almadi. Zde po nezbytném proběhnutí sprchou se jde na večeři. Balaton po setmění žije hudbou, atrakcemi, turisty, ale nás únava žene do postele.
Ráno nás čeká vstávání o šesté a cesta na první RZ druhé etapy. Kolem sedmé teploměr ukazuje už celých devatenáct stupňů, tak vykupujeme pomalu celé Tesco. Balená voda je hlavní artikl a připravujeme se na horký den. Po nákupu zastavujeme skoro na každé čerpací stanici a snažíme se sehnat program, protože nemáme mapy druhé etapy. Jedou se nové RZ, které neznáme. Ale bohužel se nám nedaří a tak nám nezbývá nic jiného než podle časového harmonogramu hledat start a cíl a odhadovat kudy se to pojede.
Na první RZ se nám to docela daří. Po předešlém dni se ke startovnímu poli přidává něco jako u nás při sprintech pohár K4, kde převážně startují posádky na Mitsubishi Lancer všech evolucí. Soutěžní pole uzavírají posádky na vozech Lada VFTS. Na přejezdu na další rychlostku potkáváme předjezdce na Subaru a držíme s ním krok, tak aby nás dovedl na start. Ale po pár kilometrech to vzdáváme. ,, echceme platit nějakou tu pokutu“. Po příjezdu na start musíme zvolit plán ,,B“ , protože RZ je zrušena skrz havárii Csaba Spitzmullera.
Přesunujeme se do vojenského prostoru, který známe z prosince 2010 a sněhem pokryté Mikuláš Rally. Příjezd do tohoto místa je velice zvláštní, protože se jede opuštěným sídlištěm v lese po ruských vojácích. Pak, ale na nás čeká úsek divácky velice zajímavý a hodně navštěvovaný. Máte zde možnost z jednoho místa auto vidět několikrát na jednom úseku. Zde jsme až do konce.
Na závěr je potřeba říci, že soutěže v Maďarsku mají velkou úroveň, viděli jsme několik rychlostních zkoušek s rozdílnými typy zatáček a diváckých míst. Podařilo se nám dostat na zajímavá místa, které jsou velice dobře přístupná autem. Nikde jsme se netísnili s davem diváků a ani nikde nebyl problém s jejich chováním. Pořadatelsky byl závod pro diváka zvládnutý bez problémů, žádné nesmyslné páskování divackých míst. Celkově lze hodnotit návštěvu Veszprému za vydařenou i když skrz tropické počasí udělalo závod za velmi náročný. Cesta zpátky proběhla bez problémů a v deset večer jsme dojeli domů a již se těšíme na další maďarskou soutěž ....
Výsledky soutěže najdete ZDE
Foto: Rallysport.hu, Video Youtube.com a autor, Editace: Tomáš Urban
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.