Mechanik českého rallyového týmu A.T. Motosport Jan Tydlačka je už víc než týden ve vazební věznici v Rijece, kde jej chorvatská policie vyšetřuje kvůli nabízení úplatku celníkovi. Na pondělní tiskové konferenci ve Zlíně o tom informoval majitel stáje Antonín Tlusťák.
Sedmadvacetiletý Tydlačka zamířil v neděli 15. května jako vůbec první člen týmu s tréninkovým vozem do Rijeky, která byla dějištěm druhého dílu rallyového mistrovství Evropy. Do přístavního města ale nedorazil, protože na hraničním přechodu Rupa jej zadrželi chorvatští policisté. "Celníci nechtěli Honzu pustit dál a nepřímo si řekli o úplatek. Honza po telefonické konzultaci se mnou vložil do dokladů sto euro, ale celník se mu vysmál, že je to málo. Zavolal policajty, kteří ho zatkli, a od té doby je ve vazbě," uvedl loňský vicemistr Evropy Antonín Tlusťák.
Incidentem na hranicích je i po více než týdnu stále velmi šokován. "Nejeli jsme do Chorvatska poprvé, takže bylo jasné, že celnící něco budou chtít. Někdy to jsou trička, piva nebo peníze. Bez toho se tam bohužel projet nedá. Ale Chorvatsko prý začalo tvrdý boj s korupcí a tohle má být exemplární případ. Přitom všechny doklady a potřebné papíry jsme měli v pořádku. Druhý den mi šéf celnice dokonce řekl, že by Honzu normálně pustil dál," pravil devětadvacetiletý závodník.
"Bavili jsme se o tom i s jinými závodníky a všichni museli na hranicích dát úplatky. Jim to prošlo a nám bohužel ne. Teď je Honza ve vazbě, aby Chorvaté Evropě dokázali, jak vážně to s bojem proti korupci myslí. Sami by si ale měli udělat pořádek na hranicích," zlobil se Tlusťák.
Jeho mechanik nyní ve vazbě čeká na soud v Rijece. Tým A.T. Motosport se snažil situaci řešit s českou ambasádou, ale zatím bez úspěchu. "Ambasáda s námi komunikuje, radí nám, ale je opatrná. Čekal bych, že to bude všechno pružnější. Sehnali jsme si aspoň uznávanou právničku ze Záhřebu, která se snažila o propuštění na kauci. Jenže Chorvati využívají maximálních lhůt, aby všechno natáhli, a pak nám stejně nevyhověli. Až do úterý navíc zakázali návštěvy, prý kvůli ovlivňování svědků," poznamenal Tlusťák.
Podle něj hrozí Tydlačkovi za nabízení úplatku celníkovi vyhoštění, pokuta, podmíněný trest nebo pobyt ve věznici v rozmezí šesti měsíců až pěti let. Soud by měl rozhodnout o výši trestu do měsíce. "Máme obavy, aby mu nechtěli dát vyšší trest," uvedl šéf týmu A.T. Motosport.
Tlusťák se spolujezdcem Janem Škaloudem před startem Chorvatské rally zvažovali svou účast ve druhém podniku seriálu ME a nakonec se rozhodli závodit. Do cíle dorazili na šesté pozici v absolutním pořadí. "Tohle ale nebylo vůbec důležité. Jsme znechucení tím, co se stalo, a nyní děláme všechno pro to, aby Honzu co nejdříve propustili. A taky chceme, aby se evropský šampionát nejel v takových zemích. Uvažujeme o petici," dodal Tlusťák.
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?