Mechanik českého rallyového týmu A.T. Motosport Jan Tydlačka je už víc než týden ve vazební věznici v Rijece, kde jej chorvatská policie vyšetřuje kvůli nabízení úplatku celníkovi. Na pondělní tiskové konferenci ve Zlíně o tom informoval majitel stáje Antonín Tlusťák.
Sedmadvacetiletý Tydlačka zamířil v neděli 15. května jako vůbec první člen týmu s tréninkovým vozem do Rijeky, která byla dějištěm druhého dílu rallyového mistrovství Evropy. Do přístavního města ale nedorazil, protože na hraničním přechodu Rupa jej zadrželi chorvatští policisté. "Celníci nechtěli Honzu pustit dál a nepřímo si řekli o úplatek. Honza po telefonické konzultaci se mnou vložil do dokladů sto euro, ale celník se mu vysmál, že je to málo. Zavolal policajty, kteří ho zatkli, a od té doby je ve vazbě," uvedl loňský vicemistr Evropy Antonín Tlusťák.
Incidentem na hranicích je i po více než týdnu stále velmi šokován. "Nejeli jsme do Chorvatska poprvé, takže bylo jasné, že celnící něco budou chtít. Někdy to jsou trička, piva nebo peníze. Bez toho se tam bohužel projet nedá. Ale Chorvatsko prý začalo tvrdý boj s korupcí a tohle má být exemplární případ. Přitom všechny doklady a potřebné papíry jsme měli v pořádku. Druhý den mi šéf celnice dokonce řekl, že by Honzu normálně pustil dál," pravil devětadvacetiletý závodník.
"Bavili jsme se o tom i s jinými závodníky a všichni museli na hranicích dát úplatky. Jim to prošlo a nám bohužel ne. Teď je Honza ve vazbě, aby Chorvaté Evropě dokázali, jak vážně to s bojem proti korupci myslí. Sami by si ale měli udělat pořádek na hranicích," zlobil se Tlusťák.
Jeho mechanik nyní ve vazbě čeká na soud v Rijece. Tým A.T. Motosport se snažil situaci řešit s českou ambasádou, ale zatím bez úspěchu. "Ambasáda s námi komunikuje, radí nám, ale je opatrná. Čekal bych, že to bude všechno pružnější. Sehnali jsme si aspoň uznávanou právničku ze Záhřebu, která se snažila o propuštění na kauci. Jenže Chorvati využívají maximálních lhůt, aby všechno natáhli, a pak nám stejně nevyhověli. Až do úterý navíc zakázali návštěvy, prý kvůli ovlivňování svědků," poznamenal Tlusťák.
Podle něj hrozí Tydlačkovi za nabízení úplatku celníkovi vyhoštění, pokuta, podmíněný trest nebo pobyt ve věznici v rozmezí šesti měsíců až pěti let. Soud by měl rozhodnout o výši trestu do měsíce. "Máme obavy, aby mu nechtěli dát vyšší trest," uvedl šéf týmu A.T. Motosport.
Tlusťák se spolujezdcem Janem Škaloudem před startem Chorvatské rally zvažovali svou účast ve druhém podniku seriálu ME a nakonec se rozhodli závodit. Do cíle dorazili na šesté pozici v absolutním pořadí. "Tohle ale nebylo vůbec důležité. Jsme znechucení tím, co se stalo, a nyní děláme všechno pro to, aby Honzu co nejdříve propustili. A taky chceme, aby se evropský šampionát nejel v takových zemích. Uvažujeme o petici," dodal Tlusťák.
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.