Atmosféra v dějišti třetí soutěže letošního DMACK Tyres RALLY Mistrovství Slovenska – XII. Rally Tríbeč – začíná postupně gradovat. Itinerář si s výjimkou omluveného Silvestra Mikuláštíka (zdravotní důvody) vyzvedl kompletní peloton favoritů, který se dnes večer postaví na startovní rampu před Společenským domem v Topoľčanech.
Počínaje včerejší 14. hodinou byly zahájeny seznamovací jízdy posádek s tratí, které trvaly až do dnešních 15ti hodin. V pátek ráno výrazně ožil i servisní areál, jenž se postupně začal plnit soutěžní technikou a servisním zázemím. Všechny přítomné – od soutěžních posádek přes mechaniky až po organizátory – zatím v Topoľčanech provází nezvyklá horka, která výrazně prověřují fyzickou odolnost jednotlivých zúčastněných. A jak naznačují předpovědi počasí, tropické teploty by měly provázet i zítřejší závod.
Všechny soutěžní posádky s napětím očekávaly, jak se topoľčanští organizátoři popasovali s volbou rychlostních zkoušek. V servisním parkovišti jsme zachytili následující ohlasy.
Jozef Béreš (Škoda Fabia S2000, startovní číslo 1)„Znám pouze Jankův vršek se závěrečnou technickou pasáží, kde jsme jeli kdysi s Ignisem. Myslím, že tato zkouška by našemu autu mohla vyhovovat. Co se týče městského okruhu a té třetí zkoušky, tak si myslím, že proti vozům WRC nemáme šanci, protože jsou obě strašně rychlé a je na nich potřeba hodně výkonu. Šampionát sice vedeme, ale v žádném případě nebudeme uplatňovat vyčkávací taktiku. Od první zkoušky pojedeme na maximum a uvidíme, zda bude nějaká naděje „wéercéčkům“ stačit.“
Grzegorz Grzyb (Ford Focus WRC, startovní číslo 5)„Známe jednu „erzetu“, která se pět let dozadu jela jako součást Rally Matador Tatry (Uhrovecká RS). Ta je fajnová – začátek rychlý a pak dolů v úzkém, to se mi líbí. Další „erzeta“ je moc rychlá, široká, což je pro mě dobré, protože se zde pojede ve vysokých rychlostech, a na tyto tratě je WRC dobře připravené. Co se týče Topoľčanské RS, nemám moc rád ježdění po městských okruzích, to není moje specialita. Nezbývá mi, než to zvládnout a pokud možno nic neudělat autu.“
Igor Drotár (Subaru Impreza WRC, startovní číslo 6)„Zasáhla nás s Vladem taková zvláštní nálada, protože když Vlado nadepisoval horní roh sešitu „Rally Tríbeč 2011“, uvědomili jsme si, že tomu není tak dávno, kdy sešit nadepisoval jako „Rally Tríbeč 1984“. Kdybych se měl k jednotlivým rychlostním zkouškám vyjádřit, zhodnotil bych je následovně: Okruh na první pohled není pro jezdce příliš zajímavý, je tu hodně míst, kde se nedá získat, zato se tu dá hodně ztratit. Myslím si ale, že všechno zlé naprosto přebíjí divácká atraktivita, která tuto RS dělá výjimečnou. Druhá zkouška začíná na překrásném kopci, střídají se tu pomalé zatáčky, rychlé zatáčky, náročné protahováky. Jako celek se jedná o překrásnou a velmi těžkou RS. Na trojce jsme si s Vladem trošku zavzpomínali na již vzpomínaný ročník 1984, kdy se část této zkoušky jela jako okruh. Myslím, že právě zde se bude rozhodovat, protože do zatáček není vidět a jede se čistě na rozpis. Tím, že je tato zkouška rychlá, je náročná jak na jezdce a spolujezdce, tak i na auto. Když svoje hodnocení shrnu: Klobouk dolů před organizátory, protože se jim podařilo přichystat opravdu nádherné rychlostní zkoušky.“
Martin Hudec (Mitsubishi Lancer EVO IX, startovní číslo 16)„Tratě jsou pěkné. Trojka je dost rychlá, ale je to naštěstí do kopce, což je pro mě lepší než naopak. Na dvojce je kousek úzkého, kde je to na srdíčko, tam by se mohlo rozhodovat. Jsem potěšený i z města, protože to bude zase zajímavé pro diváky, je tam prostor pro hodně smyků, takže se budeme snažit zatáhnout „ručku“. Tam, kde se vyjíždí na nadjezd, je to na „ručku“ v podstatě povinné, protože se s mitsubishi jinak nevytočíme. Pod mostem se dá jet atraktivně taky, ale tam je to mezi obrubníky asi zbytečné riskovat, protože poškodit auto hned na první zkoušce a pokazit si celý závod, to bychom nechtěli.“
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.