Atmosféra v dějišti třetí soutěže letošního DMACK Tyres RALLY Mistrovství Slovenska – XII. Rally Tríbeč – začíná postupně gradovat. Itinerář si s výjimkou omluveného Silvestra Mikuláštíka (zdravotní důvody) vyzvedl kompletní peloton favoritů, který se dnes večer postaví na startovní rampu před Společenským domem v Topoľčanech.
Počínaje včerejší 14. hodinou byly zahájeny seznamovací jízdy posádek s tratí, které trvaly až do dnešních 15ti hodin. V pátek ráno výrazně ožil i servisní areál, jenž se postupně začal plnit soutěžní technikou a servisním zázemím. Všechny přítomné – od soutěžních posádek přes mechaniky až po organizátory – zatím v Topoľčanech provází nezvyklá horka, která výrazně prověřují fyzickou odolnost jednotlivých zúčastněných. A jak naznačují předpovědi počasí, tropické teploty by měly provázet i zítřejší závod.
Všechny soutěžní posádky s napětím očekávaly, jak se topoľčanští organizátoři popasovali s volbou rychlostních zkoušek. V servisním parkovišti jsme zachytili následující ohlasy.
Jozef Béreš (Škoda Fabia S2000, startovní číslo 1)„Znám pouze Jankův vršek se závěrečnou technickou pasáží, kde jsme jeli kdysi s Ignisem. Myslím, že tato zkouška by našemu autu mohla vyhovovat. Co se týče městského okruhu a té třetí zkoušky, tak si myslím, že proti vozům WRC nemáme šanci, protože jsou obě strašně rychlé a je na nich potřeba hodně výkonu. Šampionát sice vedeme, ale v žádném případě nebudeme uplatňovat vyčkávací taktiku. Od první zkoušky pojedeme na maximum a uvidíme, zda bude nějaká naděje „wéercéčkům“ stačit.“
Grzegorz Grzyb (Ford Focus WRC, startovní číslo 5)„Známe jednu „erzetu“, která se pět let dozadu jela jako součást Rally Matador Tatry (Uhrovecká RS). Ta je fajnová – začátek rychlý a pak dolů v úzkém, to se mi líbí. Další „erzeta“ je moc rychlá, široká, což je pro mě dobré, protože se zde pojede ve vysokých rychlostech, a na tyto tratě je WRC dobře připravené. Co se týče Topoľčanské RS, nemám moc rád ježdění po městských okruzích, to není moje specialita. Nezbývá mi, než to zvládnout a pokud možno nic neudělat autu.“
Igor Drotár (Subaru Impreza WRC, startovní číslo 6)„Zasáhla nás s Vladem taková zvláštní nálada, protože když Vlado nadepisoval horní roh sešitu „Rally Tríbeč 2011“, uvědomili jsme si, že tomu není tak dávno, kdy sešit nadepisoval jako „Rally Tríbeč 1984“. Kdybych se měl k jednotlivým rychlostním zkouškám vyjádřit, zhodnotil bych je následovně: Okruh na první pohled není pro jezdce příliš zajímavý, je tu hodně míst, kde se nedá získat, zato se tu dá hodně ztratit. Myslím si ale, že všechno zlé naprosto přebíjí divácká atraktivita, která tuto RS dělá výjimečnou. Druhá zkouška začíná na překrásném kopci, střídají se tu pomalé zatáčky, rychlé zatáčky, náročné protahováky. Jako celek se jedná o překrásnou a velmi těžkou RS. Na trojce jsme si s Vladem trošku zavzpomínali na již vzpomínaný ročník 1984, kdy se část této zkoušky jela jako okruh. Myslím, že právě zde se bude rozhodovat, protože do zatáček není vidět a jede se čistě na rozpis. Tím, že je tato zkouška rychlá, je náročná jak na jezdce a spolujezdce, tak i na auto. Když svoje hodnocení shrnu: Klobouk dolů před organizátory, protože se jim podařilo přichystat opravdu nádherné rychlostní zkoušky.“
Martin Hudec (Mitsubishi Lancer EVO IX, startovní číslo 16)„Tratě jsou pěkné. Trojka je dost rychlá, ale je to naštěstí do kopce, což je pro mě lepší než naopak. Na dvojce je kousek úzkého, kde je to na srdíčko, tam by se mohlo rozhodovat. Jsem potěšený i z města, protože to bude zase zajímavé pro diváky, je tam prostor pro hodně smyků, takže se budeme snažit zatáhnout „ručku“. Tam, kde se vyjíždí na nadjezd, je to na „ručku“ v podstatě povinné, protože se s mitsubishi jinak nevytočíme. Pod mostem se dá jet atraktivně taky, ale tam je to mezi obrubníky asi zbytečné riskovat, protože poškodit auto hned na první zkoušce a pokazit si celý závod, to bychom nechtěli.“
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.