Atmosféra v dějišti třetí soutěže letošního DMACK Tyres RALLY Mistrovství Slovenska – XII. Rally Tríbeč – začíná postupně gradovat. Itinerář si s výjimkou omluveného Silvestra Mikuláštíka (zdravotní důvody) vyzvedl kompletní peloton favoritů, který se dnes večer postaví na startovní rampu před Společenským domem v Topoľčanech.
Počínaje včerejší 14. hodinou byly zahájeny seznamovací jízdy posádek s tratí, které trvaly až do dnešních 15ti hodin. V pátek ráno výrazně ožil i servisní areál, jenž se postupně začal plnit soutěžní technikou a servisním zázemím. Všechny přítomné – od soutěžních posádek přes mechaniky až po organizátory – zatím v Topoľčanech provází nezvyklá horka, která výrazně prověřují fyzickou odolnost jednotlivých zúčastněných. A jak naznačují předpovědi počasí, tropické teploty by měly provázet i zítřejší závod.
Všechny soutěžní posádky s napětím očekávaly, jak se topoľčanští organizátoři popasovali s volbou rychlostních zkoušek. V servisním parkovišti jsme zachytili následující ohlasy.
Jozef Béreš (Škoda Fabia S2000, startovní číslo 1)„Znám pouze Jankův vršek se závěrečnou technickou pasáží, kde jsme jeli kdysi s Ignisem. Myslím, že tato zkouška by našemu autu mohla vyhovovat. Co se týče městského okruhu a té třetí zkoušky, tak si myslím, že proti vozům WRC nemáme šanci, protože jsou obě strašně rychlé a je na nich potřeba hodně výkonu. Šampionát sice vedeme, ale v žádném případě nebudeme uplatňovat vyčkávací taktiku. Od první zkoušky pojedeme na maximum a uvidíme, zda bude nějaká naděje „wéercéčkům“ stačit.“
Grzegorz Grzyb (Ford Focus WRC, startovní číslo 5)„Známe jednu „erzetu“, která se pět let dozadu jela jako součást Rally Matador Tatry (Uhrovecká RS). Ta je fajnová – začátek rychlý a pak dolů v úzkém, to se mi líbí. Další „erzeta“ je moc rychlá, široká, což je pro mě dobré, protože se zde pojede ve vysokých rychlostech, a na tyto tratě je WRC dobře připravené. Co se týče Topoľčanské RS, nemám moc rád ježdění po městských okruzích, to není moje specialita. Nezbývá mi, než to zvládnout a pokud možno nic neudělat autu.“
Igor Drotár (Subaru Impreza WRC, startovní číslo 6)„Zasáhla nás s Vladem taková zvláštní nálada, protože když Vlado nadepisoval horní roh sešitu „Rally Tríbeč 2011“, uvědomili jsme si, že tomu není tak dávno, kdy sešit nadepisoval jako „Rally Tríbeč 1984“. Kdybych se měl k jednotlivým rychlostním zkouškám vyjádřit, zhodnotil bych je následovně: Okruh na první pohled není pro jezdce příliš zajímavý, je tu hodně míst, kde se nedá získat, zato se tu dá hodně ztratit. Myslím si ale, že všechno zlé naprosto přebíjí divácká atraktivita, která tuto RS dělá výjimečnou. Druhá zkouška začíná na překrásném kopci, střídají se tu pomalé zatáčky, rychlé zatáčky, náročné protahováky. Jako celek se jedná o překrásnou a velmi těžkou RS. Na trojce jsme si s Vladem trošku zavzpomínali na již vzpomínaný ročník 1984, kdy se část této zkoušky jela jako okruh. Myslím, že právě zde se bude rozhodovat, protože do zatáček není vidět a jede se čistě na rozpis. Tím, že je tato zkouška rychlá, je náročná jak na jezdce a spolujezdce, tak i na auto. Když svoje hodnocení shrnu: Klobouk dolů před organizátory, protože se jim podařilo přichystat opravdu nádherné rychlostní zkoušky.“
Martin Hudec (Mitsubishi Lancer EVO IX, startovní číslo 16)„Tratě jsou pěkné. Trojka je dost rychlá, ale je to naštěstí do kopce, což je pro mě lepší než naopak. Na dvojce je kousek úzkého, kde je to na srdíčko, tam by se mohlo rozhodovat. Jsem potěšený i z města, protože to bude zase zajímavé pro diváky, je tam prostor pro hodně smyků, takže se budeme snažit zatáhnout „ručku“. Tam, kde se vyjíždí na nadjezd, je to na „ručku“ v podstatě povinné, protože se s mitsubishi jinak nevytočíme. Pod mostem se dá jet atraktivně taky, ale tam je to mezi obrubníky asi zbytečné riskovat, protože poškodit auto hned na první zkoušce a pokazit si celý závod, to bychom nechtěli.“
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.