Po startu na sněhu a ledu ve Švédsku pokračuje mistrovství světa WRC sedmi soutěžemi v řadě na šotolině, první z nich je na programu Rally Mexiko. Sébastien Loeb a Daniel Elena, první posádka Citroën Total World Rally teamu, se chystá zaútočit na své páté vítězství na prašných cestách kolem Leonu. Sébastien Ogier a Julien Ingrassia by rádi uspěli také, vždyť je čeká rally, na které v mistrovství světa debutovali.
Vzhůru nad 2000 metrůHned devět z třinácti soutěží v programu letošního šampionátu se uskuteční právě na šotolině. Rally Guanajuato Mexico je první zastávkou na světové tour na tomto typu povrchu. Na první rally na asfaltu si posádky budou muset počkat až do konce srpna, kdy se jede Rally Německo. V historii sedmý ročník mexického podniku bude mít zcela nový úvod, který se odehraje v srdci historického města Guanajuato, které je součástí historického dědictví UNESCO. Guanajuato je známé především svou architekturou, barvami a stříbrnými doly. V těchto kulisách bude startovat rally, ale zároveň to bude skvělé divadlo pro všechny diváky. Další partie rally jsou takřka totožné s ročníkem 2010 s Power Stage navíc coby závěrečné finále na osmikilometrové trase rychlostních zkoušek RZ 13 a 17, které se jedou v sobotu. Pro Mexiko je typická vysoká nadmořská výška, takže soutěž se bude odehrávat mezi 2000 až 2700 metry nad mořem. Právě kvůli tomuto faktu si příprava vozů vyžádala zvláštní péči, zejména co se motorů týče. Loeb popáté?Citroën se na tento povrch a podmínky dokázal vždy dobře připravit. Francouzi do Mexika přijíždějí se čtyřmi vítězstvími na této rally díky Sébastienu Loebovi a Danielu Elenovi s Xsarou WRC (2006) a C4 WRC (2007, 2008 a 2010). Loni C4 WRC stvrdila absolutní monopol díky dalším posádkám na podiu Petteru Solbergovi a Sébastienu Ogierovi. Sébastien Ogier, který byl čtvrtý ve Švédsku, se na Mexiko opravdu těší. "Mám na Mexiko dobré vzpomínky. V roce 2008 jsme tu na našem prvním startu v juniorském mistrovství světa na C2 Super 1600 vyhráli a byli jsme osmí celkově. Loni jsme v dramatickém závěru bojovali s Petterem Solbergem o druhou příčku. Letos budeme mít dobrou startovní pozici první den. Na této rally cítím jistotu během rychlostních zkoušek, které jsou pro pilota velice zábavné. Stejně jako moji soupeři, jsme i my velice zvědaví na to, jak dobrou práci jsme v testování odvedli."Sébastien Loeb, vítěz posledních čtyř ročníků mexické rally, jde do Leónu s cílem vyhrát i popáté. "Až tato první rally na šotolině je skutečným startem do sezony. Tyto tratě budou nejspíš tím, s čím se budeme po zbytek sezony nejvíc setkávat - se speciální kombinací rychlých a velmi zatáčkovitých sekcí. Je jasné, že na vítězství nebude zrovna málo kandidátů. Pro nás bude důležité, abychom neztráceli zbytečně body na vedoucí závodníky."Třetí Citroën DS3 WRC mají v rukách Petter Sollberg a Chris Patterson, aktuálně pátí v mistrovství světa. Stejně jako oba Sébastienové je i Nor odhodlaný dojet na stupně vítězů!Tři otázky pro Xaviera Mestelana – Pinona, stájového šéfa Citroën Total WRTJak se srovnáváte s faktem, že ve Švédsku nebyl ani jeden Citroën DS3 WRC na stupních vítězů?Výsledky z této rally bych nepřeceňoval. I když podmínky byly stejné pro všechny posádky, naše auta byla stejně rychlá jako naši rivalové. Číselně vzato naše auta zajela deset nejrychlejších časů z 22 možných. Navíc to byla jediná soutěž za celý rok, která se jela na sněhu a s pneumatikami s hroty. Měli jsme po soutěži poměrně obsáhlý rozbor, a myslím si, že pro budoucnost jsme našli spoustu zajímavých momentů. Je Citroën DS3 WRC lépe vyladěný na šotolinu?Mistrovství světa WRC bylo vždycky víc o šotolinových rally. I když nelze zcela vypustit podniky na sněhu a asfaltu, je ale vždy nejdůležitější mít auto co nejvíce konkurenceschopné právě na šotolinu na startu sezony. Mexiko zahajuje sérii sedmi rally na tomto povrchu. V testování jsme se zaměřili na nejrůznější druhy šotoliny, od hrubé až po hladký povrch v rychlejších sekcích. Stále pracujeme na tom, abychom zvládli přechod na nové pneumatiky Michelin.Jedním z charakteristických rysů Rally Mexiko je vysoká nadmořská výška přes 2000 metrů. Jak jste připravovali auta na „kyslíkový dluh“?Z Mexika máme dost zkušeností, vyhrávali jsme tu s Xsarou a C4. Když chcete být rychlý na tomto povrchu, musíte mít dobré zavěšení a brzdy, které vydrží. A co se nadmořské výšky týče, musíte si pohrát s nastavením rychlostních stupňů a s výkonovou charakteristikou motoru. Je to jen o testování, jinak se motor příliš neodlišuje od toho, který jsme měli ve Švédsku.
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.