Premiéra Citroënu DS3 WRC v mistrovství světa vynesla na Rally Švédsko čtvrté místo Sébastienu Ogierovi a Julienu Ingrassiovi. Jejich týmoví kolegové Sébastien Loeb a Daniel Elena dojeli šestí. Citroën Total World Rally Team s DS3 WRC navíc skóroval v závěrečné Power Stage, posledním rychlostním testu, za který se také udělovaly body.
Bílá opona a spokojený OgierHlavním problémem celého podniku byly měnící se podmínky, nekonečné změny stavů cest, které ovlivnily výkony aut. V pátek, kdy sníh zasypal trať ještě před startem, na to doplatila posádka vyrážející na trať jako první. V neděli to byl znovu sníh, který při absenci větru snižoval viditelnost. "Bylo to velmi těžké,“ řekl Julien Ingrassia. "Měli jsme před očima bílou oponu. Sníh visel ve vzduchu, protože bez větru nepadal k zemi. Musel jsem zaútočit v některé z rychlejších sekcí, na kterých bylo aspoň něco vidět," uvedl Ogier. „Nechtěl jsem zbytečně riskovat. Na trati pokryté velkou vrstvou ledu mohl tyto podmínky pro sebe využít Mikko Hirvonen. Je těžké najít správnou stopu, když hrotům na pneumatikách brání vrstva sněhu.“
Na příjezdu do Torntorp (RZ 20) byl Ogier ještě mezi nejlepšími třemi, aby pozici ztratil na Rämmen 2 (RZ 21): "Auto nám ujíždělo zadkem. Vrazili jsme do sněhového valu a zablokovali si vzduchový filtr. Na konci zkoušky tak motor nedával plný výkon."Ogier dokončil rally na čtvrtém místě díky třem dodatečným bodům za Power Stage na konci celého podniku. "Jsem velice spokojený s výkonem při mém druhém startu ve Švédsku. Získali jsme mnoho pozitivních zkušeností. Navzdory potížím jsme ukázali, že Citroën DS3 WRC je rychlý. Už se těšíme na šotolinu, kde auto vypadá velice dobře."Loeb se těší do MexikaSébastien Loeb skončil šestý a bez sebemenšího tlaku: "I když jsme nedosáhli výsledků, jaké jsme si přáli, nějaké body jsme v první rally sezony získali a další dva jsme přidali na Power Stage. Díky šestému místu můžeme mít dobrou startovní pozici na Rally Mexiko!"
Petter Solberg a Kimi Räikkönen v Citroën DS3 WRC připravovaném Citroën Racing Technologies, také dojeli do cíle zahajovací rally sezony. Nor byl pátý, Fin se do Karlstadu vrátil jako osmý po výkonu, který je příslibem pro další průběh mistrovství. "Při jejich prvním startu s Citroënem DS3 WRC prokázali spolehlivost a konkurenceschopnost po celý víkend," bilancoval Olivier Quesnel, šéf Citroën Total WRT. "Už před startem nám bylo jasné, že nejsme na tomto povrchu favority. Počkejme si na první šotolinovou rally, abychom měli o našich možnostech lepší představu."Citroën DS3 WRC odložil pneumatiky s hroty a míří do Mexika. Další klání mistrovství světa se nyní stěhuje na šotolinu a do vysokých nadmořských výšek – jede se od 3. do 6. března.Jak probíhalo Švédsko?Loeb jako cestářHned první den strávily posádky na čerstvě napadlém sněhu. Pro Loeba s Elenou to znamenalo velkou ztrátu. Vždyť obhájci světové koruny vyrážely na švédské tratě a tedy i do nového ročníku mistrovství světa jako první, což s sebou přineslo nepříjemnou povinnost vymetat trať, a to silně zapadanou sněhem. Sníh padal nepřetržitě od čtvrtečního rána. Sébastien Ogier a Julien Ingrassia i přes nezvyklé podmínky zaznamenali jeden nejrychlejší čas a po prvním dni to pro ně znamenalo šestou pozici. "Nic jiného za naši ztrátu nemůže, než jen vymetání tratě," uvedl první den Loeb, sedminásobný mistr světa. "Podmínky jsou opravdu náročné. Nicméně jsme schopní držet stejnou rychlost jako piloti, kteří vyjížděli za námi. Naše auto reaguje velice rychle a je vyvážené. Klouzali jsme se po sněhu, protože se naše hřeby nemohly do ledu zakousnout."Ogier a Ingrassia, startující jako čtvrtí a už do vymetenější tratě, byli rychlejší i přes menší porci zkušeností na tomto typu povrchu. Ogier byl první den spokojený: "Byli jsme nejrychlejší na třech zkouškách, a to je nejdůležitější. To mi dodává sebevědomí do dalšího boje. Máme dobrou startovní pozici na další den.“ Leobovy problémy vyvrcholily píchlou levou přední pneumatikou před závěrem RZ 7. "Snažili jsme se dojet s co nejmenší ztrátou. Naše šance na stupně vítězů jsou tak téměř ztracené. Pokusíme se vybojovat alespoň co nejvíc bodů."Olivier Quesnel, šéf Citroën Racing Team: "Zahájili jsme tuto rally za nejhorších podmínek jaké jsou jen možné. Sébastien se musel kvůli sněhu cítit jako cestář. Navíc ještě píchnul. Na druhou stranu Ogier předvedl velký výkon i přes nedostatek zkušeností se sněhovými rally. Naše vozy naznačily svůj potenciál, a to je důvod ke spokojenosti."Místo sněhu ledDruhý den rally přišel na řadu led a teploty spadly až k minus 26 stupňům. Posádky Citroën Total WRT se ale posunuly nahoru. Ogier vyrážel dokonce z pátého místa se ztrátou pouhých 15 sekund na vedoucího pilota. Sébastien Loeb a Daniel Elena figurovali o příčku níže."S DS3 WRC se cítím velice dobře. Byl jsem schopný jet velice rychle bez toho, že bych zbytečně riskoval." Více rizika však Ogier plánoval do druhých průjezdů. „Člověk může velice snadno překročit hranici únosnosti, kterou sníh vyžaduje. Můj cíl je jasný - získat co nejvíc bodů do šampionátu."Když se druhý den Loeb s Elenou zbavili vymetačských povinností, bylo to na jejich výkonech znát. Nejrychlejší čas zajeli hned na Lesjofors 1 (RZ 8). „Pak jsme ale znovu prorazili pneumatiku a opět nevím jak a proč. Cítil jsem nějaký problém na pravé zadní po kompresi. Myslel jsem si, že problém je v zavěšení, ale byla to pneumatika."Olivier Quesnel, šéf Citroën Racing Teamu, byl spokojenější než první den: "Po velmi obtížném dni za velmi nepříznivých podmínek se naše auta dokonale předvedla nejrychlejšími časy. Ogier je před finálovým dnem na velmi dobré pozici. Ale do cíle je ještě daleko. Sám ale nejlépe ví, jak jet."Dva DS3 WRC připravené Citroën Racing Technologies, se také dostávaly do popředí. Petter Solberg zajel dva nejrychlejší časy a figuroval jen deset sekund za vedoucím jezdcem. Kimi Räikkönen byl po prvních dvou dnech na sedmé pozici.
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.