Soutěžní posádky se v nedělní a závěrečné etapě Švédské rally probudily do dalšího extrémně mrazivého rána. Teploměry ukazovaly hluboko pod mínus dvaceti stupni celsia, ale posádce týmu Semerád Rally zima rozhodně nebyla. Hřálo je pomyšlení, že pokud se jim podaří dokončit poslední etapu soutěže v klidu a bez zbytečných chyb, nemůže je již nikdo předstihnout a v hodnocení mistrovství světa produkčních vozů si ze Švédska odvezou trofeje za první místo. Od toho je ale ráno dělilo ještě 95 ostrých kilometrů.
Úvodní rychlostní zkoušky dne Martin Semerád s Michalem Ernstem zvládli přesně podle předsevzetí, dvě vyhráli, a taktickou jízdou bez zaváhání kontrolovali zcela bez obtíží svoji pozici. „Bylo to hodně složité udržet koncentraci a pozornost a nevyrobit někde zbytečný problém, když jsme prakticky od půlky závodu neměli s kým závodit. Určitě by se mi jelo o mnoho líp, kdybychom se měli s kým přetahovat na trati,“ komentoval záludnosti taktické jízdy Martin Semerád.
Mechanici týmu Semerád Rally neměli v poledním servisu s týmovým Mitsubishi Lancer EVO IX příliš starostí a Martin s Michalem se v klidu mohli vydat na poslední rychlostní zkoušky závěrečné etapy. Kromě závady zadního diferenciálu v první etapě se posádka mohla po celou dobu soutěže na techniku naprosto spolehnout, za což si členové doprovodného týmu zaslouží uznání.
Do odpolední sekce rychlostních zkoušek, které definitivně uzavíraly Švédskou rally, byla zařazena i speciální „televizní“ rychlostní zkouška „Gustavsfors“, která byla kamerami v přímém přenosu vysílána satelitními stanicemi po celém světě. Obrovská sledovanost soutěží mistrovství světa, kterou například potvrzují rekordy návštěvnosti na internetových portálech informujících o průběhu všech soutěží, tak byla dále podpořena, a rally té nejvyšší úrovně dostává z diváckého hlediska další kladné body. Miliony diváků po celém světě mohly sledovat zápolení nejrychlejších dvanácti jezdců na této rychlostní zkoušce.
To, v co celý tým Semerád Rally tajně doufal, se stalo skutečností po projetí cílem rychlostní zkoušky 22, která byla posledním testem Švédské rally. Martin Semerád se stal historicky nejmladším Čechem, kterému se podařilo v jeho kategorii vyhrát soutěž mistrovství světa. Pro mladíka z Prahy a vysokoškolského studenta byla Švédská rally jeho třináctou soutěží v nejvyšší kategorii, a číslice třináct bude zřejmě od dnešního dne patřit mezi Martinova šťastná čísla. Svou rychle se rozvíjející kariéru soutěžního jezdce Martin začal v roce 2007 v poháru mládeže, kde soutěžil s vozem nejslabší kategorie. Následoval rychlý přestup do produkční čtyřkolky a v roce 2008 ocenění talent roku, který mu udělila mezinárodní automobilová federace FIA. Díky úspěchu v ojedinělém projektu FIA a společnosti Pirelli se v roce 2009 před Martinem otevřela možnost startovat v soutěžích mistrovství světa a před dvěma lety v Norsku si Martin ve světě odbyl svou premiéru. V minulosti se Martinu Semerádovi podařilo na stupně vítězů v kategorii PWRC vystoupat již jednou ve Velké Británii, kde skončil na třetím místě. Po dvanácti soutěžích MS se Martin Semerád společně s celým týmem tedy může radovat ze svého premiérového vítězství.
„Je to skvělý pocit a jsem moc šťastný. Konečně se nám podařilo zajet výsledek a dokončit soutěž bez chyb. Určitě tentokrát stálo štěstíčko na naší straně a vítězství by si možná zasloužili rychlejší jezdci, ale taková je rally a i já si zažil zklamání z odstoupení. Je to sport, a tak je třeba to brát. Jsem nadšený z bodového přídělu a 25 bodů za vítězství se nám bude moc hodit. Opatrná a defenzivní jízda přinesla úspěch a nejdůležitější bylo, že jsem výrazně nechyboval. Chci moc poděkovat celému týmu za perfektně odvedenou práci, všem partnerům týmu, rodině a všem, kteří mají na tomto úspěchu podíl,“ líčí šťastný Martin Semerád, který se dnes zapsal do historie jako vítěz soutěže mistrovství světa v kategorii produkčních vozů PWRC.
Vítězství Martina Semeráda je zajímavé ještě z dalšího hlediska, a tím je premiérové vítězství nového dodavatele pneumatik pro mistrovství světa značku Dmack. Lidé od týmu Dmack byli vítězstvím Martina Semeráda nadšeni a považují je za dokonalý vstup jejich značky do mistrovství světa.
Josef Semerád, Martinův otec a současně manager týmu semerád Rally byl dnes ve Švédsku asi nejšťastnějším vedoucím týmu a současně otcem. „Je to pro nás velká satisfakce. Nevím, jak se to dá jednoduše popsat, ale je to opravdu moc hezké. Když jsem tady ve Švédsku před třemi lety byl „na boudě“, tak by mě nikdy nenapadlo, že uplynou jen tři roky, a Martin na stejném místě vyhraje svou první soutěž mistrovství světa. Je to skvělý impuls pro celý tým a hlavně pro Martina. Děkuji všem lidem v týmu, kteří byli s námi na místě, ale těm, kteří nás podporovali z domova a také našim partnerům. Možná nám tento úspěch pomůže a objeví se nějací noví partneři, kteří budou mít zájem podílet se na Martinově růstu,“ přeje si spokojený a šťastný Josef Semerád.
Tým Semerád Rally čeká po návratu do České republiky několik týdnů zaslouženého klidu a Martina Semeráda další studijní povinnosti.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.