Soutěžní posádky se v nedělní a závěrečné etapě Švédské rally probudily do dalšího extrémně mrazivého rána. Teploměry ukazovaly hluboko pod mínus dvaceti stupni celsia, ale posádce týmu Semerád Rally zima rozhodně nebyla. Hřálo je pomyšlení, že pokud se jim podaří dokončit poslední etapu soutěže v klidu a bez zbytečných chyb, nemůže je již nikdo předstihnout a v hodnocení mistrovství světa produkčních vozů si ze Švédska odvezou trofeje za první místo. Od toho je ale ráno dělilo ještě 95 ostrých kilometrů.
Úvodní rychlostní zkoušky dne Martin Semerád s Michalem Ernstem zvládli přesně podle předsevzetí, dvě vyhráli, a taktickou jízdou bez zaváhání kontrolovali zcela bez obtíží svoji pozici. „Bylo to hodně složité udržet koncentraci a pozornost a nevyrobit někde zbytečný problém, když jsme prakticky od půlky závodu neměli s kým závodit. Určitě by se mi jelo o mnoho líp, kdybychom se měli s kým přetahovat na trati,“ komentoval záludnosti taktické jízdy Martin Semerád.
Mechanici týmu Semerád Rally neměli v poledním servisu s týmovým Mitsubishi Lancer EVO IX příliš starostí a Martin s Michalem se v klidu mohli vydat na poslední rychlostní zkoušky závěrečné etapy. Kromě závady zadního diferenciálu v první etapě se posádka mohla po celou dobu soutěže na techniku naprosto spolehnout, za což si členové doprovodného týmu zaslouží uznání.
Do odpolední sekce rychlostních zkoušek, které definitivně uzavíraly Švédskou rally, byla zařazena i speciální „televizní“ rychlostní zkouška „Gustavsfors“, která byla kamerami v přímém přenosu vysílána satelitními stanicemi po celém světě. Obrovská sledovanost soutěží mistrovství světa, kterou například potvrzují rekordy návštěvnosti na internetových portálech informujících o průběhu všech soutěží, tak byla dále podpořena, a rally té nejvyšší úrovně dostává z diváckého hlediska další kladné body. Miliony diváků po celém světě mohly sledovat zápolení nejrychlejších dvanácti jezdců na této rychlostní zkoušce.
To, v co celý tým Semerád Rally tajně doufal, se stalo skutečností po projetí cílem rychlostní zkoušky 22, která byla posledním testem Švédské rally. Martin Semerád se stal historicky nejmladším Čechem, kterému se podařilo v jeho kategorii vyhrát soutěž mistrovství světa. Pro mladíka z Prahy a vysokoškolského studenta byla Švédská rally jeho třináctou soutěží v nejvyšší kategorii, a číslice třináct bude zřejmě od dnešního dne patřit mezi Martinova šťastná čísla. Svou rychle se rozvíjející kariéru soutěžního jezdce Martin začal v roce 2007 v poháru mládeže, kde soutěžil s vozem nejslabší kategorie. Následoval rychlý přestup do produkční čtyřkolky a v roce 2008 ocenění talent roku, který mu udělila mezinárodní automobilová federace FIA. Díky úspěchu v ojedinělém projektu FIA a společnosti Pirelli se v roce 2009 před Martinem otevřela možnost startovat v soutěžích mistrovství světa a před dvěma lety v Norsku si Martin ve světě odbyl svou premiéru. V minulosti se Martinu Semerádovi podařilo na stupně vítězů v kategorii PWRC vystoupat již jednou ve Velké Británii, kde skončil na třetím místě. Po dvanácti soutěžích MS se Martin Semerád společně s celým týmem tedy může radovat ze svého premiérového vítězství.
„Je to skvělý pocit a jsem moc šťastný. Konečně se nám podařilo zajet výsledek a dokončit soutěž bez chyb. Určitě tentokrát stálo štěstíčko na naší straně a vítězství by si možná zasloužili rychlejší jezdci, ale taková je rally a i já si zažil zklamání z odstoupení. Je to sport, a tak je třeba to brát. Jsem nadšený z bodového přídělu a 25 bodů za vítězství se nám bude moc hodit. Opatrná a defenzivní jízda přinesla úspěch a nejdůležitější bylo, že jsem výrazně nechyboval. Chci moc poděkovat celému týmu za perfektně odvedenou práci, všem partnerům týmu, rodině a všem, kteří mají na tomto úspěchu podíl,“ líčí šťastný Martin Semerád, který se dnes zapsal do historie jako vítěz soutěže mistrovství světa v kategorii produkčních vozů PWRC.
Vítězství Martina Semeráda je zajímavé ještě z dalšího hlediska, a tím je premiérové vítězství nového dodavatele pneumatik pro mistrovství světa značku Dmack. Lidé od týmu Dmack byli vítězstvím Martina Semeráda nadšeni a považují je za dokonalý vstup jejich značky do mistrovství světa.
Josef Semerád, Martinův otec a současně manager týmu semerád Rally byl dnes ve Švédsku asi nejšťastnějším vedoucím týmu a současně otcem. „Je to pro nás velká satisfakce. Nevím, jak se to dá jednoduše popsat, ale je to opravdu moc hezké. Když jsem tady ve Švédsku před třemi lety byl „na boudě“, tak by mě nikdy nenapadlo, že uplynou jen tři roky, a Martin na stejném místě vyhraje svou první soutěž mistrovství světa. Je to skvělý impuls pro celý tým a hlavně pro Martina. Děkuji všem lidem v týmu, kteří byli s námi na místě, ale těm, kteří nás podporovali z domova a také našim partnerům. Možná nám tento úspěch pomůže a objeví se nějací noví partneři, kteří budou mít zájem podílet se na Martinově růstu,“ přeje si spokojený a šťastný Josef Semerád.
Tým Semerád Rally čeká po návratu do České republiky několik týdnů zaslouženého klidu a Martina Semeráda další studijní povinnosti.
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.
Renault je na trhu známý pro spolehlivá a kvalitně postavená auta, ale do světa superaut nikdy výrazně nepronikl. Když tedy francouzská automobilka tvrdí, že jedno vytvořila, vzbuzuje to oprávněnou zvědavost.
Legendární moderátorská trojice Clarkson, May a Hammond se znovu objeví na obrazovkách v nové show, která naváže na jejich ikonická motoristická dobrodružství.