Soutěžní posádky se v nedělní a závěrečné etapě Švédské rally probudily do dalšího extrémně mrazivého rána. Teploměry ukazovaly hluboko pod mínus dvaceti stupni celsia, ale posádce týmu Semerád Rally zima rozhodně nebyla. Hřálo je pomyšlení, že pokud se jim podaří dokončit poslední etapu soutěže v klidu a bez zbytečných chyb, nemůže je již nikdo předstihnout a v hodnocení mistrovství světa produkčních vozů si ze Švédska odvezou trofeje za první místo. Od toho je ale ráno dělilo ještě 95 ostrých kilometrů.
Úvodní rychlostní zkoušky dne Martin Semerád s Michalem Ernstem zvládli přesně podle předsevzetí, dvě vyhráli, a taktickou jízdou bez zaváhání kontrolovali zcela bez obtíží svoji pozici. „Bylo to hodně složité udržet koncentraci a pozornost a nevyrobit někde zbytečný problém, když jsme prakticky od půlky závodu neměli s kým závodit. Určitě by se mi jelo o mnoho líp, kdybychom se měli s kým přetahovat na trati,“ komentoval záludnosti taktické jízdy Martin Semerád.
Mechanici týmu Semerád Rally neměli v poledním servisu s týmovým Mitsubishi Lancer EVO IX příliš starostí a Martin s Michalem se v klidu mohli vydat na poslední rychlostní zkoušky závěrečné etapy. Kromě závady zadního diferenciálu v první etapě se posádka mohla po celou dobu soutěže na techniku naprosto spolehnout, za což si členové doprovodného týmu zaslouží uznání.
Do odpolední sekce rychlostních zkoušek, které definitivně uzavíraly Švédskou rally, byla zařazena i speciální „televizní“ rychlostní zkouška „Gustavsfors“, která byla kamerami v přímém přenosu vysílána satelitními stanicemi po celém světě. Obrovská sledovanost soutěží mistrovství světa, kterou například potvrzují rekordy návštěvnosti na internetových portálech informujících o průběhu všech soutěží, tak byla dále podpořena, a rally té nejvyšší úrovně dostává z diváckého hlediska další kladné body. Miliony diváků po celém světě mohly sledovat zápolení nejrychlejších dvanácti jezdců na této rychlostní zkoušce.
To, v co celý tým Semerád Rally tajně doufal, se stalo skutečností po projetí cílem rychlostní zkoušky 22, která byla posledním testem Švédské rally. Martin Semerád se stal historicky nejmladším Čechem, kterému se podařilo v jeho kategorii vyhrát soutěž mistrovství světa. Pro mladíka z Prahy a vysokoškolského studenta byla Švédská rally jeho třináctou soutěží v nejvyšší kategorii, a číslice třináct bude zřejmě od dnešního dne patřit mezi Martinova šťastná čísla. Svou rychle se rozvíjející kariéru soutěžního jezdce Martin začal v roce 2007 v poháru mládeže, kde soutěžil s vozem nejslabší kategorie. Následoval rychlý přestup do produkční čtyřkolky a v roce 2008 ocenění talent roku, který mu udělila mezinárodní automobilová federace FIA. Díky úspěchu v ojedinělém projektu FIA a společnosti Pirelli se v roce 2009 před Martinem otevřela možnost startovat v soutěžích mistrovství světa a před dvěma lety v Norsku si Martin ve světě odbyl svou premiéru. V minulosti se Martinu Semerádovi podařilo na stupně vítězů v kategorii PWRC vystoupat již jednou ve Velké Británii, kde skončil na třetím místě. Po dvanácti soutěžích MS se Martin Semerád společně s celým týmem tedy může radovat ze svého premiérového vítězství.
„Je to skvělý pocit a jsem moc šťastný. Konečně se nám podařilo zajet výsledek a dokončit soutěž bez chyb. Určitě tentokrát stálo štěstíčko na naší straně a vítězství by si možná zasloužili rychlejší jezdci, ale taková je rally a i já si zažil zklamání z odstoupení. Je to sport, a tak je třeba to brát. Jsem nadšený z bodového přídělu a 25 bodů za vítězství se nám bude moc hodit. Opatrná a defenzivní jízda přinesla úspěch a nejdůležitější bylo, že jsem výrazně nechyboval. Chci moc poděkovat celému týmu za perfektně odvedenou práci, všem partnerům týmu, rodině a všem, kteří mají na tomto úspěchu podíl,“ líčí šťastný Martin Semerád, který se dnes zapsal do historie jako vítěz soutěže mistrovství světa v kategorii produkčních vozů PWRC.
Vítězství Martina Semeráda je zajímavé ještě z dalšího hlediska, a tím je premiérové vítězství nového dodavatele pneumatik pro mistrovství světa značku Dmack. Lidé od týmu Dmack byli vítězstvím Martina Semeráda nadšeni a považují je za dokonalý vstup jejich značky do mistrovství světa.
Josef Semerád, Martinův otec a současně manager týmu semerád Rally byl dnes ve Švédsku asi nejšťastnějším vedoucím týmu a současně otcem. „Je to pro nás velká satisfakce. Nevím, jak se to dá jednoduše popsat, ale je to opravdu moc hezké. Když jsem tady ve Švédsku před třemi lety byl „na boudě“, tak by mě nikdy nenapadlo, že uplynou jen tři roky, a Martin na stejném místě vyhraje svou první soutěž mistrovství světa. Je to skvělý impuls pro celý tým a hlavně pro Martina. Děkuji všem lidem v týmu, kteří byli s námi na místě, ale těm, kteří nás podporovali z domova a také našim partnerům. Možná nám tento úspěch pomůže a objeví se nějací noví partneři, kteří budou mít zájem podílet se na Martinově růstu,“ přeje si spokojený a šťastný Josef Semerád.
Tým Semerád Rally čeká po návratu do České republiky několik týdnů zaslouženého klidu a Martina Semeráda další studijní povinnosti.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.