Martin Prokop s Janem Tománkem v závěrečném podniku S-WRC ve Velké Británii nestartovali, ovšem právě jeho výsledky rozhodovaly o konečném pořadí mistrovství světa vozů S2000. elosezónní úsilí Czech Ford National Teamu bylo odměněno umístěním Martina Prokopa s vozem Ford Fiesta S2000 na třetím místě v konečném hodnocení premiérové sezony S-WRC.
Martin Prokop držel po předposledním podniku S-WRC, Francouzské rally, která pro něj byla závěrečnou soutěží jeho programu v mistrovství světa vozů S2000, druhé místo průběžného pořadí. Zatímco Martin Prokop v Britské rally už nestartoval, jeho rivalové v ní bojovali o rozhodující body do šampionátu S-WRC, a on musel čekat na jejich výsledky. Nejlépe mohl skončit druhý, nejhůře čtvrtý. Českému jezdci, juniorskému mistru světa z roku 2009, samozřejmě nebylo příjemné, že musí rozhodujícímu souboji jen pasivně přihlížet, ale taková byla jeho volba sedmi soutěží, v nichž mohli účastníci S-WRC bodovat. Po skončení Britské rally Martin Prokop (Ford Fiesta S2000) obsadil třetí místo v konečném hodnocení S-WRC. Vítězství vybojoval Španěl Xevi Pons (Ford Fiesta S2000), druhé místo získal Švéd Patrik Sandell (Škoda Fabia S2000) a na nepříliš populární čtvrté příčce skončil Fin Jari Ketomaa. „To, že jsme na bedně je příjemné, jsem rád, že se to podařilo aspoň takhle,“ říká Martin Prokop k výsledkům sezony S-WRC 2010. „O titul jsme se mohli porvat. O tom, že se to nepodařilo, rozhodovaly maličkosti. Třeba v Mexiku a Německu jsme jeli o vítězství, tzn. o pár bodíků navíc, ale nedotáhli jsme to do konce, byli jsme druzí a tyto body nám nakonec chyběly. Konečné třetí místo je pro nás aspoň útěchou, vidíme, že jsme mohli o titul bojovat.“ V rámci šampionátu S-WRC se Martin Prokop s Janem Tománkem představili ve Švédské rally, v Rally Mexiko, Rally Nový Zéland a dále ve Finské, Německé, Japonské a Francouzské rally. Ze sedmi podniků celkem pětkrát vystoupili na stupně vítězů, jejich nejlepšími výsledky byla druhá místa z Mexika, Německa a Japonska. Soupeři při jejich tažení premiérovou sezonou S-WRC jim byli především jezdci, s nimiž až do posledního podniku sezony bojovali o co nejlepší umístění na špičce konečného hodnocení šampionátu. „Až do posledního podniku sezony nebylo jasné, jak budou rozděleny příčky v top 4; bojovali jsme o ně Pons, já, Sandell a Ketomaa. Odhadovat výsledky těchto soupeřů bylo složité, protože jejich výkonnost se v průběhu sezony měnila,“ říká Martin Prokop o svých rivalech v boji o titul S-WRC. „Pons byl ze začátku sezony zcela suverénní, ale od Německé rally přestal zajíždět tak rychlé časy a stal se z něj klasický ‚dojížděč‘. Ketomaa se letos představil ve skvělém tempu, a když dojel, bral hodně bodů. Sandell se zmátořil po Finsku, bylo vidět, že hodně zapracovali na autě a i on sám zrychlil. Soupeři se tedy v průběhu sezony měnili a nedalo se kalkulovat s tím, jak pojedou. Každopádně zásadní pro mě i šampionát byli Pons, Sandell a Ketomaa.“ A jak Martin Prokop hodnotí první sezonu mistrovství světa vozů S2000, jíž se zúčastnil se zbrusu novým Fordem Fiesta? „Pro mě S-WRC bylo letos nejzajímavějším šampionátem, který jsem mohl jet. Sešla se tu dobrá konkurence, přičemž jsme všichni byli soukromníci, takže jsme měli stejnou startovní čáru a vyrovnané podmínky. S výběrem šampionátu a s jeho úrovní jsem velmi spokojený a doufám, že si S-WRC takovou úroveň udrží i do budoucna,“ říká Martin Prokop, třetí muž nového šampionátu. „Nyní nás čeká rozhodování o další sezoně. S-WRC je pravděpodobnou možností, ale jednáme i o koupi vozu WRC nebo o zajištění místa v některém z týmů, i když tomu velké šance nedáváme. Budeme se rozhodovat o podobě našeho programu, o tom, které soutěže do něj zahrneme. Letos jsem si potvrdil, že potřebuji víc jezdit – víc závodit i testovat – protože pak jsou samotné závody mnohem víc v pohodě,“ dodává Martin Prokop.
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.