Martin Prokop s Janem Tománkem v závěrečném podniku S-WRC ve Velké Británii nestartovali, ovšem právě jeho výsledky rozhodovaly o konečném pořadí mistrovství světa vozů S2000. elosezónní úsilí Czech Ford National Teamu bylo odměněno umístěním Martina Prokopa s vozem Ford Fiesta S2000 na třetím místě v konečném hodnocení premiérové sezony S-WRC.
Martin Prokop držel po předposledním podniku S-WRC, Francouzské rally, která pro něj byla závěrečnou soutěží jeho programu v mistrovství světa vozů S2000, druhé místo průběžného pořadí. Zatímco Martin Prokop v Britské rally už nestartoval, jeho rivalové v ní bojovali o rozhodující body do šampionátu S-WRC, a on musel čekat na jejich výsledky. Nejlépe mohl skončit druhý, nejhůře čtvrtý. Českému jezdci, juniorskému mistru světa z roku 2009, samozřejmě nebylo příjemné, že musí rozhodujícímu souboji jen pasivně přihlížet, ale taková byla jeho volba sedmi soutěží, v nichž mohli účastníci S-WRC bodovat. Po skončení Britské rally Martin Prokop (Ford Fiesta S2000) obsadil třetí místo v konečném hodnocení S-WRC. Vítězství vybojoval Španěl Xevi Pons (Ford Fiesta S2000), druhé místo získal Švéd Patrik Sandell (Škoda Fabia S2000) a na nepříliš populární čtvrté příčce skončil Fin Jari Ketomaa. „To, že jsme na bedně je příjemné, jsem rád, že se to podařilo aspoň takhle,“ říká Martin Prokop k výsledkům sezony S-WRC 2010. „O titul jsme se mohli porvat. O tom, že se to nepodařilo, rozhodovaly maličkosti. Třeba v Mexiku a Německu jsme jeli o vítězství, tzn. o pár bodíků navíc, ale nedotáhli jsme to do konce, byli jsme druzí a tyto body nám nakonec chyběly. Konečné třetí místo je pro nás aspoň útěchou, vidíme, že jsme mohli o titul bojovat.“ V rámci šampionátu S-WRC se Martin Prokop s Janem Tománkem představili ve Švédské rally, v Rally Mexiko, Rally Nový Zéland a dále ve Finské, Německé, Japonské a Francouzské rally. Ze sedmi podniků celkem pětkrát vystoupili na stupně vítězů, jejich nejlepšími výsledky byla druhá místa z Mexika, Německa a Japonska. Soupeři při jejich tažení premiérovou sezonou S-WRC jim byli především jezdci, s nimiž až do posledního podniku sezony bojovali o co nejlepší umístění na špičce konečného hodnocení šampionátu. „Až do posledního podniku sezony nebylo jasné, jak budou rozděleny příčky v top 4; bojovali jsme o ně Pons, já, Sandell a Ketomaa. Odhadovat výsledky těchto soupeřů bylo složité, protože jejich výkonnost se v průběhu sezony měnila,“ říká Martin Prokop o svých rivalech v boji o titul S-WRC. „Pons byl ze začátku sezony zcela suverénní, ale od Německé rally přestal zajíždět tak rychlé časy a stal se z něj klasický ‚dojížděč‘. Ketomaa se letos představil ve skvělém tempu, a když dojel, bral hodně bodů. Sandell se zmátořil po Finsku, bylo vidět, že hodně zapracovali na autě a i on sám zrychlil. Soupeři se tedy v průběhu sezony měnili a nedalo se kalkulovat s tím, jak pojedou. Každopádně zásadní pro mě i šampionát byli Pons, Sandell a Ketomaa.“ A jak Martin Prokop hodnotí první sezonu mistrovství světa vozů S2000, jíž se zúčastnil se zbrusu novým Fordem Fiesta? „Pro mě S-WRC bylo letos nejzajímavějším šampionátem, který jsem mohl jet. Sešla se tu dobrá konkurence, přičemž jsme všichni byli soukromníci, takže jsme měli stejnou startovní čáru a vyrovnané podmínky. S výběrem šampionátu a s jeho úrovní jsem velmi spokojený a doufám, že si S-WRC takovou úroveň udrží i do budoucna,“ říká Martin Prokop, třetí muž nového šampionátu. „Nyní nás čeká rozhodování o další sezoně. S-WRC je pravděpodobnou možností, ale jednáme i o koupi vozu WRC nebo o zajištění místa v některém z týmů, i když tomu velké šance nedáváme. Budeme se rozhodovat o podobě našeho programu, o tom, které soutěže do něj zahrneme. Letos jsem si potvrdil, že potřebuji víc jezdit – víc závodit i testovat – protože pak jsou samotné závody mnohem víc v pohodě,“ dodává Martin Prokop.
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?