K pátému dílu italského rallyového mistráku, 46° Rally del Friuli e delle Alpi Orientali, se na tentokrát asfaltový podnik sjeli soutěžící do města Udine, které leží v nejvýchodnějším cípu severní části země. Z domácí špičky nechyběl nikdo. Ani Honza Kopecký a Fabií. Nebo třeba Šlehofer a Kubica.
Číslo jedna si na svůj Peugeot přilepil průběžně vedoucí Paolo Andreucci. Dvojku a trojku brali Luca Rossetti a Giandomenico Basso s továrními Grande Punto S2000, premiérově v nové, rozšířené evoluci, se čtverkou vyrážel na trať Honza Kopecký s Fabií. Nechyběli ani další favorité jako Travaglia s dalším Peugeotem, Scandola a Navarra s Fiestami nebo třeba Rakušan Hermann Gassner s desítkovým Lancerem. Příjemným zpestřením ve „dvoukolkách“ byli naši Šlehofer a Soběhart na Puntu S1600 nebo „formulák“ Kubica opět s Cliem S1600.Soutěž se rozjela již ve čtvrtek navečer speciálkou ve městě Udine. Té ještě podle očekávání kralovali vozy specifikace S2000. Vyhrál Rossetti, Kopecký se ztrátou 1,6 s šestý. O vzrušení se postaral Fabio Gianfico, který se úspěšně pokusil se svým Clio R3 o kotrmelec přes střechu. Opravdu závodit se však začalo až v pátek dopoledne a karty začalo nevybíravým způsobem míchat počasí.První v sekci byla jedenáctikilometrová RZ 2 Taipana. Jezdci startující na špici jeli v hustém lijáku, který ustal až v průběhu zkoušky. Testu tedy dominovali až jezdci s vyššími startovními čísli na dvoukolkách. Vyhrál již zmíněný Gianfico, nejrychlejším z favoritů byl až devatenáctý Andreucci, dvacátý čas zajel Longhi, Basso jedenadvacátý, Kopecký až čtyřiadvacátý se ztrátou 50,4 s na Clio skupiny A7! I když RZ 4 dopadla celkem podobně (vyhrál ji Fabricio Martinis na Renaultu Twingo skupiny A6), RZ 3 byla předčasně zastavena kvůli havárii jednoho z účastníků a rozhodovalo přidělování náhradních časů, které hrálo do karet favoritům. Před prvním servisem se tedy ustálilo pořadí: Andreucci, Travaglia +19 s, Rossetti + 20,2 s, Basso + 38,2 s. Kopecký byl osmý se ztrátou 54,3 s, dostal ale však penalizaci dalších 10 s.První den zakončily průjezdy třech RZ, které byly stejné, jako dopoledne. Ovšem již bez neklidného počasí a senzačních výsledků papírově slabších posádek. První z nich (RZ5) zajel nejrychleji Andreucci, 4,2 s za ním Rossetti, který mu to hned na další RZ 6 vrátil a o 1,9 s Andreucciho porazil. Souboj těchto dvou rychlíků vyvrcholil na poslední páteční RZ 7, kdy oba zajeli na desetinu shodný čas a Bassovi nadělili 3,2 s, všem ostatním však již více než 13 s. Kopecký na těchto zkouškách zajel třetí, čtvrtý a pátý čas nejprve s malých odstupem na prvního, na RZ 6 však již ztratil 14,7 s a na RZ 7 zaostal za dvěma nejrychlejšími o 13,4 s.Díky neposednému počasí, ale také skvělé jízdě „Ucciho“ a Rossettiho se rozestupy na čele trochu natáhly. První etapu tedy vyhrál Andreucci, druhý Rossetti ztrácel 22,5 s, třetí Basso 51,2 s a na čtvrté místo již poskočil Kopecký, který již ale ztrácel na Andreucciho jednu minutu a 26,4 s. Před posádkami bylo ještě sedm sobotních zkoušek.Hned začátku druhé etapy bylo jasné, že o vítězství si to rozdají pouze Andreucci s Rossettim. Byli to totiž jen oni dva, kteří se mezi sebou střídali na prvním a druhém místě ve třech dopoledních zkouškách. Tu první (RZ 8) vyhrál Rossetti s hubeným náskokem 1,1 s před „Uccim“. Třetí čas bral Basso s 3,1 s za nimi, Kopecký zaznamenal až sedmý čas s 16,5 s ztrátou. Na RZ 9 si vedoucí dvojice se skoro stejným náskokem vítěze pořadí vyměnila. Třetí čas (+6,6 s) zajel Basso, čtvrtý Travaglia (+8,2) a 8,7 s za vítězem pátý Kopecký. Na RZ 10 triumfoval opět Rossetti, ale celkově stáhl za dopoledne Andreucciho jen o pět sekund a to bylo na vítězství málo. Naopak tato zkouška se nevyvedla Kopeckému, který zajel až osmý čas. Nebýt toho, že Travaglia přijel hned ráno dříve do časovky a dostal minutu penalizace, byl by tento Ital s Peugeotem dávno před ním. To už se na našeho zástupce ale valil další Peugeot s Alessandrem Pericou za volantem. Ten Honzův náskok dokázal za dopoledne zkrátit z necelých 24 s na 12 s.Boj o mety nejvyšší pokračoval i odpoledne, kdy se mocně finišoval Rossetti. Na čtyřech zkouškách dvakrát vyhrál a dvakrát byl druhý s minimálními ztrátami. Naopak Andreucci citelně ztrácel a zajížděl časy do první pětky. Rozhodnout měl až poslední test, téměř patnáctikilometrová RZ Tríbil, do něhož Rossetti nastoupil se ztrátou už jen 6,6 s za Italem na Peugeotu. Tam už ale Andreucci nezaváhal, zkoušku vyhrál a odvezl si další letošní vítězství. Odpoledne vůbec nevyšlo Kopeckému, který se svými časy pohyboval v druhé půlce první desítky. To mu ale ke konečnému čtvrtému místu stačilo.Mezi „dvoukolkami“ také hodně rozhodovalo počasí a velké ztráty nabrali jezdci s nižšími startovními čísly. Na to doplatil především Kubica, kterému po RZ 2 patřilo až celkové sedmdesáté třetí místo! Ve vedení se po většinu soutěže držel Pierre Campana. Jakmile se ale počasí umoudřilo, nasadil Kubica pekelné tempo a zajížděl časy až na hranici první a druhé desítky. Jeho maximem byl šestý čas v RZ 6, na které dokonce porazil skoro dvě třetiny jezdců s mnohem silnějšími vozy S2000!Až na poslední zkoušce se dostal na konečné třinácté místo, které pro něj znamenalo vítězství mezi vozy s jednou poháněnou nápravou. Našemu Šlehoferovi patřila v cíli dvacátá šestá příčka a desátá mezi „dvoukolkami“. Ve třídě A6 byl však rychlejší pouze zmíněný Kubica.
Konečné výsledky 46° Rally del Friuli e delle Alpi Orientali:
Pořadí
Posádkavůz Celkový čas Ztráta na vedoucího
Pořadí C. I. R. po 5. z 8 soutěží: 1. Andreucci (Peugeot) 40 bodů, 2. Rossetti (Abarth) 37, Basso (abarth) 29, 4. Kopecký (Škoda) 24, 5. Travaglia (Peugeot) 16, 6. Scandola (Ford) 14
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.