K pátému dílu italského rallyového mistráku, 46° Rally del Friuli e delle Alpi Orientali, se na tentokrát asfaltový podnik sjeli soutěžící do města Udine, které leží v nejvýchodnějším cípu severní části země. Z domácí špičky nechyběl nikdo. Ani Honza Kopecký a Fabií. Nebo třeba Šlehofer a Kubica.
Číslo jedna si na svůj Peugeot přilepil průběžně vedoucí Paolo Andreucci. Dvojku a trojku brali Luca Rossetti a Giandomenico Basso s továrními Grande Punto S2000, premiérově v nové, rozšířené evoluci, se čtverkou vyrážel na trať Honza Kopecký s Fabií. Nechyběli ani další favorité jako Travaglia s dalším Peugeotem, Scandola a Navarra s Fiestami nebo třeba Rakušan Hermann Gassner s desítkovým Lancerem. Příjemným zpestřením ve „dvoukolkách“ byli naši Šlehofer a Soběhart na Puntu S1600 nebo „formulák“ Kubica opět s Cliem S1600.Soutěž se rozjela již ve čtvrtek navečer speciálkou ve městě Udine. Té ještě podle očekávání kralovali vozy specifikace S2000. Vyhrál Rossetti, Kopecký se ztrátou 1,6 s šestý. O vzrušení se postaral Fabio Gianfico, který se úspěšně pokusil se svým Clio R3 o kotrmelec přes střechu. Opravdu závodit se však začalo až v pátek dopoledne a karty začalo nevybíravým způsobem míchat počasí.První v sekci byla jedenáctikilometrová RZ 2 Taipana. Jezdci startující na špici jeli v hustém lijáku, který ustal až v průběhu zkoušky. Testu tedy dominovali až jezdci s vyššími startovními čísli na dvoukolkách. Vyhrál již zmíněný Gianfico, nejrychlejším z favoritů byl až devatenáctý Andreucci, dvacátý čas zajel Longhi, Basso jedenadvacátý, Kopecký až čtyřiadvacátý se ztrátou 50,4 s na Clio skupiny A7! I když RZ 4 dopadla celkem podobně (vyhrál ji Fabricio Martinis na Renaultu Twingo skupiny A6), RZ 3 byla předčasně zastavena kvůli havárii jednoho z účastníků a rozhodovalo přidělování náhradních časů, které hrálo do karet favoritům. Před prvním servisem se tedy ustálilo pořadí: Andreucci, Travaglia +19 s, Rossetti + 20,2 s, Basso + 38,2 s. Kopecký byl osmý se ztrátou 54,3 s, dostal ale však penalizaci dalších 10 s.První den zakončily průjezdy třech RZ, které byly stejné, jako dopoledne. Ovšem již bez neklidného počasí a senzačních výsledků papírově slabších posádek. První z nich (RZ5) zajel nejrychleji Andreucci, 4,2 s za ním Rossetti, který mu to hned na další RZ 6 vrátil a o 1,9 s Andreucciho porazil. Souboj těchto dvou rychlíků vyvrcholil na poslední páteční RZ 7, kdy oba zajeli na desetinu shodný čas a Bassovi nadělili 3,2 s, všem ostatním však již více než 13 s. Kopecký na těchto zkouškách zajel třetí, čtvrtý a pátý čas nejprve s malých odstupem na prvního, na RZ 6 však již ztratil 14,7 s a na RZ 7 zaostal za dvěma nejrychlejšími o 13,4 s.Díky neposednému počasí, ale také skvělé jízdě „Ucciho“ a Rossettiho se rozestupy na čele trochu natáhly. První etapu tedy vyhrál Andreucci, druhý Rossetti ztrácel 22,5 s, třetí Basso 51,2 s a na čtvrté místo již poskočil Kopecký, který již ale ztrácel na Andreucciho jednu minutu a 26,4 s. Před posádkami bylo ještě sedm sobotních zkoušek.Hned začátku druhé etapy bylo jasné, že o vítězství si to rozdají pouze Andreucci s Rossettim. Byli to totiž jen oni dva, kteří se mezi sebou střídali na prvním a druhém místě ve třech dopoledních zkouškách. Tu první (RZ 8) vyhrál Rossetti s hubeným náskokem 1,1 s před „Uccim“. Třetí čas bral Basso s 3,1 s za nimi, Kopecký zaznamenal až sedmý čas s 16,5 s ztrátou. Na RZ 9 si vedoucí dvojice se skoro stejným náskokem vítěze pořadí vyměnila. Třetí čas (+6,6 s) zajel Basso, čtvrtý Travaglia (+8,2) a 8,7 s za vítězem pátý Kopecký. Na RZ 10 triumfoval opět Rossetti, ale celkově stáhl za dopoledne Andreucciho jen o pět sekund a to bylo na vítězství málo. Naopak tato zkouška se nevyvedla Kopeckému, který zajel až osmý čas. Nebýt toho, že Travaglia přijel hned ráno dříve do časovky a dostal minutu penalizace, byl by tento Ital s Peugeotem dávno před ním. To už se na našeho zástupce ale valil další Peugeot s Alessandrem Pericou za volantem. Ten Honzův náskok dokázal za dopoledne zkrátit z necelých 24 s na 12 s.Boj o mety nejvyšší pokračoval i odpoledne, kdy se mocně finišoval Rossetti. Na čtyřech zkouškách dvakrát vyhrál a dvakrát byl druhý s minimálními ztrátami. Naopak Andreucci citelně ztrácel a zajížděl časy do první pětky. Rozhodnout měl až poslední test, téměř patnáctikilometrová RZ Tríbil, do něhož Rossetti nastoupil se ztrátou už jen 6,6 s za Italem na Peugeotu. Tam už ale Andreucci nezaváhal, zkoušku vyhrál a odvezl si další letošní vítězství. Odpoledne vůbec nevyšlo Kopeckému, který se svými časy pohyboval v druhé půlce první desítky. To mu ale ke konečnému čtvrtému místu stačilo.Mezi „dvoukolkami“ také hodně rozhodovalo počasí a velké ztráty nabrali jezdci s nižšími startovními čísly. Na to doplatil především Kubica, kterému po RZ 2 patřilo až celkové sedmdesáté třetí místo! Ve vedení se po většinu soutěže držel Pierre Campana. Jakmile se ale počasí umoudřilo, nasadil Kubica pekelné tempo a zajížděl časy až na hranici první a druhé desítky. Jeho maximem byl šestý čas v RZ 6, na které dokonce porazil skoro dvě třetiny jezdců s mnohem silnějšími vozy S2000!Až na poslední zkoušce se dostal na konečné třinácté místo, které pro něj znamenalo vítězství mezi vozy s jednou poháněnou nápravou. Našemu Šlehoferovi patřila v cíli dvacátá šestá příčka a desátá mezi „dvoukolkami“. Ve třídě A6 byl však rychlejší pouze zmíněný Kubica.
Konečné výsledky 46° Rally del Friuli e delle Alpi Orientali:
Pořadí
Posádkavůz Celkový čas Ztráta na vedoucího 1. Andreucci P. - Andreussi A. Peugeot 207 S2000 2:01:16,9 --- 2. Rossetti L. - Chiarcossi M. Abarth Grande Punto S2000 +11,4 3. Basso G. - Dotta M. Abarth Grande Punto S2000 +1:08,1 4. Kopecký J. - Starý P. Škoda Fabia S2000 +2:41,5 5. Travaglia R. - Granai L. Peugeot 207 S2000 +2:47,9 6. Perico A. - Carrara F. Peugeot 207 S2000 +2:48,0 7. Scandola U. - Pirrolo R. Ford Fiesta S2000 +3:08,0 8. Cantamessa R. - Capolongo P. Peugeot 207 S2000 +3:47,8 13. Kubica R. - Gerber J. Renault Clio S1600 +6:57,7 26. Šlehofer J. - Soběhart Z. Fiat Punto S1600 +13:02,0
Pořadí C. I. R. po 5. z 8 soutěží: 1. Andreucci (Peugeot) 40 bodů, 2. Rossetti (Abarth) 37, Basso (abarth) 29, 4. Kopecký (Škoda) 24, 5. Travaglia (Peugeot) 16, 6. Scandola (Ford) 14
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.