Dnes je tomu právě sedmnáct let, když zahynul na Rajdu Dolnoslaskim jeden z nejlepších jezdců rally v Polsku.
Marian Bublewicz se narodil v roce 1960 v Olsztyně. Jezdit začínal nejprve jako motokrosař, ale těžká nehoda mu další pokračování za řidítky znemožnila. Nechtěl vůni benzínu opustit a proto se rozhodl věnovat rally.
Tento Polák byl znám svou obrovskou zapáleností a velmi profesionálním přístupem k rally, k tréninku, k vozu. V roce 1980 už bojoval o přední umístění s Andrejem Koperem. V roce 1983 se stal továrním jezdcem FSO. Tedy řídil třídvéřový Polonez s dvoulitrovým motorem s turbem. V roce 1987 s tímto vozem poprvé vyhrál. Od té dby byl polskou rally ikonou. Pak vyměnil Polonez za Mazdu 323.
V roce 1991 vytvořil profesionální Marloboro Rally Team Poland. Koupili Ford Sierra a už rok na to se stal vicemistrem Evropy. Také měl autoservis s padesáti zaměnstnanci.
V roce 1993 směl tedy úprioritu FIA A. Na sezónu 1993 tak zakoupil tovární Ford Escort Cosworth. Jeho vůz nebyl před prvním podnikem, Rajd dolnoslaski, připraven a proto si pronajal Ford Sierra Cosworth 4wd od Patricka Snijerse. Na Rajdu Dolnoslaskim tak startoval s číslem jedna. Tuto rally už vyhrál sedmkrát.
Marian Bublewicz odstartoval 20. Února 1993 do páté rychlostní zkoušky zimní soutěže, Orlowiec - Zloty Stok. Na druhém kilometru však neudržel Sierru na cestě a přímo na řidičovy dveře trefil strom. Sierra zůstala doslova namotána na strom. Bublewicze těžce zranil rám, který jej v podstatě probodl. Jezdec byl sice při vědomí, ale těžce zraněn. Hasiči s diváky jej vyprostili docela rychle, byl transportovnán do nemocnice. kde i přes velkou snahu o záchranu jeho života ještě téhož dne umírá.
Sám Bublewicz kdysi někde řekl toto: "Zemřelo již mnoho jezdců rally, ale bral jsem to jako nějakou smůlu. Nějakou daň za to, jak rychle jezdíme a zároveň jak rychle lze při naší disciplíně přijít o život. Je to velká tragédie, když při sportu člověk zemře, "
Na místě jeho havárie je nyní kříž ze dřeva stromu, který Bublewicz trefil. nechybí také památník a také Rajd Dolnoslski je pojmenován Memoriálem Mariana Bublewicze. 25. Srpna letošního roku by slavil šedesáté narozeniny.
Marian Bublewicz patří k legendám polské rally scény stejně jako Janusz Kulig, Sobieslaw Sasada a Krzystof Holowczycz.
Celou historii tohoto významného rally jezdce můžete najít ZDE.
Foto: www.bublewicz.pl
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?