S dvěma tradičními posádkami vstupuje Citroën World Rally Team do Rally Švédsko, prvního kola mistrovství světa FIA 2010. A se stejnými cíli jako obvykle - Sébastien Loeb a Daniel Elena vyrazí do boje o jejich již sedmý titul mistrů světa v řadě, zatímco Dani Sordo a Marc Marti sehrají klíčovou roli v úsilí Citroënu o šestou korunu šampionů v Poháru konstruktérů.
Zimní rally se vším všudySvětový šampionát startuje po tříměsíční přestávce na ledových a zasněžených trasách Švédska. Největší část rally se bude točit kolem Karlstadu v regionu Hagfors, kde je také servisní zóna.Co čeká posádky? Tradiční tratě, sice široké a rychlé, ale v tuto roční dobu samozřejmě s nutnou zimní dávkou zmrzlé a ledovaté šotoliny. Sébastien Loeb nechce být na tomto povrchu, doméně skandinávských jezdců, jen v pasivní roli. Vždyť šestinásobný světový šampion zaznamenal své první vítězství na jiném povrchu než na asfaltu právě ve Švédsku v roce 2004. V loňském roce navíc vyhrál i v Norsku na voze C4 WRC. Séb se na úvod sezony necítí být favoritem a tvrdí: „Jsem rád, že se startuje právě tady. Vypadá to ale, že podmínky budou velmi obtížné. Člověk musí za každou cenu zůstat na silnici, což není zase tak jednoduché, protože trasa není pro všechny úplně stejná. Ostatně vzpomínám si na rok 2008, kdy jsme tu vypadli. Mám před sebou velký cíl – pokusit se vybojovat další světový titul, ale minulá sezona ukázala, že nic není jisté až do poslední chvíle.“
Sordó: Chci konečně vyhrát!Dani Sordó zahájil novou sezonu už před startem mistrovství světa. Aby se dostal do tempa, mladý Španěl závodil v podmínkách Artic Rally Laponsko, v úvodním kole finského šampionátu. A vedl si velice dobře, vždyť zajel všechny nejrychlejší časy v této rally. "Byl to skvělý způsob, jak si zvýšit sebevědomí na tomto povrchu. Když jsem neměl žádné soupeře, o to víc jsem cítil, jak se dostávám zpět do správného rytmu a cítil jsem, že se mi vracejí všechny potřebné reflexy. Oproti testování, kde se jezdí vesměs stejná trasa a známe ji nazpaměť, každá další rychlostní zkouška byla pro mne novou výzvou a já musel bezprostředně analyzovat chování C4 WRC. Trasa byla velmi podobná té na Rally Švédsko, takže se cítím naprosto dokonale připravený."Hlavní cíl se pro Daniho v porovnání s předchozí sezonou nezměnil. Bude opět klíčovou osobou pro obhajobu titulu mistrů světa pro Citroën. "Člověk musí být rychlý, spolehlivý a získávat v každé rally maximální počet bodů. A to bude platit i v roce 2010, ale rád bych ještě více přitvrdil. Jsem opravdu odhodlán vyhrát svou první rally v letošním roce. Myslím si, že bych to mohl dokázat, a je jedno, zda to bude na asfaltu nebo na šotolině, kde mám ostatně více zkušeností, může to být třeba v Mexiku, Novém Zélandu či Portugalsku, v tom nevidím rozdíl."
Quesnel: Vítězný tým se nemění"Neměníme vítězný tým, takže i pro rok 2010 máme posádky stejné jako v předchozím roce. Posledního ročník mistrovství světa ukázal, že Citroën má skutečně tým snů,"dodává Olivier Quesnel, šéf Citroën Racing Team.Týmu, který nasazuje a podporuje ještě další vozy C4WRC, celkem jich ve Švédsku pojede pět s těmito piloty: Sébastien Loeb, Dani Sordó, Sébastien Ogier, Kimi Räikkönen a Petter Solberg, který má vlastní tým.
Tři otázky pro Sébastiena LoebaBude to ruská ruleta
Na rozdíl od většiny soupeřů v mistrovství světa, vy začínáte sezonu až právě ve Švédsku. Je nedostatek závodění velkým handicapem?"Ale prázdniny jsou také moc dobré! Od chvíle, co jsme se všichni naposledy viděli vloni v Cardifu, jsem měl opravdu nabitý program, hlavně spoustu reklamních akcí, takže jsem neměl ani čas se nudit. Byl jsem rád, že jsem si mohl trochu vydechnout, ale dva dny příprav ve Švédsku mě vrátily zpátky do obvyklého běhu věcí. Teď už se nemohu dočkat, až budeme na startu zahajovací speciálky."
A co tato rally? Jako loňský vítěz byste ji měl mít na seznamu nejoblíbenějších…"Podmínky budou velmi odlišné od těch v roce 2009. Sníh napadl na zmrzlou šotolinu, teploty se nezvýší nad nulu, a tudíž se sníh nemůže přeměnit na vrstvu ledu. Pojede se na vrstvě prašanu, který překrývá ledový podklad. Bude to trochu jako ruská ruleta, já mám raději ledový podklad s konstantní přilnavostí. Nemyslím si, že jsem favoritem, Finové se tu budou cítit mnohem více doma než já. Ale bude nutné udržet se na silnici.“
Budete usilovat o sedmý světový titul v řadě. Změnil vás nějak průběh druhé poloviny loňské sezony?"Od doby, kdy jsem přišel o titul díky jedinému bodu (v roce 2003), dívám se na věci pořád se stejnou logikou. Každý získaný bod je velmi důležitý, když chcete vyhrát šampionát tak těžký, jako je WRC. A to, jak proběhla minulá sezona, to jen potvrdilo. Ale nemá smysl se neustále vracet zpátky, sezona právě začíná, a já mám pořád stejnou motivaci – každou rally začínám s tím, že ji chci vyhrát.“
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?