S dvěma tradičními posádkami vstupuje Citroën World Rally Team do Rally Švédsko, prvního kola mistrovství světa FIA 2010. A se stejnými cíli jako obvykle - Sébastien Loeb a Daniel Elena vyrazí do boje o jejich již sedmý titul mistrů světa v řadě, zatímco Dani Sordo a Marc Marti sehrají klíčovou roli v úsilí Citroënu o šestou korunu šampionů v Poháru konstruktérů.
Zimní rally se vším všudySvětový šampionát startuje po tříměsíční přestávce na ledových a zasněžených trasách Švédska. Největší část rally se bude točit kolem Karlstadu v regionu Hagfors, kde je také servisní zóna.Co čeká posádky? Tradiční tratě, sice široké a rychlé, ale v tuto roční dobu samozřejmě s nutnou zimní dávkou zmrzlé a ledovaté šotoliny. Sébastien Loeb nechce být na tomto povrchu, doméně skandinávských jezdců, jen v pasivní roli. Vždyť šestinásobný světový šampion zaznamenal své první vítězství na jiném povrchu než na asfaltu právě ve Švédsku v roce 2004. V loňském roce navíc vyhrál i v Norsku na voze C4 WRC. Séb se na úvod sezony necítí být favoritem a tvrdí: „Jsem rád, že se startuje právě tady. Vypadá to ale, že podmínky budou velmi obtížné. Člověk musí za každou cenu zůstat na silnici, což není zase tak jednoduché, protože trasa není pro všechny úplně stejná. Ostatně vzpomínám si na rok 2008, kdy jsme tu vypadli. Mám před sebou velký cíl – pokusit se vybojovat další světový titul, ale minulá sezona ukázala, že nic není jisté až do poslední chvíle.“
Sordó: Chci konečně vyhrát!Dani Sordó zahájil novou sezonu už před startem mistrovství světa. Aby se dostal do tempa, mladý Španěl závodil v podmínkách Artic Rally Laponsko, v úvodním kole finského šampionátu. A vedl si velice dobře, vždyť zajel všechny nejrychlejší časy v této rally. "Byl to skvělý způsob, jak si zvýšit sebevědomí na tomto povrchu. Když jsem neměl žádné soupeře, o to víc jsem cítil, jak se dostávám zpět do správného rytmu a cítil jsem, že se mi vracejí všechny potřebné reflexy. Oproti testování, kde se jezdí vesměs stejná trasa a známe ji nazpaměť, každá další rychlostní zkouška byla pro mne novou výzvou a já musel bezprostředně analyzovat chování C4 WRC. Trasa byla velmi podobná té na Rally Švédsko, takže se cítím naprosto dokonale připravený."Hlavní cíl se pro Daniho v porovnání s předchozí sezonou nezměnil. Bude opět klíčovou osobou pro obhajobu titulu mistrů světa pro Citroën. "Člověk musí být rychlý, spolehlivý a získávat v každé rally maximální počet bodů. A to bude platit i v roce 2010, ale rád bych ještě více přitvrdil. Jsem opravdu odhodlán vyhrát svou první rally v letošním roce. Myslím si, že bych to mohl dokázat, a je jedno, zda to bude na asfaltu nebo na šotolině, kde mám ostatně více zkušeností, může to být třeba v Mexiku, Novém Zélandu či Portugalsku, v tom nevidím rozdíl."
Quesnel: Vítězný tým se nemění"Neměníme vítězný tým, takže i pro rok 2010 máme posádky stejné jako v předchozím roce. Posledního ročník mistrovství světa ukázal, že Citroën má skutečně tým snů,"dodává Olivier Quesnel, šéf Citroën Racing Team.Týmu, který nasazuje a podporuje ještě další vozy C4WRC, celkem jich ve Švédsku pojede pět s těmito piloty: Sébastien Loeb, Dani Sordó, Sébastien Ogier, Kimi Räikkönen a Petter Solberg, který má vlastní tým.
Tři otázky pro Sébastiena LoebaBude to ruská ruleta
Na rozdíl od většiny soupeřů v mistrovství světa, vy začínáte sezonu až právě ve Švédsku. Je nedostatek závodění velkým handicapem?"Ale prázdniny jsou také moc dobré! Od chvíle, co jsme se všichni naposledy viděli vloni v Cardifu, jsem měl opravdu nabitý program, hlavně spoustu reklamních akcí, takže jsem neměl ani čas se nudit. Byl jsem rád, že jsem si mohl trochu vydechnout, ale dva dny příprav ve Švédsku mě vrátily zpátky do obvyklého běhu věcí. Teď už se nemohu dočkat, až budeme na startu zahajovací speciálky."
A co tato rally? Jako loňský vítěz byste ji měl mít na seznamu nejoblíbenějších…"Podmínky budou velmi odlišné od těch v roce 2009. Sníh napadl na zmrzlou šotolinu, teploty se nezvýší nad nulu, a tudíž se sníh nemůže přeměnit na vrstvu ledu. Pojede se na vrstvě prašanu, který překrývá ledový podklad. Bude to trochu jako ruská ruleta, já mám raději ledový podklad s konstantní přilnavostí. Nemyslím si, že jsem favoritem, Finové se tu budou cítit mnohem více doma než já. Ale bude nutné udržet se na silnici.“
Budete usilovat o sedmý světový titul v řadě. Změnil vás nějak průběh druhé poloviny loňské sezony?"Od doby, kdy jsem přišel o titul díky jedinému bodu (v roce 2003), dívám se na věci pořád se stejnou logikou. Každý získaný bod je velmi důležitý, když chcete vyhrát šampionát tak těžký, jako je WRC. A to, jak proběhla minulá sezona, to jen potvrdilo. Ale nemá smysl se neustále vracet zpátky, sezona právě začíná, a já mám pořád stejnou motivaci – každou rally začínám s tím, že ji chci vyhrát.“
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.