Po loňské účasti na Dakaru si Vojtěch Štajf i na začátku tohoto roku přichystal pro své příznivce velké překvapení. Za dva týdny budou společně s Marcelou Dolečkovou na sedadle spolujezdce stát se svým Subaru Impreza WRX STI na startovní rampě slavné Rallye Monte Carlo.
Termín úvodního podniku letošního českého národního šampionátu je zatím v nedohlednu, Subaru Czech Rally Team má přesto napilno. Jeho bílomodročerný hatchback Subaru Impreza WRX STI, který se v průběhu uplynulé sezóny podařilo přivést do skutečně špičkové formy, se za pár dní objeví ve startovní listině 78.ročníku nejstarší automobilové soutěže světa, Rallye Monte Carlo.
"Myšlenka naší účasti na ´Monte´ má prapůvod už na podzimní Bohemii," vysvětluje Vojtěch Štajf. "Tam jsme počítali s těžkými podmínkami a patřičně se na ně připravili. Sněhová kalamita pak ale mladoboleslavské pořadatele donutila zkrátit původní trať na minimum a my naší kvalitní zimní výbavu téměř nevyužili. No a protože jsme se letos s Alešem Lopraisem domluvili, že Dakar vynechám, chtěl jsem v lednovém termínu startovat na rakouské zimní Jänner Rallye. Ani to se ale nepoštěstilo a už poslanou přihlášku nám pořadatelé vrátili s tím, že letošní ročník soutěže bohužel nemohou vůbec uspořádat. No a tak, řečeno s velikou nadsázkou, nám nezbylo nic jiného, než se přihlásit na Rallye Monte Carlo. Takhle to popisuji samozřejmě v legraci, vždyť start na ´Monte´ byl pro mne vždycky jedním z velkých soutěžáckých snů. Teď se jeho naplnění stává realitou, za kterou bych moc chtěl poděkovat zejména všem našim partnerům, kteří nás podpořili i v době ekonomické krize. Jsme si samozřejmě vědomi odpovědnosti i vůči nim, a tak nehodláme riskovat havárii hned v úvodních kilometrech – mementem jsou nám i smolné chvíle našich kamiónů na letošním Dakaru. Cílem našeho startu nebude bojovat o vítězství – to by v těžké konkurenci favoritů seriálu IRC ani nebylo reálné – hlavně plánujeme pořádně se v autě s Marcelou sžít před náročnou domácí sezónou, která nás čeká. Rallye Monte Carlo je samozřejmě velká výzva, chceme ji určitě absolvovat kompletní a co nejvíce se na jejích tratích naučit. Pro Subaru je nicméně letošní ´Monte´ podnikem, kde vstoupí do kolotoče seriálu IRC. Neradi bychom proto naší mateřské značce udělali ostudu, a tak se nemůžeme zase až tak úplně loudat," usmívá se pražský jezdec.
Start na slavné soutěži samozřejmě nenechává chladnou ani spolujezdkyni Marcelu Dolečkovou: "Přesně před rokem jsem ještě ani netušila, že pojedu celý ´velký´ domácí šampionát, navíc s vozem třídy N4. A teď mne čeká dokonce Rallye Monte Carlo… Samozřejmě se těším, ale zároveň si uvědomuji, jak neskutečně náročná soutěž nás čeká. Moc si teď hlavně přeji, abychom to celé zvládli, já sama se pokusím pro úspěch udělat maximum!“Přidejme informaci, že pravděpodobně dosud jedinou českou spolujezdkyní, která dojela až do cíle této soutěže, byla v roce 2006 Zuzka Chvojková, v případě úspěchu by se tak Subaru Czech Rally Team zapsal do historie i tímto způsobem.
Tým neponechává nic náhodě a veze s sebou mnohem víc náhradních dílů než na závody domácího šampionátu, dobře připraven na soutěž je už teď také ostřílený závodník a poradce týmu Vladimír Zelinka, který bude působit v roli nezbytného ´ledového špióna´. Tento pojem vznikl kdysi právě na Rallye Monte Carlo, kde bývá, díky pestře se střídajícím povrchům od ledu a sněhu až k suchému asfaltu, jeho role pro výběr pneumatik skutečně klíčová.
Zkrátka – celý tým čeká velmi těžká práce, proto prosíme, držte palce! Budeme to potřebovat.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?