Po loňské účasti na Dakaru si Vojtěch Štajf i na začátku tohoto roku přichystal pro své příznivce velké překvapení. Za dva týdny budou společně s Marcelou Dolečkovou na sedadle spolujezdce stát se svým Subaru Impreza WRX STI na startovní rampě slavné Rallye Monte Carlo.
Termín úvodního podniku letošního českého národního šampionátu je zatím v nedohlednu, Subaru Czech Rally Team má přesto napilno. Jeho bílomodročerný hatchback Subaru Impreza WRX STI, který se v průběhu uplynulé sezóny podařilo přivést do skutečně špičkové formy, se za pár dní objeví ve startovní listině 78.ročníku nejstarší automobilové soutěže světa, Rallye Monte Carlo.
"Myšlenka naší účasti na ´Monte´ má prapůvod už na podzimní Bohemii," vysvětluje Vojtěch Štajf. "Tam jsme počítali s těžkými podmínkami a patřičně se na ně připravili. Sněhová kalamita pak ale mladoboleslavské pořadatele donutila zkrátit původní trať na minimum a my naší kvalitní zimní výbavu téměř nevyužili. No a protože jsme se letos s Alešem Lopraisem domluvili, že Dakar vynechám, chtěl jsem v lednovém termínu startovat na rakouské zimní Jänner Rallye. Ani to se ale nepoštěstilo a už poslanou přihlášku nám pořadatelé vrátili s tím, že letošní ročník soutěže bohužel nemohou vůbec uspořádat. No a tak, řečeno s velikou nadsázkou, nám nezbylo nic jiného, než se přihlásit na Rallye Monte Carlo. Takhle to popisuji samozřejmě v legraci, vždyť start na ´Monte´ byl pro mne vždycky jedním z velkých soutěžáckých snů. Teď se jeho naplnění stává realitou, za kterou bych moc chtěl poděkovat zejména všem našim partnerům, kteří nás podpořili i v době ekonomické krize. Jsme si samozřejmě vědomi odpovědnosti i vůči nim, a tak nehodláme riskovat havárii hned v úvodních kilometrech – mementem jsou nám i smolné chvíle našich kamiónů na letošním Dakaru. Cílem našeho startu nebude bojovat o vítězství – to by v těžké konkurenci favoritů seriálu IRC ani nebylo reálné – hlavně plánujeme pořádně se v autě s Marcelou sžít před náročnou domácí sezónou, která nás čeká. Rallye Monte Carlo je samozřejmě velká výzva, chceme ji určitě absolvovat kompletní a co nejvíce se na jejích tratích naučit. Pro Subaru je nicméně letošní ´Monte´ podnikem, kde vstoupí do kolotoče seriálu IRC. Neradi bychom proto naší mateřské značce udělali ostudu, a tak se nemůžeme zase až tak úplně loudat," usmívá se pražský jezdec.
Start na slavné soutěži samozřejmě nenechává chladnou ani spolujezdkyni Marcelu Dolečkovou: "Přesně před rokem jsem ještě ani netušila, že pojedu celý ´velký´ domácí šampionát, navíc s vozem třídy N4. A teď mne čeká dokonce Rallye Monte Carlo… Samozřejmě se těším, ale zároveň si uvědomuji, jak neskutečně náročná soutěž nás čeká. Moc si teď hlavně přeji, abychom to celé zvládli, já sama se pokusím pro úspěch udělat maximum!“Přidejme informaci, že pravděpodobně dosud jedinou českou spolujezdkyní, která dojela až do cíle této soutěže, byla v roce 2006 Zuzka Chvojková, v případě úspěchu by se tak Subaru Czech Rally Team zapsal do historie i tímto způsobem.
Tým neponechává nic náhodě a veze s sebou mnohem víc náhradních dílů než na závody domácího šampionátu, dobře připraven na soutěž je už teď také ostřílený závodník a poradce týmu Vladimír Zelinka, který bude působit v roli nezbytného ´ledového špióna´. Tento pojem vznikl kdysi právě na Rallye Monte Carlo, kde bývá, díky pestře se střídajícím povrchům od ledu a sněhu až k suchému asfaltu, jeho role pro výběr pneumatik skutečně klíčová.
Zkrátka – celý tým čeká velmi těžká práce, proto prosíme, držte palce! Budeme to potřebovat.
Po delší době se podíváme na zoubek atraktivní ojetině, avšak v tomto konkrétním případě se spíše jedná o zánovní auto, než vyloženě ojetinu. Má najeto lehce přes 7 tisíc kilometrů, je z roku 2021 a největší výhoda je, že proti ceně nové plug-in hybridní Q5 stojí tato přibližně o milion méně. Dnešní recenze zjistí, jak se s touto Q5 jezdí a pro koho bude skvělou volbou.
Před třemi měsíci se společnost AURES Holdings rozhodla po 76 letech transformovat tradiční značku Mototechna do nové podoby. V Praze v ulici Kolbenova otevřela první polistopadovou samostatnou pobočku a značce dala nejen novou podobu loga, ale výrazně posunula na novou úroveň nabídku aut i služeb. To se ukázalo jako dobrý tah, protože tím zacílila na náročnější klientelu. Potvrzuje to i rostoucí NPS (hodnocení úrovně služeb od zákazníků) a vysoké hodnocení na Googlu. Doposud byla Mototechna součástí nabídky všech poboček AURES Holdings v Česku a na Slovensku. Do tří let plánuje Mototechna rozšířit nabídku na 2 000 aut a otevřít další pobočky nejen v České republice, ale i na Slovensku a v Polsku.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?