Uvolněná nálada vládla na tiskové konferenci bezprostředně po skončení 39. ročníku Barum Czech Rally Zlín 2009. První tři posádky nenuceně vtipkovaly a bavily sebe i přítomné novináře.
Nejvíc důvodů k radosti měli pochopitelně Jan Kopecký a jeho spolujezdec Petr Starý, kteří se Škodou Fabií S2000 soutěž vyhráli. "Byla to úžasná rally. Musím přiznat, že jsem měl trochu strach z diváků a obával jsem se, že kvůli nedisciplinovanosti fanoušků může být některá ze zkoušek zrušena, ale organizátoři odvedli perfektní práci. Diváci stáli dostatečně daleko od trati, ale zase ne tak daleko, aby si závod neužili. Před všemi, kteří se na zajištění soutěže podíleli, smekám," pochválil nejdříve ze všeho organizátory rally vítěz. A ve chválení mohl pokračovat, i když hovořil o svém voze. "S autem jsme byli maximálně spokojení. Všechno fungovalo na sto procent. Po prvních rychlostních zkouškách jsme trochu změnili nastavení a pak už jsme jen měnili pneumatiky."
Štěstím zářil také jeho spolujezdec Petr Starý. "Byla to nádherná soutěž," liboval si. "Skvělá konkurence a úžasné rychlostní zkoušky, to všechno dělá z barumky jedinečný závod. Vždycky jsem snil o tom, že tady jednou zvítězím a dnes se mi tento sen splnil."
Spokojený byl také druhý muž v celkovém pořadí. Kris Meeke byl ve Zlíně poprvé a bude odjíždět nejen s důležitými body do klasifikace šampionátu IRC, ale i s mnoha příjemnými zážitky. "Moc se mi tady líbilo. Když jsme hned v úvodní městské rychlostní vložce měli defekt a ztratili jsme víc než půl minuty na ty nejlepší, už jsem nevěřil v dobrý výsledek. Ani v dalších zkouškách jsme se nevyvarovali chyb. Konečné druhé místo je proto fantastický výsledek," radoval se Meeke a uznale vyzdvihl víteznou konkurenci. "Tým Škody fungoval perfektně, měli skvěle připravenou techniku, takže i v tomto ohledu je báječné, že jsem se vklínil mezi dva tovární jezdce. S ohledem na počet bodů v šampionátu IRC to teď bude asi hodně zajímavé."
V podobném duchu hovořil také Juho Hänninen, který vybojoval třetí místo s další Škodovkou. "Už při testování se mi tady líbilo, ale závod byl ještě mnohem lepší. Všechno nám bezchybně fungovalo, celý tým pracoval na jedničku. Byl to podařený víkend," řekl finský pilot, jenž novináře pozdravil česky a tím vyvolal bouřlivý aplaus. "Česky už trochu rozumím a něco umím i říct, ale přece jenom je pro tým lepší, když komunikujeme v angličtině," dodal s úsměvem. Mohlo by se zdát, že vítězná posádka si už v neděli jen snadno dojela pro vítězství. V první ranní rychlostní zkoušce totiž Kopeckému odpadl největší konkurent - loňský vítěz Freddy Loix. Český jezdec tak měl před druhým Meekem více než minutový náskok. "Nehrálo to roli. Dokonce bych řekl, že to od té chvíle bylo ještě obtížnější. Raději bych se tahal o vtěřiny až do poslední vložky, protože když má člověk takový náskok, ztrácí koncentraci a může snadno udělat fatální chybu. Jsem rád, že jsme to zvládli," vysvětloval Jan Kopecký.
Zatímco Kopecký odjel závod bez větší chyby, jeho týmový kolega se nevyhnul výletu mimo trať. "Jednou jsme minuli tu správnou odbočku a museli jsme se vracet, podruhé se nám dostalo pod kapotu listí a bylo potřeba zastavit a vyčistit motorový prostor. Málem nás to stálo další účast v závodě," nastínil Hänninen. Svou roli hrál během závodu také déšť. Ten v sobotu odpoledne zaskočil řadu posádek. Ti nejlepší si s ním však poradili. "Je dobře, že se v sobotu rozpršelo. Kolem tratí byla spousta hezkých holek v krátkých sukních a tričkách. Když se rozpršelo, tak se musely obléct a já jsem se aspoň mohl soustředit na řízení," vtipkoval Jan Kopecký. Jeho spolujezdec byl o poznání serióznější. "Mokrá trať nám zkomplikovala život, ale nakonec se nám i na hladkých gumách podařilo zajet skvělé časy," potvrdil Petr Starý.
Pro Fina Hänninena nepředstavoval déšť komplikaci. "Sucho nebo voda - pro nás to není žádný rozdíl. Na mokrých tratích jezdíme poměrně často," podotkl Seveřan, který dvě rychlostní zkoušky před cílem přišel po chybě o třetí místo, na něž se posunul domácí Roman Kresta. "I když je Roman dobrý jezdec, celé dopoledne jsme zajížděli lepší časy. Měl náskok pár vteřin. Věřil jsem, že se po dalším testu dostanu zase před něho," přiznal sebevědomě Hänninen.
O závěrečný aplaus 39. ročníku Barum Czech Rally Zlín se postaral Kris Meeke, který spěchal se svým spolujezdcem Paulem Naglem na pražské letiště. "Mám sice od Honzy pozvání, abych tady ještě jeden den zůstal, ale asi bude bezpečnější, když dnes odletíme domů," tvrdil se smíchem a významně pokukoval po obřím poháru, který stál před vítězným Kopeckým na stole.
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.