Uvolněná nálada vládla na tiskové konferenci bezprostředně po skončení 39. ročníku Barum Czech Rally Zlín 2009. První tři posádky nenuceně vtipkovaly a bavily sebe i přítomné novináře.
Nejvíc důvodů k radosti měli pochopitelně Jan Kopecký a jeho spolujezdec Petr Starý, kteří se Škodou Fabií S2000 soutěž vyhráli. "Byla to úžasná rally. Musím přiznat, že jsem měl trochu strach z diváků a obával jsem se, že kvůli nedisciplinovanosti fanoušků může být některá ze zkoušek zrušena, ale organizátoři odvedli perfektní práci. Diváci stáli dostatečně daleko od trati, ale zase ne tak daleko, aby si závod neužili. Před všemi, kteří se na zajištění soutěže podíleli, smekám," pochválil nejdříve ze všeho organizátory rally vítěz. A ve chválení mohl pokračovat, i když hovořil o svém voze. "S autem jsme byli maximálně spokojení. Všechno fungovalo na sto procent. Po prvních rychlostních zkouškách jsme trochu změnili nastavení a pak už jsme jen měnili pneumatiky."
Štěstím zářil také jeho spolujezdec Petr Starý. "Byla to nádherná soutěž," liboval si. "Skvělá konkurence a úžasné rychlostní zkoušky, to všechno dělá z barumky jedinečný závod. Vždycky jsem snil o tom, že tady jednou zvítězím a dnes se mi tento sen splnil."
Spokojený byl také druhý muž v celkovém pořadí. Kris Meeke byl ve Zlíně poprvé a bude odjíždět nejen s důležitými body do klasifikace šampionátu IRC, ale i s mnoha příjemnými zážitky. "Moc se mi tady líbilo. Když jsme hned v úvodní městské rychlostní vložce měli defekt a ztratili jsme víc než půl minuty na ty nejlepší, už jsem nevěřil v dobrý výsledek. Ani v dalších zkouškách jsme se nevyvarovali chyb. Konečné druhé místo je proto fantastický výsledek," radoval se Meeke a uznale vyzdvihl víteznou konkurenci. "Tým Škody fungoval perfektně, měli skvěle připravenou techniku, takže i v tomto ohledu je báječné, že jsem se vklínil mezi dva tovární jezdce. S ohledem na počet bodů v šampionátu IRC to teď bude asi hodně zajímavé."
V podobném duchu hovořil také Juho Hänninen, který vybojoval třetí místo s další Škodovkou. "Už při testování se mi tady líbilo, ale závod byl ještě mnohem lepší. Všechno nám bezchybně fungovalo, celý tým pracoval na jedničku. Byl to podařený víkend," řekl finský pilot, jenž novináře pozdravil česky a tím vyvolal bouřlivý aplaus. "Česky už trochu rozumím a něco umím i říct, ale přece jenom je pro tým lepší, když komunikujeme v angličtině," dodal s úsměvem. Mohlo by se zdát, že vítězná posádka si už v neděli jen snadno dojela pro vítězství. V první ranní rychlostní zkoušce totiž Kopeckému odpadl největší konkurent - loňský vítěz Freddy Loix. Český jezdec tak měl před druhým Meekem více než minutový náskok. "Nehrálo to roli. Dokonce bych řekl, že to od té chvíle bylo ještě obtížnější. Raději bych se tahal o vtěřiny až do poslední vložky, protože když má člověk takový náskok, ztrácí koncentraci a může snadno udělat fatální chybu. Jsem rád, že jsme to zvládli," vysvětloval Jan Kopecký.
Zatímco Kopecký odjel závod bez větší chyby, jeho týmový kolega se nevyhnul výletu mimo trať. "Jednou jsme minuli tu správnou odbočku a museli jsme se vracet, podruhé se nám dostalo pod kapotu listí a bylo potřeba zastavit a vyčistit motorový prostor. Málem nás to stálo další účast v závodě," nastínil Hänninen. Svou roli hrál během závodu také déšť. Ten v sobotu odpoledne zaskočil řadu posádek. Ti nejlepší si s ním však poradili. "Je dobře, že se v sobotu rozpršelo. Kolem tratí byla spousta hezkých holek v krátkých sukních a tričkách. Když se rozpršelo, tak se musely obléct a já jsem se aspoň mohl soustředit na řízení," vtipkoval Jan Kopecký. Jeho spolujezdec byl o poznání serióznější. "Mokrá trať nám zkomplikovala život, ale nakonec se nám i na hladkých gumách podařilo zajet skvělé časy," potvrdil Petr Starý.
Pro Fina Hänninena nepředstavoval déšť komplikaci. "Sucho nebo voda - pro nás to není žádný rozdíl. Na mokrých tratích jezdíme poměrně často," podotkl Seveřan, který dvě rychlostní zkoušky před cílem přišel po chybě o třetí místo, na něž se posunul domácí Roman Kresta. "I když je Roman dobrý jezdec, celé dopoledne jsme zajížděli lepší časy. Měl náskok pár vteřin. Věřil jsem, že se po dalším testu dostanu zase před něho," přiznal sebevědomě Hänninen.
O závěrečný aplaus 39. ročníku Barum Czech Rally Zlín se postaral Kris Meeke, který spěchal se svým spolujezdcem Paulem Naglem na pražské letiště. "Mám sice od Honzy pozvání, abych tady ještě jeden den zůstal, ale asi bude bezpečnější, když dnes odletíme domů," tvrdil se smíchem a významně pokukoval po obřím poháru, který stál před vítězným Kopeckým na stole.
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.