Uvolněná nálada vládla na tiskové konferenci bezprostředně po skončení 39. ročníku Barum Czech Rally Zlín 2009. První tři posádky nenuceně vtipkovaly a bavily sebe i přítomné novináře.
Nejvíc důvodů k radosti měli pochopitelně Jan Kopecký a jeho spolujezdec Petr Starý, kteří se Škodou Fabií S2000 soutěž vyhráli. "Byla to úžasná rally. Musím přiznat, že jsem měl trochu strach z diváků a obával jsem se, že kvůli nedisciplinovanosti fanoušků může být některá ze zkoušek zrušena, ale organizátoři odvedli perfektní práci. Diváci stáli dostatečně daleko od trati, ale zase ne tak daleko, aby si závod neužili. Před všemi, kteří se na zajištění soutěže podíleli, smekám," pochválil nejdříve ze všeho organizátory rally vítěz. A ve chválení mohl pokračovat, i když hovořil o svém voze. "S autem jsme byli maximálně spokojení. Všechno fungovalo na sto procent. Po prvních rychlostních zkouškách jsme trochu změnili nastavení a pak už jsme jen měnili pneumatiky."
Štěstím zářil také jeho spolujezdec Petr Starý. "Byla to nádherná soutěž," liboval si. "Skvělá konkurence a úžasné rychlostní zkoušky, to všechno dělá z barumky jedinečný závod. Vždycky jsem snil o tom, že tady jednou zvítězím a dnes se mi tento sen splnil."
Spokojený byl také druhý muž v celkovém pořadí. Kris Meeke byl ve Zlíně poprvé a bude odjíždět nejen s důležitými body do klasifikace šampionátu IRC, ale i s mnoha příjemnými zážitky. "Moc se mi tady líbilo. Když jsme hned v úvodní městské rychlostní vložce měli defekt a ztratili jsme víc než půl minuty na ty nejlepší, už jsem nevěřil v dobrý výsledek. Ani v dalších zkouškách jsme se nevyvarovali chyb. Konečné druhé místo je proto fantastický výsledek," radoval se Meeke a uznale vyzdvihl víteznou konkurenci. "Tým Škody fungoval perfektně, měli skvěle připravenou techniku, takže i v tomto ohledu je báječné, že jsem se vklínil mezi dva tovární jezdce. S ohledem na počet bodů v šampionátu IRC to teď bude asi hodně zajímavé."
V podobném duchu hovořil také Juho Hänninen, který vybojoval třetí místo s další Škodovkou. "Už při testování se mi tady líbilo, ale závod byl ještě mnohem lepší. Všechno nám bezchybně fungovalo, celý tým pracoval na jedničku. Byl to podařený víkend," řekl finský pilot, jenž novináře pozdravil česky a tím vyvolal bouřlivý aplaus. "Česky už trochu rozumím a něco umím i říct, ale přece jenom je pro tým lepší, když komunikujeme v angličtině," dodal s úsměvem. Mohlo by se zdát, že vítězná posádka si už v neděli jen snadno dojela pro vítězství. V první ranní rychlostní zkoušce totiž Kopeckému odpadl největší konkurent - loňský vítěz Freddy Loix. Český jezdec tak měl před druhým Meekem více než minutový náskok. "Nehrálo to roli. Dokonce bych řekl, že to od té chvíle bylo ještě obtížnější. Raději bych se tahal o vtěřiny až do poslední vložky, protože když má člověk takový náskok, ztrácí koncentraci a může snadno udělat fatální chybu. Jsem rád, že jsme to zvládli," vysvětloval Jan Kopecký.
Zatímco Kopecký odjel závod bez větší chyby, jeho týmový kolega se nevyhnul výletu mimo trať. "Jednou jsme minuli tu správnou odbočku a museli jsme se vracet, podruhé se nám dostalo pod kapotu listí a bylo potřeba zastavit a vyčistit motorový prostor. Málem nás to stálo další účast v závodě," nastínil Hänninen. Svou roli hrál během závodu také déšť. Ten v sobotu odpoledne zaskočil řadu posádek. Ti nejlepší si s ním však poradili. "Je dobře, že se v sobotu rozpršelo. Kolem tratí byla spousta hezkých holek v krátkých sukních a tričkách. Když se rozpršelo, tak se musely obléct a já jsem se aspoň mohl soustředit na řízení," vtipkoval Jan Kopecký. Jeho spolujezdec byl o poznání serióznější. "Mokrá trať nám zkomplikovala život, ale nakonec se nám i na hladkých gumách podařilo zajet skvělé časy," potvrdil Petr Starý.
Pro Fina Hänninena nepředstavoval déšť komplikaci. "Sucho nebo voda - pro nás to není žádný rozdíl. Na mokrých tratích jezdíme poměrně často," podotkl Seveřan, který dvě rychlostní zkoušky před cílem přišel po chybě o třetí místo, na něž se posunul domácí Roman Kresta. "I když je Roman dobrý jezdec, celé dopoledne jsme zajížděli lepší časy. Měl náskok pár vteřin. Věřil jsem, že se po dalším testu dostanu zase před něho," přiznal sebevědomě Hänninen.
O závěrečný aplaus 39. ročníku Barum Czech Rally Zlín se postaral Kris Meeke, který spěchal se svým spolujezdcem Paulem Naglem na pražské letiště. "Mám sice od Honzy pozvání, abych tady ještě jeden den zůstal, ale asi bude bezpečnější, když dnes odletíme domů," tvrdil se smíchem a významně pokukoval po obřím poháru, který stál před vítězným Kopeckým na stole.
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.