Další soutěž MS se odehraje v Polsku. Pojďme si ji představit.
Tradiční Rajd Polski má sáhlodlouhou tradici. První soutěž se zde jela už v roce 1921. V následujících letech zde zvítězil i tatrovák Veřmiřovský.
Název Rajd Polski se začal používat až v roce 1960. Hodně soutěž proslavil známý polský soutěžák Sobieslav Zasada, který zde vyhrál pětkrát. 1964,67,69,71. Soutěž byla vždy zařazena do seriálu mistrovství Evropy, kdysi s koeficientem 20. Tedy nejvyšším.
Poslední polský vítěz této soutěže byl Andrzej Jaroszewicz s Lancií Stratos v roce 1976. Od té doby vyhrávali zdejší soutěž vždy cizí jezdci. To ale platí jen do roku 1996. Kdy zvítězil populární „Holek“ Holowczyc na asfaltě. Vítězství zopakoval ještě v roce 2005 na šotolině, od té doby se jezdí na šotolině pravidelně. Rally se až letos dostala do kalendáře MS.
Zkoušky letošního Rajdu Polskiego jsou pro všechny totálně nové. Centrum rally je ve městě Mikolajki, což je asi 260 km severovýchodně od hlavního města Polska Warszawy.
Povrchem je poměrně měkká šotolina mezi, někde hustými, někde řídkým porostem lesa. Nebude zde prostor na korekci jakékoliv chyby. Problémem budou druhé průjezdy rychlostními zkouškami, jelikož se vyjezdí velmi hluboké koleje. Což bude problém pro jezdce JWRC.
ProgramVe čtvrtek ráno je na programu tradiční shakedown. Pořadatelé vybrali téměř 4 km dlouhý úsek, nedaleko servisního areálu.
Večer ve čtvrtek proběhne slavnostní start v centru rally a také se odjede superspeciálka ve městě Mikkolajki. Pořadatelé do ní investovali nemalé peníze. Foto areálu je ZDE.
V pátek se startuje v devět ráno. První RZ je 9:51. Celá páteční etapa má tři úseky , které se pojedou dvakrát. Celkem 113 ostrých kilometrů.
Sobota je se stejným scénářem, jen je o něco delší, když má 149 ostrých kilometrů. Neděle čítá už jen čtyři klasické úseky a závěrečnou superspeciálku. Celkem má 86 km.
Nejdelší RZ má 33,17 km a jede se v pátek. Naopak nejkratší když pomineme superspeciálku tak měří 11,34.
Soutěžící
Celkově je přihlášeno 55 posádek. Mimo seriálu WRC se jede zde i JWRC. Ze sportovního hlediska mi přijde tahání JWRC na tuhle měkkou šotolinu jako čiré bláznovství. Po pro průjezdu 13 WRC bude trať již po těchto autech velmi těžko sjízdná.
Hlavní favorité na vítězství v JWRC jsou dva domácí Kosciuzsko a náš Martin Prokop. Hlavního favorita na celkové vítězství lze určit jen velmi těžko. Takovým tajným černým koněm je pro mne Petter Solberg, který už snad překoná trable se starší Xsarou WRC. Uvidíme zda překročí svůj stín juniorka Citroenu. Pouze překvapit může mladý Mikkelsen za volantem Fabie WRC, která toho při svém severského angažmá zatím moc do cíle nedojela. Velmi vysoko bude bratr Pettera , Henning s Fordem.
Sleduje Rajd Polski s námi. Budeme přinášet opět on-line zpravodajství. Možná budou i aktuality přímo z místa od našeho spolupracovníka.
Mapy RZ Časový harmonogram Seznam přihlášench
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, které na semaforu sice potrápily kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?