Řecká Acropolis rallye otevírá druhou polovinu sezony mistrovství světa FIA 2009 a po pěti vítězných úvodních kolech Citroën Total World Rally Team, jeho vozy C4 WRC, stejně jako Sébastien Loeb a Daniel Elena touží navázat na vítěznou nit právě na extrémně náročné řecké rally. Dani Sordo a Marc Marti, týmoví kolegové, by rovněž rádi dobyli stupně vítězů.
Pozor na pneumatiky!Po dlouhých letech, kdy byla Acropolis rally spojována s Aténami, vybrali pro letošní, 56. Ročník, pořadatelé nové centrum. Servisní park bude v Loutraki, velice blízko Korintského průplavu. Také proto mohli pořadatelé zařadit do programu soutěže některé rychlostní zkoušky, které po mnoho let "spaly". Řecký terén je velice náročný a na auta klade vysoké nároky. Kdo chce vyhrát, musí nalézt správnou kombinaci rychlosti a ohleduplnosti k technice. Sébastien Loeb v Řecku vyhrál v letech 2005 a 2008, takže dobře ví, co je potřeba pro vítězství udělat. V loňském ročníku položil základ úspěchu tím, že se mu vyhýbala proražení pneumatik. "Někdy je nutné neváhat a přenést se přes tvrdé části tratě a nic nepoškodit a nepíchnout. Náš C4 WRC a pneumatiky Pirelli Scorpion jsou velmi odolné, ale nezapomínejme, že mluvíme o velmi extrémních podmínkách, zvláště je-li horké počasí," říká pilot Citroënu.
Netaktizovat, vyhrát! Sébastien Loeb letos vyhrál pět ze šesti podniků a v Řecku by rád zaútočil na svůj v pořadí již 53. triumf ve WRC. "Náš sedmnáctibodový náskok v čele šampionátu by mohl svádět k tomu, abychom si vedení už jen udržovali. Ale já chci jako vždy vyhrát. Jak jsme viděli na Sardinii, nic není nemožné a nemůžeme si dovolit polevit. Očekávám, že to budeme mít těžké, zvláště ze strany našich soupeřů, kterým se v Řecku daří."Dani Sordo dojel loni v Řecku pátý, když ho o lepší umístění připravil několikerý defekt pneumatiky. Tentokrát ale španělský pilot doufá, že by mohl těžit ze svých zkušeností a vybojovat lepší výsledek než před rokem. "Bude to určitě zajímavá soutěž, když je zařazeno několik nových rychlostních zkoušek. Acropolis je rally, kterou mám rád a věřím, že bych mohl být mezi nejlepšími. Loni jsme neměli štěstí, nicméně jsme viděli, že můžeme držet krok s nejlepšími. Proto musíme tentokrát jet co nejlépe. Můj cíl je stejný jako pokaždé - získat pro Citroën tolik bodů, kolik jen bude možné a pomoci Citroënu udržet vedení v Poháru konstruktérů. A když to půjde, rád bych se vrátil na druhé místo v pořadí mistrovství světa pilotů místo Mikko Hirvonena."
Otázky pro Sébastiena LoebaMinulý týden jste z rukou prezidenta Sarkozyho obdržel Řád čestné legie. Co vám prezident řekl?"Vícekrát mi řekl, že je potěšen, že mi může předat ocenění osobně. A já věřím, že to myslel upřímně. Nestává se každý den, že jste pozvání do Elysejského paláce, zvláště když máte převzít medaili. Také samotný obřad byl velice příjemný a uvolněný. Je to veliká odměna pro motoristický sport a rally obzvlášť."
Zpátky k Sardinii, změnil byste něco, kdyby to šlo?"Samozřejmě - vyhrát tu soutěž!"
Vyhrál jste Acropolis loni díky skvělému managementu pneumatik. Jaké je vaše tajemství?„Je pravda, že loňský výsledek byl právě díky tomuto managementu. Nebylo by jinak možné odjet celou rally plnou rychlostí. Včas jsem si uvědomil, že při tomto tempu by naše pneumatiky nemohly vydržet na dlouhé zkoušce Aghii Teodori. Našel jsem dobrý kompromis tak, že jsem mohl dojet zkoušku bez píchnutí pneumatiky. Zkušenost vám napoví, jak moc máte autu naslouchat."
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.