Čtvrtý podnik mistrovství světa v rally se jede už o víkendu v Portugalsku. Pojďme se podívat, co nás čeká.
V Portugalsku se pojedou všechny kategorie MS tedy jak vozy WRC tak i produkční vozy a junioři. Legendární portugalská soutěž na dlouhých pět let z MS vypadla, ale v loňské sezóně byla součástí hodnotného seriálu IRC. Loni dlouho vedl místní jezdec Bruno Magalhaes. Ale z první místa se dostal mimo trať a vítězství spadlo do klína Lucy Rossetiho. Druhý byl Jan Kopecký
MístopisHistorie toho evropského státu sáhá hluboko do starověku. Vystřídali se zde mnozí z tehdejších národů, až zde zbyli Portugalci. Ve středověku se proslavili svými zámořskými objevy. Země byla od roku 1128 hrabstvím, které v roce 1139 přešlo v království. Dnes je to samo sebou republika s hlavním městem Lisabonem. Měna je zde euro. Země má 10,8 mil obyvatel. Země je poměrně hornatá, nejvyšší vrchol má 2351 m. Správně je země členěna na 18 distriktů a dvě autonomie Azory a Madeira. Soutěž má centrum ve městě Algarve v regionu Faro.
TraťPo poněkud pomalých šotolinách na Kypru se nyní bude jednat o klasické rychlejší vložky na šotolině. Zdejší šotolina je charakteristická poměrně silnou vrstvovou písku, pod kterým je velmi pevný podklad, což doslova sžírá gumy. Ve výhodě bude ten jezdec, který si gumy dokáže pošetřit.
Servisní areál se nachází ve městě Algarve na místním stadioně. Je to zhruba osm kilometrů od hlavního města distriktu Faro.
Ve čtvrtek je na programu pětikilometrový shakedown ve Vale de Judeu, což je 12 km od Algarve. Ještě ve čtvrtek je na program první RZ na stadionu Algarve. V pátek a v sobotu jedou vždy dva průjezdy třemi testy, které vždy mají něco okolo dvaceti kilometrů. V sobotu je systém stejný, jen na jiných testech. V neděli se jedou dvakrát dva testy a celý závod se zakončí speciálkou opět na stadionu Algarve. Nejdelší rychlostní zkouška se jede v sobotu a má 27 km.
Česká účastLetošní Portugalská rally bude mít poměrně mnoho českých jezdců. Se startovním čísle 131 pojedou s Lancerem deváté evoluce stálí účastníci PWRC Martin Prokop s Janem Tománkem. Startovní číslo 144 mají také účastníci PWRC Jaromír Tarabus a na sedadle spolujezdce netradičně Filip Schovánek. Závodním náčiním jim bude Fiat Punto S2000.
Jako první podnik pod hlavičkou Pirelli Star Drivers pojedou s Lancerem desáté evoluce Martin Semerád s Bohoušem Ceplechou a mají startovní číslo 64.
Netradičními účastníky a posádka plnící si sen je Josef Peták s Alenou Benešovou, mají startovní číslo 85. A hned za nimi Michael Honda s Lydií Vičíkovou. Obě posádky pojedou s Citroeny C2 S1600, které jsou patrně z dílny Martina Prokopa.
FavoritéOpět se bude rozhodovat mezi duem Loeb – Hirvonen. Pokud bude spolehlivý i Latvala tak může zasáhnout i ten. Překvapit může Petter Solberg. Tajným černým koněm soutěže je se Subaru WRC jedoucí navrátilec Marcus Gronholm.
V Portugalsku také startuje Mads Ostberg, Merkstejnové, Frederico Villarga a oba Kuipersové.
Sledujte s námi opět online článek se zpravodajstvím ze soutěže.
Mapy rychlostních zkoušekSeznam přihlášenýchČasový harmonogram
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?