Čtvrtý podnik mistrovství světa v rally se jede už o víkendu v Portugalsku. Pojďme se podívat, co nás čeká.
V Portugalsku se pojedou všechny kategorie MS tedy jak vozy WRC tak i produkční vozy a junioři. Legendární portugalská soutěž na dlouhých pět let z MS vypadla, ale v loňské sezóně byla součástí hodnotného seriálu IRC. Loni dlouho vedl místní jezdec Bruno Magalhaes. Ale z první místa se dostal mimo trať a vítězství spadlo do klína Lucy Rossetiho. Druhý byl Jan Kopecký
MístopisHistorie toho evropského státu sáhá hluboko do starověku. Vystřídali se zde mnozí z tehdejších národů, až zde zbyli Portugalci. Ve středověku se proslavili svými zámořskými objevy. Země byla od roku 1128 hrabstvím, které v roce 1139 přešlo v království. Dnes je to samo sebou republika s hlavním městem Lisabonem. Měna je zde euro. Země má 10,8 mil obyvatel. Země je poměrně hornatá, nejvyšší vrchol má 2351 m. Správně je země členěna na 18 distriktů a dvě autonomie Azory a Madeira. Soutěž má centrum ve městě Algarve v regionu Faro.
TraťPo poněkud pomalých šotolinách na Kypru se nyní bude jednat o klasické rychlejší vložky na šotolině. Zdejší šotolina je charakteristická poměrně silnou vrstvovou písku, pod kterým je velmi pevný podklad, což doslova sžírá gumy. Ve výhodě bude ten jezdec, který si gumy dokáže pošetřit.
Servisní areál se nachází ve městě Algarve na místním stadioně. Je to zhruba osm kilometrů od hlavního města distriktu Faro.
Ve čtvrtek je na programu pětikilometrový shakedown ve Vale de Judeu, což je 12 km od Algarve. Ještě ve čtvrtek je na program první RZ na stadionu Algarve. V pátek a v sobotu jedou vždy dva průjezdy třemi testy, které vždy mají něco okolo dvaceti kilometrů. V sobotu je systém stejný, jen na jiných testech. V neděli se jedou dvakrát dva testy a celý závod se zakončí speciálkou opět na stadionu Algarve. Nejdelší rychlostní zkouška se jede v sobotu a má 27 km.
Česká účastLetošní Portugalská rally bude mít poměrně mnoho českých jezdců. Se startovním čísle 131 pojedou s Lancerem deváté evoluce stálí účastníci PWRC Martin Prokop s Janem Tománkem. Startovní číslo 144 mají také účastníci PWRC Jaromír Tarabus a na sedadle spolujezdce netradičně Filip Schovánek. Závodním náčiním jim bude Fiat Punto S2000.
Jako první podnik pod hlavičkou Pirelli Star Drivers pojedou s Lancerem desáté evoluce Martin Semerád s Bohoušem Ceplechou a mají startovní číslo 64.
Netradičními účastníky a posádka plnící si sen je Josef Peták s Alenou Benešovou, mají startovní číslo 85. A hned za nimi Michael Honda s Lydií Vičíkovou. Obě posádky pojedou s Citroeny C2 S1600, které jsou patrně z dílny Martina Prokopa.
FavoritéOpět se bude rozhodovat mezi duem Loeb – Hirvonen. Pokud bude spolehlivý i Latvala tak může zasáhnout i ten. Překvapit může Petter Solberg. Tajným černým koněm soutěže je se Subaru WRC jedoucí navrátilec Marcus Gronholm.
V Portugalsku také startuje Mads Ostberg, Merkstejnové, Frederico Villarga a oba Kuipersové.
Sledujte s námi opět online článek se zpravodajstvím ze soutěže.
Mapy rychlostních zkoušekSeznam přihlášenýchČasový harmonogram
Po delší době se podíváme na zoubek atraktivní ojetině, avšak v tomto konkrétním případě se spíše jedná o zánovní auto, než vyloženě ojetinu. Má najeto lehce přes 7 tisíc kilometrů, je z roku 2021 a největší výhoda je, že proti ceně nové plug-in hybridní Q5 stojí tato přibližně o milion méně. Dnešní recenze zjistí, jak se s touto Q5 jezdí a pro koho bude skvělou volbou.
Před třemi měsíci se společnost AURES Holdings rozhodla po 76 letech transformovat tradiční značku Mototechna do nové podoby. V Praze v ulici Kolbenova otevřela první polistopadovou samostatnou pobočku a značce dala nejen novou podobu loga, ale výrazně posunula na novou úroveň nabídku aut i služeb. To se ukázalo jako dobrý tah, protože tím zacílila na náročnější klientelu. Potvrzuje to i rostoucí NPS (hodnocení úrovně služeb od zákazníků) a vysoké hodnocení na Googlu. Doposud byla Mototechna součástí nabídky všech poboček AURES Holdings v Česku a na Slovensku. Do tří let plánuje Mototechna rozšířit nabídku na 2 000 aut a otevřít další pobočky nejen v České republice, ale i na Slovensku a v Polsku.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?