PRŮBĚŽNĚ AKTUALIZUJEME: V cíli; Byla to náročná soutěž a podmínky nebyly jednoduché, shodují se jezdci.
V cíli:
Sebastien Loeb – Citroen, konečný vítěz:Byla to opravdu hodně náročná soutěž, ale jsem rád, že se mi podařilo získat 10 bodů. Asfaltové podniky jsou pro mě obzvlášť důležité. Tenhle byl skutečně záludný pro nás všechny, ale teď jsem v cíli jako vítěz a odnáším si plný počet bodů. Je to skvělý start do nové sezóny.
Dani Sordo – Citroen, 2. místo:Je to pro nás opravdu skvělý start do nové sezóny. Jsem velice šťastný za sebe, ale i za tým. Podmínky byly špatné, byl to opravdový blázinec, ale podařil se nám báječný výsledek.
Mikko Hirvonen – Ford, 3. místo:Je to dobrý start do sezóny. Během víkendu jsme si prodělali nějaké problémy. Doufal jsem, že budu bojovat se Sordem. Snad se mi to podaří příště. I tak je to stále pěkný začátek sezóny. Již teď se těším na další svezení v Norsku.
Henning Solberg – Ford, 4. místo:Je to pro mě ohromný výsledek a jsem velice šťastný. Myslím, že s problémy se tu potýkal asi každý, ale my jsme se dostali až do cíle a už jsme připraveni na moji domácí soutěž. V Norsku se budu snažit pozměnit pozici Fordu proti Citroenům a budu usilovat o vítězství.
Chris Atkinson – Citroen, 5. místo:Jsem stále opravdu šťastný. Na konci jsem zachyboval, ale včera jsem odvedl solidní výsledek. Všichni lidé z týmu podali skvělý výkon a ani s vozem nebyly žádné potíže. Tohle auto se úžasně ovládá a chtěl bych se s ním účastnit ještě dalších podniků. Chceme teď sehnat nějaké prostředky, aby se nám další starty podařilo proměnit ve skutečnost.
Sebastien Ogier – Citroen, 6. místo:Celkově to byla dobrá zkušenost. Hodně jsme se poučili, dostali jsme se do cíle a odvážíme si tři bodu do celkového hodnocení. Myslím, že je to dobré.
Matthew Wilson – Ford, 7. místo:Myslím, že je to poprvé, kdy se mi povedlo dokončit první podnik v sezóně s nějakými body. Trochu mě zklamaly podmínky na trati, protože nám nedovolily jet úplně naplno.
Khalid Al Qassimi – Ford, 8. místo:Byla to první soutěž nové sezóny a to, že se mi podařilo ulovit jeden bod, je dobrá věc. Nebyl to jednoduchý podnik, ale po počátečních problémech se mi podařilo zrychlit. Neustále jsme stoupali pořadím výše a výsledek je pro nás dobrý. Doufám, že se budeme během sezóny zlepšovat
31. 1. Po druhé etapě:
Sebastien Loeb – Citroen, 1. místo:Na 12. RZ jsem vjížděl do pravotočivé zatáčky. Podklouzlo mi to trochu víc a zadní část vozu mi ustřelila do trávy. Na štěstí se mi jen dostalo do kol trochu bláta. Vůz nám pouze trošku poskočil a je jsem to nechtěl vybrat nějak příliš prudce. Situaci jsme v klidu zvládli.Myslím, že by bylo dobré, kdyby se na trati objevil led, mohlo by to být zajímavé. Ne, žertuji. Teď vážně, doufám, že se neobjeví. Budu se pouze snažit odjet všechny zkoušky a neudělat žádné chyby. Doufám, že se mi to podaří.
Dani Sordo – Citroen, 2. místo:Popravdě řečeno, není vůbec jednoduché řídit auto za těchto extrémně kluzkých podmínek. Budu se zítra snažit stoprocentně se zaměřit na to, abych neudělal nějakou chybu.
Mikko Hirvonen – Ford, 3. místo:Pokud mi to Sordo nebo Loeb zítra usnadní a třeba odjedou ze servisu pozdě, mohl bych mít šanci se na ně dotáhnout. V souboji pouze na trati na ně stačit nebudu. Již teď je odstup příliš veliký. Nemá smysl jakkoliv riskovat, budu se snažit uhájit dobrých šest bodů za třetí příčku.
Jari-Matti Latvala – Ford, 17. místo:Před rokem při mém prvním startu za tovární tým v Monte Carlu byly moje časy daleko za špičkou startovního pole, ale nyní jsem nejrychlejším jezdcům mnohem blíže a jsem z toho velice šťastný. Hodně jsem se toho naučil o řízení a brzdění na trati se stojatou vodou. Ale jak může vůbec tak strašně pršet? Dosud jsem ještě neřídil vůz v podmínkách, ve kterých chytá aquaplaning.
30. 1. Po první etapě:
Sebastien Loeb – Citroen, 1. místo:Ačkoliv vedu, budu raději pokračovat opatrně, protože si nemůžu dovolit udělat chybu. Zrušení dvou posledních dnešních zkoušek bylo podle mě správné rozhodnutí, i když bych si je klidně odjel. Je to smůla asi hlavně pro diváky, kteří se na nás těšili.
Dani Sordo – Citroen, 2. místo:Lépe se mi ovládalo auto a celkově jsem se dobře cítil. Jsem rád, že jsme se dobře vypořádali s Urmo Aavou a Mikkem Hirvonenem. Dnes je Citroen na první a druhé příčce, což je pro nás báječný výsledek a zítra a v neděli se to budeme snažit udržet.
Mikko Hirvonen – Ford, 3. místo:Mám na dohled Daniho Sorda, který je přede mnou jen o 20 sekund. Zítřejší rychlostní zkoušky budou rychlejší a tak doufám, že se na něj budu moci dotáhnout. Mrzí mě, že večerní zkoušky byly zrušeny, protože mám rád jízdu ve tmě a mohlo by to být vzrušující. Očekával jsem, že bych mohl na Sorda v těchto zkouškách najet trochu času.
Henning Solberg – Ford, 4. místo:Dneska jsme si to užívali. Jeli jsme tak, abychom se dostali do první pětky, což je pro nás cíl na tento víkend. Jsme mnohem výše, než jsem si myslel, že na těchto rychlostních zkouškách budeme. Je dobré, že pršelo, protože kluzké podmínky nám vyhovují a auto se mi tak na asfaltu řídí lépe. Nebudeme se zbytečně pouštět do bojů o stupně vítězů, ale snažit se soutěž dokončit a soustředit se na norskou soutěž.
Jari-Matti Latvala – Ford, na 2. RZ odstoupil:Vjížděli jsme do rychlé levé zatáčky, které byla naklopená směrem ven. Auto se na vodě začalo smýkat a snažil jsem se jej zkorigovat. V tu chvíli jsem ale levou přední částí narazil do kamene. Náraz doslova odhodil vůz na druhou stranu cesty. Ještě deset kilometrů jsem jel se dvěma defekty pneumatik. Levé přední zavěšení bylo poničeno. Snažil jsem se jej zafixovat, nestačilo to. Jsem velmi zklamaný, že jsem týmu způsobil takovéto potíže. Příště budu opatrnější.
Martin Prokop – Citroen, 21. místo (3. místo v JWRC):Nebylo to dobré, příliš pomalé. Odpoledne jsem na to hodně tlačil a zaznamenal několik pěkných časů. Myslím, že bych si mohl tuhle rychlost udržet i zítra, ale uvidíme, co bude možné. Jsem docela rád, že poslední dvě zkoušky byly zrušeny, protože nemám moc rád jízdu v noci a prší opravdu hodně. Dalším problémem je, že nemám mnoho zkušeností s jízdou za těchto podmínek. Na asfaltu jsem toho najezdil mnohem více na Korsice nebo v Katalánsku, kde většinou svítí slunce. I testy, které jsem zde absolvoval byla na suchu, ale teď je mokro, příliš mokro.
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.