Druhá soutěž mistrovství světa v rally nás zavedla do Švédska. Soutěž startuje již o následujícím víkendu. V Monte Carlu probíhaly informace, že kvůli nedostatku sněhu se snad podnik ani nepojede. Opak je pravdou sníh pokryl všechny rychlostní zkoušky.
Již tradiční podnik WRC, s mnoha horizonty a rychlými zatáčkami, to vše na sněhu a ledu, je právě před námi. Kromě vozů WRC zde uvidíme i soutěžící v seriálu PCWRC. Počasí se umoudřilo a pokrylo rychlostní testy dostatečnou vrstvou sněhu a ledu. Centrem rally je město Karlstad. Soutěž startuje již ve čtvrtek 7. února speciálním testem.
Historie
Severská soutěž plná sněhu a ledu, to vše na posádky čeká. Letos se nebude opakovat rok 1990, kdy se soutěž nekonala, jelikož nebyl sníh nebyl. K této soutěži neodmyslitelně patří úzká kola s hřebíky. Pokud se podíváme blíže do historie soutěže, tak první švédská rally se jela v roce 1950. Jako součást MS se jede od roku 1973.
Soutěž je hodně specifická. Málo kterému neseverskému jezdci se zde podařilo vyhrát. Severští jezdi se narodili na šotolině a sněhu. Je zde mnoho cest, kde již od mala mohli „trápit“ různá auta pod dohledem svých otců, bez toho aniž by někoho ohrožovali.
Jediným neseverským jezdcem, který vyhrál je Sebastien Loeb. Našlápnuto k vítězství kdysi měli i Carlos Sainz a Didier Auriol, ale nikdy neporazili Tommiho Mäkkinena.
Nejlepší výsledek naší Škodovky je sedmé místo Johnyho Hauglanda roce 1975 a Škodou 120. Nejlepší umístění českého pilota je osmé místo Romana Kresty (Ford Focus RS WRC) v roce 2005.
Nelepší výsledky co do počtu vítězství má 5 Stig Blomquist (SWE) a Marcus Gronholm (FIN) z toho dvě v řadě. 3 vítězství má Kenneth Ericksson (SWE) a Tommi Mäkinnen (FIN) z toho dvě v řadě. 2 vítězství Mats Jonsson (SWE), Hannu Mikkola (FIN) a Björn Waldegaard (SWE).
Co se týče vozů s nejlepší bilancí tak jsou to čtyři ročníky v řadě vyhrály Audi Quattro a Peugeot 206 WRC. Dalším Mitsubishi Galant a Saab. Jednotlivý úspěch zaznamenala i Mazda, Lancia, Toyota a Opel Ascona.
Trať
Centrem rally je město Karlstad. Nachází se zhruba 300 km západně od Stockholmu. Je zde hlavní servisní areál a také ředitelství soutěže. V městské části Färjestad se nachází sportovní hala v níž budou přejímky a ředitelství soutěže. Shakedown, je vzdálen pouze kilometr od tohoto servisního areálu a posádky jej absolvují ve čtvrtek od osmi do patnácti hodin, jeho trať měří 2,6 km. Trať je vedena po obslužné komunikaci fotbalového stadionu, udělána právě kvůli rally.
Druhý servisní park bude ve městečku Sunne. Toto město je 66 km severně od centra soutěže. Zde bude probíhat servis a přeskupení v polovině páteční etapy, večer se jezdci opět vrátí na velký servis do Karlstadu. V sobotu i v neděli v polovině etapy bude servis přesunut do města Hagfors, rovněž severně, ale 93 km od centra soutěže. Vždy ráno se startuje z uzavřeného parkoviště, následuje servis v Karlstadu. Po odjetí první RZ po servisu následuje tankovací zóna. Vše kvůli dlouhým přejezdům.
V páteční etapě se pojedou testy, které využívala švédská rally v letech 2000 a 2001. V sobotu a neděli jsou na programu testy v okolí Hagfors. Jedná se o modifikované testy z předchozích let.
Časový harmonogram
Ve čtvrtek je slavnostní start v Karlstadu v 19:56. Zde také bude speciální rychlostní zkouška na fotbalovém stadionu v Karlstadu.
RZ 1 SS KARLSTAD 1,9 km 20:00
Pátek 8. února – start etapy 07:45
Páteční etapa obsahuje tři úseky, které se jedou dvakrát, vše západně od Karlstadu, kam se soutěžící vrátí večer k superpeciální RZ.
RZ 2 STENSJÖN 1 16,50 km 09:15RZ 3 BJÄLVERUD 1 21,58 km 10:32RZ 4 MANGEN 1 22,09 km 11:13
RZ 5 STENSJÖN 2 16,50 km 13:17RZ 6 BJÄLVERUD 2 21,58 km 14:34RZ 7 MANGEN 2 22,09 km 15:15
RZ 8 SS KARLSTAD 1,90 km 18:00
Posádky absolvují v etapě 124,14 km. Pro představu k tomu ještě najedou 389,26 km přejezdů mezi zkouškami a servisy.
V sobotu absolvují posádky přejezd do oblasti Hagfors. Start etapy je 7:20. Pojedou se tři úseky dvakrát.
RZ 9 HORSSJÖN 1 14,76 km 08:53RZ 10 HAGFORS 1 21,00 km 09:56RZ 11 VERGASEN 1 24,63 km 10:56
RZ 12 HORSSJÖN 2 14,76 km 13:16RZ 13 HAGFORS 2 21,00 km 14:19RZ 14 VERGASEN 2 24,63 km 15:18
Soutěžící zde absolvují 120,78 ostrých kilometrů, 403 km přejezdů.
Nedělní etapa se již opět vrací do Hagfors. Opět se pojedou tři úseky dvakrát. Etapa startuje už v 06:15.
RZ 15 ULLEN 1 16,25 km 08:04RZ 16 LESJÖFORS 1 10,49 km 09:08RZ 17 RÄMMEN 1 21,89 km 09:40
RZ 18 ULLEN 2 16,25 km 11:16RZ 19 LESJÖFORS 2 10,49 km 12:20RZ 20 RÄMMEN 2 21,89 km 12:52
Celkem soutěžící absolvují 97,26 ostrých kilometrů.Soutěž celkem měří 342,18 ostrých kilometrů. Celá soutěž včetně přejezdů pak 1469,18 km. Slavnostní vyhlášení vítězů je opět v Karlstadu v 15:02 v neděli.
Česká účast
Švédská rally je zahrnuta do kalendáře PCWRC. Zde bude chtít vybojovat body pravidelný účastník JWRC jihlavský Martin Prokop s Janem Tománkem a jejich vlastním Mitsubishi Lancer EVO IX a Jipocar Racing. Jezdec se bude pravidelně účastnit soutěží započítávaných do PCWRC. Důvodem je získávání zkušeností se čtyřkolkou. Jeho hlavním zájmem je ale boj o titul v JWRC. Má startovní číslo 33.
Druhým účastníkem je populární Josef Semerád se spolujezdcem Bohoušem Neplechou a Mitsubishi Lancer EVO IX z dílen pana Charouzen a Sherlog Racing Systém. Vůz absolvoval všechny repase a možná vylepšení. Trochu byl upraven i design vozu. Tradiční barvy modrá a bílá zůstaly. Startovní číslo 67.
Favorité
Mezi favority můžeme počítat loňského vítěze Sebastiena Loeba. Na něj bude jistě pořádat hon celé klubko severských jezdců,tovární Fordy – Hirvonena a Latvaly, Subaru Solberga, Stobart Ford – H. Solberga. Překvapit může také mladíček Mikkelsen a jeho Ford Focus WRC 06 z RAM sport, nepotřeba také mladý estonec Urmo Aava a jeho Citroën C4. Ukázat se může i místní specialista Ostberg a jeho Subaru WRC. Překvapit také může Suzuki WRT.
Mezi vozy v PCWRC se dá očekávat souboje Toshi Araie, který je univerzál s Martinem Prokopem a hrstkou severských jezdů Flodinem, Bryndilsenem, Svedlundem a Ketomäkim.
Kompletní seznam přihlášených můžete najít zde.
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.