Devatenáctiletý Filip Kohn má za sebou první start v závodě Mistrovství světa. A premiéra to byla opravdu se vším všudy. V průběhu rally příbramský jezdec mimo jiné vyzkoušel pevnost sněhových bariér, ale hlavně posbíral spoustu cenných zkušeností. Švédskou rally český mladík zakončil pěkným časem při závěrečné Power Stage.
Filip Kohn má letos v plánu šest soutěží v Mistrovství světa. Premiéru ve „velkém světě“ si odbyl v polovině února při Švédské rally. Pro mladého talentovaného soutěžního jezdce hodně těžký závod vzhledem k tomu, na jakých površích se v Česku jezdí. Ale pokud chce být jezdec dobrý, musí umět zajet na každém povrchu. A Filip určitě dobrý být chce. Do Švédska se Filip společně s Tomášem Střeskou a Duck racing týmem vydali s předstihem, aby si na severských silnicích vyzkoušeli jízdu na hrotech. Po úspěšném testu se šlo na seznamovací jízdy. Pořadatelé letos připravili pro posádky 18 rychlostních zkoušek s celkovou délkou 301,18 ostrých kilometrů. Jediné české posádce na startu bylo přiděleno číslo 57 a ve třídě RC3 měla dvanáct soupeřů. „Švédská rally pro mě nebyla úplně neznámou soutěží, neboť při loňském ročníku jsem měl možnost projet si některé rychlostní zkoušky a lehce si tak soutěž osahat. Při trénincích jsem kladl velký důraz na metry mezi jednotlivými zatáčkami. Auto se totiž jinak chová na sněhu a jinak na asfaltu. Na sněhu musí mít jezdec nachystaný vůz do zatáčky o něco dříve, než na pevném povrchu. Také jsem se snažil dávat do rozpisu co nejméně přebytečných informací. V průběhu závodu jsem ale zjistil, že můj rozpis byl hodně optimistický a já v něm začal ztrácet jistotu. Vše ale bylo pro mne nové a tedy spousta učení, navíc to byl můj první ostrý závod v životě na sněhu,“ přiblížil první seznamování se Švédskou rally Filip Kohn.
V pátek byl na programu Shakedown a po něm osm erzet. Na úvodním měřeném testu zajeli Filip s Tomášem osmý čas ve třídě a o zkoušku dál to byl čas jedenáctý. Následovala 14,23 km dlouhá RZ Sarsjöliden 1 a v ní jezdecká chyba, po které přišel nedobrovolný výlet mimo trať. „Docela mne překvapil Shakedown, což na rozjetí byla docela těžká rychlostní zkouška. První průjezd byl na jistotu a ve druhém jsem se trochu více opřel do plynového pedálu. S časem i odstupem za soupeři ve třídě jsem byl docela spokojený. První dvě ostré zkoušky jsem jel na jistotu a bez zbytečného rizika. Na trojce jsem ale v jedné rychlé zatáčce, která se projížděla na 5. rychlostní stupeň, nestihl včas natočit auto do požadovaného směru. Tím jsem se dostal mimo stopu do hlubokého sněhu a ten nás vytáhl ven za bariéru. Fiesta byla chvilku na boku, ale naštěstí se vrátila zpět na kola, a protože šla do měkkého, nedoznala většího poškození. Tím ovšem pro nás první etapa předčasně skončila. Následně jsme Ford dostali zpět na cestu, mechanici v servisu vůz zkontrolovali a já byl připraven nastoupit do druhé etapy,“ popsal sled událostí a drobný incident mladý jezdec.
V sobotu měly posádky v harmonogramu sedm rychlostních zkoušek. Pro posádku byl jasný cíl najet co nejvíce ostrých kilometrů. Po pátečním „výletu“ hledal Filip v autě hlavně jistotu a sebevědomí a s přibývajícími kilometry postupně zrychloval. Na konci etapy figurovala posádka na 9. místě ve třídě RC3. Závěrečný den závodu obsahoval tři erzety, včetně Power Stage. Filip s Tomášem absolvovali zbývající RZ bez problémů a i s časy byli spokojeni. Výsledkově se nejvíce podařila závěrečná rychlostní zkouška, kde posádka zajela 25. absolutně nejrychlejší čas a ve třídě se vešli do TOP5. V samostatném hodnocení třetí etapy byli Filip s Tomášem na 8. místě. „V sobotu to bylo z mé strany hlavně o jistotě. Bylo pro mne důležité vyvarovat se chyb, což se dařilo. Před nedělní etapou jsme se chtěli posunout výš. To jsem se už v autě cítil velice dobře a i časy padaly dobré. Dobrý čas bych patrně zajel i na předposlední zkoušce soutěže, ale v jednom místě tahali ze závěje R5 a nás tím lehce přibrzdili. Power Stage jsem si doslova užíval. Byla místa, kde by se dalo přidat, ale chtěli jsme rally dokončit a povedlo se. Jsem šťastný za dokončenou velkou rally,“ vrátil se k průběhu závodu devatenáctiletý jezdec a doplnil. „Jsem velice spokojený, i když to mohlo být i o ten chloupek lepší. Najeli jsme spoustu cenných kilometrů a máme mnoho potřebných informací. Tyto velké soutěže jsou hodně o fyzické a psychické přípravě. Byl jsem si toho vědom před závodem, přesto na sobě musím stále makat. Nyní bude naše příprava zaměřena na Chorvatskou rally, která se jede v dubnu. Chtěl bych moc poděkovat všem, kteří mi drželi palce. Hlavně bych chtěl poděkovat celému Duck racing týmu a mechanikům z LMP racing za obrovskou trpělivost se mnou. A velké díky patří také Honzovi Černému za podporu a za rady, kterými mne dostatečně zásoboval.“
Nyní nezbývá než doplnit, že Rally Croatia, nebo-li Chorvatská rally se jede v termínu 20. – 23. 4. 2023.
instagram: @filipkohnrally, facebook: Filip Kohn
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.
Prodeje elektromobilů v Evropě klesají, a Evropská unie proto zvažuje přímou podporu jejich nákupu. Místopředsedkyně Evropské komise Teresa Riberová na Světovém ekonomickém fóru v Davosu oznámila, že jednou z možných cest, jak podpořit ekologickou dopravu, je zavedení dotací. Tento záměr už získal podporu Německa, které v elektromobilitě vidí klíč k plnění klimatických cílů.
Donald Trump se rozhodl zaměřit na podporu spalovacích motorů, což může znamenat zásadní změnu pro elektromobilitu v USA. Jeho iniciativa ruší dotace pro elektrická vozidla a omezení pro klasické vozy, aby spotřebitelé měli „skutečnou svobodu volby“.
Na polských silnicích přibude 43 nových úsekových měření rychlosti, včetně obchvatu Vratislavi, kde radní usilují o rozšíření plánu. Řeší tím problém nelegálních závodů, hluku a překračování rychlosti. Má tento krok potenciál zvýšit bezpečnost, nebo jde o další administrativní zátěž?
Motorsport je fascinující svět plný adrenalinu, technických inovací a neuvěřitelných výkonů. Pokud jste ho dosud neobjevili, tady je deset důvodů, proč stojí za to stát se fanouškem této úžasné disciplíny.
Členské státy Evropské unie definitivně schválily zavedení dodatečných cel až do výše 45 % na elektromobily dovážené z Číny, navzdory silnému odporu Německa a několika dalších zemí. Evropská komise (EK) o hlasování informovala na svém webu.
V roce 2025 vyprší platnost řidičského průkazu 661 088 šoférům. Ti si mohou zažádat o prodloužení jednoduše on-line, přičemž současná legislativa vyžaduje fyzické vyzvednutí nového dokladu na úřadě. Ministerstvo dopravy však plánuje zrušit i tuto povinnost, například zavedením výdejních boxů nebo doručením na výdejní místa.
Není jezdec, který by nechtěl startovat na podniku mistrovství světa. Věroslavu Cvrčkovi se tento sen splnil až při druhém ročníku Central European rally. Neskutečný zážitek i dojmy rezonují ve „Cvrndovi“ i nyní, dlouho od závodu.
Do dalšího dlouhodobého testu jsme si vybrali křížence, který kombinuje prvky prémiového hatchbacku a crossoveru s novým full-hybridním pohonem. Ten slibuje nízkou spotřebu a zároveň lepší všestrannost, než nabízí plně elektrické vozy. I přes spřízněnost se značkou Citroen, respektive koncernem Stellantis si však DS jde svou vlastní cestou. Dokáže konkurovat prémiovým rivalům od Audi, Mercedesu či Lexusu?
Věroslav Cvrček měl loňskou sezonu takzvaně přestupovou. Z Fabie R5 přešel jezdec z Besedic do RS Rally2 a přestup si pochvaloval. Krásný strhující závěr sezony mohli fanoušci vidět právě v jeho podání, kdy na na posledním závodě po závěrečné erzetě vybojoval konečné 6. místo v celkovém pořadí MČR.