Devatenáctiletý Filip Kohn má za sebou první start v závodě Mistrovství světa. A premiéra to byla opravdu se vším všudy. V průběhu rally příbramský jezdec mimo jiné vyzkoušel pevnost sněhových bariér, ale hlavně posbíral spoustu cenných zkušeností. Švédskou rally český mladík zakončil pěkným časem při závěrečné Power Stage.
Filip Kohn má letos v plánu šest soutěží v Mistrovství světa. Premiéru ve „velkém světě“ si odbyl v polovině února při Švédské rally. Pro mladého talentovaného soutěžního jezdce hodně těžký závod vzhledem k tomu, na jakých površích se v Česku jezdí. Ale pokud chce být jezdec dobrý, musí umět zajet na každém povrchu. A Filip určitě dobrý být chce. Do Švédska se Filip společně s Tomášem Střeskou a Duck racing týmem vydali s předstihem, aby si na severských silnicích vyzkoušeli jízdu na hrotech. Po úspěšném testu se šlo na seznamovací jízdy. Pořadatelé letos připravili pro posádky 18 rychlostních zkoušek s celkovou délkou 301,18 ostrých kilometrů. Jediné české posádce na startu bylo přiděleno číslo 57 a ve třídě RC3 měla dvanáct soupeřů. „Švédská rally pro mě nebyla úplně neznámou soutěží, neboť při loňském ročníku jsem měl možnost projet si některé rychlostní zkoušky a lehce si tak soutěž osahat. Při trénincích jsem kladl velký důraz na metry mezi jednotlivými zatáčkami. Auto se totiž jinak chová na sněhu a jinak na asfaltu. Na sněhu musí mít jezdec nachystaný vůz do zatáčky o něco dříve, než na pevném povrchu. Také jsem se snažil dávat do rozpisu co nejméně přebytečných informací. V průběhu závodu jsem ale zjistil, že můj rozpis byl hodně optimistický a já v něm začal ztrácet jistotu. Vše ale bylo pro mne nové a tedy spousta učení, navíc to byl můj první ostrý závod v životě na sněhu,“ přiblížil první seznamování se Švédskou rally Filip Kohn.
V pátek byl na programu Shakedown a po něm osm erzet. Na úvodním měřeném testu zajeli Filip s Tomášem osmý čas ve třídě a o zkoušku dál to byl čas jedenáctý. Následovala 14,23 km dlouhá RZ Sarsjöliden 1 a v ní jezdecká chyba, po které přišel nedobrovolný výlet mimo trať. „Docela mne překvapil Shakedown, což na rozjetí byla docela těžká rychlostní zkouška. První průjezd byl na jistotu a ve druhém jsem se trochu více opřel do plynového pedálu. S časem i odstupem za soupeři ve třídě jsem byl docela spokojený. První dvě ostré zkoušky jsem jel na jistotu a bez zbytečného rizika. Na trojce jsem ale v jedné rychlé zatáčce, která se projížděla na 5. rychlostní stupeň, nestihl včas natočit auto do požadovaného směru. Tím jsem se dostal mimo stopu do hlubokého sněhu a ten nás vytáhl ven za bariéru. Fiesta byla chvilku na boku, ale naštěstí se vrátila zpět na kola, a protože šla do měkkého, nedoznala většího poškození. Tím ovšem pro nás první etapa předčasně skončila. Následně jsme Ford dostali zpět na cestu, mechanici v servisu vůz zkontrolovali a já byl připraven nastoupit do druhé etapy,“ popsal sled událostí a drobný incident mladý jezdec.
V sobotu měly posádky v harmonogramu sedm rychlostních zkoušek. Pro posádku byl jasný cíl najet co nejvíce ostrých kilometrů. Po pátečním „výletu“ hledal Filip v autě hlavně jistotu a sebevědomí a s přibývajícími kilometry postupně zrychloval. Na konci etapy figurovala posádka na 9. místě ve třídě RC3. Závěrečný den závodu obsahoval tři erzety, včetně Power Stage. Filip s Tomášem absolvovali zbývající RZ bez problémů a i s časy byli spokojeni. Výsledkově se nejvíce podařila závěrečná rychlostní zkouška, kde posádka zajela 25. absolutně nejrychlejší čas a ve třídě se vešli do TOP5. V samostatném hodnocení třetí etapy byli Filip s Tomášem na 8. místě. „V sobotu to bylo z mé strany hlavně o jistotě. Bylo pro mne důležité vyvarovat se chyb, což se dařilo. Před nedělní etapou jsme se chtěli posunout výš. To jsem se už v autě cítil velice dobře a i časy padaly dobré. Dobrý čas bych patrně zajel i na předposlední zkoušce soutěže, ale v jednom místě tahali ze závěje R5 a nás tím lehce přibrzdili. Power Stage jsem si doslova užíval. Byla místa, kde by se dalo přidat, ale chtěli jsme rally dokončit a povedlo se. Jsem šťastný za dokončenou velkou rally,“ vrátil se k průběhu závodu devatenáctiletý jezdec a doplnil. „Jsem velice spokojený, i když to mohlo být i o ten chloupek lepší. Najeli jsme spoustu cenných kilometrů a máme mnoho potřebných informací. Tyto velké soutěže jsou hodně o fyzické a psychické přípravě. Byl jsem si toho vědom před závodem, přesto na sobě musím stále makat. Nyní bude naše příprava zaměřena na Chorvatskou rally, která se jede v dubnu. Chtěl bych moc poděkovat všem, kteří mi drželi palce. Hlavně bych chtěl poděkovat celému Duck racing týmu a mechanikům z LMP racing za obrovskou trpělivost se mnou. A velké díky patří také Honzovi Černému za podporu a za rady, kterými mne dostatečně zásoboval.“
Nyní nezbývá než doplnit, že Rally Croatia, nebo-li Chorvatská rally se jede v termínu 20. – 23. 4. 2023.
instagram: @filipkohnrally, facebook: Filip Kohn
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.