Devatenáctiletý Filip Kohn má za sebou první start v závodě Mistrovství světa. A premiéra to byla opravdu se vším všudy. V průběhu rally příbramský jezdec mimo jiné vyzkoušel pevnost sněhových bariér, ale hlavně posbíral spoustu cenných zkušeností. Švédskou rally český mladík zakončil pěkným časem při závěrečné Power Stage.
Filip Kohn má letos v plánu šest soutěží v Mistrovství světa. Premiéru ve „velkém světě“ si odbyl v polovině února při Švédské rally. Pro mladého talentovaného soutěžního jezdce hodně těžký závod vzhledem k tomu, na jakých površích se v Česku jezdí. Ale pokud chce být jezdec dobrý, musí umět zajet na každém povrchu. A Filip určitě dobrý být chce. Do Švédska se Filip společně s Tomášem Střeskou a Duck racing týmem vydali s předstihem, aby si na severských silnicích vyzkoušeli jízdu na hrotech. Po úspěšném testu se šlo na seznamovací jízdy. Pořadatelé letos připravili pro posádky 18 rychlostních zkoušek s celkovou délkou 301,18 ostrých kilometrů. Jediné české posádce na startu bylo přiděleno číslo 57 a ve třídě RC3 měla dvanáct soupeřů. „Švédská rally pro mě nebyla úplně neznámou soutěží, neboť při loňském ročníku jsem měl možnost projet si některé rychlostní zkoušky a lehce si tak soutěž osahat. Při trénincích jsem kladl velký důraz na metry mezi jednotlivými zatáčkami. Auto se totiž jinak chová na sněhu a jinak na asfaltu. Na sněhu musí mít jezdec nachystaný vůz do zatáčky o něco dříve, než na pevném povrchu. Také jsem se snažil dávat do rozpisu co nejméně přebytečných informací. V průběhu závodu jsem ale zjistil, že můj rozpis byl hodně optimistický a já v něm začal ztrácet jistotu. Vše ale bylo pro mne nové a tedy spousta učení, navíc to byl můj první ostrý závod v životě na sněhu,“ přiblížil první seznamování se Švédskou rally Filip Kohn.
V pátek byl na programu Shakedown a po něm osm erzet. Na úvodním měřeném testu zajeli Filip s Tomášem osmý čas ve třídě a o zkoušku dál to byl čas jedenáctý. Následovala 14,23 km dlouhá RZ Sarsjöliden 1 a v ní jezdecká chyba, po které přišel nedobrovolný výlet mimo trať. „Docela mne překvapil Shakedown, což na rozjetí byla docela těžká rychlostní zkouška. První průjezd byl na jistotu a ve druhém jsem se trochu více opřel do plynového pedálu. S časem i odstupem za soupeři ve třídě jsem byl docela spokojený. První dvě ostré zkoušky jsem jel na jistotu a bez zbytečného rizika. Na trojce jsem ale v jedné rychlé zatáčce, která se projížděla na 5. rychlostní stupeň, nestihl včas natočit auto do požadovaného směru. Tím jsem se dostal mimo stopu do hlubokého sněhu a ten nás vytáhl ven za bariéru. Fiesta byla chvilku na boku, ale naštěstí se vrátila zpět na kola, a protože šla do měkkého, nedoznala většího poškození. Tím ovšem pro nás první etapa předčasně skončila. Následně jsme Ford dostali zpět na cestu, mechanici v servisu vůz zkontrolovali a já byl připraven nastoupit do druhé etapy,“ popsal sled událostí a drobný incident mladý jezdec.
V sobotu měly posádky v harmonogramu sedm rychlostních zkoušek. Pro posádku byl jasný cíl najet co nejvíce ostrých kilometrů. Po pátečním „výletu“ hledal Filip v autě hlavně jistotu a sebevědomí a s přibývajícími kilometry postupně zrychloval. Na konci etapy figurovala posádka na 9. místě ve třídě RC3. Závěrečný den závodu obsahoval tři erzety, včetně Power Stage. Filip s Tomášem absolvovali zbývající RZ bez problémů a i s časy byli spokojeni. Výsledkově se nejvíce podařila závěrečná rychlostní zkouška, kde posádka zajela 25. absolutně nejrychlejší čas a ve třídě se vešli do TOP5. V samostatném hodnocení třetí etapy byli Filip s Tomášem na 8. místě. „V sobotu to bylo z mé strany hlavně o jistotě. Bylo pro mne důležité vyvarovat se chyb, což se dařilo. Před nedělní etapou jsme se chtěli posunout výš. To jsem se už v autě cítil velice dobře a i časy padaly dobré. Dobrý čas bych patrně zajel i na předposlední zkoušce soutěže, ale v jednom místě tahali ze závěje R5 a nás tím lehce přibrzdili. Power Stage jsem si doslova užíval. Byla místa, kde by se dalo přidat, ale chtěli jsme rally dokončit a povedlo se. Jsem šťastný za dokončenou velkou rally,“ vrátil se k průběhu závodu devatenáctiletý jezdec a doplnil. „Jsem velice spokojený, i když to mohlo být i o ten chloupek lepší. Najeli jsme spoustu cenných kilometrů a máme mnoho potřebných informací. Tyto velké soutěže jsou hodně o fyzické a psychické přípravě. Byl jsem si toho vědom před závodem, přesto na sobě musím stále makat. Nyní bude naše příprava zaměřena na Chorvatskou rally, která se jede v dubnu. Chtěl bych moc poděkovat všem, kteří mi drželi palce. Hlavně bych chtěl poděkovat celému Duck racing týmu a mechanikům z LMP racing za obrovskou trpělivost se mnou. A velké díky patří také Honzovi Černému za podporu a za rady, kterými mne dostatečně zásoboval.“
Nyní nezbývá než doplnit, že Rally Croatia, nebo-li Chorvatská rally se jede v termínu 20. – 23. 4. 2023.
instagram: @filipkohnrally, facebook: Filip Kohn
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.
Renault je na trhu známý pro spolehlivá a kvalitně postavená auta, ale do světa superaut nikdy výrazně nepronikl. Když tedy francouzská automobilka tvrdí, že jedno vytvořila, vzbuzuje to oprávněnou zvědavost.
Legendární moderátorská trojice Clarkson, May a Hammond se znovu objeví na obrazovkách v nové show, která naváže na jejich ikonická motoristická dobrodružství.
Mercedes-Benz představil novou verzi elektrického CLA, který se považuje za nejchytřejší a nejefektivnější model značky. Tento elektromobil je očekávaným nástupcem v segmentu základních elektromobilů a má ambici stát se přímým konkurentem pro Tesla Model 3. Jaký dojem zanechává nový Mercedes CLA na první pohled? To se dozvíte v našem exkluzivním pohledu na tento model.
Před dvanácti lety Mercedes-Benz poprvé představil model CLA a zájem o něj nepolevuje. Nyní automobilka odhalila třetí generaci, která posouvá hranice technologie a designu na zcela novou úroveň.
Xiaomi začalo dodávat svůj elektrický sporťák SU7 Ultra prvním zákazníkům, ale místo oslav řeší nečekané problémy. Spekulanti okamžitě rozjeli přeprodej za vyšší ceny a zloději se zaměřili na luxusní zlaté logo, které mizí z vozů a končí v online aukcích.