Devatenáctiletý Filip Kohn má za sebou první start v závodě Mistrovství světa. A premiéra to byla opravdu se vším všudy. V průběhu rally příbramský jezdec mimo jiné vyzkoušel pevnost sněhových bariér, ale hlavně posbíral spoustu cenných zkušeností. Švédskou rally český mladík zakončil pěkným časem při závěrečné Power Stage.
Filip Kohn má letos v plánu šest soutěží v Mistrovství světa. Premiéru ve „velkém světě“ si odbyl v polovině února při Švédské rally. Pro mladého talentovaného soutěžního jezdce hodně těžký závod vzhledem k tomu, na jakých površích se v Česku jezdí. Ale pokud chce být jezdec dobrý, musí umět zajet na každém povrchu. A Filip určitě dobrý být chce. Do Švédska se Filip společně s Tomášem Střeskou a Duck racing týmem vydali s předstihem, aby si na severských silnicích vyzkoušeli jízdu na hrotech. Po úspěšném testu se šlo na seznamovací jízdy. Pořadatelé letos připravili pro posádky 18 rychlostních zkoušek s celkovou délkou 301,18 ostrých kilometrů. Jediné české posádce na startu bylo přiděleno číslo 57 a ve třídě RC3 měla dvanáct soupeřů. „Švédská rally pro mě nebyla úplně neznámou soutěží, neboť při loňském ročníku jsem měl možnost projet si některé rychlostní zkoušky a lehce si tak soutěž osahat. Při trénincích jsem kladl velký důraz na metry mezi jednotlivými zatáčkami. Auto se totiž jinak chová na sněhu a jinak na asfaltu. Na sněhu musí mít jezdec nachystaný vůz do zatáčky o něco dříve, než na pevném povrchu. Také jsem se snažil dávat do rozpisu co nejméně přebytečných informací. V průběhu závodu jsem ale zjistil, že můj rozpis byl hodně optimistický a já v něm začal ztrácet jistotu. Vše ale bylo pro mne nové a tedy spousta učení, navíc to byl můj první ostrý závod v životě na sněhu,“ přiblížil první seznamování se Švédskou rally Filip Kohn.
V pátek byl na programu Shakedown a po něm osm erzet. Na úvodním měřeném testu zajeli Filip s Tomášem osmý čas ve třídě a o zkoušku dál to byl čas jedenáctý. Následovala 14,23 km dlouhá RZ Sarsjöliden 1 a v ní jezdecká chyba, po které přišel nedobrovolný výlet mimo trať. „Docela mne překvapil Shakedown, což na rozjetí byla docela těžká rychlostní zkouška. První průjezd byl na jistotu a ve druhém jsem se trochu více opřel do plynového pedálu. S časem i odstupem za soupeři ve třídě jsem byl docela spokojený. První dvě ostré zkoušky jsem jel na jistotu a bez zbytečného rizika. Na trojce jsem ale v jedné rychlé zatáčce, která se projížděla na 5. rychlostní stupeň, nestihl včas natočit auto do požadovaného směru. Tím jsem se dostal mimo stopu do hlubokého sněhu a ten nás vytáhl ven za bariéru. Fiesta byla chvilku na boku, ale naštěstí se vrátila zpět na kola, a protože šla do měkkého, nedoznala většího poškození. Tím ovšem pro nás první etapa předčasně skončila. Následně jsme Ford dostali zpět na cestu, mechanici v servisu vůz zkontrolovali a já byl připraven nastoupit do druhé etapy,“ popsal sled událostí a drobný incident mladý jezdec.
V sobotu měly posádky v harmonogramu sedm rychlostních zkoušek. Pro posádku byl jasný cíl najet co nejvíce ostrých kilometrů. Po pátečním „výletu“ hledal Filip v autě hlavně jistotu a sebevědomí a s přibývajícími kilometry postupně zrychloval. Na konci etapy figurovala posádka na 9. místě ve třídě RC3. Závěrečný den závodu obsahoval tři erzety, včetně Power Stage. Filip s Tomášem absolvovali zbývající RZ bez problémů a i s časy byli spokojeni. Výsledkově se nejvíce podařila závěrečná rychlostní zkouška, kde posádka zajela 25. absolutně nejrychlejší čas a ve třídě se vešli do TOP5. V samostatném hodnocení třetí etapy byli Filip s Tomášem na 8. místě. „V sobotu to bylo z mé strany hlavně o jistotě. Bylo pro mne důležité vyvarovat se chyb, což se dařilo. Před nedělní etapou jsme se chtěli posunout výš. To jsem se už v autě cítil velice dobře a i časy padaly dobré. Dobrý čas bych patrně zajel i na předposlední zkoušce soutěže, ale v jednom místě tahali ze závěje R5 a nás tím lehce přibrzdili. Power Stage jsem si doslova užíval. Byla místa, kde by se dalo přidat, ale chtěli jsme rally dokončit a povedlo se. Jsem šťastný za dokončenou velkou rally,“ vrátil se k průběhu závodu devatenáctiletý jezdec a doplnil. „Jsem velice spokojený, i když to mohlo být i o ten chloupek lepší. Najeli jsme spoustu cenných kilometrů a máme mnoho potřebných informací. Tyto velké soutěže jsou hodně o fyzické a psychické přípravě. Byl jsem si toho vědom před závodem, přesto na sobě musím stále makat. Nyní bude naše příprava zaměřena na Chorvatskou rally, která se jede v dubnu. Chtěl bych moc poděkovat všem, kteří mi drželi palce. Hlavně bych chtěl poděkovat celému Duck racing týmu a mechanikům z LMP racing za obrovskou trpělivost se mnou. A velké díky patří také Honzovi Černému za podporu a za rady, kterými mne dostatečně zásoboval.“
Nyní nezbývá než doplnit, že Rally Croatia, nebo-li Chorvatská rally se jede v termínu 20. – 23. 4. 2023.
instagram: @filipkohnrally, facebook: Filip Kohn
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.