Zamrzlá sibiřská pustina poskytla zázemí pro testování ovladatelnosti a chování dvou zcela odlišných modelů značky Lexus. Velkého luxusního SUV RX s hybridním pohonem a kupé LC s agregátem V8. Testování se ujal ruský mistr driftu a ten se nestačil divit.
Dějištěm výpravy se stal Bajkal, nejhlubší sladkovodní jezero světa, které za zimních teplot až 60 stupňů pod nulou zamrzá do hloubky 1,5 metru. Led bývá tak silný a pevný, že se z jezera stává součást ruské státní silniční sítě.
Úžasné dějiště přímo volalo po výjimečném jezdci. Lexus povolal do akce talentovaného Nikitu Šikova, jednoho z předních ruských mistrů driftu. Je mimo jiné dvojnásobným vicemistrem ruské Drift Series, vicemistrem ruské Formule Drift a vítězem poháru Auto Exotics Cup. I přes jeho předchozí zkušenosti to bylo vůbec poprvé, kdy s vozem Lexus vyrazil na ledovou plochu.
RX se chlubí pozoruhodnou historii coby první „luxusní crossover“ světa, ale tentokrát to bylo poprvé, kdy stylové SUV čelilo extrémní zkoušce na ledu. Šikov připustil, že než se chopil volantu, měl jisté pochybnosti o tom, jak si vůz s elektronickým systémem pohonu všech kol E-Four vlastně povede.
Pochybnosti zahnal řízený smyk za pohonu všech kol„Zpočátku jsem byl skeptický, protože RX standardně funguje jako předokolka a zadní kola se zapojují až poté, co senzory rozpoznají prokluz nebo smyk zadních kol. Ale na ledu jsem okamžitě poznal, že zadní náprava se připojuje velmi rychle, takže můžete s jistotou jet řízeným smykem za pohonu všech kol,“ přiznal Šikov.
Šikov dokonce předvedl několik velmi pozoruhodných manévrů, kdy s výhodou využil záběru předních kol. Ve chvíli, kdy rychlost vozu v přímém směru dosahovala 100 km/h, otáčky poháněných kol kvůli protáčení odpovídaly rychlosti jízdy přes 180 km/h.
Typově zcela odlišné je kupé LC s vidlicovým osmiválcem o výkonu 464 koní a pohonem zadních kol. Jeho charakter zaujal Šikova ještě předtím, než vůbec najel na ledový povrch.
„Při jízdě po místních cestách v našem táboře jsem poznal, že jde o křižník na dlouhé vzdálenosti a svižné zdolávání tras se skvělou aerodynamikou, dokonalým handlingem, pohodlnou kabinou a ideální polohou za volantem. Když s ním však vyjedete na led, okamžitě poznáte, že hnací síla míří dozadu. Vzhledem ke hmotnosti vozu a standardnímu obutí nebyla tím hlavním akcelerace, vše stálo na technice řízení a hledání limitů vozu,“ vysvětloval Šikov.
Sněhová clona jako mraky kouře na okruhuŠikov plně využil příležitost projet se s LC po zamrzlé ploše bajkalského jezera s popraškem sněhu na povrchu. „Záběr nakonec naskočil a bylo to skoro jako jezdit po asfaltu. Mohl jsem si vychutnávat skutečnou osobnost tohoto vozu s otáčkami kol, které odpovídaly rychlosti asi 280 km/h. Zadní kola vrhala vzhůru pozoruhodnou sněhovou clonu, podobně jako mraky kouře, když driftujete na okruhu,“ popisoval ruský expert na drift.
Při jízdě po zamrzlých jezerech „v divočině“ se dodržují přísná bezpečnostní opatření. Je zakázáno používat bezpečnostní pásy, audiosystém musí zůstat vypnutý a dveře jsou stále odemčeny, pečlivě se sleduje stav ledu, zda nevykazuje známky praskání.
Pro velkolepou Šikovovu prezentaci byly všechny elektronické asistenty a stabilizační systémy vypnuty, aby jízdní výkony reflektovaly jen vůz v jeho nejryzejší podobě pod vedením zkušeného pilota.
Sibiřský mráz nebyl pro elektrický pohon problémNasazení RX a LC v sibiřských podmínkách bylo skutečným testem jejich kvality. Ukázalo se, že dvouciferné teploty pod bodem mrazu nejsou pro hybridní elektrický pohon modelu RX 450h žádnou překážkou. V drsném a ledovém terénu prokázalo RX patřičnou jistotu díky elektrickému pohonu všech kol E-Four.
V případě LC, tedy vozu navrženého spíše pro úchvatné serpentiny při mořském pobřeží, se zamrzlé jezero stalo scénou k prezentaci toho nejlepšího řidičského umění. Jezdci si mohli sami vyzkoušet limity kupé s pohonem zadních kol bez rizika poškození samotného vozu nebo životního prostředí.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?