Zamrzlá sibiřská pustina poskytla zázemí pro testování ovladatelnosti a chování dvou zcela odlišných modelů značky Lexus. Velkého luxusního SUV RX s hybridním pohonem a kupé LC s agregátem V8. Testování se ujal ruský mistr driftu a ten se nestačil divit.
Dějištěm výpravy se stal Bajkal, nejhlubší sladkovodní jezero světa, které za zimních teplot až 60 stupňů pod nulou zamrzá do hloubky 1,5 metru. Led bývá tak silný a pevný, že se z jezera stává součást ruské státní silniční sítě.
Úžasné dějiště přímo volalo po výjimečném jezdci. Lexus povolal do akce talentovaného Nikitu Šikova, jednoho z předních ruských mistrů driftu. Je mimo jiné dvojnásobným vicemistrem ruské Drift Series, vicemistrem ruské Formule Drift a vítězem poháru Auto Exotics Cup. I přes jeho předchozí zkušenosti to bylo vůbec poprvé, kdy s vozem Lexus vyrazil na ledovou plochu.
RX se chlubí pozoruhodnou historii coby první „luxusní crossover“ světa, ale tentokrát to bylo poprvé, kdy stylové SUV čelilo extrémní zkoušce na ledu. Šikov připustil, že než se chopil volantu, měl jisté pochybnosti o tom, jak si vůz s elektronickým systémem pohonu všech kol E-Four vlastně povede.
Pochybnosti zahnal řízený smyk za pohonu všech kol„Zpočátku jsem byl skeptický, protože RX standardně funguje jako předokolka a zadní kola se zapojují až poté, co senzory rozpoznají prokluz nebo smyk zadních kol. Ale na ledu jsem okamžitě poznal, že zadní náprava se připojuje velmi rychle, takže můžete s jistotou jet řízeným smykem za pohonu všech kol,“ přiznal Šikov.
Šikov dokonce předvedl několik velmi pozoruhodných manévrů, kdy s výhodou využil záběru předních kol. Ve chvíli, kdy rychlost vozu v přímém směru dosahovala 100 km/h, otáčky poháněných kol kvůli protáčení odpovídaly rychlosti jízdy přes 180 km/h.
Typově zcela odlišné je kupé LC s vidlicovým osmiválcem o výkonu 464 koní a pohonem zadních kol. Jeho charakter zaujal Šikova ještě předtím, než vůbec najel na ledový povrch.
„Při jízdě po místních cestách v našem táboře jsem poznal, že jde o křižník na dlouhé vzdálenosti a svižné zdolávání tras se skvělou aerodynamikou, dokonalým handlingem, pohodlnou kabinou a ideální polohou za volantem. Když s ním však vyjedete na led, okamžitě poznáte, že hnací síla míří dozadu. Vzhledem ke hmotnosti vozu a standardnímu obutí nebyla tím hlavním akcelerace, vše stálo na technice řízení a hledání limitů vozu,“ vysvětloval Šikov.
Sněhová clona jako mraky kouře na okruhuŠikov plně využil příležitost projet se s LC po zamrzlé ploše bajkalského jezera s popraškem sněhu na povrchu. „Záběr nakonec naskočil a bylo to skoro jako jezdit po asfaltu. Mohl jsem si vychutnávat skutečnou osobnost tohoto vozu s otáčkami kol, které odpovídaly rychlosti asi 280 km/h. Zadní kola vrhala vzhůru pozoruhodnou sněhovou clonu, podobně jako mraky kouře, když driftujete na okruhu,“ popisoval ruský expert na drift.
Při jízdě po zamrzlých jezerech „v divočině“ se dodržují přísná bezpečnostní opatření. Je zakázáno používat bezpečnostní pásy, audiosystém musí zůstat vypnutý a dveře jsou stále odemčeny, pečlivě se sleduje stav ledu, zda nevykazuje známky praskání.
Pro velkolepou Šikovovu prezentaci byly všechny elektronické asistenty a stabilizační systémy vypnuty, aby jízdní výkony reflektovaly jen vůz v jeho nejryzejší podobě pod vedením zkušeného pilota.
Sibiřský mráz nebyl pro elektrický pohon problémNasazení RX a LC v sibiřských podmínkách bylo skutečným testem jejich kvality. Ukázalo se, že dvouciferné teploty pod bodem mrazu nejsou pro hybridní elektrický pohon modelu RX 450h žádnou překážkou. V drsném a ledovém terénu prokázalo RX patřičnou jistotu díky elektrickému pohonu všech kol E-Four.
V případě LC, tedy vozu navrženého spíše pro úchvatné serpentiny při mořském pobřeží, se zamrzlé jezero stalo scénou k prezentaci toho nejlepšího řidičského umění. Jezdci si mohli sami vyzkoušet limity kupé s pohonem zadních kol bez rizika poškození samotného vozu nebo životního prostředí.
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.