Zamrzlá sibiřská pustina poskytla zázemí pro testování ovladatelnosti a chování dvou zcela odlišných modelů značky Lexus. Velkého luxusního SUV RX s hybridním pohonem a kupé LC s agregátem V8. Testování se ujal ruský mistr driftu a ten se nestačil divit.
Dějištěm výpravy se stal Bajkal, nejhlubší sladkovodní jezero světa, které za zimních teplot až 60 stupňů pod nulou zamrzá do hloubky 1,5 metru. Led bývá tak silný a pevný, že se z jezera stává součást ruské státní silniční sítě.
Úžasné dějiště přímo volalo po výjimečném jezdci. Lexus povolal do akce talentovaného Nikitu Šikova, jednoho z předních ruských mistrů driftu. Je mimo jiné dvojnásobným vicemistrem ruské Drift Series, vicemistrem ruské Formule Drift a vítězem poháru Auto Exotics Cup. I přes jeho předchozí zkušenosti to bylo vůbec poprvé, kdy s vozem Lexus vyrazil na ledovou plochu.
RX se chlubí pozoruhodnou historii coby první „luxusní crossover“ světa, ale tentokrát to bylo poprvé, kdy stylové SUV čelilo extrémní zkoušce na ledu. Šikov připustil, že než se chopil volantu, měl jisté pochybnosti o tom, jak si vůz s elektronickým systémem pohonu všech kol E-Four vlastně povede.
Pochybnosti zahnal řízený smyk za pohonu všech kol„Zpočátku jsem byl skeptický, protože RX standardně funguje jako předokolka a zadní kola se zapojují až poté, co senzory rozpoznají prokluz nebo smyk zadních kol. Ale na ledu jsem okamžitě poznal, že zadní náprava se připojuje velmi rychle, takže můžete s jistotou jet řízeným smykem za pohonu všech kol,“ přiznal Šikov.
Šikov dokonce předvedl několik velmi pozoruhodných manévrů, kdy s výhodou využil záběru předních kol. Ve chvíli, kdy rychlost vozu v přímém směru dosahovala 100 km/h, otáčky poháněných kol kvůli protáčení odpovídaly rychlosti jízdy přes 180 km/h.
Typově zcela odlišné je kupé LC s vidlicovým osmiválcem o výkonu 464 koní a pohonem zadních kol. Jeho charakter zaujal Šikova ještě předtím, než vůbec najel na ledový povrch.
„Při jízdě po místních cestách v našem táboře jsem poznal, že jde o křižník na dlouhé vzdálenosti a svižné zdolávání tras se skvělou aerodynamikou, dokonalým handlingem, pohodlnou kabinou a ideální polohou za volantem. Když s ním však vyjedete na led, okamžitě poznáte, že hnací síla míří dozadu. Vzhledem ke hmotnosti vozu a standardnímu obutí nebyla tím hlavním akcelerace, vše stálo na technice řízení a hledání limitů vozu,“ vysvětloval Šikov.
Sněhová clona jako mraky kouře na okruhuŠikov plně využil příležitost projet se s LC po zamrzlé ploše bajkalského jezera s popraškem sněhu na povrchu. „Záběr nakonec naskočil a bylo to skoro jako jezdit po asfaltu. Mohl jsem si vychutnávat skutečnou osobnost tohoto vozu s otáčkami kol, které odpovídaly rychlosti asi 280 km/h. Zadní kola vrhala vzhůru pozoruhodnou sněhovou clonu, podobně jako mraky kouře, když driftujete na okruhu,“ popisoval ruský expert na drift.
Při jízdě po zamrzlých jezerech „v divočině“ se dodržují přísná bezpečnostní opatření. Je zakázáno používat bezpečnostní pásy, audiosystém musí zůstat vypnutý a dveře jsou stále odemčeny, pečlivě se sleduje stav ledu, zda nevykazuje známky praskání.
Pro velkolepou Šikovovu prezentaci byly všechny elektronické asistenty a stabilizační systémy vypnuty, aby jízdní výkony reflektovaly jen vůz v jeho nejryzejší podobě pod vedením zkušeného pilota.
Sibiřský mráz nebyl pro elektrický pohon problémNasazení RX a LC v sibiřských podmínkách bylo skutečným testem jejich kvality. Ukázalo se, že dvouciferné teploty pod bodem mrazu nejsou pro hybridní elektrický pohon modelu RX 450h žádnou překážkou. V drsném a ledovém terénu prokázalo RX patřičnou jistotu díky elektrickému pohonu všech kol E-Four.
V případě LC, tedy vozu navrženého spíše pro úchvatné serpentiny při mořském pobřeží, se zamrzlé jezero stalo scénou k prezentaci toho nejlepšího řidičského umění. Jezdci si mohli sami vyzkoušet limity kupé s pohonem zadních kol bez rizika poškození samotného vozu nebo životního prostředí.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.