Zamrzlá sibiřská pustina poskytla zázemí pro testování ovladatelnosti a chování dvou zcela odlišných modelů značky Lexus. Velkého luxusního SUV RX s hybridním pohonem a kupé LC s agregátem V8. Testování se ujal ruský mistr driftu a ten se nestačil divit.
Dějištěm výpravy se stal Bajkal, nejhlubší sladkovodní jezero světa, které za zimních teplot až 60 stupňů pod nulou zamrzá do hloubky 1,5 metru. Led bývá tak silný a pevný, že se z jezera stává součást ruské státní silniční sítě.
Úžasné dějiště přímo volalo po výjimečném jezdci. Lexus povolal do akce talentovaného Nikitu Šikova, jednoho z předních ruských mistrů driftu. Je mimo jiné dvojnásobným vicemistrem ruské Drift Series, vicemistrem ruské Formule Drift a vítězem poháru Auto Exotics Cup. I přes jeho předchozí zkušenosti to bylo vůbec poprvé, kdy s vozem Lexus vyrazil na ledovou plochu.
RX se chlubí pozoruhodnou historii coby první „luxusní crossover“ světa, ale tentokrát to bylo poprvé, kdy stylové SUV čelilo extrémní zkoušce na ledu. Šikov připustil, že než se chopil volantu, měl jisté pochybnosti o tom, jak si vůz s elektronickým systémem pohonu všech kol E-Four vlastně povede.
Pochybnosti zahnal řízený smyk za pohonu všech kol„Zpočátku jsem byl skeptický, protože RX standardně funguje jako předokolka a zadní kola se zapojují až poté, co senzory rozpoznají prokluz nebo smyk zadních kol. Ale na ledu jsem okamžitě poznal, že zadní náprava se připojuje velmi rychle, takže můžete s jistotou jet řízeným smykem za pohonu všech kol,“ přiznal Šikov.
Šikov dokonce předvedl několik velmi pozoruhodných manévrů, kdy s výhodou využil záběru předních kol. Ve chvíli, kdy rychlost vozu v přímém směru dosahovala 100 km/h, otáčky poháněných kol kvůli protáčení odpovídaly rychlosti jízdy přes 180 km/h.
Typově zcela odlišné je kupé LC s vidlicovým osmiválcem o výkonu 464 koní a pohonem zadních kol. Jeho charakter zaujal Šikova ještě předtím, než vůbec najel na ledový povrch.
„Při jízdě po místních cestách v našem táboře jsem poznal, že jde o křižník na dlouhé vzdálenosti a svižné zdolávání tras se skvělou aerodynamikou, dokonalým handlingem, pohodlnou kabinou a ideální polohou za volantem. Když s ním však vyjedete na led, okamžitě poznáte, že hnací síla míří dozadu. Vzhledem ke hmotnosti vozu a standardnímu obutí nebyla tím hlavním akcelerace, vše stálo na technice řízení a hledání limitů vozu,“ vysvětloval Šikov.
Sněhová clona jako mraky kouře na okruhuŠikov plně využil příležitost projet se s LC po zamrzlé ploše bajkalského jezera s popraškem sněhu na povrchu. „Záběr nakonec naskočil a bylo to skoro jako jezdit po asfaltu. Mohl jsem si vychutnávat skutečnou osobnost tohoto vozu s otáčkami kol, které odpovídaly rychlosti asi 280 km/h. Zadní kola vrhala vzhůru pozoruhodnou sněhovou clonu, podobně jako mraky kouře, když driftujete na okruhu,“ popisoval ruský expert na drift.
Při jízdě po zamrzlých jezerech „v divočině“ se dodržují přísná bezpečnostní opatření. Je zakázáno používat bezpečnostní pásy, audiosystém musí zůstat vypnutý a dveře jsou stále odemčeny, pečlivě se sleduje stav ledu, zda nevykazuje známky praskání.
Pro velkolepou Šikovovu prezentaci byly všechny elektronické asistenty a stabilizační systémy vypnuty, aby jízdní výkony reflektovaly jen vůz v jeho nejryzejší podobě pod vedením zkušeného pilota.
Sibiřský mráz nebyl pro elektrický pohon problémNasazení RX a LC v sibiřských podmínkách bylo skutečným testem jejich kvality. Ukázalo se, že dvouciferné teploty pod bodem mrazu nejsou pro hybridní elektrický pohon modelu RX 450h žádnou překážkou. V drsném a ledovém terénu prokázalo RX patřičnou jistotu díky elektrickému pohonu všech kol E-Four.
V případě LC, tedy vozu navrženého spíše pro úchvatné serpentiny při mořském pobřeží, se zamrzlé jezero stalo scénou k prezentaci toho nejlepšího řidičského umění. Jezdci si mohli sami vyzkoušet limity kupé s pohonem zadních kol bez rizika poškození samotného vozu nebo životního prostředí.
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.