S modelem Scala a městským SUV Kamiq značka Škoda v roce 2019 výrazně zhodnotila svou nabídku kompaktních modelů a posunula ji na vyšší úroveň. Oba vozy si rychle našly své příznivce – a jejich rozdílné cílové skupiny samozřejmě mají i odlišné priority při výběru barev.
Sportovní metalický odstín modrá Race je favoritem zákazníků modelu Scala. Kamiq s nejprodávanějším lakem – šedá Quarz – přesně kopíruje trend celého evropského trhu, na kterém se šedé vozy vůbec poprvé umístily na prvním místě. Dynamický a emocionální design modelu Škoda Scala podtrhuje sportovní metalíza modrá Race, dokonale zkombinovaná s černou panoramatickou prosklenou střechou a prodlouženým černým sklem v okně pátých dveří volitelného paketu Emotion. Celkem 17,4 procenta všech vozů Škoda Scala, vyrobených v roce 2019, bylo lakováno v tomto odstínu. U tohoto kompaktního hatchbacku tak odsunul na druhé místo metalický odstín šedá Quarz s 15,5 procenty a metalický odstín černá Magic se 14,7 procenty na místo třetí. Pro jeden z deseti metalických laků se rozhodlo 74,6 procenta zákazníků modelu Scala a 25,4 procenta zákazníků se rozhodlo pro jednu ze čtyř nemetalických barev.
Městskému SUV Kamiq i celému evropskému trhu dominují šedé odstínyU zákazníků, kteří si v roce 2019 objednali první městské SUV značky Škoda, byly v kurzu šedé odstíny. S podílem 16,1 procenta byla nejoblíbenějším odstínem laku metalíza šedá Quarz, černá Magic s perleťovým efektem se s 13,6 procenty umístila na druhém místě a bílá Moon s perleťovým efektem na místě třetím s 12,2 procenty. Celkový podíl vozů s metalickým lakem činil 78,2 procenta. Metalíza šedá Quarz a nemetalická šedá Steel (6,5 procenta) společně představují 22,6 procenta, šedá je tak nejoblíbenějším odstínem modelové řady Kamiq před bílou (celkem 20,6 procenta). Městské SUV značky Škoda tak kopírovalo trend celého evropského trhu. Podle globální studie nejoblíbenějších barev automobilů, kterou výrobce laků Axalta vypracovává od roku 1953, byla šedá v roce 2019 s podílem 24 procent vůbec poprvé nejčastěji zvolenou barvou v Evropě. Bílá dosáhla podílu 23 procent a byla tak odsunuta na druhé místo. V případě modelu Škoda Scala se dva nabízené bílé odstíny s celkem 22,0 procenty umístily těsně před třemi modrými odstíny v nabídce s celkovým podílem 21,4 procenta a před šedou s 20,9 procenty. V celosvětovém měřítku je bílá s 38 procenty i nadále nejžádanější barvou automobilů, v Asii představují automobily s bílým lakem dokonce 49 procent všech prodaných vozů.
Zajímavé barvy přispívají individualizaci vzhleduCelkově dominují méně nápadné odstíny automobilových laků. Zhruba 80 procent všech vozů na světě sjíždí z linky v bílé, šedé a stříbrné barvě. U modelů Škoda Scala a Škoda Kamiq ale mohou přiznat barvu i individualisté, například prémiovým metalickým odstínem červená Velvet: V roce 2019 se u modelu Kamiq umístila jako pátý nejoblíbenější lak s 9,1 procenty, u modelu Scala se pro tento zářivě červený odstín rozhodlo 3,6 procenta zákazníků. Sebevědomým vyjádřením i poctou úspěchům značky Škoda v mezinárodních automobilových soutěžích je odstín zelená Rallye, která je u řidičů modelu Scala žádanější než u majitelů vozu Kamiq.
Automobilový lak se skládá z pěti vrstevLak automobilů značky Škoda se skládá z pěti různých vrstev a je silný jen 0,1 milimetru. Samotná pigmentová vrstva měří pouhých 20 mikrometrů (0,02 milimetru), nanáší ji rameno robotu jako čtvrtou vrstvu, po vrstvách fosfátu, kataforetické protikorozní ochrany a plniče. Nátěrový systém uzavírá vrstva bezbarvého laku o tloušťce 30 mikrometrů, která je na karoserii nanesena za pouhých 37 s – Škoda Auto tak má nejrychlejší linku vrchního laku v celém koncernu Volkswagen. Nová lakovna, která byla v hlavním výrobním závodě společnosti Škoda Auto v Mladé Boleslavi uvedena do provozu v srpnu 2019, je jednou z nejmodernějších a nejekologičtějších svého druhu v Evropě. Kapacita lakování v tomto závodě díky ní vzrostla o 168 000 na celkových 812 000 karoserií ročně.
Rozhovor s Carolou Marií Kertzscher, koordinátorkou barev a materiálů v oddělení Škoda Design:
Jak důležitá je pro zákazníky barva jejich automobilu?Barvou může každý zákazník svému vozu dodat specifický charakter a vytvořit si k němu bližší vztah. To souvisí s osobním cítěním, ale i s obecnými regionálními preferencemi. Vkus zákazníků v Evropě a v Asii, ale i v jednotlivých zemích, se od sebe velice liší.
Jakou roli hraje barva v designu? Může lak vozu dokonale padnout?Modely Scala a Kamiq jsou prvními představiteli nového vývojového stupně desingového jazyka značky Škoda. Vedle krystalických prvků vozu dodávají na dynamice a emocích především ostré linie a jasně definované plochy. A přesně tyto linie a plochy mohou správné barvy „vytáhnout“ a zvýraznit.
Odkud víte, které barvy jsou právě žádané?Ve společnosti Škoda Auto vedeme s našimi zákazníky intenzivní dialog. Jsme tak dobře informováni o tom, co si zákazníci přejí. A to je například v Evropě něco úplně jiného než v Číně. A zákazníci v Indii mají zase jiný vkus. Naši specialisté kromě toho samozřejmě sledují také všeobecné trendy a proudy na celosvětovém automobilovém trhu, ale i v dalších oblastech, jako je móda a architektura. Díky tomu jsme schopni mít neustále aktuální a široce strukturovanou paletu barev. Z ní odvíjíme odpovídající nabídky pro jednotlivé trhy i pro různé kategorie vozů.
Škoda pro modely Scala a Kamiq nabízí mimo jiné nemetalické a metalické laky. Čím se od sebe liší?Obecně rozlišujeme mezi nemetalickými barvami s vrstvou vrchního laku, tvořenou barevnými pigmenty, a metalízami, do kterých byly navíc ještě přimíchány látky, způsobující metalický efekt. Jsou to například částice hliníku, které odráží dopadající světlo a lak se proto leskne. Laky s perleťovým efektem mají měkčí odlesky než metalízy, jako efektní pigment se v nich používá například slída nebo umělé efektové částice. Pokud se navíc použiji i částice jiné barvy, barva laku se v dopadajícím světle mění. V závislosti na úhlu pohledu se mění také světlost barvy, která je navíc zářivější než u jiných typů laku.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?