S modelem Scala a městským SUV Kamiq značka Škoda v roce 2019 výrazně zhodnotila svou nabídku kompaktních modelů a posunula ji na vyšší úroveň. Oba vozy si rychle našly své příznivce – a jejich rozdílné cílové skupiny samozřejmě mají i odlišné priority při výběru barev.
Sportovní metalický odstín modrá Race je favoritem zákazníků modelu Scala. Kamiq s nejprodávanějším lakem – šedá Quarz – přesně kopíruje trend celého evropského trhu, na kterém se šedé vozy vůbec poprvé umístily na prvním místě. Dynamický a emocionální design modelu Škoda Scala podtrhuje sportovní metalíza modrá Race, dokonale zkombinovaná s černou panoramatickou prosklenou střechou a prodlouženým černým sklem v okně pátých dveří volitelného paketu Emotion. Celkem 17,4 procenta všech vozů Škoda Scala, vyrobených v roce 2019, bylo lakováno v tomto odstínu. U tohoto kompaktního hatchbacku tak odsunul na druhé místo metalický odstín šedá Quarz s 15,5 procenty a metalický odstín černá Magic se 14,7 procenty na místo třetí. Pro jeden z deseti metalických laků se rozhodlo 74,6 procenta zákazníků modelu Scala a 25,4 procenta zákazníků se rozhodlo pro jednu ze čtyř nemetalických barev.
Městskému SUV Kamiq i celému evropskému trhu dominují šedé odstínyU zákazníků, kteří si v roce 2019 objednali první městské SUV značky Škoda, byly v kurzu šedé odstíny. S podílem 16,1 procenta byla nejoblíbenějším odstínem laku metalíza šedá Quarz, černá Magic s perleťovým efektem se s 13,6 procenty umístila na druhém místě a bílá Moon s perleťovým efektem na místě třetím s 12,2 procenty. Celkový podíl vozů s metalickým lakem činil 78,2 procenta. Metalíza šedá Quarz a nemetalická šedá Steel (6,5 procenta) společně představují 22,6 procenta, šedá je tak nejoblíbenějším odstínem modelové řady Kamiq před bílou (celkem 20,6 procenta). Městské SUV značky Škoda tak kopírovalo trend celého evropského trhu. Podle globální studie nejoblíbenějších barev automobilů, kterou výrobce laků Axalta vypracovává od roku 1953, byla šedá v roce 2019 s podílem 24 procent vůbec poprvé nejčastěji zvolenou barvou v Evropě. Bílá dosáhla podílu 23 procent a byla tak odsunuta na druhé místo. V případě modelu Škoda Scala se dva nabízené bílé odstíny s celkem 22,0 procenty umístily těsně před třemi modrými odstíny v nabídce s celkovým podílem 21,4 procenta a před šedou s 20,9 procenty. V celosvětovém měřítku je bílá s 38 procenty i nadále nejžádanější barvou automobilů, v Asii představují automobily s bílým lakem dokonce 49 procent všech prodaných vozů.
Zajímavé barvy přispívají individualizaci vzhleduCelkově dominují méně nápadné odstíny automobilových laků. Zhruba 80 procent všech vozů na světě sjíždí z linky v bílé, šedé a stříbrné barvě. U modelů Škoda Scala a Škoda Kamiq ale mohou přiznat barvu i individualisté, například prémiovým metalickým odstínem červená Velvet: V roce 2019 se u modelu Kamiq umístila jako pátý nejoblíbenější lak s 9,1 procenty, u modelu Scala se pro tento zářivě červený odstín rozhodlo 3,6 procenta zákazníků. Sebevědomým vyjádřením i poctou úspěchům značky Škoda v mezinárodních automobilových soutěžích je odstín zelená Rallye, která je u řidičů modelu Scala žádanější než u majitelů vozu Kamiq.
Automobilový lak se skládá z pěti vrstevLak automobilů značky Škoda se skládá z pěti různých vrstev a je silný jen 0,1 milimetru. Samotná pigmentová vrstva měří pouhých 20 mikrometrů (0,02 milimetru), nanáší ji rameno robotu jako čtvrtou vrstvu, po vrstvách fosfátu, kataforetické protikorozní ochrany a plniče. Nátěrový systém uzavírá vrstva bezbarvého laku o tloušťce 30 mikrometrů, která je na karoserii nanesena za pouhých 37 s – Škoda Auto tak má nejrychlejší linku vrchního laku v celém koncernu Volkswagen. Nová lakovna, která byla v hlavním výrobním závodě společnosti Škoda Auto v Mladé Boleslavi uvedena do provozu v srpnu 2019, je jednou z nejmodernějších a nejekologičtějších svého druhu v Evropě. Kapacita lakování v tomto závodě díky ní vzrostla o 168 000 na celkových 812 000 karoserií ročně.
Rozhovor s Carolou Marií Kertzscher, koordinátorkou barev a materiálů v oddělení Škoda Design:
Jak důležitá je pro zákazníky barva jejich automobilu?Barvou může každý zákazník svému vozu dodat specifický charakter a vytvořit si k němu bližší vztah. To souvisí s osobním cítěním, ale i s obecnými regionálními preferencemi. Vkus zákazníků v Evropě a v Asii, ale i v jednotlivých zemích, se od sebe velice liší.
Jakou roli hraje barva v designu? Může lak vozu dokonale padnout?Modely Scala a Kamiq jsou prvními představiteli nového vývojového stupně desingového jazyka značky Škoda. Vedle krystalických prvků vozu dodávají na dynamice a emocích především ostré linie a jasně definované plochy. A přesně tyto linie a plochy mohou správné barvy „vytáhnout“ a zvýraznit.
Odkud víte, které barvy jsou právě žádané?Ve společnosti Škoda Auto vedeme s našimi zákazníky intenzivní dialog. Jsme tak dobře informováni o tom, co si zákazníci přejí. A to je například v Evropě něco úplně jiného než v Číně. A zákazníci v Indii mají zase jiný vkus. Naši specialisté kromě toho samozřejmě sledují také všeobecné trendy a proudy na celosvětovém automobilovém trhu, ale i v dalších oblastech, jako je móda a architektura. Díky tomu jsme schopni mít neustále aktuální a široce strukturovanou paletu barev. Z ní odvíjíme odpovídající nabídky pro jednotlivé trhy i pro různé kategorie vozů.
Škoda pro modely Scala a Kamiq nabízí mimo jiné nemetalické a metalické laky. Čím se od sebe liší?Obecně rozlišujeme mezi nemetalickými barvami s vrstvou vrchního laku, tvořenou barevnými pigmenty, a metalízami, do kterých byly navíc ještě přimíchány látky, způsobující metalický efekt. Jsou to například částice hliníku, které odráží dopadající světlo a lak se proto leskne. Laky s perleťovým efektem mají měkčí odlesky než metalízy, jako efektní pigment se v nich používá například slída nebo umělé efektové částice. Pokud se navíc použiji i částice jiné barvy, barva laku se v dopadajícím světle mění. V závislosti na úhlu pohledu se mění také světlost barvy, která je navíc zářivější než u jiných typů laku.
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.