Hartge Compact V8 4,7 byl velkoobjemový hot-hatch

Hartge Compact V8 4,7
Hartge Compact V8 4,7, foto: carakoom.com
Petr Boháč , AutoRoad.cz 14. dubna 2020 21:34
Sdílej:

Hartge Compact V8 4,7 byl velkoobjemový hot-hatch, který si to ve své době mohl v pohodě rozdat i s takovými vozy, jako bylo Porsche 911 nebo Ferrari F355.

Na základě BMW řady 3 Compact generace E36, jenž byl prvním novodobým kompaktním vozem automobilky BMW, vznikl v roce 1997 automobil pod názvem Hartge Compact V8 4,7. Tuningová společnost Hartge zvolila pro přestavbu nejvýkonnější provedení, kterým bylo BMW 323ti. Původní řadový šestiválec o objemu 2,5 litru byl nahrazen agregátem z modelu BMW 840Ci. Vidlicový osmiválec o objemu 4,4 litru, s výkonem 210 kW (286 koní) by sám o sobě neměl s lehkým Compactem mnoho práce. Ale inženýrům od tuningové společnosti to bylo zjevně málo, a tak se vrhli na důkladnou přestavbu této V8. Zvětšil se objem na 4,7 litru a byla vyměněna spousta vnitřních dílů za jiné. Výsledkem veškerých úprav byl výkon 257 kW (350 koní) a točivý moment 500 N.m. Síla motoru šla na zadní kola prostřednictvím 6 stupňové manuální převodovky, převzaté z BMW M3 Evo. Podvozek dostal nastavitelné tlumiče Bilstein a zadní náprava , původem ještě z BMW E30 , byla nahrazena zcela novou, vyvinutou firmou Hartge. Po veškerých zmíněných úpravách dokázal Hartge Compact V8 zrychlit z 0 na 100 km/h za 4,8 sekundy a maximální rychlost činila 270 km/h.

K dalším úpravám patří například rozšířené lemy blatníků, hliníková kola Hartge a speciálně pro Compact vyrobená dvojice koncovek výfuku. V interiéru se nacházela sportovní sedadla Recaro a přístrojová deska s palubním počítačem.

Unikátní Hartge Compact V8 4,7 vznikl pouze ve dvou kusech, přičemž každý stál ve své době 146 000 německých marek (což bylo v tehdejším kurzu necelých 2,5 milionu Kč). Na snímcích můžete vidět exemplář s nájezdem pouhých 37500 km, který bude prodáván v aukci v RM Sotheby's v Essenu od 26. do 27. března.

Stalo se
Novinky
Toyota RAV4 (2026)

Proč je nová Toyota RAV4 větší novinkou, než si myslíte?

Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.

Novinky ze světa EV
Xiaomi YU7

Xiaomi YU7 vypadá jako Ferrari, ujede přes 800 km a chce zničit "bestseller" Tesla Model Y

Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.

Novinky
Toyota RAV4 (2026)

Toyota RAV4 (2026): Chytřejší hybrid, až 100 km na elektřinu a technologie budoucnosti

Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.

Novinky ze světa EV
Na mnichovském veletrhu IAA Mobility odhalí Kia svůj nejnovější model v segmentu elektromobilů.

Nová Kia EV5: Elektrické SUV s dojezdem až 720 km přijde v roce 2026

Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.