Vlajková loď značky Škoda ve variantě Scout se od svého zavedení v létě 2019 etablovala jako pevná součást modelové nabídky. Velice oblíbené je toto multifunkční lifestylové kombi zejména v severských zemích. Ve Švédsku a v Norsku se v tomto robustním a dobrodružném provedení objednává už každý devátý Superb.
Vedle modelů Octavia, Kodiaq a Karoq je Superb čtvrtým modelem, který doplňuje nabídku robustních offroadových vozů s označením Scout. Superb Scout upoutá svým neuvěřitelným prostorem, svou všestranností v kombinaci s pohonem všech kol a paketem pro špatné cesty a rovněž nabídkou výkonných motorů.
Od poloviny roku 2019 nabízí Škoda třetí generaci své vlajkové lodi Superb poprvé také v robustní verzi Scout. Škoda Auto tak pokračuje v tradici offroadových modelů Octavia Scout, Kodiaq Scout a Karoq Scout. Superb Scout, dodávaný výlučně ve verzi kombi, sází na offroadový vzhled: S robustními lemy karoserie, standardně dodávaným pohonem všech kol a paketem pro špatné cesty, který zahrnuje kryt pohonného ústrojí, kryty prahů a zvětšení světlé výšky o 15 mm. Díky největšímu objemu zavazadlového prostoru ve své třídě - 660 až 1950 litrů je možné přepravovat objemné outdoorové vybavení, jako jsou horská kola či jiné sportovní vybavení, do vzdálenějších míst. Kromě toho je Superb Scout s tažnou kapacitou 2200 kg ideální pro tažení přepravníků pro lodě či koně nebo obytných přívěsů.
Výhody pohonu všech kol i na suché vozovce
Standardně dodávaný pohon všech kol u modelu Superb Scout nabízí enormní výhody nejen mimo zpevněné silnice, například na štěrku, blátě nebo na zasněžených cestách. V mnoha situacích zvyšuje pohon na přední a zadní nápravě trakci a jízdní stabilitu, a to i na suchém povrchu. Za běžného provozu jsou poháněna pouze přední kola, pokud dojde ke ztrátě jejich trakce, převede elektronicky řízená hydraulická lamelová spojka páté generace během několika milisekund automaticky část hnacího momentu i na zadní kola. Hnací moment tak zůstane zachován a síla se bez přičinění řidiče dostane vždy tam, kde je jí zapotřebí. V případě potřeby směřuje až 90 procent hnací síly na zadní nápravu nebo až 85 procent na jediné kolo. Elektronická řídicí jednotka automaticky zasáhne už při minimálním rozdílu mezi otáčkami kol obou náprav. Zaznamenávají a zpracovávají se také informace jako otáčky motoru, poloha plynového pedálu, otáčky jednotlivých kol, úhel natočení volantu a příčné i podélné zrychlení. Při brzdění motorem, při nízkém zatížení nebo při normální jízdě v přímém směru směřuje naprostá většina hnacího momentu na přední nápravu.
Robustní prvky karoserie a interiér se speciálními dekory a potahy sedaček
Škoda Superb Scout dostal výrazný offroadový vzhled. Vedle robustního předního a zadního nárazníku se vyznačuje i ližinami hliníkového designu a plastovými kryty podběhů, prahů a spodní části dveří. Střešní nosič a rámečky bočních oken jsou chromované, kryty vnějších zpětných zrcátek mají hliníkový design. Robustní vzhled podtrhují osmnáctipalcová hliníková kola Braga, volitelně nabízená i ve dvoubarevném provedení, nebo nová devatenáctipalcová dvoubarevná hliníková kola Manaslu. Interiér je v typickém stylu Scout zdobí jej speciální lišty v dekoru dřeva, potahy sedadel mají specifický vzor s kontrastním prošíváním a na přání je k dispozici kombinace materiálu Alcantara® a kůže (na českém trhu dodávána standardně). Díky velkému prostoru a všestrannosti je Superb Scout vhodný jak pro lifestylově a sportovně založené zákazníky, tak i pro rodiny s dětmi a je také ideální jako prostorný vůz na dlouhé jízdy pro fleetové zákazníky.
Výkonné a efektivní motory
Škoda Superb Scout je k dispozici výhradně s nejsilnějším naftovým a benzinovým motorem této modelové řady. Vznětový agregát 2,0 TDI má výkon 140 kW (190 k) a maximální točivý moment 400 Nm. Zážehový motor 2,0 TSI dosahuje maximálního výkonu 200 kW (272 k) a jeho maximální točivý moment činí 350 Nm. Kromě pohonu na všechna kola jsou standardně obě varianty vybaveny sedmistupňovou převodovkou DSG a jsou také velmi úsporné díky systému Start-stop a rekuperaci brzdné energie. Díky dodatečnému režimu Off-road ve volbě jízdního režimu Driving Mode Select podává vůz dobré výkony i mimo asfaltové cesty. Na přání je k dispozici adaptivní podvozek (DCC).
Varianty Scout mají dlouhou tradici
Robustní offroadově laděné modely Scout mají u značky Škoda bohatou tradici. V roce 2006 představila Škoda druhou generaci modelu Octavia poprvé v tomto dobrodružném provedení. Od té doby mají verze Scout v paletě modelu Octavia své nezastupitelné místo. V roce 2017 rozšířila Škoda rodinu svých modelů Scout prostřednictvím vozu Kodiaq i do segmentu SUV, o rok později následoval model Karoq Scout.
Matrix-LED světlomety jsou u zákazníků vozů Scout velice oblíbené
Volitelné LED-Matrix světlomety jsou u majitelů vozu Škoda Superb Scout velice oblíbeným výbavovým prvkem. Tento inteligentní systém, který umožňuje jízdu s trvale zapnutými dálkovými světly, aniž by došlo k oslnění ostatních účastníků silničního provozu, byl dosud objednán pro 93 procent všech prodaných vozů. Velice oblíbené jsou i potahy sedadel v kombinaci Alcantara® a kůže, kterou si objednalo 84 procent všech zákazníků verze Scout (na českém trhu 100 %, jde o standardní výbavu modelu), a závěsné zařízení, kterým disponuje 76 procent všech objednaných vozů – s ohledem na kvality tohoto modelu jakožto tažného vozu to ani nepřekvapuje. 87 procent všech zákazníků provedení Scout se také rozhodlo pro vznětový motor 2,0 TDI s nižší spotřebou paliva, 13 procent pak pro motor 2,0 TSI. Téměř polovina všech vozů Superb Scout – 48 procent – jezdí na devatenáctipalcových hliníkových kolech Manaslu. Sériově montovaná stříbrná osmnáctipalcová kola Braga představují 27 procent objednaných vozů, jejich antracitová verze 25 procent. Nejoblíbenější barvou modelu Superb Scout je odstín modrá Lava, za níž následuje bílá Moon a šedá Quarz. Na čtvrté pozici se umístila nová metalická barva oranžová Tangerine, která je nabízena exkluzivně pro model Superb Scout.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.